Shin Megami Tensei V הוא משחק קשוח שמציע אתגר טוב וטקטיקה מעניינת. כיף לחקור את העולם הפתוח שלו, והעלילה שלו רצופה בדילמות מוסריות מעניינות, וכל אלה ביחד הופכים אותו למשחק תפקידים משובח.


Shin Megami Tesei V הוא משחק תפקידים – עולם פתוח חדש שהגיע ל-Switch. הוא ממשיך את סדרת האם של משחקי פרסונה שהיום קצת יותר מוכרים. אז אם אתם מוכנים, בואו נכנס לביקורת!

מלאכים ושדים

אז ברוכים הבאים לטוקיו המקבילה. אלוהי החוק מת, לוציפר הרג אותו, ועכשיו אתם נלכדים בלב מלחמה ארוכת שנים בין צבא המלאכים של בית-אל לבין השדים. כל הצדדים נלחמים במטרה להיות הבוראים הבאים של העולם.

עכשיו אמנם מדובר בסדרת האם של פרסונה, אבל אתם לא הולכים לראות פה את כל הקטעים של חיי סטודנט, דייטינג, וכל זה. לא, לא. ב-Shin Megami Tesei V אתם קופצים מהר מאוד לעניינים ולקרבות. המשחק דואג להזכיר לכם שהוא אכזרי, ושכוח החברות לא הולך להוביל אתכם לשום מקום.

לאורך הסיפור אתם פוגשים מלאכים, שדים, ושלל דמויות שלכל אחת מהן יש את האידיאלים והעקרונות שלה. הדמויות השונות מעניינות, ובמיוחד הדמויות הראשיות. בעוד שאתם לא לומדים להכיר כל אחת ואחת לעומק, זה בסדר, כי מטרת המשחק היא לגרום לכם להרגיש בודדים וחלשים, ולא מאוחדים וחזקים.

אבל איפה שהסיפור נמנע מלהתעסק בסיפורים האישיים של כל דמות, הוא דואג להתעסק בכל הנושאים של מוסריות. כמעט כל רגע בסיפור וכל משימת צד יעלו דילמה מוסרית כזו או אחרת, מאבקים בין חזק לחלש, ושלל שדים שתבחרו אם לעזור להם או לא, ובסוף הם לעיתים סתם יבגדו בכם. כל אלה תורמים לאווירה האפלה שהמשחק משרה בצורה כל כך טובה.

Shin Megami Tensei V Tao

כמיטב המסורת, על הסיפור אתם משפיעים דרך בחירות שמשפיעות על הקארמה שלכם בצורה כמעט לא מורגשת, אבל בסופו של דבר תוכלו להגיע למספר סופים לפי הקארמה שלכם ובחירות אחרות.

כבר לא זוחלים במרתפים

אבל עד שאתם מגיעים לסוף, צפויה לכם דרך ארוכה ורצופת הרפתקאות. Shin Megami Tesei V הוא משחק עולם פתוח, ונותן לכם לרוץ חופשי במפה, קצת כמו כמו קיפוד כחול אהוב מסויים. הפעם, אפילו אפשר לבחור באילו אויבים להתקל, כי כל השדים מסתובבים חופשיים במפה, ואין יותר מפגשים רנדומליים, שזו תוספת מעולה למשחק.

יש הרבה מקומות לחקור במפה ואוצרות למצוא. המפה של המשחק בנויה לא רק לרוחב אלא גם לגובה, ויש לכם כל מיני בניינים וגרמי מדרגות לטפס עליהם. המשחק מאוד מעודד את החקירה וכל דבר קטן שתמצאו יתגמל אתכם בצורה נדיבה, ואתם תצטרכו את זה.

בנוסף לאוצרות, תפגשו במפה שלל שדים ידידותיים שידברו איתכם ויציעו לכם משימות. המשימות הללו כיפיות, ועוזרות לכם להתחזק לקראת הקרבות השונים.

Shin Megami Tensei V

בין המשימות הללו, הכיפיות ביותר הן משימות שבהן תפגשו שני צדדים ש… רוצים להפטר מהצד השני. ואז אתם צריכים לבחור לאיזה צד לעזור. לא רק זה – הצד שתעזרו לו לרוב יצטרף אליכם ויזכה אתכם בשד רב עוצמה, שזה תמיד נהדר.

מעבר לכל הדברים הללו, שהם די סטנדרטיים לסדרת Shin Megami Tesei, המשחק החדש מציע גם סוג חדש של מטרות במפה – אויבים מיוחדים בשם אבססים (Abscess) שאתם צריכים להביס כדי להעלים ערפל שמסתיר חלקים במפה. כשאתם תתקרבו אליהם, האבססים יזמנו אויבים שאתם תצטרכו להלחם או להתחמק מהם, עד שלבסוף תצליחו להגיע אל האבסס עצמו ולהלחם מול השד שהוא מזמן. כל האווירה הזו של לרוץ לכיוון האבסס ולהתחמק מהאויבים שהוא מזמן יוצרת חוויית אקשן מסוג שחדש לסדרה והם בהחלט היו מהקטעים האהובים עלי במשחק.

להשתמש בראש

כשזה מגיע לקרבות, Shin Megami Tesei V הוא משחק אכזרי במיוחד, גם אם אתם משחקים ברמת קושי Normal או אפילו Casual. אתם תמיד עשויים להסתובב במפה, להתקל באיזה יריב בטעות, והוא יזום קרב מולכם ויעשה Critical Hit כמה פעמים וימחק אתכם מהמפה.

Shin Megami Tensei V combat

זה מה שמצופה כמובן ממשחק בסדרה, שידועה באכזריות שלה ובטקטיקות הבולשיט של האויבים השונים שתלחמו מולם, והנוסחה הזו כמעט עובדת טוב כמו רמת הקושי האכזרית של משחקים כדוגמת Dark Souls, למעט שתי בעיות.

הראשונה והעיקרית היא שכל התהליך של להפסיד בקרב הוא בעיני די ארוך. הקרבות יכולים להיות ארוכים, וכשאתם מתים אתם נזרקים חזרה לתפריט הראשי וצריכים לטעון שמירה ולהמשיך משם. כל התהליך הזה ארוך מדי, במיוחד במשחק שמצפה מכם למות הרבה פעמים.

הבעיה השניה היא קצת יותר בעיה של איזון – אם אתם לא מזוכיסטים שמנוסים עם הסדרה, אתם כנראה לא תלכו על רמת הקושי Hard, ותתחילו על Normal או Casual. לא הרגשתי הבדל מהותי ביניהם, אבל מנגד, רמת הקושי Safety היא פשוט קלה מדי ומוציאה את כל הכיף מהמשחק. אם התרגלתם לרמת קושי בינונית ממשחקים אחרים של אטלוס, כנראה ש-Casual הכי תתאים לכם, אבל כן תדרוש מכם להשקיע מחשבה ולעיתים באמת להתקע בבוסים מסויימים.

Shin Megami Tensei V combat

כשאתם נתקעים, אתם לרוב צריכים לחזור אחורה, למצות את משימות הצד שזמינות לכם, ולאסוף שדים עם חסינויות והתקפות שיתאימו לקרב. כששיחקתי ברמת קושי Casual, זה הספיק ולא הייתי צריך לעשות פארם או גריינד מעבר לזה, אבל כמובן שברמות הקושי המתקדמות יותר המצב עשוי להיות שונה. וזה בסדר, זה הסגנון והקצב של המשחקים בסדרה, וזה לא משהו חדש – אבל זה בהחלט משהו ששחקנים שמגיעים ממשחק כמו Persona 5 ירצו להיות מודעים אליו.

אבל חוץ מזה, באמת שחוויית הקרבות של Shin Megami Tesei V נהדרת. המשחק מציע לכם שלל דרכים להתחזק ולצבור יכולות חדשות עבורכם ועבור השדים שלכם. יש לכם את מערכת שילוב השדים שלא השתנתה כל כך – אתם מתאימים יכולות של שדים כדי להגיע לתוצאה שוברת משחק בצורה הטובה ביותר. רק שכאן, אתם תצטרכו לשים לב גם ליכולות של באפים ודיבאפים ולדאוג שאתם מתאימים את השדים שלכם לקראת הקרבות הבאים. האיזון הזה בין טקטיקה בתכנון לטקטיקה בקרבות מעולה.

בנוסף לכל אלה, ב-Shin Megami Tesei V מצטרפת אלינו מערכת קרב חדשה בשם מד מגטסוהי (Magatsuhi). את המד הזה אתם טוענים בשלל דרכים, והוא מאפשר לכם להפעיל יכולות אולטימטיביות שיעזרו לכם להטות את הקרב לטובתכם. כמו כל מערכת אחרת במשחק, לוקח זמן עד שאתם לומדים מתי הכי טוב להפעיל את היכולות הללו, אבל כשאתם מצליחים לבצע יכולת כזו והיא עוזרת לכם לנצח בקרב, זה באמת אולטרה מספק.

Shin Megami Tensei V

סך הכל חוויית הקרבות של המשחק נהדרת, מאתגרת, אבל הוגנת. רק קצת חבל לי שכל התהליך של למות ולטעון מחדש שמירה לא לוקח פחות זמן, ושרמת הקושי Safety לא יכלה להיות קצת יותר מאתגרת.

שממה לא משמימה

בכל מה שקשור לגרפיקה, המשחק נראה טוב. הסביבות צבעוניות, יחסית לסביבות פוסט אפוקליפטיות, ורק החול לא נראה הכי מדהים ונראה יותר כמו רעש סטטי על המסך.

הדמויות והשדים מעוצבים יפה, כולם מפורטים, ומציעים אנימציות ייחודיות ומעניינות. בראשם גיבור המשחק, הנאהובינו, שכל אנימציה שלו נראית מגניבה עוד יותר מהקודמת.

ובאופן כללי, המשחק סינמטי בהרבה מכל משחק אחר שקדם לו בסדרה, והסצינות נראות נהדר.

בכל מה שקשור לסאונד, המשחק מציע פס קול מלא דיסטורשן וגיטרות, כיאה למשחקי Shin Megami Tesei. מנגינות הבוס הן כמובן השיא של המנגינות, ובאמת מכניסות אתכם למתח של הקרב.

הדמויות השונות מדובבות בצורה טובה, והמשחק מציע שלל טאלנטים אהובים גם באנגלית וגם ביפנית, כך שלא משנה באיזו שפה תשחקו, צפויה לכם חוויה מהנה לאוזניים.

Shin Megami Tensei V

Shin Megami Tesei V הוא באמת משחק תפקידים משובח. העלילה הפוסט-אפוקליפטית שלו מעניינת, וריבוי הצדדים השונים במשחק יוצר עלילה עשירה יותר מהמשחקים הקודמים בסדרה.

וכן, הוא קשה מאוד, גם כשאתם משחקים ברמת קושי Casual אתם לא בטוחים מטקטיקות הבולשית שלו, ואתם תרצו לבוא למשחק בידיעה הזו. אבל אם תבואו מוכנים, תצליחו לשלב את הטקטיקה בבניית הצוות שלכם בכל פעם כדי להתגבר על מכשולים, והתוצאה מספקת במיוחד.

העולם הפתוח והאוצרות החבויים בו הם תוספת נהדרת לסדרה, וממלאים את החלקים שבין הקרבות המאתגרים בחקר עולם נהדר וכיפי.

אז תהיו אמיצים, תשלבו כמה שדים, ותעלו למעמד של אל, כי Shin Megami Tesei V משחק מאתגר ויפה שאתם בהחלט תרצו לשחק!

מפתחת:  Atlus

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 12 בנובמבר 2021

ז'אנר: הרפתקאות, תפקידים

זמין על: Switch

בוקר על:  Switch

עותק הביקורת של Shin Megami Tensei V סופק על ידי נינטנדו ישראל.