תנסו לדמיין את התרחיש הבא: אתם חוזרים הביתה מיום עבודה ארוך, הסוללה בנייד שלכם עומדת להסתיים, אבל במקום לחבר את המכשיר הנייד שלכם למטען רגיל או לשים אותו על מטען אלחוטי מסורתי, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט להיכנס הביתה והנייד שלכם יתחיל להיטען מהאוויר, בלי שום פעולה נוספת שאתם צריכים לעשות. נרדמתם על הספה? אין בעיה. שירותים? בכיף. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל מסתבר ששיאומי עובדת על Mi Air Charge, טכנולוגיה שמאפשרת לטעון אלחוטית את המכשירים שלכם, מרחוק.

ב-29 לינואר, 2021, שיאומי הציגה לעולם את החזון שלה לטעינה האלחוטית – Mi Air Charge. מדובר בטכנולוגיה של גלים מילימטריים, בדומה לטכנולוגיית ה-5G, שתאפשר להטעין מכשירים ניידים מהאוויר, ללא צורך בחיבור חוטי או מגע עם משטח טעינה.

הטכנולוגיה המדוברת דורשת "מטען אוויר" ייעודי, ומכשירים ניידים תומכים. המטען הוא בעצם מערך של 144 אנטנות שיודעות לכוון גלים מילימטריים למיקום של המכשיר הנייד באמצעות טכנולוגיית ה-beamforming המוכרת לנו מראוטרים ומודמים מודרניים. המטען עצמו אינו קטן, כמו שניתן להתרשם מהוידאו והתמונות בחשיפה.

המכשיר הנייד התומך ששיאומי הציגה יכיל 14 אנטנות ייעודיות ומעגל חשמלי שימיר את הגלים שהן קולטות לאנרגיה. הטעינה תתרחש בטווחים של כמה מטרים מהמטען, ונכון לעכשיו בהספק של עד 5 וואט. זה אמנם נשמע מעט יחסית לחברה שמציגה יכולות טעינה אלחוטית עם הספקים של 40 וואט כבר היום, אבל העובדה שהטעינה יכולה להתרחש ללא אינטראקציה פיזית עם מטען יכולה לפצות על קצב הטעינה האיטי יותר.

Mi Air Charge של שיאומי
אילוסטרציה. מטען Mi Air Charge עם טכנולוגיית beamforming וגלים מילימטריים. באדיבות שיאומי.

אולם, אם תיאורטית Mi Air Charge נראה כמו רעיון נהדר, מעשית הוא עדיין לא קיים. נכון, הטכנולוגיה הזאת היא עוד צעד בכיוון של מכשירים ניידים עם חיי סוללה ללא הגבלה, אבל זו לא הפעם הראשונה שחברה כלשהי מכריזה על טכנולוגיה דומה. לפחות שלוש חברות שניסו לפתח פתרון דומה, Motherbox, Wi-Charge ו-Energous נכשלו. החדשות הטובות הן שאם חברה בסדר הגודל של שיאומי מרגישה בנוח להכריז על טכנולוגיה כזאת, הסיכויים להשקה מוצלחת עולים משמעותית.

על פניו, נראה שמדובר בטכנולוגיה מוגבלת משהו. המטען עצמו גדול מאוד, המכשירים הניידים צריכים מערך אנטנות ייעודי בנוסף לטכנולוגיה הקיימת בהם ולמרות שמדובר בקרינה בלתי מייננת, אין לי ספק שגם מימד הבריאות יוטל בספק. ועדיין, סוללות מהוות נתח ניכר מהמשקל והנפח הכוללים של המכשירים הניידים, כאשר רוב השיטות להארכת חיי המכשיר סובבות סביב הגדלת נפח הסוללה או אופטימיזציה של הטכנולוגיות שמשתמשות בה.Mi Air Charge היא גישה מרעננת לחיי סוללה של מכשירים שיכולה לפצות על סוללות בקיבולות נמוכות יותר ועם הזמן אולי אפילו לבטל את הצורך בסוללות כמעט לחלוטין.

אז אחרי כל זה, עולה השאלה – מתי נראה את הטכנולוגיה הזאת יוצאת לשוק? לפי הדיווחים, שיאומי מתכננת להשיק את Mi Air Charge בשנת 2022, כאשר התאריך המדויק עדיין אינו ידוע. אישית, אני מעדיף שהם יקחו את הזמן ויוציאו לשוק טכנולוגיה אפויה היטב, שאולי אפילו תפתור חלק מהמגבלות שציינתי קודם. אם ההשקה תהיה מוצלחת, הרבה טכנולוגיות אחרות יכולות להרוויח מכך בטווח הרחוק (ואולי אפילו הקרוב).