סימולטור החלל ההמוני של כריס רוברטס (Wing commander, Freelancer) החל את דרכו בקיקסטארטר ב-2012. כיום, הוא פרויקט מימון ההמונים המצליח בהיסטוריה, על-אף שפיתוחו נמצא עדיין בשלב אלפא מוקדמת, שמונה שנים אחרי. מה שמרשים יותר הוא ש-Star Citizen ממשיך לשבור אפילו את השיאים שהוא עצמו הציב, אפילו בשנת 2020, שנים לאחר קמפיין ה-Kickstarter.

ה-Prowler, ספינת הנחתה חמקנית

לפרויקט, שהחל ביעד "צנוע" של 2 מיליון דולר, מצטרפים תומכים חדשים רבים מדי שנה. הוא עומד כיום על 282 מיליון דולר מתומכים בלבד, והסכום הזה ממשיך לצמוח שנה אחר שנה.

חשוב לציין כי הכספים המגוייסים עבור Star Citizen מושקעים למעשה בשני משחקים: Star Citizen המקוון שמתמקד בחווית משחק מרובת משתתפים, והמשחק לשחקן יחיד Squadron 42, המתוכנן להפצה לפני Star Citizen ולהגדיר את סיפור הרקע של היקום.

Cloud Imperial Games, כמפתחת שהחלה את דרכה כצוות של שלושה אנשים בלבד, השקיעה את הכספים גם בבנית החברה, כולל בניית חמישה אולפנים בארה"ב ובאירופה. כאשר פרצה מגיפת ה-COVID-19, חברת CIG הודיעה שעובדיה ימשיכו בעבודתם מבתיהם.

Nox – אופנוע חלל, מתוך משחקיות באלפא 3.9

הנתונים מדברים בעד עצמם

הצצה לנתוני 2020 מציגה תמונה שמדהימה אפילו אותי, על אף שאני עוקב מקרוב אחרי הפרויקט כבר ארבע שנים ברמה יומית.

מתוך עמוד נתונים של קהילת Star Citizen

הגרף מציג השוואה חודשית ושנתית. בשנת 2018 גויסו 37 מליון, וב-2019 גוייסו 47 מליון. ב-2020, אפשר לראות שכל חודש בפני עצמו שבר את שיאי אותו החודש בכל השנים הקודמות.

בתחילת חודש מאי גויסו כבר 20 מליון, סכום שהגיעו אליו רק בסוף אוגוסט של השנה הקודמת, כשעדיין לא הגענו אפילו לחודשים 'החזקים' של המימון. מה הכוונה? בגרף תוכלו לראות שהחודשים החזקים ביותר מידי שנה הם נובמבר ודצמבר, החודשים בהם מתקיימים אירועי מכירות בולטים. אם המגמה תימשך והפרויקט ימשיך לרכוש ולשמר את אמונם של גיימרים, מי יודע לאיזה סכום הוא יגיע השנה?

Cyclone AA נגד פייטרים חמקניים מסוג Sabre

המודל הכלכלי של Star Citizen

המימון של Star Citizen מתבצע כמעט כולו באמצעות מימון המונים. בעוד שהמשחק עצמו (כולל גישה לשלב האלפא) נמכר במחיר של 45 דולר בלבד, תומכים יכולים לתרום על ידי רכישת חלליות או דברים אחרים בכסף אמיתי. יש הבוחרים לשים עשרות דולרים, ויש תומכים נלהבים ששמים אלפי ועשרות אלפי דולרים, על דברים שאגב כולם יכולים להשיג בתוך המשחק בכל מקרה.

נשמע כמו Pay to Win, לא? אך בניגוד לחלק מהמשחקים האחרים, Star Citizen בנוי ומתוכנן באופן שאינו נותן יתרון משמעותי מדי לתורמים גדולים, או פוגע בחוויה של שחקן חדש. כל שחקן ימצא ויכתוב את הסיפור שלו ביקום בלי קשר לציוד איתו הוא יתחיל, ושחקנים חדשים יהנו ממשחק נפלא שאחרים מימנו עבורם. וכן, להסביר את זה יותר לעומק ידרוש כבר כתבה אחרת.

פייטרים כבדים מדגם Ares Inferno מול טנקי Nova

כרגע ישנם 2.6 מיליון חשבונות של Star Citizen, ומספר זה ממשיך לעלות. פרט מעניין לדעת הוא שגילם של מרבית התומכים נע בין 30 ל-70. גיימרים ותיקים, רבים מהם בעלי משפחות, חלקם עורכי דין, מפתחי משחקים ואנשי עסקים – לא קהל שסביר שיהיה קל להונות ולרמות.

Star Citizen מפותח למחשב בלבד, ואין לו תאריך יציאה. Squadron 42 אמור להיכנס לבטא בסוף 2020, אך אם להסתמך על המעקב שלי אחר הפיתוח, אני מאמין שיש סיכוי לא רע שהוא ידחה.

האם הפרויקט יצליח או יכשל? רק הזמן ואמון התומכים יגידו. יש לכם שאלות לגבי הפרויקט? מתלבטים אם להצטרף אליו? אל תעשו את זה לפני שאתם מתייעצים עם שחקנים קיימים שעוקבים אחריו מקרוב. שלב הפיתוח לא יתאים לכל אחד ולכל מחשב.

בתמונת הכתבה – פריגטת Idris מול כנף של פייטרים כבדים מסוג Ares Ion & Ares Inferno.