Star Wars Jedi: Fallen Order מציג עולם יפהפה ודמויות מעניינות, המשחקיות שלו מהנה ונותנת תחושה של ג'דיי אמיתי. רק חבל שאי אפשר להתגנב מאחורי יריבים.

מאז יציאת הטרילוגיה המקורית של מלחמת הכוכבים אי שם בשנות ה-80, יצאו הרבה משחקים שמאפשרים לנו להיכנס לנעליהם של לוחמי המחתרת והג'דיים נגד האימפריה. במהלך השנים יצאו משחקים טובים ומהנים, אך גם כאלה שהביאו הרבה ביקורות של מעריצים, כמו Star Wars: Battlefront II.

המשחק האחרון שיצא לסדרת הסרטים הוא Star Wars Jedi: Fallen Order, והוא מבין המשחקים הטובים שיצאו לשוק שמתרחשים בתוך העולם של מלחמת הכוכבים, כאשר הוא מביא את כל מה שטוב בעולם ומשפר אותו – מבחינת סיפור, משחקיות, ואווירה.

מאוסף גרוטאות לג'דיי

המשחק נותן לנו הצצה מה מתרחש בין הסרטים השלישי והרביעי כפי שלמדנו עוד מהטריילר הסינמטי בתערוכת E3 השנה. כאשר אנו נכנסים לנעליו של פאדוון צעיר בשם קאל קטסיס (Cal Ketsis), שלאחר Order 66 ׁ(החלטה לחסל את כל הג'דיים הקיימים) יורד למחתרת ועובד בתור סוחר גרוטאות בתקווה שהאימפריה לא תגלה אותו. כאשר האימפריה מגיעה לכוכב שלו לבדיקה שגרתית, ומגלה שהוא אכן ג'דיי, קאל בורח עם גריז (Greeze) הטייס וסיר (Cere) וביחד הם מנסים להקים מחדש את המחתרת של הג'דיי כדי להילחם באימפריה.

לאורך הסיפור אנחנו נתקלים בדמויות מעניינות שמסייעות לקאל להילחם באימפריה. דוגמה בולטת לכך היא הרובוט החמוד BD-1 שמביא לקאל מזרק ריפוי וסורק את האיזור כדי למצוא חפצים מוחבאים. אך גם מסייע עם רמזים כאשר קאל נמצא בבעיה, כפי שראינו עוד בטריילר המשחקיות. החיבור בניהם מוצלח מאוד וגם שיחות קצרות בניהם נותנות הרגשה שהוא החבר הכי טוב של קאל במהלך המשחק. כך גם דמותו של סו גררה (Saw Gerrera) שעוזר לקאל, למרות שהוא לא גיבור. למעשה, כל אחת מהדמויות הראשיות – הגיבורים ואויבים כאחד, מעוצבות בחן רב ובירידה עמוקה לפרטים.

אבל אולי הדמות המעניינת ביותר היא של קאל והתהליך שהוא עובר במהלך המשחק – מפאדוואן צעיר עד ג'דיי למהדרין. אנו לומדים על החיים שלו לפני, כמו גם היכולות השונות שלו עם הכוח תוך התקדמות בעלילה ובפלאשבקים לאימונים שלו בהיותו ילד צעיר. כך למשל, במקום רק לציין שלקאל יש את היכולת לרוץ על קירות, המשחק מחייב להתנסות בכך באימונים ורק לאחר מכן ניתן להשתמש בכוח הזה. כל אלה הופכים את הלמידה על היכולות השונות של קאל למעניינת במיוחד. בסופו של דבר, קאל הוא פרוטגניסט טוב שמקדם את העלילה, ותמיד מעניין לדעת מה יקרה לו אחר כך.

ערבוב סגנונות מוצלח

מבחינת המשחקיות, לא ניתן להתעלם מכך שהמשחק לוקח השראה ממשחקי הרפתקאות אחרים. יכולות הטיפוס של קאל מאוד מזכירות את משחקי Assassin's Creed, העולם הלא לינארי וחקירת מקומות חדשים מזכירים את משחקי Uncharted, והלחימה את Sekiro: Shadows Die Twice. אך זוהי לא נקודה לרעתו, להפך. המשחק משתמש באלמנטים אלה, ובעולם של מלחמת הכוכבים דווקא מצליח להביא סגנון לחימה שונה ומהנה.

המשחקיות מבוססת על שימוש בחרב האור של קאל, שלצערנו לא חותכת איברים של אויבים, אך עדיין עושה להם הרבה נזק. קאל יכול להשתמש בחרב האור שלו כנגד אויבים רחוקים וקרובים. מרחוק הוא יכול להחזיר את היריות שנורו אליו ולזרוק את חרב האור שלו. אלו דברים יחסית בנאליים ולא מהנים במיוחד, ואפשר להרוג את רוב האויבים מרחוק בעזרת החזרה של היריות שלהם.

אך מול האויבים הקרובים יש יותר מרחב תמרון ואפשר להשתמש ביותר אלמנטים של מערכת הקרב. כמובן שיש את המכה הרגילה עם חרב האור, אך יש אפשרות גם לחסום מכה של אויב. אם עושים את זה ברגע הנכון, כלומר שניה לפני שהמכה פוגעת, קאל חוסם ונותן מכה קטלנית לאויב. אלו מלווים ברגעים סימנטים אדירים, שבהם קאל מתגלגל מעל האויב ופוגע בו. הרגעים הללו הם אולי החלקים הכי טובים מבחינת המשחקיות ואין סיפוק גדול יותר במשחק מאשר להרוג אויב בצורה מגניבה שכזו. זה נותן הרגשה כאילו אתם באמת ג'דיי. כאשר רגעים אלו מתרחשים, הם מרגישים מאוד טבעיים וחלק מהלחימה, בכך שלא הכל נעצר בשביל הקטע הזה, אלא אויבים עדיין ממשיכים לתקוף וחייבים לחשוב על הצעד הבא.

star wars jedi fallen order combat

בנוסף לחרב האור, יש לקאל אפשרות להשתמש בכוח כדי להדוף אויבים ממקומות גבוהים ובכך להוריד להם חיים ולפעמים אף להרוג אותם. אבל מצד שני, אפשר גם למשוך אויבים ולתת להם מכה קטלנית. כמו כן, קאל יכול להקפיא אויבים למעט זמן, דבר שמאפשר לו לברוח ממכות שלהם ולתקוף בחזרה.

למעשה, המשחק מעודד את השחקנים להתשמש בכוח במהלך המשחק באופן טבעי, מה שנותן גיוון בכל קרב מחדש נגד אויבים שונים. למשל, יש אויבים שהכוח לא משפיע עליהם, או שאי אפשר לעצור אותם, ולכן צריך לחשוב על טקטיקה חדשה בכל קרב. אלו מאפשרים למשחקיות להיות מיוחדת, ונותנים לשחקנים יד חופשית להתשמש בכוח או בחרב מתי שירצו.

אמנם המשחק לוקח השראה מ-Sekiro, אך הוא הרבה פחות מעניש. אם ב-Sekiro בכל פעם שאתם מתים חצי מכסף המשחק ומנקודות הניסיון שהרווחתם עד אותה נקודה נעלמים, במידה וקאל מת, הוא יכול לקבל חזרה את הנקודות שלו אם יהרוג את האויב שהרג אותו. בכך אפשר להחזיר את כל העבודה הקשה שעשיתם עד לנקודה זו.

למשחק יש עקומת למידה טובה, כאשר במהלך המשחק לומדים את ההתקפות של האויב וכיצד להתחמק מהן או להדוף אותן, ובכך הופכים לג'דיי טובים יותר. על כל הריגה מקבלים נקודות מיומנות שאיתן אפשר ללמוד עוד טכניקות חדשות של שימוש בכוח ובחרב האור, העלאת חיים לקאל, או לשפר את BD-1.

star wars jedi fallen order at st

שימוש נוסף בכוח, מעבר לקרבות, הוא כדי לעבור מכשולים וחידות שונות במשחק. כך למשל, קאל יכול לעצור מאוורר פועל ולטפס עליו, או לדרדר אבן גדולה באמצעות הכוח כדי לפתוח דרך חדשה. בעיה קטנה שהייתה עם השימוש בכוח היא שיש לו מד שנגמר אחרי שני שימושים, והדרך היחידה להחזיר את הכוח הוא להרוג אויבים. מספר פעמים הייתי צריכה לחזור לנקודת השמירה האחרונה כי לא היה לי מספיק "כוח" כדי לעבור מכשול שהיה בדרכי ולא היו אויבים בסביבה. היה נחמד עם המד הזה היה מתקיים רק כאשר קאל נלחם באובים, ולא כל הזמן.

עוד אלמנט שמאוד חסר לי במשחק הוא מנגנון התגנבות. למרות שמאוד כיף להרוג חיילי סער (Storm Troopers) עם חרב אור, כשזה מגיע לקרבות נגד הרבה אויבים, קשה לתמרן בין שימוש בכוח, שימוש בחרב האור, והתחמקות מיריות. אמנם יש אפשרות לקפוץ על האויבים מלמעלה, אך בכל פעם ניתן להרוג רק אחד. לצערי, בכל פעם שהיו כמה אויבים בו זמנית, נפגעתי ואף נהרגתי כי היה לי קשה להתחמק מהם. אם היה אפשר להשתמש במנגנון התגנבות, המשחק היה יותר נחמד ונאמן למקור. כך, במקום להסתער, ניתן לתכנן את המהלך הבא של קאל נגד הסטורם טרופרים.

לחקור עולמות חדשים

כיאה למשחק הרפתקאות לא לינארי, קאל יכול להסתובב בין כמה כוכבים שונים, שלכל אחד מהם דברים מעניינים לחקור. כל אחד מהכוכבים השונים שמגיעים אליהם מיוחד בדרכו ואינו דומה לאחר. בכדי להגיע לכוכבים אחרים, קאל נכנס לחללית שלו ושם הוא מגיע למסך שבו ניתן לראות את הכוכב שעליו הוא נמצא, אך גם כוכבים נוספים.

בכל אחד מהם ניתן למצוא חיות חדשות ומסוכנות, אוספי הקלטות של ג'דיים וקברים שבהם יש חפצים ושיפורים לחרב האור שיעזרו לקאל בהמשך. בכל אחד מהקברים יש חידות שמהן ממשיכים למקום הבא. אלו לא מסובכות מידי וניתן לפתור אותן בקלות יחסית עם מעט מחשבה. אך בכל זאת, הן מהנות.

למרות התחושה של עולם פתוח, זהו אינו המצב במציאות. כבר בטריילר המשחקיות האחרון שיצא, הראו שלושה כוכבים, ולצערי במשחק המלא יש רק חמישה כוכבים לחקור. זה מצער כי הייתי שמחה להגיע לעוד מקומות חדשים ולחקור את העולם של המשחק, וכדי להרגיש שאני באמת חוקרת עולמות חדשים בגלקסיה רחוקה.

אווירה מהסרטים

אי אפשר שלא לדבר על האווירה הכללית של המשחק, הן מבחינת הגרפיקה והן מבחינת המוזיקה. המשחק נותן אווירה אותנטית התואמת את העולם של המשחק – עולם של מלחמת הכוכבים. רואים זאת בראש ובראשונה בגרפיקה – בעזרת גרפיקה מיוחדת ומוזיקה מצויינת, המשחק מרגיש ממש בעולם של מלחמת הכוכבים, ונותן תחושה של עולם מופלא וחדש שרק מחכה שיגלו אותו. היה לי מאוד כיף להגיע למקומות חדשים ולראות את הגרפיקה המהממת שלהם, והירידה המדויקת לפרטים בכל היבט, אפילו מבחינת העצים והדשא. מהנה אפילו לטייל באיזורים שכבר טיילתם בהם, רק בשביל להינות מהמראה.

גם המוזיקה מאוד מוסיפה. היא רגועה ונעימה לרוב, ואינטנסיבית כאשר נלחמים באויבים. היא גם מאוד מגוונת, בהתאם למקום או העולם שבו אתם נמצאים. כל אלה נותנים תחושה של כוכב רחוק, אך עדיין בעולם של מלחמת הכוכבים המוכר כל כך למעריצים. אין ספק שהמפתחים עשו עבודה מצוינת על כך.

star wars jedi fallen order kashyyyk

Star Wars Jedi: Fallen Order הוא משחק מצוין שנותן תחושה מדהימה של סרט מלחמת הכוכבים למעריצים ולשחקנים שאינם מכירים את הפרנצ'ייז. המשחקיות מאוד מהנה ואין תחושה יותר טובה במשחק מאשר להרוג אויב אחרי חסימה מושלמת. רק חבל שאין מנגנון התגנבות כדי לאפשר לשחקנים לשחק איך שירצו.

מפתחת: Respawn Entertainment

מפיצה: Electronic Arts

תאריך יציאה: 15 לנובמבר, 2019

ז'אנר: אקשן-הרפתקה

זמין על: PS4PC, XBO

בוקר על: PlayStation 4

עותק ביקורת של Star Wars Jedi: Fallen Order סופק על ידי Electronic Arts.