אחד הדברים עליהם דיברנו במסגרת החלק הראשון במדריך שלנו לבניית מחשב גיימינג, הוא החשיבות של בחירת המסך, כחלק אינטגרלי מתהליך בניית המחשב עצמו. כמו בחירת חלקים למחשב הגיימינג שלכם, גם בחירת מסך גיימינג היא לא תהליך פשוט, וצריכים להכניס למשוואה כמה משתנים שעליהם נדבר במדריך זה.

החשיבות של המסך כחלק ממחשב הגיימינג היא ברורה – הוא ה-output הראשי (אך לא היחיד) של המחשב שלכם, כך שגם אם תבנו את המחשב החזק ביותר שניתן, ותצמידו אותו למסך בסיסי ביותר, תקבלו תוצאה שתהיה מאכזבת למדי, או כפי שאמרנו – בדיוק כמו לחבר מנוע V8 של פרארי לרכב טראנטה מוזנח.

בפרק זה נכסה את המשתנים המשמעותיים ביותר בבחירת מסך גיימינג, כשבחלק הבא נכסה משתנים נוספים אשר עשויים להשפיע על בחירת המסך, אך הם בעלי השפעה פחותה על ביצועי המסך או עלותו.

מה הם הפרמטרים העיקריים בבחירת מסך גיימינג?

בבחירת המסך, אנחנו נתקל בכמה פרמטרים שונים, כאשר חלקם קשורים לחומרה הטכנית של המסך, חלקם קשורים לנתונים הפיזיים של המסך, וחלקם הם למעשה טכנולוגיות שהוטמעו במסך. ישנם פרמטרים מהותיים יותר (כמו גודל המסך), ופרמטרים בעלי חשיבות פחותה יותר (כמו זווית צפייה), אך הכל בהתאם לצורכי המשתמש.

כל משתמש יכול לתעדף כל משתנה שחשוב לו, ובהתאם לכך להמשיך "לשחק" עם שאר המשתנים עד שימצא המסך התואם בתקציב הנכון. אנחנו נציג את הדרך המועדפת עלינו לבחירת מסך, שבה מתחילים קודם כל בשאלה הראשונה – מה היא הרזולוציה בה אנחנו רוצים לשחק?

רזולוציית המסך – חד וברור

רזולוציה היא למעשה כמות (או דחיסות) הפיקסלים אותה "דחסה" יצרנית המסך לתוך הדגם הספציפי עליו אתם מסתכלים. פיקסל הוא למעשה הנקודה הבסיסית ביותר להצגת מידע גרפי. בפשטות, ניתן לומר שככל שצפיפות הפיקסלים גדולה יותר (עבור גודל תמונה קבוע) כך התמונה תהיה חדה וברורה יותר.

המונחים אותם אנחנו מכירים בעולם הרזולוציות הם מונחים כמו HD, או 2K ו-4K (ורבים נוספים), ואלו הם למעשה סוג של סימונים מוסכמים (או תקנים) הבאים לומר בפשטות מה כמות הפיקסלים (קרי: מה הרזולוציה) של המסך. הרזולוציה תמיד תוצג כמכפלה של שני מספרים, כשהמספר הראשון מייצג את כמות הפיקסלים האופקית (בכל שורה), והמספר השני מייצג את כמות הפיקסלים האנכית (בכל שורה).

AOC G Line C32G2ZE

לדוגמה, את רזולוציית FHD (או Full HD) ניתן לסמן גם כ-1920X1080, מה שבעצם אומר שבמסך כזה נמצא 2,073,600 פיקסלים, המסודרים ב-1080 שורות, עם 1920 פיקסלים בכל שורה.

ישנם לא מעט אפשרויות לרזולוציות במסכים (עם יחס התצוגה הנפוץ של 16:9), אך הנפוצות ביותר הן HD (או 1280×720), אחריה ה-FHD (או 1920×1080), מעליה ה-2K (או 2560×1440) וה-4K (או 3840×2160). כמובן שיש גם 6K ו-8K ומעלה, אך אלו עדיין פחות נפוצים במסכי גיימינג, ולכן לא נתייחס אליהן כרגע.

במסכים רחבים יותר מהרגיל (יחס תצוגה 21:9, כמו ה-G34WQC של Gigabyte) נוכל למצוא רזולוציות שונות במעט, כאשר בד"כ תתווסף לשם הרזולוציה האות W בתחילה, המציינת Wide, כמו ה-WFHD (או 2560×1080), ה-WQHD (או 3440×1440) וה-WUHD (או 5120×2160).

ככל שהרזולוציה תהיה גבוהה יותר, שתקבלו תמונה חדה יותר וברורה יותר, מה שבעצם יכביד על המחשב וידרוש חומרה חזקה יותר בכדי לעמוד בעומס. לאחר שבחרנו רזולוציה, נשאל את השאלה השנייה – מה הוא קצב הרענון אותו אנחנו רוצים שיהיה למסך?

קצב רענון – קיצור זמני תגובה

אם פעם הרוב המוחלט של המסכים פעלו בקצב רענון "סטנדרטי" של 60Hz, כיום קצב הרענון הזה נחשב ללא רלוונטי לגיימינג על PC (קריצה לבעלי הקונסולות), וברוב המקרים תמצאו מסכים כאלו רק במסכי עבודה, או מסכים זולים במיוחד.

קצב הרענון הוא למעשה כמות הפעמים בשנייה שהמסך שלכם מציג תמונה חדשה. קצב הרענון נמדד ביחידות Hz – הרץ, והמספר למעשה מציין כמה תמונות המסך מציג באותה השנייה, כך שמסך עם קצב רענון של 60Hz יכול להציג עד 60 תמונות כל שנייה, ומסך עם 240Hz יכול להציג עד 240 תמונות כל שנייה.

יצרניות מסכי הגיימינג יצרו מעין סטנדרט מינימלי לגיימינג כיום, שעומד על 144Hz, וכיום רוב מסכי הגיימינג אכן יגיעו עם ערך זה, או 165Hz. כיום ניתן לרכוש מסכים שמגיעים גם עם קצב רענון של 240Hz ואפילו 360Hz (כמו ה-PG259QN של ASUS), כשהמשמעות הברורה היא שככל שקצב הרענון גבוה יותר, כך התמונה שתוצג על המסך תהיה חלקה יותר, שכן היא תהיה מורכבת מיותר תמונות, בדיוק כמו סרטי אנימציה (יותר תמונות = תנועה חלקה יותר).

ערך קצב הרענון משמעותי במיוחד עבור שחקני FPS תחרותיים (אך גם לכל שחקן במשחק עם תנועה, כמו מירוצים לדוגמה), שכן ככל שהתמונה חלקה יותר כך יותר קל לזהות את מיקום האויב שבד"כ ינוע בצורה ספורדית ובלתי צפויה. קצב רענון גבוה יגרום לתנועה להיות חלקה יותר, מה שיקל על המעקב, ויכול להיות ההבדל בין להרוג, לבין להיהרג.

LG UltraGear 27GL650F-B

ככל שקצב הרענון יהיה גבוה יותר, כך אכן תקבלו תנועה חלקה יותר, אך גם אלמנט זה יכביד על על חומרת המחשב, וקצב רענון גבוה ידרוש חומרה חזקה יותר מקצב רענון נמוך.

בנוסף לקצב הרענון, ישנו מונח הנקרא "זמן תגובה" הנמדד במילי שניות (ms) ובעצם מציין את הזמן שלוקח למסך לבצע שינוי של צבע, ולמעשה מעבר על כל ספקטרום הצבעים האפורים וחזרה לאותה הנקודה, מה שנקרא – Grey To Grey (או בקיצור – GTG). כיום רוב המסכים המיועדים לגיימינג יגיעו עם ערך של 1ms, מה שמציין שלמסך לוקח מילישנייה בודדת (אלפית השנייה) לעבור על כל ספקטרום הצבעים האפורים.

היות ורוב מסכי הגיימינג (אם לא כולם) היום מגיעים עם ערך של 1ms, אין ממש סיבה להיכנס לנושא זמן התגובה, אך בתור גיימרים, אם תיתקלו בערכים של 5ms ומעלה אזי כדאי לחפש מסך אחר. ערכים של 1-2ms הם הערכים שאתם צריכים לחפש.

לאחר שבחרנו את קצב הרענון וזמן התגובה של המסך, נשאל את השאלה השלישית – מה הוא גודל המסך אותו אנחנו רוצים לקנות?

גודל המסך – גדול לא מתאים לכולם

השאלה שהיא למעשה יחסית שאלה פשוטה, אך היא מורכבת מ-2 תת שאלות. הראשונה היא כמובן גודל המסך, והשנייה היא – האם אנחנו רוצים מסך קעור או מסך שטוח?

בשאלת הגודל – התשובה היא דיי פשוטה, ומורכבת משני חלקים. הראשון הוא כמובן היכולת הפיזית של החדר/קיר/שולחן שלכם לתמוך בגודל שאתם רוצים. האם יש מספיק מקום? האם יש לכם מספיק מרחק בין המסך לבין מקום הישיבה שלכם כדי להיות מסוגלים באמת לראות את כל גודל המסך? והשאלה השנייה – בהינתן שהעמדה שלכם מסוגלת לתמוך בגודל – מה הוא גודל המסך הרצוי?

כיום רוב מסכי המחשב בשוק הגיימינג מגיעים בין 24 לבין 32 אינץ, כשכמובן ניתן למצוא קטנים יותר, וגדולים יותר (כמו ה-PG43U המפלצתי של ASUS). המידה המצוינת מציינת את אורכו של האלכסון בין הפינות במסך בין קצות הפאנל עצמו בלבד, ללא גודל המסגרת ההיקפית, כך שתקחו זאת בחשבון בעת בחירת גודל מסך. ברוב המקרים המסך גבוה ורחב יותר מגודל המסך המצוין, בשל עובי המסגרת.

לאחר שבחרנו את גודל המסך הרצוי, נעבור לחלק השני של השאלה – האם אנחנו מעדיפים מסך שטוח כמו ה-G27Q של Gigabyte?, או מסך קעור כמו ה-C27G1 של AOC? ובכן, כאן אין תשובה חד משמעית, וכל אופציה שתבחרו היא מוצלחת. הבחירה היא לגמרי שלכם לפי מה שנוח לכם. באופן כללי, ככל שהמסך גדול יותר ויושב קרוב יותר אל המשתמש, מומלץ לבחור במסך קעור, בשל הסיבה שיהיה יותר נוח לראות את כל קצוות המסך מבלי צורך להניע את הראש או העיניים, ובכך למנוע את המאמצים החוזרים האלו.

אז מה למדנו היום?

אז בחלק הראשון של המדריך לבחירת מסך גיימינג, עברנו על הנתונים העיקריים בבחירת מסכים – הרזולוציה, קצב הרענון וגודל המסך. ישנם פרמטרים נוספים שיעזרו לנו לבחור את המסך המותאם לנו ביותר, ועליהם נרחיב בפרק הבא של המדריך, אך לבינתיים (ולמען האמת – עבור רוב המשתמשים) אלו הם הפרמטרים החשובים ביותר בבחירה.

כמובן שאין חובה ללכת לפי הסדר שהצגנו את הפרמטרים, אך הצורה בה הם הוצגו כאן עושה סדר נוח יותר בראש כאשר מכניסים לשיקול את הפן התקציבי ואת סוגי המשחקים שאנחנו מעוניינים לשחק. כלומר, נקבע באיזו רזולוציה נשחק, ומה הקצב רענון שנרצה, ולאחר מכן נבצע סינון של המסכים בהתאם לתקציב שיש לנו, ונראה איזה גודל אנחנו יכולים לקבל (או על אילו פרמטרים להתפשר בשביל לקבל מסך גדול יותר).

בפרק הבא נעבור על מונחים נוספים – מה זה HDR? אילו סוגים פאנלי תצוגה יש? מה המשמעות של עומק הצבע של המסך? מה הם סוגי החיבורים הקיימים למסכים? מה חשוב לבדוק מבחינת הארגונומיה? וכמובן נעבור גם על כל אותן תוספות שתוכלו למצוא בחלק מהמסכים, ואף פעם לא הבנתם אם בכלל צריך אותן.

יש לכם שאלות לגבי מסכים? מוזמנים לפנות אלינו בפייסבוק שלנו, והצוות שלנו ישמח לעזור!