רבים מאיתנו חיכו למשחק The Sinking City, שפותח על ידי Frogwares, סטודיו שמוכר, בין השאר, הודות לסדרת משחקי שרלוק הולמס.

אז הביקורות שהספיקו לצאת למשחק אמנם אינן מהללות אותו, אבל יש סבירות גבוהה שהסיבה לכך היא מערכת היחסים המכוערת בין המפתחת (Frogwares) למפיצה Nacon – מערכת יחסים שכוללת מאבקים משפטיים ואף פריצה וגניבה, לכאורה, של קוד המקור של המשחק.

המאבק המשפטי בין Frogwares ל-Nacon התחיל עוד באוגוסט 2019, כאשר המפתחת הגישה תביעה כנגד המפיצה על מנת לקבל דיווחים ב-20 באפריל, 2020. אז סיימה Frogwares את החוזה שלה עם Nacon בטענה להפרות זכויות קניין רוחני (או במילים אחרות – ניסיון פרסום בלתי חוקי של המשחק), כמו גם אי עמידה בסכומים שהובטחו להם כתשלום.

המשחק הוסר מהחנויות של Steam, Epic, Xbox ו-PlayStation כארבעה חודשים לאחר מכן, ב-25 באוגוסט, 2020, לאחר מאבק משפטי שקבע כי סיום החוזה היה תקף מבחינה חוקית.

אבל הקרב על The Sinking City רחוק מלהיגמר פה. לטענת Frogwares, היה ניסיון נוסף של Nacon לפרסום פיראטי של המשחק בדצמבר 2020. ומיד כשהם חשבו שהכל מאחוריהם, ב-26 לפברואר, 2021, מפתחי המשחק התעוררו למציאות בה המשחק שלהם הושק והופץ, עם שינויים קלים אך ברורים לעין, בחנות של Steam. פה הייתה נקודת השבירה של מפתחי המשחק.

The Sinking City
משחק עם פוטנציאל שטבע במאבקים משפטיים. The Sinking City.

בתגובה להשקת והפצת המשחק בניגוד להוראת בית המשפט וללא הסכמתה, הוציאה Frogwares תגובה רשמית שמסבירה בדיוק עד כמה חמורים היו, לכאורה, המעשים של Nacon. המשחק שעלה ב-Steam היה שונה במקצת מהמשחק המקורי, ובעוד שהשינויים כללו הורדת לוגו או באנר פה, שינוי תפריט שם, ההסבר לאיך השינויים האלה יכלו להתקיים במשחק מטריד במיוחד.

מסתבר שהדרך היחידה של Nacon לערוך את השינויים במשחק הייתה לקבל גישה לקוד המשחק שנשמר בארכיון של Epic Unreal Engine, באמצעות מפתח הצפנה ייחודי אותו ניתן להשיג רק באופן בלתי חוקי מהמפתחת המקורית. במילים אחרות – פריצה לכל דבר. המפתחת וידאה את נכונות טענה זו באמצעות הורדה של המשחק הפרוץ ושימוש באותו מפתח הצפנה ייחודי שהיה בשימוש במשחק המקורי. המפתח עבד כי Nacon לא טרחו אפילו לשנות אותו. בנוסף, המשחק שנפרץ והופץ באופן לא חוקי היה גרסת ה-Delux, שהכילה תוכן שפותח בנוסף משחק המקורי, ולטענת Frogwares, היא מעולם לא קיבלה תשלום על תוכן זה.

בתגובה לטענות אלה, Nacon פרסמה תגובה רשמית בה היא טענה שהשקיעה מיליוני דולרים בצוות הפיתוח של Frogwares, כמו גם בשיווק והפצה של המשחק. לטענתה, היה ניסיון לא חוקי של Frogwares לשנות את תנאי החוזה, ולכן הם ראו את עצמם זכאים להפיץ את המשחק כראות עיניהם לאור אי שיתוף הפעולה מצד המפתחת.

The Sinking City

הייתי שמח להוסיף קישור לתגובה הזאת, אבל היא הורדה מעמוד ה-Steam של החברה, יחד עם המשחק עצמו, לאחר ש-Frogwares הגישה תביעת DMCA (הפצת זכויות יוצרים דיגיטליות תחת החוק האמריקאי). יתר על כן, המפתחת קראה לגיימרים להרבות בביקורות שליליות על המשחק הפרוץ ב-Steam, ולהימנע מקניה שלו ככל הניתן בימים המועטים שהמשחק עלה שם.

מבחינה אישית, זה מקרה שמעציב אותי מאוד, כי לדעתי מדובר במשחק עם המון פוטנציאל, במיוחד אם הוא היה ממשיך לקבל שיפורים, עדכונים ותוכן נוסף. אני מאמין ש-Nacon עברו את הגבול בהתנהגות שלהם ואמנם זו רק דיעה, אבל נראה שאירועי העבר, הטענות הנוכחיות והשתלשלות האירועים הנוכחית מדברים בעד עצמם. בסופו של דבר ובאופן אירוני במיוחד, The Sinking City טבע בין המאבקים המשפטיים על כסף וזכויות יוצרים, ולא יזכה לממש את הפוטנציאל שלו.

אם בכל זאת תרצו לשחק במשחק, נכון לעכשיו הוא קיים בגרסה ששוחררה על ידי המפתחת המקורית, בחנות של Nintendo עבור ה-Switch בלבד.