Indivisble הוא משחק אינדי בעל המון פוטנציאל, עם מערכת קרב מעניינת, ועיצוב מדהים, אבל ככל שמתקדמים בו קשה להתעלם מהבעיות שלו.

בדומה לעוד כמה כותרים של Kickstarter שיצאו בזמן האחרון, Indivisible, משחק אקשן תפקידים מבית היוצר של Lab Zero Games (שאחראים למשחק המכות הפופולרי Skullgirls), יוצא לאור אחרי כמה שנים של פיתוח. האם המשחק יכול להפוך לקלאסיקה או שזה עוד פרויקט גדול של Kickstarter שלא עונה לציפיות?

Indivisble הוא המשך רוחני למשחק התפקידים Valkyrie Profile שיצא לפני 20 שנה ונחשב לקלאסיקה בז'אנר. ל-Valkyrie Profile היתה עלילה המתרחשת במיתולוגיה הנורדית, משחקיות של חקירת מבוכים בדו מימד עם קטעי פלטפורמינג ומערכת קרב מהפכנית. Indivisble מצידו משתמש במיתולוגיה ההודית ובעל משחקיות מאוד קרובה עם כמה גימיקים משלו.

הכל השתנה כשהצבא של רוונה תקף

העלילה ב-Indivisble עוקבת אחרי אג'נה (Ajna), נערה שהכפר שבה גדלה נהרס ואביה נהרג על ידי צבא פולש. אג'נה מגלה שיש לה את היכולת לספוג נשמות של לוחמים לתוכה ולהשתמש בהם במהלך קרב, והיא משתמשת בכוח הזה בשביל לצאת במסע נקמה. במהלך המשחק אג'נה נתקלת בדמויות שונות שמצטרפות למסע שלה, כאשר מתברר שגורל העולם תלוי בהחלטות שלה.

העלילה של המשחק מעניינת, לצד התפתחות הסיפור סביב זהותה של אג'נה וכמה נכונות ההחלטות שהיא מבצעת. האווירה הכללית במשחק מאוד קלילה, ומזכירה סדרות אנימציה בסגנון של Avatar, עם הרבה בדיחות אבל עלילה ראשית רצינית. לצערי, המשחק זונח הרבה קווי עלילה לקראת הסוף, והם נסגרים בצורה לא ממש מספקת. כמו כן המשחק לא שם הרבה דגש על חלק מהדמויות האופציונליות שניתן לגייס, שהסיפור של חלק מהן מתבטא בקטעי טקסט קצרים ומשימה בודדת לקראת סוף המשחק.

אני מזמן את הקוסמת האפלה

מערכת הקרב היא ללא ספק החלק המעניין ביותר במשחק. במהלך הקרב שולטים על ארבעה דמויות כאשר לכל דמות ממופה אחד מהכפתורים על השלט. לחיצה על הכפתור תגרום לדמות להתקיף, כאשר שימוש בכפתורי החצים יכול לגרום למתקפות שונות או מהלכים מיוחדים כמו ריפוי או חיזוק דמויות.

ניתן לשרשר התקפות של דמויות שונות ברצף כדי ליצור קומבו, כאשר ההגבלה היחידה היא מספר המהלכים לכל דמות. כל כמה זמן יגיע התור של האויבים לתקוף ואז תדרשו להגן עם כל דמות על ידי לחיצה על הכפתור המתאים לפני שנפגעים מהמתקפה. חלק נוסף בקרב הוא מד אנרגיה שיגדל ככל שתגרמו ותחטפו נזק שבאמצעותו ניתן להשתמש בשביל להפעיל יכולות מיוחדות עם אחת מהדמויות.

האפשרות למתקפות שונות של דמויות היא הרעיון המעניין של המשחק ויכולה פוטנציאלית להביא להרבה אסטרטגיה בקרבות, במיוחד לאור מגוון הדמויות השונות שיש במשחק, שגם לכל אחת מהן יש צורת משחקיות משלה לאיך שתוקפים איתה. למשל, אחת מהדמויות יכולה להשתמש בחלק מהמהלכים הזמינים בשביל לחזק את המהלך הבא, דמות אחרת יכולה ליצור נקודות בזירה שמרפאות את מי שעובר מעליהן, והמהלכים של דמות שלישית מתחזקים אם לוחצים על כפתורי המתקפה בזמן הנכון. אבל ישנן שתי בעיות שגורמות לקרבות להרגיש לא מנוצלים כהלכה.

הבעיה הראשונה של Indivisible היא היעדר רמת קושי. בזמן שבשעות הראשונות של המשחק הוא מספק קרבות קשים שבהם צריך לחשוב על כל מהלך, אחרי השעות האלה המשחק לא מתקרב בקושי, מלבד מספר מועט של קרבות בוסים. זה גורם לכך שאין הרבה סיבה לחשוב על הדמויות שיש לכם בקרב ואיך אפשר לשלב את המתקפות שלהן בצורה הטובה ביותר, כי ההבדל שולי לחלוטין. אפילו השימוש בדמות לריפוי הופך לחסר משמעות כי המשחק מספק מההתחלה מהלך שמשתמש בכל מד הקסם ומחזיר הרבה נקודות חיים, תוך שהוא מחייה את כל הדמויות שאיבדו הכרה.

הבעיה השנייה של המשחק היא שאין עומק למערכת הקרב. אין אפשרות לשנות את הציוד של הדמויות, להתאים להן את ההתקפות, לצרף להן פסיביות, או להטיל קסמים. הקסטומיזציה היחידה שאפשר לעשות היא להגדיל את מספר המתקפות לדמויות, והשדרוג הזה בא לכל הדמויות במקביל. בזמן שלא מרגישים בזה בהתחלה, לקראת סוף המשחק כבר מורגש שכל הקרבות זהים, ואין מגוון, אלא אם אתם בוחרים להחליף כמה דמויות בקרבות כדי לשבור את השגרה. בכל מקרה אין צורך אמיתי להחליף אותן, וזה חבל. בנוסף, כמות האויבים במשחק מאוד מועטה, ולמעשה יש יותר דמויות שחיקות מאשר סוגי אויבים.

קשה להתעלם מהבעיות האלה במיוחד לאור העובדה ש-Indivisble מנסה להיות המשך רוחני למשחק שנתן מגוון רחב של דרכים לגשת לקרבות עם הרבה דרכים להתאים את הדמויות השחיקות ורמת קושי שהצדיקה את ההתעסקות בזה. ככל ש-Indivisible המשיך, כך נמנעתי יותר ויותר מקרבות ואפילו עם דמויות ברמות נמוכות, עדיין לא הרגשתי שום קושי מהרוב המוחלט של האויבים במשחק. זה חבל כי המשחק יוצר בסיס מצויין למערכת הקרב.

מטפסים על הקירות

החצי השני של המשחקיות של Indivisible הוא בסגנון פלטפורמינג בדו מימד. המשחק מזכיר מאוד משחקי Metroidvania, כאשר צריכים לבקר אזורים שונים בשביל לקבל יכולות שמאפשרים לכם להתקדם קדימה בעלילה. המשחקיות כאן הרבה יותר מסובכת מ-Valkyrie Profile, עם המון דרכים לנוע בסביבה. לזה מתלווים המון קטעי פלטפורמינג מסובכים.

למרבה הצער, משחקיות הפלטפורמינג לא מרגישה מעניינת, במיוחד יחסית למשחקים אחרים שמתמקדים במשחקיות פלטפורמינג. השליטה בה בעייתית, עם דרישה לקלט מאוד ספציפי בחלק מהמהלכים. ככל שהמשחק מתקדם, כמות קטעי הפלטפורמינג גדלה בצורה לא סבירה, וזה לא עוזר. עוד יותר גרוע שהמבוך שאתם חוקרים במשחק פשוט מורכב משעות של אזורי פלטפורמינג שחוזרים על עצמם, עם מעט מאוד קרבות.

עוד בעיה עם הפלטפורמינג היא שאין ממש מה לחקור מלבד למצוא דמויות חדשות, שבדרך כלל לא ממש מוחבאות. הדברים היחידיים האחרים שאפשר לאסוף הם חפצים מיוחדים שנותנים לכם להגדיל את מספק ההתקפות של כל הדמויות. כבר בסביבות אמצע המשחק הגעתי לכמות ההתקפות המקסימלית, והדבר היחידי האחר שאפשר להשתמש באותם חפצים הוא שיפור ההגנה, שלא ממש הכרחי.

נערה, פיראטית, אמזונה ופיה נכנסו לבר

העיצוב של המשחק מעולה כאשר, כמו שאמרתי מקודם, יש הרבה גיוון באזורים ובדמויות. כל אחת מהדמויות בעלת עיצוב ייחודי משלה, מה שגורם לכך שקל להבדיל בין הדמויות ויש סיבה למצוא דמויות חדשות בשביל לראות מה מיוחד בהן. הגרפיקה והאנימציה במשחק נראות מעולות וחלקות והמוזיקה מכילה כמה מנגינות מעולות.

המשחק לא חף מבאגים. היה לי מקרה של דמות שנעלמה מהחבורה שלי עד שהסיפור התקדם, פעם הדמות שלי נתקעה בתוך קיר, ובחלק מהאזורים חלק מהאויבים עשו נזק גבוה פי 10 מהאויבים לידם (שהיה דווקא נחמד כי זה נתן סיבה להילחם בהם בזהירות). המשחק האט משמעותית במעבר בין אזורים באופן קבוע, לפחות בגרסת ה-PlayStation 4.

סך הכל, Indivisble הוא משחק שיכל להיות מעולה אם היה שומר על האיכות שלו מתחילת המשחק גם בהמשך שלו. הוא מאוד מרשים ויזואלית, וכל הדמויות בו מיוחדות ומעניינות.

כמו הרבה משחקי Kickstarter אחרים, הוא סובל מבעיה של "feature creep" – עודף הרעיונות וההבטחות שיש למפתחים גורם לכך שאין פוקוס על מה שעובד, והרבה כיווני התפתחות נזנחים מחוסר זמן. אני אישית ממליץ לחכות לראות אם המפתחים יתקנו חלק מהבעיות של המשחק בחודשים הקרובים , ובייחוד את המחסור ברמת קושי, לפני שקונים את המשחק.