Clair Obscur: Expedition 33 הוא משחק תפקידים מרהיב המשלב עלילה עמוקה וניגודית בין אור לחושך, עולם ויזואלי יפהפה עם חקר עולם מיוחד, ומערכת קרב אסימטרית ואינטנסיבית. המשחק מלווה בפס-קול עוצמתי ודמויות מעוצבות היטב, ולמרות גליצ'ים מינוריים, המשחק מציע חוויה סוחפת ומרגשת ותחושת כמיהה לעוד.


כבר הרבה זמן שחיכיתי ל-Clair Obscur: Expedition 33, משחק הביכורים של Sandfall Interactive. כבר מהטריילר הראשון שפורסם המשחק סקרן אותי וככל שעבר הזמן ועוד פרטים נחשפו על המשחק הציפייה שלי רק גברה. אומרים שכגודל הציפיות כך גם גודל האכזבות, אך כאן האכזבה הגדולה שלי הייתה שהוא פשוט הסתיים והשאיר אותי עם טעם של עוד.

בין חושך לאור

עלילת המשחק לוקחת אותנו לעולם מוזר במיוחד. יום אחד הגיעה ציירת והחלה לכתוב כל שנה מספרים בסדר יורד על מונולית' ענק, מ-100 ומטה. כאשר היא מציירת מספר, האנשים שגילם מעליו, נשחקים מהעולם בתופעה שנקראת "גומאז'", ומשאירים אחריהם עלי כותרת לבנים ואדומים ואבל אדיר. האנושות הנותרת החלה לשלוח משלחות במטרה לעצור את הציירת הזו ואנחנו נשחק את משלחת 33.

ממש מעט לאחר היציאה לדרך רוב המשלחת מוצאת את קיצה בטרם עת ומעט השורדים שנשארו לוקחים על עצמם את הנטל הכבד וממשיכים במסע למחוק את הציירת. גוסטב, לונה, מאל וסיאל משלבים כוחות כדי להתמודד עם הנברונים (Nevrons), יצירי הכפיים של הציירת שברשותם כוחות מפלצתיים, ומנסים לחשוף את האמת על המציאות בה הם חיים. אך לא רק מפלצות עומדות בדרכם. הם גם יכירו ג'סטראלים (Gestrals) ידידותיים כמו אסקייה ומונוקו שיעזרו להם להתקדם וגם יוסיפו רגעים משעשעים לבליל העגמומי שאופף אותם.

וזה בדיוק העניין – הסיפור מציג ניגודיות בין רגעי אור (Clair) לרגעים חשוכים (Obscur), ומראים איך מתוך רגעי התעלות ניתן לצנוח מטה וכיצד גם במקומות השפלים ביותר ניתן למצוא תקווה. הסיפור מרתק, מושך ואף פעם לא מובן עד הסוף, עם תפניות לא צפויות רבות. לדעתי מאז Death Stranding לא נחשפתי לעומק כזה של סיפור (ובמאמר מוסגר אני מקווה שהמשחק השני לא יאכזב), ואני חייב להוריד בפניהם את הכובע.

עולם מדהים ומרהיב

לא רק הסיפור מציג ניגודיות בין חושך לאור, אלא גם העולם עצמו. ראשית אציין שבחקר העולם יש שתי דרגות; ראשית, מפת העולם עליה תלכו כדי לעבור ממקום למקום. אין Fast Travel על מפת העולם כיוון שהיא בעצמה מציגה נקודות עניין כמו חפצים ונברונים להלחם בהם, ומובילה אותנו לפורטלים שמהווים את הדרגה השנייה של העולם.

בתוך הפורטלים האלה ניכנס ל"ארגזי חול" המייצגים אזורים שונים ומשונים, כל אחד מציג נופים אחרים ומיוחדים משלו. שם יהיה עיקר המשחק; תחקרו את הדאנג'נים האלה כדי למצוא שלל, תילחמו בנברונים הפזורים שם והכי חשוב – תהנו מהעיצוב המצויין שעשו למקום. אין לדאנג'נים מפה, אך המפתחים שמו דרך מעניינת לנווט בה שניתן לגלות אם שמים לב. אם אתם רוצים להתקדם במשימה הראשית, לכו איפה שיש תאורה (קלייר), ואם אתם מחפשים סודות – לכו לצללים (אובסקור).

העולם לעיתים מרגיש ריק, אבל בקטע טוב. הוא לא עמוס בדברים ומאפשר לשחקן להתמקד במשחק עצמו ולא בהסחות דעת, עד כמה שניתן. מאוד נהניתי להסתובב בעולם, בשתי הרמות שהוא מציע; הנופים מדהימים ויכולים להציג אזורי יער מלאי חיים וצבע למול עיירה נטושה ומלאה באבל ושכול. כאמור, שיטוט בעולם יזכה אתכם גם במציאת שלל, ואחד הדברים שהכי אהבתי למצוא הוא יומנים של משלחות קודמות, בהם הם חושפים עוד קצת מהתעלומות הרבות שיש לעולם להציע.

אסימטרי ואינטנסיבי במיוחד

אי אפשר שלא לדבר על מערכת הקרב של Clair Obscur: Expedition 33. מדובר בקרב בתורות שדורש מהשחקנים עירנות וריאקטיביות אינטנסיבית לעיתים, כדי להצליח ולעבור את האתגרים שהציירת זורקת בפני המשלחת. בבסיס המערכת עומדות נקודות פעולה (AP – Action Points) אותן תשיגו על ידי מתקפות רגילות או יכולות שתשיגו, והן יפתחו לכם את הצוהר לסקילים הטובים באמת.

כל דמות במשחק נלחמת באופן שונה וזה מדהים בעיניי; האסימטריה הזו מעשירה את הקרבות ומאפשרת לא רק סינרגיה בין הדמות לבין עצמה אלא גם בין הדמויות השונות. לדוגמה, אם לונה תשתמש בסקיל שגורם לאויב לבעור, מאל תוכל להשתמש בזה כדי להכנס למצב וירטואוז (מצב בו היא נותנת 200% נזק) מבלי שהיא תצטרך להצית את האויב בעצמה וכך לחסוך לה תור שיכול להיות קריטי.

במהלך הקרב תצטרכו לשים לב למה שהאויבים עושים, ולנסות להתחמק, להדוף (parry) או לקפוץ מעל ההתקפות של האויבים. זה הופך את הקרב למאוד אינטרקטיבי ומעניין, בו תוכלו לצמצם את הנזק שניתן לכם לאפס ואפילו להרוויח מזה משהו אם יש לכם את היכולות הנכונות. אציין שלעיתים התזמונים שם מאוד קשים לקריאה, אבל ברגע שמצליחים זו הרגשה מאוד מספקת.

בנוסף, לכל דמות יש מבחר נשקים שונה, והרבה מהם עם יכולות שנפתחות ככל שדרגת הנשק עולה (עצה – אל תשדרגו אלא אם אתם ממש תקועים על איזה בוס, קרבות עשויים לשדרג לכם את הנשק בחינם). מעל זה, יש את מערכת הפיקטו (Picto) והלומינה (Lumina). הפיקטו הם חפצים שנותנים בוסט לסטאטים של הדמות אליה הם משוייכים, יחד עם עוד יכולת סבילה. אחרי ארבע קרבות עם פיקטו, היכולת הסבילה הזו נקראת לומינה והיא יכולה להלמד על ידי כל אחד מהמשלחת, אם יש לו מספיק נקודות לומינה.

כל אלה יכולים ליצור קומבינציות מאוד מעניינות שיהפכו את הקרבות לקלים יותר ואף ליצור בילדים מאוד עוצמתיים במיוחד אם רק תרצו. תוכלו גם להתנסות בבילדים שונים במהלך הדרך בעזרת חפץ שמאפשר לעשות ריסט על היכולות או על הסטאטים, והוא לא נדיר במיוחד. ודבר אחרון לגבי הקרבות – האנימציות שם כל כך מרשימות וכיפיות, שלפעמים בא לי לא לגעת בכלל בשלט ולהתרכז, אלא רק לצפות בהן. אפילו ההתקפה הרגילה של כל דמות מונפשת בצורה שונה לחלוטין, וזה מראה את ההשקעה שנעשתה כאן כדי באמת ליצור את ההרגשה האסימטרית במהלך הקרב.

קלייר-אובסקור היא מנגינה שלא יוצאת מהראש

אחד הדברים שהכי חשובים לי במשחק זה פס-הקול שלו, ובמקרה של Clair Obscur: Expedition 33 הוא בא בעוצמה כה חזקה שפשוט קשה לי להתנתק ממנו. גם פה, הניגודיות בין צלילים רכים לבין קטעים אינטנסיביים וקצביים מורגש ונוכח מאוד, וכל כך נהניתי לשמוע את המלודיות שיש למשחק להציע, על ריפיט. אז מה אם אני לא מבין צרפתית?

לעוצמה הזו נוסיף את קטעי המעבר המעולים של המשחק, שיכולים להיות רגעי אקשן חסר מעצורים או תחושות על אובדן, והמוסיקה מעלה את זה לרמה הבאה. אין ספק בכלל שההשקעה פה הייתה אדירה – והיא השתלמה לגמרי, יש שם קטעים שארצה לראות שוב רק בשביל ההנאה.

עיצוב הדמויות מעניין מאוד, ויש שיאמרו שהן יצירות אומנות בפני עצמן. ניתן גם לשנות את הנראות באמצעות תחפושות שתמצאו או תקנו. כמו כן, הדיבוב שלהן מעולה, אם כי הייתי רוצה שהאנימציות יתאימו גם לשפה הצרפתית כי פשוט לא הצלחתי לשחק ככה. אציין שגם העיצוב של האויבים השונים פנטסטי; הוא יכול להיות תמים לחלוטין, או קריפי וגרוטסקי להחריד, עוד סימנים לניגודיות שהמשחק מציב בפנינו.

מלוטש אך לא עד הסוף

כפי שאולי שמתם לב עד עכשיו, מאוד אהבתי את המשחק ואת מה שיש לו להציע. רוב מוחלט של האלמנטים במשחק נעשו בצורה פנומנלית, שזה מאוד מרשים עבור משחק ביכורים של סטודיו אינדי שהוקם לפני כ-5 שנים. אולם, יש כמה דברים קטנים ששמתי לב אליהם וחלקם אפילו סודרו בעדכון תוך כדי ששיחקתי.

בקטעי המעבר שמתי לב שפה ושם היו כל מיני גליצ'ים שלא נעימים לעין, היה ניתן להתקע על מכשול במפת העולם מבלי יכולת לזוז (מקומות בעייתיים מסויימים תוקנו בעדכון) ולעיתים המוסיקה הייתה נפסקת במהלך הקרב והופכת את הקרב מאפי ל"בוא נסיים עם זה כבר כי אני לא יכול עם השקט הזה". אלו דברים פעוטים יחסית, והם לא קרו בתדירות גבוהה כך שההנאה שלי מהמשחק כמעט ולא נפגמה. אני בטוח שבמשחק הבא שהם יוציאו יהיה גימור איכותי יותר.

Clair Obscur: Expedition 33 עמד בכל הציפיות שלי, ועוד. שילוב של עלילה מרתקת, עולם מרהיב ומעניין, מערכת קרב אינטנסיבית ולא מתפשרת ופס קול אפי במיוחד הופך את המשחק הזה למועמד חזק מאוד למשחק השנה של 2025, וזה לגמרי יגיע לו.

מפתחת: Sandfall Interactive

מפיצה: Kepler Interactive

תאריך יציאה: 24 באפריל, 2025

ז'אנר: תפקידים, הרפתקה

זמין על: PC, PS5, Xbox Series X|S

בוקר על: PS5

עותק הביקורת של Clair Obscur: Expedition 33 נרכש על ידי המסקר.