Psychonauts 2 הוא כל מה שהמעריצים חיכו לו: משחק המשך שלא מאבד מהקסם של המקורי, עם סיפור מרתק, כתיבה שנונה ומצחיקה, ועולמות מנטאליים מרהיבים שלא ייצאו לכם מהראש.
Psychonauts המקורי הוא אחד המשחקים הטובים ביותר שכנראה לא שיחקתם. הוא נחשב ל"יהלום חבוי" בקרב מביני עניין, ולאחד ממשחקי הפלטפורמה היצירתיים שבסביבה. קהל המעריצים ההדוק אך קטן חיכה למשחק המשך במשך 16 שנים (16 שנים!), והנה, Psychonauts 2 סוף סוף קורה.
הצטרפו לשורות הפסיכונאוטים
Psychonauts 2 ממשיך ימים אחדים אחרי אירועי המשחק המקורי, כאילו בכלל לא עברו כמעט עשרים שנה. אנחנו מצטרפים לרספוטין אקוואטו וצוות הפסיכונאוטים כשהם נוחתים במפקדת הארגון לאחר שהצילו את המנהיג שלהם במהלך Psychonauts in the Rhombus of Ruin (משחק VR קצרצר שמחבר בין שני המשחקים).
אם אתם מאלה שלא שיחקו ב-Psychonauts, או צריכים רענון קל מאז 2005, אל דאגה – המשחק נפתח בסרטון שיעזור לכם להדביק את הפער. או, אתם יודעים, לכו לשחק את המשחק המקורי – הוא ממש זול עכשיו. בתור אחד ששיחק את המשחק המקורי לא מעט פעמים, קצת קשה לי לשפוט אם הסרטון הזה עושה את העבודה. אבל מכיוון שמדובר במשחק המשך לכל דבר ועניין, מי שמכיר את הסיפור עד כה יהנה הרבה יותר.
בכל אופן, רספוטין, או רז בקצרה, נכנס במהרה לתוכנית המתמחים של ארגון הביון העל-חושי, ומשם העניינים רק מסתבכים. לפניכם סיפור מלא בתככים, סודות מהעבר, הומור חד (אם כי אולי טיפ'לה ילדותי לעיתים), וטראומה – המון, המון טראומה.
כמו במשחק המקורי, גם Psychonauts 2 מתרחש רובו בתוך התת-מודע של הדמויות במשחק, קומפלט עם כל החרטות, הפחדים, והזכרונות המודחקים. רז חוקר את נבכי התודעה שלהם במטרה לדלות מידע חשוב או לעזור לדמויות להתמודד עם העבר הכואב שלהם, ואני חייב לציין שהמפתחים התמודדו בצורה בוגרת (אם כי עדיין קצת שטחית) עם עניינים כואבים כמו הלם קרב, אבל, והתמכרות.
לחקור את השלבים המופשטים ולעיתים סוריאליסטים האלה זו תמיד חוויה חדשה ומרתקת. המפתחים הפכו כל עולם פנימי לעולם בפני עצמו, עם סיפור, אתגרים ונראות משלו. בין השאר, אנחנו נלחם נגד הסיכויים בבית חולים שהוא גם קזינו, נשתתף בתוכנית בישול קטלנית, ונדלג במשרד מלא בשיניים.
כשהוא לא נובר במוחות של אנשים אחרים, רז חוקר את הבסיס המוח (Motherlobe) – המפקדה של ארגון הפסיכונאוטים בעולם האמיתי. המפה של המשחק גדולה למדי, אם כי היא לא עולם פתוח – יותר כמו 4-5 מפות שמחוברות יחדיו. העולם האמיתי אמנם פחות מעניין מהשלבים שמתרחשים בתוך הראש של הדמויות השונות במשחק, אבל פה אנחנו נזכה לדבר עם אותן דמויות, להשלים משימות צד, ולהתקדם בסיפור המרתק.
לוליינות מנטאלית
אבל מה בתכלס עושים בזמן שחוקרים את כל המקומות האלה? ובכן, הגיימפליי של Psychonauts 2 מתחלק בגדול לשניים: קפיצות וקרב.
נתחיל מהקפיצות. לפני שרז הצטרף לשורות הארגון החשאי, הוא היה אקרובט בקרקס, ופסיכונואוטס 2 לא נותן לנו לשכוח את זה. יש הרבה דרכים לזוז בעולם המשחק: אפשר לקפוץ, להתנדנד מענפים, ללכת על חבלים, לטפס, לרחף, לגלוש, ולאסוף דברים בדרך. לרוב הכל עובד בסדר גמור, אבל לפעמים כל המערכות האלה קצת מתנגשות ושמות רגליים אחת לשנייה.
קורה שלפעמים תטפסו לאורך קיר וכשתנסו לקפוץ רז יקפוץ לכיוון שלא התכוונתם אליו. או שהוא פשוט יעזוב את הענף ממנו אתם מתנדנדים ויפול למטה במקום לקפוץ לענף הבא. אתם יכולים להוסיף לזה את הבעיות הקלאסיות של פלטפורמר תלת-מימדי כמו מצלמה שלא תמיד משתפת פעולה, או קושי באמידת מרחק בין משטח למשטח. כל אלה הן בעיות שהיו קיימות גם במשחק המקורי, לפני 16 שנים, ובעוד שהן לא חמורות או הורסות את המשחק, זה עדיין קצת מציק שאחרי כל הזמן הזה, השליטה עדיין לא מהודקת כמו שקיוויתי שתיהיה.
אבל כשזה עובד, זה עובד ממש ממש טוב, ופשוט כיף לחקור את העולמות המשחק, גם כדי להתקדם בשלב וגם כדי לאסוף את כל הבונוסים, הסודות, והחפצים הפזורים בכל מקום. יש ב-Psychonauts 2 לא מעט אלמנטים של "מרתון איסוף" (collectathon), ויש הרבה מה לאסוף – מטען רגשי, פניני חוכמה, קלפים, ועוד ועוד. באופן אישי, אני לא מת על מרתוני איסוף, כי השחקן עסוק בלמצוא ולאסוף הכל ופחות בסיפור או בחווית המשחק. הדבר נכון גם פה, אבל מכיוון שחלק מהדברים האוספים מגלים לכם קצת יותר על הדמויות, או עוזרים לכם לשדרג את רז עצמו, זה מרגיש "שווה את זה".
אם אתם חולקים את הדעה שלי, תשמחו לדעת שהמשחק תמיד מאפשר לכם לחזור אחורה לכל שלב ולאסוף את מה שפספסתם בפעם הראשונה. ככה תוכלו להתמקד ביופי, ייחודיות וסיפור של כל שלב ואחר כך לחזור ו"לנקות" אותו.
קרב המוחות
אבל לא הכל זה דילוגים ואיסופים – Psychonauts 2 הוא גם משחק אקשן. לאורך כל שלב תתקלו באויבים מכל מיני סוגים, שכל סוג דורש אסטרטגיה קצת שונה.אני מאוד אוהב איך שכל אויב מקושר לרגש או רעיון שלכולנו יש בתוך הראש – חרטה מפילה עליכם משקל כבד מלמעלה, ספק מאט אתכם, והתקף חרדה תזזיתי שתוקף מכל כיוון.
למזלו של רז (ושלכם) יש באמתחתו שלל כוחות על-חושיים שיעזרו לכם להתמודד עם האויבים האלה. תוכלו לירות עליהם מרחוק, לשרוף אותם, להקפיא אותם בזמן, ואם ממש ממש תרצו – אפילו לראות את העולם דרך העיניים שלהם. גם תוכלו לשדרג את הכוחות שלכם כדי להוסיף להם יכולות חדשות, או סתם לשגר את הטווח או הכוח שלהם. הקרב במשחק מגוון, והכוחות החדשים שלא היו במשחק הקודם יעילים גם לקרב וגם לניווט. והכי חשוב, ממש כיף להשתמש בהם.
אבל לא כל התוספות החדשות באמת מוסיפות, וחלקן אפילו קצת מיותרות. קחו למשל את מערכת הסיכות: תוכלו לרכוש סיכות שמשנות קצת את איך שאתם משתמשים בכוחות שלכם. לדוגמה, יש סיכה שמשנה את הצבע של כדור הרחיפה שלכם, וסיכה אחרת תתן לכם לעשות יותר נזק לאויבים אבל במקביל הופכת אתכם ליותר פגיעים. זה נחמד והכל, וקצת משנה את איך שאתם משחקים, אבל מרגיש די לא נחוץ כי רוב הכוחות שלכם עובדים סבבה גם בלי הסיכות האלה. אני בקושי השתמשתי בהן (חוץ הסיכה שמאפשרת לכם ללטף חיות בעזרת טלקינזיס. 10 מתוך 10).
עולם פנימי עשיר
אבל משהו שבהחלט מוסיף הוא כמה המשחק נראה נהדר. המפתחת Double Fine עשתה עבודה מדהימה בלקחת את הסגנון הייחודי של Psychonauts ולתרגם אותו לגרפיקה מודרנית וחדה. העולמות צבעוניים ומזמינים, והדמויות כולן שומרות על המראה האיקוני שלהן.
אני חייב לציין כמה מרשימים חומרים וטקסטורות כמו צמר, פלסטיק, עור, או מתכת, נראים במשחק הזה. הם נראים כל כך טוב עד כדי שאפשר בקלות להתבלבל ולחשוב שהם אמיתיים, מה שנותן לכל המשחק תחושה של סטופ מושן. גם המראה כמעט בובתי של הדמויות בהחלט עוזר לתחושה הזו.
מבחינת סאונד, מעריצים ישמחו לדעת שהשחקני הקול המקוריים של רז, לילי, סשה, מיה ושאר הפסיכונאוטים חוזרים, לצד כישרון חדש ומוכשר לא פחות. בעלי שמיעה חדה במיוחד יוכלו לזהות שחקנים כמו ג'ק בלאק (Jack Black) ואלייז'ה ווד (Elijah Wood) שעושים עבודה מעולה לצד השחקנים האחרים.
כן יצא לי לחוות כמה רגעים בהם האפקטים הקוליים הרגישו פחות ממרשימים, אבל המוסיקה הנפלאה לצד הדיבוב המוצלח גונבים את ההצגה.
שווה את הציפייה
אז האם היה שווה לחכות 16 שנים ל-Psychonauts 2? בקצרה – כן. Double Fine דאגו שכל אחד ואחת יוכלו ליהנות מהמשחק הזה, בין אם אתם פה בשביל האקשן, האיסוף האובססיבי או רק הסיפור. יש לא מעט אופציות קסטומיזציה לרמת הקושי, וזה ממש נחמד לראות מפתחת לוקחת את עניין הנגישות ברצינות.
מעבר לכך, פסיכונאטוס 2 הוא כל מה שמעריצים חיכו לו. משחק ההמשך לא מאבד מהקסם של המקורי, אלא רק מרחיב עליו. קיבלנו משחק גדול יותר, מושקע יותר, ויפה יותר שישאר לכם בראש במשך שנים – בדיוק כמו שקרה לכל מי שהצטרף לשורות הפסיכונאוטים כבר ב-2005.
מפתחת: Double Fine
מפיצה: Xbox Game Studios
תאריך יציאה: 25 באוגוסט, 2021
עותק הביקורת של Psychonauts 2 סופק ע"י בנדא מגנטיק