חברת AMD שחררה את הצ'יפסט החדש שלה, B550, המיועד לשוק הביניים וכולל תמיכה בתקן PCIe 4.0 החדש והמהיר. ה-Gigabyte B550 AORUS PRO הוא אחד הלוחות הטובים יותר שכנראה נראה בקטגוריה הזאת, עם פיצ'רים של לוחות פרימיום – בערכת שבבים מיינסטרימית.

ה-Gigabyte B550 AORUS PRO מגיע בתושבת AM4 הותיקה של AMD, התומכת כל דורות מעבדי Ryzen שיצאו עד כה, ועם אמירה של AMD על כך שערכת השבבים B550 תתמוך גם בדור הבא של מעבדי Ryzen – סדרה 4000.

אחת התכונות הטובות שכלולות בצ'יפסט ה-B550, היא התמיכה בתקן PCIe 4.0 החדש, שקיימת גם בלוחות ה-X570 של AMD (כמו ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER) ונעדרת אפילו מלוחות ה-Z490 החדשים של Intel (כמו ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER), ומאפשר חיבור כונני NVMe ו/או כרטיסי מסך (GPU) בקצב נתונים מהיר יותר באופן משמעותי.

Gigabyte B550 AORUS PRO – מיינסטרים איכותי ביותר

ה-B550 החדש הוא התשובה של AMD לבעיית המחיר שנוצרה עם צאתו של ה-X570. היות וה-X570 הוא צ'יפסט פרימיום, המיועד לפלח השוק העליון, נוצר מצב שבמשך כשנה לא הייתה ללקוחות AMD חלופה זולה יותר הכוללת תמיכה בתקן PCIe 4.0 ותמיכה בזכרונות RAM של עד 5400MHz. עם הגעתו של ה-B550 פתרו ב-AMD את בעיית פלח השוק המרכזי, והכניסו מחליף לצ'יפסט B450 המיינסטרימי הנוכחי.

ב-Gigabyte החליטו להציע מגוון רחב של לוחות במשפחת ה-B550 שלהם, עם לא פחות מ-8 לוחות אם שונים, שיכללו לוחות ATX, לוחות mATX, ואפילו לוח mITX אחד. ה-B550 AORUS PRO הוא אחד הבכירים שבינם, ומגיע עם 12+2 דרגות יצוב מתח המסוגלים להעביר מתח של 50 אמפר. לזה צרפו צינורות להולכת חום (Heatpipe) העובר דרך כל רכיבי ה-VRM ומערך סנפירי אלומיניום לפיזור החום – ממש בדומה ללוחות פרימיום המיועדים ל-OC.

בנוסף על כך, 2 חיבורי ה-M.2 בלוח מגיעים עם היטסינקים (Heatsink) מובנים בלוח, המאפשרים פיזור חום יעיל יותר עבור אותם כונני NVME הנוטים להתחמם, במיוחד בסביבה הבעייתית בה הם ממקומים (בין ה-CPU וה-GPU החמים). חשוב לציין שמי מכם שיש לו SSD NVMe עם גוף קירור מובנה כמו ה-WD_BLACK SN750 המצוין כנראה ישאיר את ההיטסינק המובנה מחוץ ללוח וישתמש במובנה ב-SSD, מה שעשוי לפגוע במראה הכללי של הלוח, אך כנראה לא בפיזור החום.

בנוסף למערכת הקירור המפתיעה ביחס ללוח מיינסטרים שהחליטו ב-Gigabyte לספק עם הלוח, גם הפאדים התרמיים הרגילים הוחלפו בפאדים תרמיים עבים עם הולכה תרמית גבוהה, בכדי לקדם את הולכת החום מהרכיבים אל בלוק הקירור, ביחד עם שכבות נחושת עבות במיוחד הבנויות בתוך ה-PCB של הלוח עצמו.

לוח מיינסטרים עם אופי של פרימיום

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O של הלוח (פאנל כניסות ויציאות), אנחנו נתקלים בכמות יפה מאוד של חיבורים, שלא תבייש לוחות פרימיום:

  • שלושה חיבורי USB3.2 מהדור הראשון.
  • שני חיבורי USB3.2 מהדור השני.
  • שישה חיבורי USB2.0.
  • חיבור S/PDIF אופטי.
  • חמישה חיבורי AUDIO.
  • חיבור HDMI.
  • חיבור ETHERNET (נקרא גם פורט RJ-45) בתקן מהיר 2.5GbE Lan.
  • חיבור USB Type C
  • כפתור מיוחד לעדכון חומרה (Q-Flash Plus).

חיבורי הסאונד מוזנים ע"י שבב ALC1220-VB המתקדם של Realtek, אותו אחד שתמצאו גם בלוחות Z490 או X570 המתקדמים של החברה, אך ללא רכיב ה-DAC המגיע בהם.

ה-Gigabyte B550 AORUS PRO מגיע ללא תמיכה בחיבורי WiFi ו-BT (אך גרסת ה-Gigabyte B550 AORUS PRO AC כן), אך כן מגיע עם חיבור רשת מהיר המאפשר עד 2.5GB/s.

כמו רוב לוחות המיינסטרים, בטח אלו שהם חלק ממשפחת AORUS, גם ה-Gigabyte B550 AORUS PRO מגיע עם תאורת RGB. אי אפשר להשוות אותה לאלו של הלוחות היקרים יותר, אך בהחלט ניתן להבחין בשלושת פסי ה-RGB הנעים לאורכו השמאלי של הלוח. ברכיבים הללו ניתן לשלוט בעזרת תוכנת RGB FUSION של Gigabyte, ולבחור מבין כ-11 אפשרויות תאורה שונות.

מלהיב ומתקדם, אך האם משתלם?

ה-Gigabyte B550 AORUS PRO הוא לוח שמיועד לשוק המיינסטרים, אבל כולל בתוכו אלמנטים הלקוחים משוק ה-High End, כמו בקר הסאונד, אלמנט ייצוב המתח ומערך הקירור היחסית מסיבי ללוח מיינסטרים.

בנוסף, התמיכה המובנית בתקן ה-PCIe4.0 החדש הוא בהחלט יתרון משמעותי על לוחות ה-B450 המתיישנים, והתמיכה המובטחת, לפחות דור אחד קדימה במעבדי ה-Ryzen של החברה, הוא נוח ביותר.

השאלה העיקרית הסובבת את לוחות ה-B550 היא שאלת התמחור והצורך. בגדול, אפשר לתמצת את היתרון של לוחות אלו על לוחות B450 באלמנט אחד בודד – PCIe4.0. כלומר, לפני שתשקלו לרכוש לוח B550 תשאלו את עצמם – האם אני באמת צריך את זה? האם יש לי צורך בתעבורת הנתונים המהירה הזאת?

אם התשובה היא כן, אז ה-Gigabyte B550 AORUS PRO הוא בחירה מצוינת. איכות הבנייה הגבוה, בשילוב הפיצ'רים המתקדמים איתם מגיע הלוח, הוא בהחלט פקטור משמעותי בבחירת לוח אם, והלוח הזה מצטיין בכך. במיוחד כאשר הלוח מתומחר בכ-179$, המתורגמים לאזור ה-630 ש"ח. הבדל של כ-50 ש"ח בלבד ביחס לדגם המקביל בצ'יפסט B450, ההופכים את ה-Gigabyte B550 AORUS PRO לרכישה משתלמת.

לוח האם סופק לצורך הכתבה ע"י נציגות GIGABYTE בישראל