The Caligula Effect 2 הוא משחק תפקידים ייחודי, עם מערכת קרב מעולה, סיפור מסקרן, ומוזיקה מצויינת. אין לו את הליטוש שאתם תמצאו במשחקים בפרופיל גבוה יותר, אבל הוא יותר ממפצה על זה ביצירתיות של שאר האספקטים שלו.


The Caligula Effect 2 הוא משחק תפקידים יפני שמגיע אלינו מאנשי המפתח שעבדו על משחקי Persona המוקדמים. המשחק מתעסק בנושאים של אסקפיזם והתמודדות עם קשיים, טעויות, וטרגדיות, ולוקח אותנו לעולם מציאות מדומה בסגנון המטריקס, שנשלט על ידי מוזיקה.

ליטול את הגלולה האדומה

ב-The Caligula Effect 2 אתם מתעוררים בעולם מציאות מדומה שנותן לכם לחוות חיים אוטופיים, סטייל המטריקס, בשם רידו (Redo). אתם פוגשים וירטואדול (Virtuadoll) – מוזיקאית וירטואלית בשם קי (האות היוונית χ), ומקימים קבוצה של צעירים אחרים במטרה לברוח מהעולם הוירטואלי.

מולכם עומדת האלה השולטת על העולם הוירטואלי, וירטואדול נוספת בשם ריגרט (Regret), וצבא של מוזיקאים שמתפקידים בתור הבריונים שלה, ה-Obbligato Musicians. לאורך הסיפור אתם מתגלגלים בין המקומות השונים בעיר הוירטואלית, חוקרים את המבוכים של כל מוזיקאי, ונלחמים בהם.

הסיפור מלא בתככים, תחושת רדיפה, ובאופן כללי מרגיש מאוד לא צפוי, גם אם ראיתם את הטריילרים ואתם יודעים בדיוק מי יהיו הבוסים במשחק ולפי איזה סדר הם יופיעו. המשחק לא מציג נתיב עלילה נוסף כמו הרימייק למשחק הראשון, אבל בכל זאת יש תחושה שאתם מקבלים את נקודת המבט של המוזיקאים, ושלא הכל שחור ולבן.

למעשה, המשחק מעלה הרבה מאוד נקודות טובות למחשבה, כי הנושא של אסקפיזם הוא נושא שלפחות בעיני מאוד מעניין. לאורך הסיפור צילמתי מספר צילומי מסך סתם כי היו רשומים בהם משפטי חוכמה שמאוד אהבתי ורציתי לזכור לאחר כך.

העריכה עצמה של הסיפור לפעמים מרגישה פחות טובה. בחלק מהמקרים דמויות מקבלות את הכוחות שלהן מחוץ להקשר עלילתי מעניין, וזה לעיתים פוגע באימפקט של חלק מהאירועים בסיפור. במזל, זה לא מספיק כדי להפוך את הסיפור לפחות מעניין, אבל משאיר הרבה מקום לדמיון שלכם להשלים את החסר, קצת כמו במשחקים ישנים יותר.

לצד הסיפור, אתם גם יכולים להפגש עם דמויות כדי להתקדם בפרקי דמות (Character Episodes), סיפורי צד שנותנים לכם ללמוד עוד קצת על כל אחת מהדמויות בחבורה. אין למפגשים הללו תלות גבוהה בבחירות שלכם, מעבר לפעמים בהן אתם יכולים לנעול את הקשר בגלל בחירה לא נכונה, וכדי לנסות שוב תצטרכו לטעון מחדש שמירה או לשלם "קנס" כדי לנסות שוב. אבל מה שחשוב הוא שהסיפורים האישיים של כל דמות מפתיעים ומעניינים, ומחזקים את הקשר האישי שלכם כשחקנים לכל אחת מהדמויות.

אחד הדברים שהסדרה יודעת להפתיע איתם זה שמאחר ומדובר ב"מטריקס" שכזה, הדמויות שאנחנו פוגשים לאורך העלילה הן לאו דווקא בגיל תלמידי תיכון, לאו דווקא נראות כמו שאנחנו רואים אותן במשחק, וכל הפסיכולוגיה וההתנהגות שלהן מושפעת מזה.

כל התמה של מוזיקה, חרטות, והסימבוליזם מאחורי כל דמות מתבטאים בצורה מעולה דרך הדמויות השונות והסיפורים האישיים שלהן, ואפילו השמות של ההתקפות שלהן בקרב. הדמויות מעניינות וקשה שלא להקשר אליהן, ואפילו קצת לרחם על המוזיקאים, שגם הם בסופו של דבר אנשים עם חרטות בחיים.

The Caligula Effect 2

אמנם אין חובה לשחק במשחק הראשון כדי להנות מ-The Caligula Effect 2, אבל המשחק השני אוהב לזרוק רפרנסים למשחק הראשון. לאורך המשחק אתם תשמעו הרבה דיבור על "האירועים של לפני 5 שנים", ואם לא שיחקתם במשחק הראשון, אתם תרגישו קצת מחוץ ללופ. מנגד, אתם תמיד יכולים לצפות בעיבוד האנימה של המשחק הראשון במקום.

להלחם ולחזות את העתיד

The Caligula Effect 2 מחזיר את מערכת הקרב של המשחק הקודם ומשפר אותה. בכל פעם שתתקלו באויב במשחק, המשחק יעבור בצורה חלקה לקרב, בלי זמני טעינה או שינויי מסך.

הקרבות מתקיימים בתורות על גבי זמן רציף, וזה אומר שאתם תוכלו לתזמן את ההתקפה שלכם כדי לתאם קומבואים בין הדמויות שלכם, ולתזמן הפעלת מגן כדי לחסום את ההתקפות של האויבים. לצורך כך, אתם תוכלו לראות סימולציה של איך ההתקפה תצא אם תתזמנו אותה בפרקי זמן שונים, וזה נותן לכם לחזות מה האוייב הולך לעשות ולהערך בהתאם. זה גם מה שהופך את מערכת הקרב של משחקי Caligula לכזו מעניינת ומיוחדת.

לכל סוג התקפה יש דרכים שונות כדי לבצע עליה counter, ולאויבים יש מד סיכון שתוכלו להעלות אותו כדי לשבור את ההגנות שלו. ביחד, המנגנונים הללו יוצרים מערכת קרב עמוקה, מעניינת, וייחודית.

The Caligula Effect 2

ברוב הקרבות הקלים אתם לא באמת תצטרכו לבחור את ההתקפות עבור כל הצוות, כי הם קלים מספיק, ותוכלו להשתמש ב-auto-battle כדי לזרז אותם. אבל בקרבות המאתגרים יותר אתם תרצו להפעיל מחשבה ולתאם בין ההתקפות של הדמויות. הקרבות הקשים מרגישים מתגמלים במיוחד כשאתם בוחרים נכון ומתאמים טוב בין הדמויות שלכם.

המשחק מוסיף פיצ'ר חדש לקרב בשם Floor Jack – יש לכם מד נטען שתוכלו להפעיל וכשתפעילו אותו, קי תשתלט על השיר שמתנגן ברקע במהלך הקרב, ותעניק בונוסים לצוות שלכם. ככל שאתם משדרגים את היכולות של קי, היכולת הזו משפיעה יותר ויותר על מהלך הקרב, והיא באופן כללי מוסיפה זרימה משופרת לקרבות ותורמת מאוד.

גם מחוץ לקרבות, The Caligula Effect 2 מוסיף עומק נוסף לסדרה. לאורך המשחק אתם תאספו ציוד בשם "סטיגמות" (Stigmas) בקטגוריות שונות. חלק מהסטיגמות הללו יעניקו לכם יכולות פסיביות חדשות, ואם תשתמשו בהן לאורך מספיק קרבות, אתם תוכלו לשמור את היכולת הפסיבית הזו לתמיד. זה מוסיף פן של איסוף תכונות והתמקצועות בכולן, שמעניק עוד תגמול לקרבות במשחק.

המבוכים במשחק הם מעניינים בהרבה ממה שראינו במשחק הקודם. הם לא ארוכים מדי, ולא עמוסים באויבים שיבזבזו לכם את הזמן. לאורך המבוכים יש לכם שלל חפצים להשיג, חידות פשוטות אך כיפיות לפתור, ומציעים נקודות שמירה תכופות שניתן להשתגר ביניהן.

The Caligula Effect 2

כל אדם הוא עולם

אחד הדברים שמייחדים את סדרת The Caligula Effect זה שבנוסף לחברי הצוות שלכם, לאורך המשחק אתם תפגשו מאות דמויות NPC ותוכלו ליצור קשר עם כל אחת כדי להרכיב רשת חברתית סבוכה. גם ב-The Caligula Effect 2 תוכלו לאסוף מכרים, לקרוא על כל אחד מהם, ולעזור להם עם משימות צד. אבל בניגוד למשחקים הקודמים, חלק ממשימות הצד הללו יחסית מעניינות ומתגמלות.

חלק נכבד ממשימות הצד הן עלילתיות ומורכבות ממספר שלבים בדרך. כדי להשלים אותן אתם צריכים להפגש עם דמויות ברחבי עולם המשחק ולהפעיל תכונות פסיביות שאספתם דרך הסטיגמות שלכם. לא כל העלילות הללו מענייניות, אבל הן מהוות אפשרות טובה עבור מי שצריך לנוח בין הפרקים העלילתיים של הסיפור, או רוצה קצת להסתובב בעיר או בבית הספר.

שאר משימות הצד פשוטות יותר – "נצח כך וכך אויבים", "השתמש בכך וכך חפצים", "תביא לי חפץ כזה וכזה", וכו'. מי שאוהב לאסוף את כולם, יהנה מהפן הזה, ומי שפחות, יהיה חופשי לדלג עליו לגמרי.

דמויות מחשב שתשלימו את המשימות שלהן יפתחו לכם גישה לקרוא את הפרופיל שלהן. לכל דמות שכזו יש פרופיל שלם לקריאה, מידע על מה החרטות שלה, ומי היא היתה בעולם האמיתי. כל אלה לדעתי יכולים להיות נחמדים עבור מי שאוהב להתעמק עד הסוף.

כיף לאוזניים

אחד הדברים שאני הכי אוהב בסדרת משחקי Caligula הוא הפסקול הנהדר שלה, ו-The Caligula Effect 2 לא מאכזב. לכל מוזיקאי יש שיר נושא בסגנון שונה, כשהמדבבת של ריגרט שרה אותו, וגרסה חלופית עבור המדבבת של קי. כשאתם מטיילים במבוכים של המוזיקאים, גרסה אינסטרומנטלית של השיר מתנגנת, וכשאתם נכנסים לקרב, היא מתחלפת לגרסה עם מילים.

בדומה למשחק הקודם, גם כאן, אחרי שאתם מסתובבים במבוך במשך מספר שעות, שיר הנושא שמתנגן ברקע יכול להיות קצת מעייף, אבל הפעם, יוצא שמדי פעם תוכלו לשמוע שיר אחר הודות לאפשרות ה-Floor Jack של קי.

המשחק מציע דיבוב ליפנית בלבד, אבל מביא שחקני קול מוכרים ומוכשרים משלל סדרות אנימה, ביניהם טקהיטו קויאסו (Takehito Koyasu), שחקן הקול של דיו מסדרת JOJO, ואינורי מינאסה (Inori Minase), שחקנית הקול של רם (Rem) מ-Re:Zero.

The Caligula Effect 2

בכל מה שקשור לויזואליות, המשחק מציע עיצובים נקיים, טקסטורות יפות, ועיצובי דמות מעניינים. ההבעות של הדמויות מעט רובוטיות, אבל לא ציפיתי להרבה מעבר לזה. האנימציות של ההתקפות השונות בקרבות מגניבות, במיוחד של מהלכי ה-Overdose הסינמטיים.

במהלך הקרבות עצמם, הזירה מוקפת בקליפ ב-360 מעלות עבור השיר שמתנגן. בנוסף לזה, ההתקפות וההוראות שהדמויות מבצעות מצויירים על הרצפה של זירת הקרב, כמעט כאילו משהו מקרין אותן מלמעלה. במהלך הקרבות המצלמה עוקבת כל פעם אחרי הדמות הנוכחית שמבצעת פעולות, והמעבר יוצא מאוד נקי ומעניק תחושה טובה של אקשן לקרבות. כל אלה יוצרים ויזואליות מאוד מרשימה וייחודית שנהניתי לראות.

אבל אין ספק שגם הפשרות של המשחק הן ברמת הויזואליות. הטקסטורות נטענות באיחור בחלק ממעברי הסצינות העלילתיות, והאנימציות נגררות קצת יותר מדי בזמן בסוף כל קרב, במיוחד כשאתם מנצחים אוייב, והוא נעמד, ואז נופל חזרה ב-slow motion.

The Caligula Effect 2

The Caligula Effect 2 הוא משחק תפקידים עם רעיונות מגניבים, ועלילה ודמויות מעניינות. הוא מציע איזון בין עלילה למשחקיות, וכיף לחקור את סיפורי הרקע מעוררי המחשבה של הדמויות השונות.

מערכת הקרב שלו מיוחדת בקרב הז'אנר, והקרבות לא תדירים או רפטטיביים מדי, כך שאתם חופשיים להנות מהעומק שהיא מציעה.

בעוד שחלק ממשימות הצד שלו טיפה פחות מעניינות, והוא לא מספיק מלוטש ברמה הויזואלית, הייחודיות שלו ופס הקול הנהדר שלו מפצים על כך.

אז אם אתם מחפשים סיפור מעורר מחשבה, משחקיות תפקידים ייחודית, ומוזיקת פופ-יפני נהדרת, זה הזמן שלכם להתמודד עם החרטות שלכם ולהכנס לעולם של רידו ב-The Caligula Effect 2.

מפתחת: Historia

מפיצה: NIS America

תאריך יציאה: 22 באוקטובר 2021

ז'אנר: תפקידים

זמין על: PS4NSW

בוקר על: PS4

עותק הביקורת של The Caligula Effect 2 סופק על ידי המפיצה.