גיבוי ואחסון מידע – על מה ולמה?

עם תחילת העשור השלישי של המאה ה-21, כמות פתרונות גיבוי ואחסון המידע הקיימת בשוק היא גדולה מאי פעם.

אם בעבר הלא רחוק הסתפקנו ב-disk on key או שהתפארנו במחשבים עם כמות מוגזמת של כוננים קשיחים (HDD) כדי לגבות מידע או לאחסן תמונות ושירים, היום אנחנו יכולים להסתובב עם כונן SSD ייעודי בכיס, ועל הדרך לגשת לקבצים השמורים בענן אפילו מהטלפון הנייד שלנו, בזכות מהירויות הגלישה הגבוהות שמאפשרות הרשתות הסלולריות.

פתרונות גיבוי ואחסון מידע - אבולוציה
אבולוציה של פתרונות גיבוי ואחסון מידע.

נשאלת השאלה, למה בכלל חשוב לגבות את המידע שלכם?

אם אתם אפילו טיפה כמוני, בוודאי יצא לכם פה ושם להעלות זכרונות מאיזה טיול אגדי עם החבר'ה, בילוי מיוחד עם בן אדם קרוב אליכם או סתם נוף בלתי נשכח, ולתהות איפה לעזאזל התמונות ששמרתם מהאירוע. אם התשובה היא "על המחשב הישן שהעלה עשן לפני חמש שנים", אתם יותר דומים לי משחשבתם.

בעצם, יש בינינו עוד הרבה נקודות השקה אפשריות. אולי אתם אוהבים לשמור סריקה או צילום של כל קבלה, תעודה ומכתב שאי פעם קיבלתם. יכול להיות שאתם חובבי סרטים או מוזיקה, עם אוסף עצום (וחוקי, כן?) על המחשב שלכם, ואתם שונאים את המחשבה על לאבד את האוסף שלכם. ויש מצב שאתם בכלל גיימרים שאוהבים להביא את המשחקים והשמירות שלכם לכל מקום אליו תלכו.

אבל גם אם לא פגעתי באף אפשרות עד כה, אל תברחו. יצא לכם פעם למלא את הזכרון של הלפטופ שלכם? ומה עם ה-PC? ה-MacBook? הטלפון הנייד? נמאס לכם שנגמר המקום לשמור דברים על המכשירים שלכם? החלפתם מחשב לדגם חדש יותר וגיליתם שעבודה שהשקעתם בה שנים ירדה לטמיון, ונגרטה יחד עם המחשב הישן?

Full Computer Storage
האם יש לכם תכנית למקרה שפתרון האחסון במחשב שלכם מלא, או פשוט מפסיק לעבוד?

אם התשובה על אחת או יותר מהשאלות האלה היא "כן" (ולא משנה אם מדובר בעבר, בהווה או בעתיד), אני ממליץ בחום שתשקיעו כמה דקות מהיום שלכם כדי ללמוד על אפשרויות שונות של גיבוי ואיחסון מידע שיעזרו לכם לא לאבד יותר מידע דיגיטלי. ומכיוון שאתם כבר פה, המדריך שהכנו עבורכם הוא מקום נהדר להתחיל ממנו.

דבר אחרון לפני שנתחיל – בעבר הלא רחוק פרסמנו כתבה על הבדלים בין סוגי זכרון שונים, ואני ממליץ לעבור עליה אם אתם פחות בקיאים במונחים שתיתקלו בהם פה.

פתרונות חומרה

שלוש הטכנולוגיות העיקריות בהן נתמקד כפתרונות לגיבוי ואחסון מידע הן ה-HDD, SSD וזכרונות פלאש. HHD, או Hard Disk Drive, הוא הכונן הקשיח המסתובב הקלאסי, בעוד שטכנולוגיות ה-SSD (Solid State Drive) והפלאש הינן טכנולוגיות מבוססות זכרונות סטטיים.

HDD – הכונן הקלאסי

זכרונות קשיחים, או HDD, הם אחת מהטכנולוגיות הכי וותיקות בתחום המחשבים. מדובר במערכת מכנית בה תהליכי קריאת וכתיבת המידע מתרחשים תוך כדי סיבוב מהיר במיוחד (בין 5,400 ל-15,000 ואפילו יותר סיבובים לדקה). נכון להיום, ניתן לקנות כוננים קשיחים פנימיים לשימוש במחשבים אישיים ולפטופים וכן כוננים חיצוניים עצמאיים שיכולים להתחבר לכל מחשב דרך כבל USB.

כונן קשיח - פתרון קלאסי לגיבוי ואחסון מידע
כונן קשיח (HDD) – מבט מבפנים. שימו לב לזרוע המגנטית מעל הרכיב הזכרון המסתובב.

לעניות דעתי, ל-HDD שלושה יתרונות מרכזיים יחסית לשאר פתרונות החומרה. היתרון הראשון הוא העלות הנמוכה יחסית. מכיוון שזוהי טכנולוגיה ותיקה וטכנולוגיות הייצור שלה עברו המון אופטימיזציה לאורך השנים, המחיר שתשלמו עבור טרה-בייט זכרון יהיה, לרוב, הנמוך ביותר מבין שלוש הטכנולוגיות שהזכרנו קודם. שנית, מסיבות דומות, ניתן להשיג כוננים קשיחים בנפחים גבוהים במיוחד, כאשר כונן בודד יכול להכיל נפח של 16 טרה-בייט, ואף יותר. היתרון האחרון שחשוב לי להדגיש הוא היכולת לשחזר מידע מהכונן. בניגוד לכונני SSD (וזכרונות פלאש), בהרבה מקרים ניתן לשחזר את רוב או אפילו כל המידע מכוננים קשיחים שהפסיקו לעבוד.

אבל לא הכל ורוד אצל הכוננים המכניים. הם גם סובלים מחסרונות די רציניים. החסרון המשמעותי ביותר הוא קצבי העבודה. יחסית לכונני SSD, מהירויות הקריאה והכתיבה של כוננים קשיחים הן נמוכות במיוחד, ויכולות להיות איטיות בין פי שלושה לפי חמש עשרה(!), כתלות בסוג כונן ה-SSD ומהירות סיבוב ה-HDD. חיסרון נוסף שרלוונטי בעיקר לכוננים קשיחים חיצוניים (אלא אם כן אתם אוהבים לנענע את המחשב שלכם תוך כדי שמירת קבצים), הוא רגישות לתזוזות. כוננים מכניים שעוברים תזוזות חזקות מספיק בעת כתיבת מידע עלולים להשחית את הקבצים אותם הם כותבים באותו רגע.

לאור היתרונות והחסרונות שהזכרתי, אנחנו ממליצים להשתמש בכוננים הקשיחים לטובת איחסון של כמויות מידע גדולות לאורך זמן ובמקרים שאין צורך בשמירה מהירה או בגישה זריזה במיוחד לקבצים שנשמרו. לדוגמה, גיבויים מלאים של המחשב שלכם, שמירה של סרטים, מוזיקה, תמונות וכו' הם כולם שימושים מומלצים לכוננים קשיחים. במידה ואתם הולכים על כונן קשיח חיצוני, אני ממליץ להשקיע בכונן עם מעטפת קשיחה שמגינה עליו ממכות שיכולות לגרום להשחתת מידע.

WD Blue 2TB Internal HDD
כונן קשיח פנימי. התמונה באדיבות Western Digital.

לינקים לכונני HDD

  • אם אתם בונים מחשב, או רוצים להוסיף זכרון למחשב קיים, אנו מציעים לשקול את האפשרויות הבאות:
    • כונן קשיח מסדרת BarraCuda של Seagate, בנפח 1TB (מ-KSP), 2TB (מ-Amazon או KSP), 4TB (מ-Amazon או KSP), 6TB (מ-KSP).
    • כונן קשיח מסדרת Blue של Western Digital, בנפח 1TB (מ-Amazon או KSP), 2TB (מ-Amazon או KSP), 6TB (מ-Amazon).
  • אם אתם צריכים כונן קשיח חיצוני נייד, אנו ממליצים על האפשרויות הבאות:
    • כונן Seagate Portable External Hard Drive בנפח 1TB (מ-Amazon או KSP), 2TB (מ-Amazon), 4TB (מ-KSP).
    • כונן My Passport Western Digital בנפח 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-Amazon או KSP).
  • אם אתם צריכים כונן קשיח חיצוני נייח (כזה שנמצא תמיד ליד המחשב, אבל לא מטייל הרבה), אתם מוזמנים לבדוק את:
    • כונן Seagate Desktop External Hard Drive בנפח 8TB (מ-Amazon), או 10TB (מ-Amazon).
    • כונן Western Digital My Book בנפח 4TB (מ-Amazon או KSP), 10TB (מ-Amazon), 14TB (מ-KSP).

SSD – המצב מוצק, קצב העבודה חזק

כונני המצב המוצק, או SSD, הם הכוננים הראשיים בכל מחשב ברמה סבירה מינוס. רובם מבוסס על טכנולוגיית פלאש, כאשר בעצם הם מורכבים מכמה זכרונות פלאש שעובדים ביחד תחת תקנים ופרוטוקולים המאפשרים מהירויות קריאה וכתיבה גבוהות במיוחד. שני הפרוטוקלים הנפוצים ביותר כיום הם SATA ו-NVMe, כאשר כונני SATA מאפשרים מהירויות קריאה וכתיבה של בערך 500 מגה בייט לשניה, בעוד שכונני NVMe הם המתקדמים יותר ומאפשרים מהירויות קריאה וכתיבה של עד 2500 מגה בייט לשנייה ואפילו יותר, אם יש לכם את הכסף להוציא על זה. גם כונני SSD ניתן בתצורה המתאימה לשימוש בתוך מחשבים אישיים ולפטופים (כונן פנימי) ובתצורה של כונן חיצוני הניתן לניוד באופן עצמאי מהמחשב שלכם.

היתרון המרכזי של כונני ה-SSD הם המהירות שלהם הגבוהה שלהם יחסית לכוננים קשיחים (כמו שהזכרתי קודם) ולזכרונות פלאש רגילים. בנוסף, הכוננים עצמם קטנים משמעותית מ-HDD טיפוסי, ובמקרה של כונני NVMe אפילו מתחברים ישירות ללוח האם, ללא צורך בחיבורי כבלים עבור העברת נתונים ואספקת חשמל. יתרון משמעותי נוסף הוא חוסר בחלקים זזים, מה שמוריד משמעותית את סיכויי השחתת המידע בעת כתיבה, גם אם הכונן חוטף מכה באמצע.

לצערי, החיסרון המרכזי הוא המחיר. בעוד שכונני SSD מסוג SATA הם די זולים יחסית ל-NVMe (שיכולים להגיע למחירים גבוהים במיוחד), הם עדיין יקרים יותר מ-HDD בנפח מקביל אליהם. על הדרך, כונני SSD מגיעים בנפחים נמוכים יותר מאשר ה-HDD, כאשר קשה למצוא אפילו כונני SATA פנימיים בנפח העולה על 8 טרה-בייט (וגם אז המחיר הוא אסטרונומי), ורוב הכוננים החיצוניים וכונני ה-NVMe מכל הסוגים לא עוברים את רף 2 הטרה-בייט. בנוסף, כונן SSD שמפסיק לעבוד – לא ניתן יותר לשחזר את המידע שהיה עליו, אלא אם כן גיביתם אותו על כונן אחר.

מקבץ זכרונות SSD לגיבוי ואחסון מידע
זכרונות SATA SSD פנימיים.

לאור היתרונות והחסרונות, אנחנו ממליצים להשתמש בכרטיס SATA, ואפילו ב-NVMe אם זה בטווח המחירים שלכם, ככונן אתחול (boot drive) של Windows לכל הפחות, על מנת להבטיח עבודה חלקה והתעוררות מהירה ממצב כבוי או משינה של המחשב. אגב, מכיוון שרוב הקוראים שלנו הם גיימרים, הייתי מדגיש את החשיבות של כונן SSD ככונן אחסון המשחקים, מכיוון שכך זמני טעינת המשחקים משתפרים באופן ניכר יחסית לכונן קשיח. אז אם אין לכם עדיין – רוצו לקנות ולא תצטערו. רק תוודאו שיש לכם גם קונן קשיח כדי לגבות את כל מה ששמרתם על כונן ה-SSD שלכם. בנוסף, כונני SSD חיצוניים טובים לגיימרים שאוהבים לשמור את המשחקים שלהם איתם בתיק בכל מקום אליו ילכו, גם כשהמחשב שלהם נשאר מאחור.

לינקים לכונני SSD

  • אם אתם אתם מעוניינים בכונן SSD מסוג SATA פנימי עבור המחשב שלכם, הנה כמה אפשרויות:
  • אם אתם מעוניינים בכונן NVMe פנימי עם ביצועים נהדרים עבור המחשב שלכם, אנחנו ממליצים לשקול את:
    • כונן Western Digital Black SN750 בנפח בנפח 500GB (מ-Amazon), 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-Amazon או KSP).
    • כונן Crucial P5 3D NAND Internal NVMe בנפח 500GB (מ-Amazon או KSP), 1TB (מ-Amazon או KSP), 2TB (מ-KSP).
    • כונן SAMSUNG 970 EVO Plus SSD M.2 NVMe בנפח 1TB (מ-Amazon או KSP), 2TB (מ-Amazon).
  • אם אתם מעוניינים בכונן SSD חיצוני מסוג SATA לצרכי אחסון מידע ועבודה בקצב גבוה:
    • כונן Samsung Portable SSD T5 בנפח 500GB (מ-Amazon או KSP), 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-KSP).
    • כונן Western Digital My Passport SSD בנפח 500GB (מ-Amazon), 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-Amazon או KSP).
    • כונן Sabrent Rocket Nano בנפח 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-Amazon).
    • כונן SanDisk Extreme Portable SSD בנפח 1TB (מ-Amazon או KSP), 2TB (מ-Amazon), 4TB (מ-Amazon).
  • אם אתם מעוניינים בזכרון מהיר במיוחד וכסף אינו מהווה בעיה, או שאתם חייבים כונן חיצוני עם ביצועים יוצאים מגדר הרגיל, כונני ה-NVMe החיצוניים הבאים הם בשבילכם:
    • כונן  Western Digital Black P50 בנפח 500GB (מ-KSP), 1TB (מ-Amazon), 2TB (מ-Amazon).
    • כונן SAMSUNG X5 Portable SSD בנפח 1TB (מ-Amazon), או 2TB (מ-Amazon).
SanDisk Extreme Portable SSD- Fast Storage Solution
כונן SSD חיצוני של SanDisk. התמונה באדיבות Western Digital.

 Flash Memory משהו קטן וטוב

זכרון פלאש הוא טכנולגיית זכרון בלתי-נדיפה המאפשרת שמירה ומחיקה של מידע באופן אלקטרוני, ללא חלקים מכניים זזים כמו ב-HDD. כשאני מדבר על זכרונות פלאש, הכוונה שלי היא בעיקר להתקני disk on key (אוflash drives). נכון, יש עוד התקנים כמו כרטיסי זכרון, אבל כרגע לא נתמקד בהם, כי מהירויות הכתיבה והקריאה שלהם אינן מצדיקות את הנוכחות שלהם במדריך זה.

היתרון המשמעותי של התקנים מסוג זה הוא הגודל שלהם, שמאפשר לשים אותם בכיס, בארנק או על מחזיק המפתחות שלכם. בנוסף, המחיר של התקנים אלה הוא זול יחסית לשאר טכנולוגיות גיבוי ואחסון המידע שהזכרנו עד כה. וכמובן, בדומה לכונני SSD, החוסר בחלקים מכניים מקטין משמעותית את הסיכוי להשחתת מידע בעת כתיבה.

החיסרונות המרכזיים הם הנפחים הקטנים משמעותית יחסית לכוננים בגודל מלא, ובקצבי העבודה הנמוכים יחסית לכונני SSD בגודל מלא. יתר על כן, בדיוק כמו במקרה של כונני SSD, לא ניתן לשחזר מידע מ-disk on key שעבר זמנו.

מסיבות אלה, אנחנו ממליצים להתשמש בהתקני disk on key כדרך קלה ומהירה לגבות כמויות קטנות של מידע שאתם צריכים עליכם כל הזמן, כמו ספריית מסמכים, כמה תמונות אהובות וכו'.

גיבוי ואחסון מידע על disk on key
זכרון פלאש בתצורת Disk on Key. התמונה באדיבות Samsung.

לינקים לזכרונות פלאש

  • מעוניינים בקניה של flash drive? הנה כמה אפשרויות מומלצות שאספנו עבורכם:
    • כונן פלאש מהיר של סמסונג מסוג SAMSUNG BAR Plus 400MB/s USB 3.1 Flash Drive בנפח 128GB (מ-Amazon), 256GB (מ-Amazon).
    • כונן פלאש עם חיבור USB C מסוג SanDisk Ultra USB Type-C Flash Drive בנפח 64GB (מ-Amazon), 256GB (מ-Amazon או KSP).
    • כונן פלאש מהיר מסוג SanDisk Extreme Go USB 3.1 Flash Drive בנפח 64GB (מ-Amazon), 128GB (מ-Amazon או KSP).

פתרונות מבוססי רשת (או ענן)

ענן. ענן המידע. מחשוב ענן. גיבוי בענן. הרשו לי לצאת מנקודת הנחה שבשנת 2021, שמעתם לפחות פעם אחת התייחסות כלשהי ל"ענן" בהקשר טכנולוגי. אם המונח קצת מבלבל או מעורפל, אתם לא לבד. אני אחסוך מכם את ההגדרה המדוייקת שאפשר למצוא דרך חיפוש מהיר בגוגל, ואשתדל לפשט את הרעיון באופן רלוונטי לנושא בו אנו עוסקים היום – גיבוי ואחסון מידע.

באופן מופשט, הענן אותו הזכרתי קודם, הוא לא יותר מאשר שרת ענק עם הקצאת זכרון אחסון לכל משתמש שמאפשר גישה למידע ששמרתם עליו מכל מקום בעולם, כל עוד בידיכם מכשיר עם חיבור לאינטרנט וכמובן כל עוד לא שכחתם את שם המשתש והססמא שלכם. רוב פתרונות הגיבוי והאחסון בתחום זה מגיעים מצד חברות ענק המתמחות בתחום, אבל כמו שנראה בהמשך, קיימת אפשרות גם ליהנות מענן קטן משלכם.

Laptop uploading data to cloud
הלפטופ הזה מבצע גיבוי ואחסון מידע בענן. ומה עם המחשב שלכם?

אפליקציות ואתרים – שירותי גיבוי להמונים

כמעט כל חברה בסדר הגודל של גוגל, אפל או מייקרוסופט מציעה נכון להיום שירותי גיבוי ואחסון מידע על השרתים שלהן. בנוסף לחברות האלה, קיימים גם אתרים שאתם אולי מכירים במידה כזאת או אחרת, כמו למשל Box ו-Dropbox, המציעים שירותים המתמקדים באחסון וניהול מסמכים, גיבוי תמונות וקבצים אחרים.

היתרונות הגלומים בשירותים מבוססי רשת מתחילים בזמינות המידע. כל עוד יש לכם מכשיר התומך באפליקציה של השירות וחיבור לאינטרנט, כל המידע שלכם ששמור בענן יהיה זמין עבורכם בכל רגע נתון, בכל מקום בעולם, בלי צורך בנשיאה של התקן נוסף שמאחסן את המידע בשבילכם או בשמירה של קבצים כבדים שיעמיסו לכם על הזכרון המקומי. בנוסף, רוב שירותי האחסון מאפשרים שיתוף קבצים בין אנשים, ולעיתים אף תומכים בעריכת מסמכים, תוך כדי אפשרות לחזור לגרסאות עבר לצרכי השוואה או שחזור.

הבעיה המרכזית של הענן, לטעמי, היא התלות בחיבור אינטרנט. כל קובץ שאינו שמור מקומית (כלומר על המכשיר הנייד, המחשב, כונן ה-SSD הנייד שלכם וכו') לא יהיה זמין ברגע שתאבדו קישוריות אינרנט. חיסרון משמעותי נוסף הוא בטיחות מידע. היכולת לשתף קבצים, ובכלל עצם העובדה שכל הקבצים שלכם שמורים באינטרנט, מעלים את הסיכוי לכך שמידע וקבצים אישיים שלכם יהיו חשופים לפריצה ושימוש שלא כדין. יתר על כן, רוב שירותי הענן הם בתשלום חודשי או שנתי, והמחיר גדל עם הנפח שאתם צריכים. הבעיה טמונה בזה שככל שהטכנולוגיה מתקדמת, הרבה קבצים הופכים ליותר ויותר כבדים, בעוד שהמחיר שאנו משלמים עבור גיבוי בענן לא מתעדכן בהתאם בקצב מהיר מספיק. המשמעות היא, שבסופו של יום, התשלום הכולל שתשלמו בשנה יהיה שווה ערך, ולעיתים אף יקר יותר, מהתקן זכרון באותו נפח עליו אתם משלמים.

Devices utilizing cloud storage
איזה מהמכשירים שלכם אתם מגבים בענן?

בזכות היתרונות ולמרות החסרונות שהזכרנו, אנחנו ממליצים בחום על שימוש באחד משירותי אחסון הענן לטובת שמירה וגיבוי של קבצים קטנים כמו תמונות, מוזיקה ומסמכים. זה יכול לחסוך לכם הרבה מקום על הסמארטפון שלכם אם אתם מאלה שמצלמים הרבה, וזה בהחלט יכול לחסוך מכם שברון לב במידה ונשבר לכם הטלפון. פשוט תתחברו לענן ממכשיר חדש והכל יהיה שם. בנוסף, זוהי אופציה נהדרת עבור אנשים שמעוניינים לשתף פעולה באמצעות עריכה ושיתוף מסמכים וקבצים אחרים. בסופו של יום, גיבוי המידע שלכם בענן זו אופציה נהדרת, אבל עדיין הייתי ממליץ לשמור את הקבצים שלכם על כונן פיזי כלשהו בנוסף.

פתרון היברידי – ענן אישי אצלכם בבית

בעבר, אם היינו רוצים לגבות את כל הקבצים שלנו על כוננים פיזיים ולגשת אליהם מרחוק, הפתרון המיידי היה ה-NAS, או Network Attached Storage. מדובר במערך זכרון הניתן להרחבה באמצעות הוספת כוננים, שיושב אצלכם בבית ובאמצעות חיבור לרשת מאפשר לכם לגשת לכל המידע השמור עליו. היום, אם אתם רוצים ליהנות מחוויית ענן אישי ועל הדרך לגבות את כל המידע שלכם על כונן פיזי, קיימים פתרונות דומים אך הרבה יותר פשוטים לשימוש, כמו ה-My Cloud Home של חברת Western Digital שמתחבר לרשת האינטרנט הבייתית שלכם ומאפשר לשמור עליו קבצים, לעשות סטרימינג של מדיה השמורה עליו ולגבות את כל המידע מהמחשבים על הרשת.

היתרון הכי בולט במערך ענן אישי הוא הרב-גוניות של הפתרון ההיברידי: גישה מרחוק לקבצים תוך כדי יכולת גיבוי של כל המידע שאתם רוצים על כונן פיזי, שאתם יכולים לחבר למחשב שלכם (או לכל מחשב אחר) עם כבל USB. לטעמי, זוהי דרך נהדרת לגיבוי ואחסון מידע מהבחינה הזאת.

החסרונות הבולטים פה, בדומה לשירותי הענן עליהם דיברנו קודם, הם העובדה שאי אפשר לגשת למידע שלכם מרחוק אם אין לכם חיבור אינטרנט והמחיר הגבוה יחסית של פתרון זה.

Western Digital Home Cloud Solution
פתרון ענן ביתי שעונה על הרבה צרכים. My Cloud Home. התמונה באדיבות Western Digital.

לדעתי, אם יש לכם את הכסף – לכו על זה. פתרון הענן הבייתי, במיוחד בתצורה הפשוטה והיעילה ש-Western Digital הביאו עם ה-My Cloud Home, נראה כמו פתרון נהדר עבור הרבה אנשים שלא נמצאים במצבים בהם אין להם חיבור לרשת, וגם לכאלה שיש להם רשת ביתית עם כמה מחשבים שמחוברים אליה. בעיני זהו פתרון גיבוי ואחסון מידע מוצלח במיוחד.

לינקים למוצרי ענן ביתי

  • אם אתם מעוניינים לרכוש את ה-My Cloud Home, המוצר זמין לרכישה בנפחים של 2TB (מ-Amazon), 4TB (מ-Amazon), 6TB (מ-Amazon), 8TB (מ-Amazon).