בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי משמעותי בתחומי האחסון הדיגיטלי. אז נכון, הדיסקט כבר לא אתנו מ-2011, וה-CD כבר מזמן לא תופס נפח משמעותי. השינוי שמתרחש בשנים האחרונות, המעבר מ-HDD, הכוננים המכניים הוותיקים, ל-SSD, כוננים מבוססי זיכרון פלאש, הוא לא שינוי שכיוונו הגדלת נפח האחסון, אלא למהירות שבו הפעולות מבוצעות.

תחילת המעבר עם צאת כונני SSHD, שהם מעין הכלאה בין כונן SSD (בדרך כלל קטן עם נפח של GB בודדים) לבין HDD עם נפח סטנדרטי (בין 0.5TB ומעלה), והגיע לנקודה כיום שבו אותם כונני SSD מהירים שאנחנו מכירים (בתקן SATAIII) כבר נחשבים ל-"איטיים" אל מול תקן ה-NVMe החדש.

HDD vs SSD vs NVMe

התבלבלתם מכל המונחים? בשביל זה אנחנו פה!

נתחיל מה-HDD הוותיק והטוב, אשר מציין שמדובר ב-Hard Disk Drive, הכונן המכני הקשיח שכולנו מכירים, אשר משתמש בדסקות המצופות בחומר מגנטי בכדי לאחסן נתונים דיגיטליים. בכוננים אלו נתייחס לשני פרמטרים עיקריים:

  1. נפח – היתרון הגדול של ה-HDD עד היום הינו הנפחים העצומים אליהם ניתן להגיע, והמחיר הנמוך, יחסית, בו ניתן לעשות זאת. נפח הבסיס כיום הוא TB, טרה-בייט, וניתן למצוא כוננים אף גדולים פי כמה.
  2. מהירות סיבוב הדסקה – קריאת הדסקות המגנטיות מתבצעת בעזרת מחט אשר קיימת בתוך הכונן. המהירות נמדדת ב-RPM, סיבובים לדקה. כיום המהירויות הזמינות נעות מ-5400RPM (בדרך כלל לניידים), ועד 15000RPM (בעיקר לתחנות עבודה), אך רוב הכוננים יבואו עם מהירות סיבוב של 7200RPM. מהירות סיבוב הדסקות משפיעה על מהירות הקריאה/כתיבה של הכונן, ולכן נרצה מהירות גבוהה יותר.

בין דור ה-SSD לדור ה-HDD ניתן היה למצוא כונני SSHD, אשר היו מעין דור ביניים וכללו HDD בעל נפח סטנדרטי (בדרך כלל 0.5-1 טרה-בייט) משולב עם כונן SSD קטן (בדרך כלל פחות מ-32GB). כיום כבר קשה מאוד למצוא כונני SSHD בשל ירידת המחירים של כונני ה-SSD, ולכן לא נתייחס אליהם יותר בכתבה זאת.

SSHD

אז מה זה כל ה-SSD הזה בכלל?

אז SSD, או בשמו המלא – Solid State Drive, הוא בעצם כונן המבוסס על זיכרון פלאש, ומאפשר למשתמש לבצע פעולות כתיבה/מחיקה במהירות גבוהה יותר. כונני ה-SSD נבדלים ביניהם, בעיקר, על ידי חלוקה לשתי תתי קטגוריות עיקריות – תצורה פיזית, ותקן חיבור. התצורות הפיזיות של הכונן משפיעות בעיקר על היכולת להכניס אותו למחשבים מסוימים, לדוגמא מחשבים ניידים דקים, אך היא גם פועל יוצא של תקן החיבור שלפיו נבנה הכונן.

כיום, ישנם 2 תקני חיבור עיקריים לכונני SSD למיניהם. הראשון, והנפוץ ביותר, הוא תקן SATAIII (הידוע גם בתור Serial ATA 3, אשר הוא הנפוץ כיום בשרשרת ה-SATA, שהחליפה את ה-PATA). התקן יצא ב-2008 ומשתמש בבקר AHCI, ומאפשר קצבי קריאה באזור ה-550MB/s וכתיבה באזור ה-500MB/s, ודרש שני חיבורים פיזיים – אחד לנתונים ואחד לחשמל.

PCIE vs SATA

התקן החדש יותר, תקן NVMe (קיצור של NVM Express, כאשר ה-NVM מתייחס לתצורתו הלא נדיפה של הזיכרון – לא נמחק כאשר הוא מאבד זרם חשמלי), אשר יצא בסביבות 2011, מאפשר קצבי קריאה וכתיבה במהירויות גבוהות משמעותית, עם קצבי קריאה שיכולים להגיע לאזור ה-3GB/s וכתיבה לאזור ה-2GB/s.

כונני SSD באים במגוון צבעים ודגמים, אך כיום ניתן למצוא 4 תצורות פיזיות מרכזיות: mSATA, M.2, וכמובן תצורות ה-HDD הוותיקות 3.5 ו-2.5 אינצ'.

הראשונה היא mSATA, בערך בגודל של כרטיס אשראי, ואשר מיועדת לפלטפורמות ניידות בהן ישנן אילוצי מקום ומתח, כמו מחשבים ניידים וטבלטים.

השניה היא M.2, אשר נכנסה חזק לחיינו לאחרונה, היא אף קטנה יותר מה-mSATA, ונחשבת לממשיכת דרכה, ומאפשרת חיבור למחשב דרך חיבור ה-PCIE או SATA, כאשר ההבדל הוא סוג חיבור הפינים

SATA vs NVMe

הבא בתור הוא הגודל המוכר 2.5 אינצ', אשר קיים עוד מתקופת ה-HDD, ומאפשר חיבור SATAIII בלבד.

הערה נוספת – קיימים גם כונני SSD בתצורת PCIE, אך הם מעטים יותר (בעיקר Intel), ואין להם יתרונות מעשיים.

כרגע תוכלו למצוא שני דילים שווים במיוחד, על שלושה כוננים מומלצים מסוג SSD. הראשון הוא ה-Samsung 860 EVO 1TB 2.5 Inch SATA III Internal SSD, במחיר התחלתי של 127 דולר באמזון ארה"ב. הכונן קוצר שבחים רבים, ומביא נפח אחסון משמעותי.

אם אתם מחפשים נפח קטן יותר, תוכלו להסתפק בכונן הבא, שגם נמצא מתחת לרף המכס, מחברת Crucial.

מי הקטין את הנפח שלי?

כאשר התקנתם במחשבכם HDD או SSD שקניתם, גיליתם שהנפח הזמין קטן יותר ממה שקניתם. האם קיבלתם מוצר תקול? לא! הבעיה נעוצה בהבדל בין השיטה הדצימלית לבין השיטה הבינארית.

מערכת Windows משתמשת בשיטה הבינארית, ולכן עבורה 1GB = 1024MB (וכמובן גם עבור MB ל-KB וכן הלאה) במקום 1GB=1000MB בשיטה הדצימלית, שבעזרתה מודדים ומדווחים על הגודל של הכונן.

כך שלדוגמא, כונן המוצהר כ-480GB בשיטה הדצימלית, יכיל כ-447GB מבחינת ה-Windows שלנו.

HDD Sizes

מקווים שעשינו לכם סדר לקראת Cyber Monday והמשך המבצעים המטורפים סביבנו.

נתקלתם בדיל מעניין? שתפו אותנו!