ה-AORUS RAID SSD 2TB מבית AORUS, מותג הגיימינג של Gigabyte, הוא SSD בתצורת AIC ותקן NVMe, המיועד בעיקר לגרפיקאים, עורכי וידאו, מעצבים גרפיים, וכמובן – גם גיימרים שאין להם מכסת תקציב

ה-SSD עליו נדבר היום, ה-AORUS RAID SSD 2TB, הוא בהחלט לא SSD שאנחנו רגילים לראות. תצורת ה-AIC שלו דיי נדירה בשוק ה-SSD, וישנם מוצרים בודדים אחרים בקטגוריה הזאת (כמו ה-AORUS RGB AIC שבחנו בעבר). כחלק ממשפחת AORUS מבית Gigabyte אנחנו מצפים למוצר גיימינג רציני, אך האם לגיימרים יש בכלל צורך ב-SSD שכזה?

ובכן, לקחנו את ה-AORUS RAID SSD 2TB לבדיקה – האם מדובר על האיחסון האולטימטיבי לגיימרים? או האם מדובר בהוצאה מוגזמת?

אז מה, ומי, זה בעצם AORUS RAID SSD 2TB?

לפני שנתחיל בביקורת עצמה, נעשה breakdown למשמעות של המילים מאחורי השם של המוצר שקיבלנו, ונבין עם מה בעצם אנחנו מתעסקים. למי מכם שאין ידע מוקדם בנושאי SSD, אמליץ לקרוא את כתבתנו בנושא, בה תוכלו למצוא הסברים על מונחי הבסיס בתחום.

ההתחלה היא פשוטה – AORUS הוא שם מותג הפרימיום גיימינג של חברת Gigabyte (יש מישהו שעדיין לא מכיר?), אשר כולל מוצרים ברמת הגימור הגבוהה ביותר שיש ל-Gigabyte להציע, ובד"כ גם מגיעים עם תג מחיר לא קטן, כי מי שרוצה איכות – צריך לשלם עליה.

המונח השני בשם הוא RAID. כיום ה-RAID נעשה פחות נפוץ במחשבים הביתיים, כיוון שכיום ה-SSD הקיימים בשוק מאפשרים נפחי איחסון גדולים ביחד עם מהירות קריאה/כתיבה מעולה, וכל זאת עם אמינות גבוהה מאוד. בעבר, שילוב RAID 0 של כמה כונני HDD איפשר להשיג מהירות קריאה/כתיבה גדולה יותר על חשבון אמינות המערכת, ומערך RAID 1 של כמה כונני HDD איפשר גיבוי אוטומטי של החומר על כמה HDD נפרדים, ובכך הגדיל את אמינות/שרידות המערכת.

ישנם מערכי RAID נוספים (כמו RAID 3 לדוגמה) וישנם גם מערכי RAID של מערכי RAID (כמו RAID 10 לדוגמה), אך בשורה התחתונה – מטרת ה-RAID היא לקחת כמה כוננים שונים ולאחד אותם ליחידה לוגית אחת. כמו במקרה שלפנינו – מדובר בעצם על ארבעה כונני SSD בנפח 512GB, אשר מחוברים ע"י בקר (Controller) RAID.

צמד המילים האחרונות מתארות הן את כך שמדובר ב-SSD (בשמו המלא – Solid State Drive), או במילים אחרות – כונן המבוסס על זיכרון פלאש. וכן את נפח הכונן אותו קיבלנו לידינו – 2TB של איחסון.

נצלול פנימה – AORUS RAID SSD 2TB

ה-AORUS RAID SSD 2TB הוא בעצם ארבעה כונני SSD מבית Gigabyte זהים בנפח 512GB בתצורת m.2, המחוברים במערך RAID (ברירת מחדל כ-RAID 0) דרך בקר RAID מובנה בתוך המוצר, שהוא בעצם PCB גדול שעליו מצויים כל החלקים, ועטוף במערך קירור מסיבי ויעיל במיוחד.

ה-AORUS RAID SSD 2TB מגיע בתצורת AIC (ראשי תיבות של Add-In-Card), שמתחבר לחיבור ה-PCIe בלוח האם שלכם, ומשתמש בתקן NVMe המהיר להעברת הנתונים שלו. כמה מהיר? ובכן, ב-AORUS מצהירים על מהירויות קריאה של עד 6,300MB/s, ומהירויות כתיבה של עד 6,000MB/s על הנייר. לשם השווה, כונן SSD NVMe מדור 3 מגיע לכ-3,000MB/s קריאה/כתיבה, ואפילו כונן SSD NVMe מדור 4, המשתמש ב-PCIe 4.0, מגיע למהירויות קריאה/כתיבה שבאזור ה-4,500-5,000MB/s.

אחת הבעיות הנפוצות כיום עם SSD מבוססי תקן NVMe, היא הטמפרטורה הגבוהה שהם עשויים להגיע אליה בעת עבודה. וכשאנחנו מסתכלים על ה-AORUS RAID SSD 2TB אנחנו מבינים שלא רק שיווצר פה חום של SSD, אלא מדובר פה על 4 כוננים (ולא אחד) הסגורים בתוך כרטיס AIC סגור, שגם הוא מותקן במקום בעייתי במיוחד ברוב מערכות המחשב בהן יותקן (מעל או מתחת לכרטיס המסך), לכן הוא מגיע עם פתרון תרמי מקיף, החל מ-backplate מתכתית, דרך פאדים תרמיים על כלל האלמנטים המועדים לפורענות על ה-PCB, ו-Heatsink פנימי, ועד מאוורר 5 ס"מ בקצה המערך, בשביל להניע אוויר דרך כל אמצעי הקירור האלו – והחוצה מהמארז.

בשביל לוודא שהכל עובד כמו שצריך, ציידו את ה-AORUS RAID SSD 2TB בלא פחות מ-9 חיישני טמפרטורה שונים בתוכו, כשאחד מהם על בקר ה-RAID, והשאר נמצאים בקרבת כונני ה-SSD וה-Heatsink שלהם (2 לכל SSD).

מבחינת גודל פיזי, מדובר על כרטיס PCIe שהוא אולי לא בגודל של כרטיסי המסך הקיימים כיום, אך הוא לא קטן בכלל, באורך של כ-265 מ"מ וגובה של כ-120 מ"מ. בניגוד למידות אלו, הכרטיס הוא צר יחסית, ותופס מקום בודד על מערך החיבורים בלוח האם, עם רוחב של כ-20 מ"מ.

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כוח Corsair RM750X
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

ATTO Disk Benchmark

המבחן הראשון נערך בתוכנת ATTO, אשר הינה התוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים, בכדי לקבוע את נתוניהם המוצהרים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

כבר במבחן הראשון נשמטה לנו הלסת. הביצועים שאנחנון רואים פה מגיעים כמעט לנתונים שעליהם הצהירו ב-AORUS, שהן מטורפים לחלוטין. קצב קריאה של 6.13GB/s וכתיבה של 5.79GB/s אלו קצבים מטורפים שלא ראינו עדיין משום כונן אחר, בשום מצב.

CystalDiskMark 6

המבחן השני בוצע בתוכנת CrystalDiskMark אשר מתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה של כונני SSD, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

גם במבחן זה התוצאות חוזרות על עצמן עם מספרים העוברים את ה-6,000MB/s לקריאה ולכתיבה. אין איך לתאר את המהירות שבה הכונן משלים את הבדיקות, קצבי הקריאה/כתיבה שלו מאפשרים לבצע העתקות קבצים מאוד מהירות, גם לקבצים גדולים.

AS SSD Benchmark

המבחן השלישי שהורץ הינו AS SSD Benchmark, אשר בוחן את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

גם ב-AS SSD קיבל ה-AORUS RAID SSD 2TB תוצאות מעולות. הן אולי נמוכות מהנתונים המוצהרים, אך חשוב לציין שאלו הן תוצאות נהדרות עבור מבחן המייצג מצב קיצון.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן הרביעי הורץ אף הוא ב-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

כאן אנחנו מתעסקים בתכלס. המהירויות העצומות של הכונן מתבטאות בזמני עבודה מאוד מאוד קצרים עבור פעולות משתמש – משחקים, תוכנות וקבצי ISO (קובץ גדול בודד). אבל במקרה הזה אנחנו יכולים גם להשוות את התוצאות לתוצאות של SSD אחרים, ולומר שבעוד שה-AORUS RAID SSD 2TB הוא מהיר מהם – ההבדלים הם זניחים לגיימרים, ובעצם לא באמת מורגשים מבחינת המשתמש הממוצע.

כאשר אנחנו משווים אותו ל-3 כונני SSD אחרים אותם בחנו, אנחנו רואים שבעוד שהקצבים אותם הוא מציג הם אכן גבוהים או שווים לכונני NVMe אחרים, ההבדל הגדול ביותר מסתכם לכדי פחות מ-2 שניות בהרצת תוכנה. הבדל משמעותי? לדעתי לא.

מילות סיכום

ה-AORUS RAID SSD 2TB הוא, ללא ספק, חתיכת טכנולוגיה מרשימה. הביצועים שראינו הם מעבר למרשימים, הם מביישים אפילו כונני SSD מהדור הרביעי המתבססים על PCIe 4.0, שלא לדבר על כונני SSD סטנדרטים בשוק היום, שלא מסוגלים אפילו להתקרב לרמת הביצועים שראינו מה-AORUS RAID SSD 2TB.

הביצועים שלו הם כל כך מהירים, עד שאנחנו בעצם צריכים לשאול את עצמנו – מי צריך את זה? האם יש לזה יתרון כזה או אחר בגיימינג על פני כונן SSD בתקן NVMe מהדור השלישי שאנחנו מכירים (ואוהבים) כיום?

ובכן, התשובה היא יחסית פשוטה – לגיימרים ה-AORUS RAID SSD 2TB לא יתן שום יתרון מורגש ביחס לכל SSD NVMe אחר שניתן למצוא בשוק, בין אם זה דור רביעי או דור שלישי. הסיבה נעוצה בחשיבות הנמוכה (יחסית) של ה-SSD מבחינת זמני ריצה של משחקים כיום. עיקר העומס והדרישות הטכנולוגיות במשחקים נופל על ה-GPU וה-CPU. ה-SSD הקיימים היום בשוק, אפילו בתקן SATA3, נותנים למשחקים יד חופשית בזמני הטעינה, והשפעתם על ה-FPS עצמו היא זניחה.

כלומר, ההבדל עשוי להתבטא הקיצור של שנייה בודדת במסכי טעינה, או אפילו פחות מכך. כלומר, למרבית הגיימרים ה-AORUS RAID SSD 2TB הוא Overkill מטורף. אז למי הוא כן מיועד? התשובה היא גם כן פשוטה – לאותם אנשים אשר יוצרים קבצים ענקיים כל היום וצריכים להעביר אותם: עורכי ווידאו, עורכי 3D, מעצבים, מהנדסים ומקצועות עיצוב נוספים, שבהם העיסוק היומיומי דורש התעסקות עם קבצי ענק.

מעבר לכך, ה-AORUS RAID SSD 2TB יצור בעיה אחרת במרבית מערכות הגיימינג כיום. היות והוא בתצורת AIC ומתחבר לחיבור PCIe בלוח האם, הוא לרוב ימצא מתחת לכרטיס המסך, מה שיפריע לזרימת האוויר אל כרטיס המסך כיוון שלרוב המוחלט של כרטיסי המסך כיום ישנם מאווררים אשר מושכים/דוחפים אוויר לכיוון מטה, והימצאות של כרטיס AIC שיחסום את זרימת האוויר הזאת יעלה משמעותית את הטמפרטורה הכללית במערכת, גם אם ה-SSD עצמו ישאר בטמפרטורה טובה.

יחד עם זאת, אי אפשר להכחיש את המהירות המטורפת שה-AORUS RAID SSD 2TB מאפשר לנו לקבל, ולאלו מכם שמתכננים לבנות מערכת גיימינג ולא סובלים ממגבלה תקציבית כזו או אחרת – עם מחיר של כ-600$ וזמינות בחודשים הקרובים, ה-AORUS RAID SSD 2TB בהחלט יכול להיות פנינה שתוכלו להשוויץ בה בפני ה-3,000MB/s Read\Write Peasants שסביבכם.

הכונן AORUS RAID SSD 2TB סופק על ידי נציגות Gigabyte ו-AORUS בישראל