עם מערכת קרב מעניינת, סיפור מסקרן, וחקר מפה שואב, Cyberpunk 2077 הוא חוויה יוצאת דופן, גם כשהוא נופל לקלישאות מיותרות לעיתים תכופות.


אין ספק ש-Cyberpunk 2077 הוא אחד המשחקים המופרעים ביותר שיצא לי לשחק בהם בשנים האחרונות. כמות ההרג וחוסר המוסריות שבמשחק לחלוטין עולה על כל דמיון, עד שאנחנו מפתחים אדישות לכל זה. כבר מתחילת המשחק, מוזיקת הרקע והעולם אליו נשאבתי שבו אותי די בקלות.

עולם אפל שמונע על ידי בצע, כסף, ורצח

העולם של Cyberpunk, לא רק המשחק, אלא גם התמה הכללית, הוא כביכול ביקורת על העולם אליו אנחנו נעים בקצב מהיר. כמובן שהמשחק הקצין במיוחד את כל הנושאים הכי מכוערים באנושות; בין אם זה סקסיזם, רצח, תאוות בצע, או כסף, זה לא משנה – יש המון מזה, בכל פינה במשחק. חשוב לזכור שזאת הייתה המטרה של המשחק – לא הביקורת עלינו כחברה, אלא לספר לנו על הסיפור של המשחק עצמו, במסגרת האווירה האפלה והחשוכה של התמה הכללית של סייברפאנק.

בסיפור הכללי של המשחק, האנושות הגיע לשפל המוסרי הנוראי הזה בעקבות מלחמות של תאגידי ענק, שלחמו זו בזו למטרות רווח ושליטה. יש כמה חברות גדולות כאלו, ובסיפור שלנו נתמקד באחת ספציפית שמאוד רלונטית לעלילה כולה. התאגידים בנו לעצמם צבאות פרטיים וממש הפילו מדינות שלמות לרצפה בשביל שליטה וכוח, ועכשיו הן אלו ששולטות במתרחש בעולם ולא אף גורם ממשלתי או אחר.

לדמות שלנו קוראים V, ואנחנו יכולים לבחור מתוך שלוש אופציות לסיפור הרקע שלנו. האופציה שאני בחרתי היא Streetkid, ובנוסף אליה יש גם את Nomad ו-Corpo עליהן סיפרנו לכם בעבר. כל אחד מסיפורי הרקע הללו יאפשר לנו להתחיל את הסיפור שלנו במקום שונה, אבל בסופו נכיר את אחת הדמויות שתלך איתנו בהמשך הסיפור – ג'קי (Jackie). דמות חשובה הרבה יותר היא דמות שאליה נגיע כשנתקדם בסיפור, ג'וני סילברהאנד (Johnny Silverhand), שמכוון להיות הכוח המניע של הסיפור, אבל בעיקר הופך לקוץ בתחת.

הסיפור הראשי לאורכו מעניין, אבל חוטא לא מעט לקלישאות מגוונות שראינו במשחקים וסרטים אחרים, גם בז'אנר וגם מחוץ לו. היה מאוד קל לנחש מה הולך לקרות בכל שלב, מתי דברים הולכים להשתבש ומי הולך לבגוד בנו, וזה מעט מאכזב ממשחק שכזה.

cyberpunk 2077

כמובן שמעבר לסיפור הראשי שלנו, שאת המשימות שלו נשלים ברחבי העיר כדי להתקדם במשחק, ישנן גם משימות צד. המשימות מחולקות לכמה קטגוריות: משימות ראשיות, משימות צד עלילתיות, משימות שנקבל מהמשטרה, ומשימות צד קטנות יותר בשם Gigs. השלמתי לא מעט משימות מכל אחד מהסוגים, אך רובן המוחלט פשוט לא מעניין. המשחק מספק לכם הרבה מאוד חומר לקריאה כדי להשלים את המידע שחסר לכם ממעט שורות הדיאלוג שמסבירות לכם על המשימה אבל רובו לא מעניין מספיק בשביל שתקדישו לו את הסבלנות, או סתם קלישאתי.

בואו לבחור מי אתם בעולם עתידני

מאחר ומדובר במשחק מונע בחירות, אנחנו מתחילים מלעצב את הדמות שלנו. אני חייבת לציין שדי התאכזבתי מהמבחר המצומצם של אפשרויות לעיצוב דמות. האכזבה שלי המשיכה כשגיליתי בתוך המשחק שלא אוכל לשנות את המראה של הדמות שלי מהרגע שבחרתי אותה. זה כמובן לא תקף לבגדים, נשקים, נעליים ושתלים, את כל אלה בהחלט ניתן ואף רצוי לשדרג עם הזמן.

הבחירות שלנו במשחק ממשיכות לבחירות מסוג אחר – במשחק מגוון עצי יכולות (אם כי במשחק העתידני הזה, קצת מצחיק להתייחס לזה כעץ), וכל אחד מהם מחזיק בתוכו שלל אופציות לשיפור הדמות, בין אם אנחנו רוצים להתמקד יותר בפריצות (Hacking), מגוון הנשקים השונים, או לחימה פיזית סזיפית.

היכולות שאנחנו משקיעים בהן פותחות בפנינו דרכים שונות להתקדם במשימות, ולכן תרצו מצד אחד לתכנן את איך שאתם משקיעים בהן, אבל מצד שני יהיה לכם חופש לתכנן את הדמות שלכם לפי איך שאתם נהנים ממנה.

במשימות רבות במשחק, יש לנו את האופציה לתפעל את האירוע בצורה חכמה או בצורה אלימה. במקרים מסויימים ראיתי שבחירה נכונה לניהול האירוע יכולה לזכות אותי בנשקים מגניבים, או דיאלוגים מעניינים. החלקים הכי מעניינים במשחק, ובכללי השיא של הבחירות, באים בבחירות בהן תוכלו להציל דמויות או לשמר קשרים שלכם עם דמויות צד. בהתאם לבחירות שנעשה, יהיו דברים שנוכל להרוויח וכאלו שנאלץ להפסיד.

cyberpunk 2077 character v

זה בדרך כלל לא יהיה סוף העולם אם תפסידו משהו כזה, אבל קרה לי מספר פעמים שהחלטתי לחזור אחורה לשמירה מוקדמת כדי לנסות ולזכות בדברים הללו או להעלות את הרמה שלי ביכולת מסויימת כדי להצליח יותר.

לבסוף, אני רוצה לגעת בצד הרומנטי שיש במשחק. אל תתרגשו, אין כאן מבחר גדול של דמויות שאיתן נוכל לנהל קשר רומנטי. אם נניח בצד את הדמויות שמקבלות תשלום לסטוץ, זה מותיר לנו למעשה שתי אופציות בלבד והן נבחרות עבורינו בהתאם למגדר שבחרנו לשחק. מעבר לזאת, על מנת להצליח ולזכות במערכת יחסים רומנטית כזאת, עלינו לבחור את צעדינו בקפידה עם כל אחת מהן. אם גם אתם, ממש כמוני, התלהבתם מאד מג'ודי שהופיעה רבות בטריילרים, אבל בחרתם לשחק V זכר, תצטערו לגלות שהיא לא ברת השגה עבורכם מאחר והיא נמשכת אך ורק לנשים.

אקשן אגרסיבי, מאתגר, וחזרתי

לפני שאגע באקשן, בואו נדבר על הנשקים. יש במשחק שלושה סוגים של נשקים חמים: נשק חכם (Smart), טכני (Tech), וכוח (Power), כשלכל סוג יש גימיק שונה. נשקים חכמים נותנים לנו לירות יריות עוקבות, נשקים טכניים יכולים לירות דרך קירות, ונשקי כוח יכולים להקפיץ נתזים מהקירות עצמם.

בנוסף לנשקים שלהם אנחנו רגילים, יש לנו גם שדרוגים שניתן להוסיף לגוף של V, וביניהם עוד אופציות ללחימה ללא נשקים חמים. תוספות אלו כוללות כבל חשמלי שתוכלו להתקיף באמצעותו יריבים מקרוב, הלהבים המתקפלים האיקוניים של המשחק, או ידי גורילה שמוסיפות כוח פיזי ועוזרות לכם בקרבות אגרופים.

דרך נוספת ומעניינת במיוחד היא האפשרות לפרוץ לאויבים ולגרום להם נזק או שאר תקלות. בתחילת המשחק השתמשתי בטכניקה הזאת בעיקר כדי להשתלט על מצלמות האבטחה ולסמן את האויבים שאני עומדת להתקל בהם. אבל בשלבים מתקדמים יותר במשחק, ניצלתי את היכולות הללו כדי לגרום לאויבים להתעוור, לאבד חלק מהתפקוד שלהם, ואפילו להתאבד עם רימון יחד עם כמה מהחברים שלהם. יש לפעולות הללו זמן התקררות ואי אפשר לנצל אותן בלי הפסקה, אבל הן מוסיפות עומק טוב למערכת הקרב.

cyberpunk 2077 hacking

לגבי הקרבות עצמם, לא משנה באיזה מהנשקים או היכולות השתמשתי, ובעיקר נתקלתי בזה במשימות צד, הרגשתי שהם מאוד חוזרים על עצמם. הריגוש של השימוש הראשון ביכולת או נשק נעלם אחרי מספר שימושים, וזה חבל. זה פחות קורה במשימות הגדולות יותר במשחק, אבל גם שם נתקלתי בתחושה של "היי, כבר עשיתי את זה". למרות זאת, אני חייבת לומר שהמפתחת עשתה עבודה מרשימה בפיתוח אפשרויות הקרב והיכולות מסביב, ואני מאוד נהנית לבחון את האפשרויות השונות עם ההתקדמות במשחק.

הקולות והמראות מסביב

אין ספק ש-CD Projekt Red עבדה קשה על העולם העתידני הזה ואת זה ניתן לראות גם בלי ראייה משופרת. Night City בהחלט מרגישה חיה ופועמת, בין אם זו כמות האנשים שמתהלכים ברחוב, הפוסטרים והפרסומות הענקיים שתראו בכל מקום, או אפילו תחנות הרדיו שמנגנות מוסיקה במהלך נסיעה. נראה שהיתה כאן השקעה אדירה על הפרטים של המקום, אבל לא רק. המפתחת יצאה מגדרה כדי להניח עבורינו ביצי הפתעה, רפרנסים, והופעות אורח ברחבי העיר. הייתי בעננים כשמצאתי הפתעה שכזו במקום לא צפוי, שהחזירה אותי לאחד המשחקים הראשונים שאי פעם שיחקתי.

העבודה הרבה שנעשתה על הפרטים הקטנים של המשחק וכמובן גם בגרפיקה היא ברורה, וניכר היה שהמפתחת באמת יצאה מגדרה. גם כשסתם התהלכתי בעיר בחוסר מעש מצאתי את עצמי מוצאת אוצרות ומקומות מעניינים לחקור בעיר. זו גם כנראה מפת העולם הפתוח המעניינת ביותר שיצא לי לשחק בה. רק חבל שעיקר האקשן במשחק מתנהל בסמטאות חשוכות, ולא במקומות הצבעוניים והמעניינים שממלאים את מרכז העיר. לא רק זה, אלא שהם חשוכים ברמה שממש לא נוח להסתובב בהם.

דבר נוסף שהפריע לי בעיצוב המופלא של העיר זו העובדה שכל הבניינים שנראים מדהים מהמדרכה, נמצאים שם ליופי. הושקעה כאן המון עבודה לתפאורה בלתי נגישה. זה גרע בעיני מהתחושה של גודל העולם הפתוח מאחר וחלקים נרחבים ממנו למעשה סגורים בפנינו.

אין ספק שההייפ שהיה לקראת המשחק היה לגמרי שווה את זה. למרות הבאגים והתקלות שחוו שחקנים רבים, אני חושבת שיש לנו עוד הרבה מה לצפות מהמשחק הזה.

לבחירות שתעשו יכולות להיות השלכות, חלקן גם הרסניות, אז תוודאו שאתם בוחרים נכון ואם התחרטתם, תחזרו אחורה ותנסו לתקן. האפשרויות הן רבות, ואני יכולה לומר בוודאות שאשחק את המשחק הזה שוב והפעם עם בחירות אחרות.

מפתחת: CD PROJEKT RED

מפיצה: CD PROJEKT RED

תאריך יציאה: 10 לדצמבר, 2020

ז'אנר: תפקידים

זמין על: PC, PS4, PS5, XBO, XSX

בוקר על: PC