זה היה שבוע של רכבת הרים בכל מה שקשור ל-Cyberpunk 2077. בימים שלפני ההשקה יחסי הציבור של המשחק יצרו הייפ כל כך משמעותי שכמעט ולא נשאר מי שלא שמע על המשחק, דיבר על המשחק או קנה את המשחק בהזמנה מוקדמת. הרשתות החברתיות נצבעו בצהוב ניאוני, וקיאנו ריבס הגיח בשלטי חוצות בכל העולם. המניה של CD Projekt Red זינקה למעלה בשלושת הימים שלפני ההשקה וכולם היו מרוצים. מי שיכל הוריד את המשחק למחשב או לקונסולה וחיכה לשעת ה"ש".

השעון באתר Gog.com ספר לאחור רק כדי לגלות שבשעה היעודה מגיע Patch די גדול שטרף לכולם את הקלפים שוב, Day 0 Patch קצת הרס את החגיגה אבל לא את היום. מחלקת קשרי המשקיעים של Cyberpunk 2077 התחילה להפציץ ב-Twitter עם ציוצים כגון "למעלה משמונה מיליון הזמנות מוקדמות" ו-"תודה לכם על הבעת האמון".

מהצד השני התחילו להגיע דיווחים על באגים. זה לא הפתיע אף אחד שכן זה היה ברור לכולם, כולל להנהלת CD Projekt Red שדיווחה על כך עוד באוקטובר. באותה שיחת משקיעים הודעה הנהלת CD Projekt Red שהיא מצפה לביקורת של "לא פחות מ-90". ובכן, בעוד שהמבקרים נתנו למשחק ציון של 90, הקהל נתן ציונים נמוכים הרבה יותר. בין 6.5 ל-6.8. מסתבר שהמשחק מלא בבאגים, לפחות לקונסולות, ובעיקר ב-PlayStation. המניה של CD Projekt Red צללה חזרה למטה.

כזכור, המשחק לא היה מוכן לצאת ל-Xbox Series X ול-PlayStation 5. החברה השתמשה ב-Backward Compatibility כדי להשיק את המשחק לכולם באותו התאריך, אך למעשה, הגרסה ל-Xbox Series X ו-PlayStation 5 תצא רק במהלך 2021. מצד שני, אי אפשר באמת לדעת אם הבאגים משתוללים או סבירים. אין כרגע מידע קונקרטי על כמות הבאגים או השחקנים שלא הצליחו לשחק. 

אז מה אנחנו כן יודעים? נתחיל מזה שהחברה מכרה למעלה משמונה מיליון עותקים בהזמנות מוקדמות. האם זה הרבה? בואו נראה. המשחק Witcher 3 מכר כ-מיליון עותקים בהזמנות מוקדמות. על פניו זה ממש לא רע, אנחנו מדברים על פי שמונה יותר. בנוסף, החברה הודיעה על Day 1 Profit, כלומר היא כיסתה את כל הוצאות הפיתוח והשיווק של המשחק נכון ליום ההשקה שלו. זה הישג מרשים לכל הדעות, נכון?

בואו נשווה למשחק אחר. GTA 5 הושק בשנת 2013 ומכר 7 מיליון עותקים בהזמנות מוקדמות, וזה עוד היה לפני 7 שנים כאשר עולם המשחקים היה פחות פופולרי. אם נלך חמש שנים קדימה, נגיע ל-Red Dead Redemption 2 שיצא בשנת 2018 ומכר כמות של 11 מיליון עותקים במכירות מוקדמות. זה 3 מיליון עותקים יותר מסייברפאנק, ומה שעוד יותר מרשים, לא היתה אז מגיפת קורונה שהקפיצה את תעשיית המשחקים, והמשחק יצא בזמנו רק ל-Xbox ו-PlayStation, ולא הגיע למחשב עד שנת 2020.

החלק המוזר אפילו יותר מגיע לפילוח של המכירות. מתוך שמונה מיליון עותקים של Cyberpunk 2077 חלק גדול של 59% נמכרו למחשב האישי. למה זה מוזר? כי מחשב אישי פחות פופולרי מקונסולות. למעשה, אם נסתכל על שוק המשחקים נגלה שקונסולות פופולריות הרבה יותר. אז למה CD Projekt Red מכרו הרבה יותר עותקים של Cyberpunk 2077 למחשב מאשר ל-Xbox Series X או PlayStation 5?

הסיבה, היא כמובן, ה-Xbox Series X וה-PlayStation 5 עצמם. אם לא שמתם לב, קשה מאוד להשיג אותם כעת. טוב, אולי את Xbox Series X יותר קל להשיג, אבל PlayStation 5 ממש אי אפשר להשיג, כשאנשים לא קונים את הקונסולה שהם רצו, הם גם לא קונים משחקים. זה לא רעיון שלי, חברת Super Data דיווחה על חולשה במכירות משחקים דיגיטליים ב-Black Friday, בגלל שאנשים לא קנו PlayStation 5 הם גם לא קנו משחקים ל-PlayStation 5. אל תדאגו, הם קנו דברים אחרים, אבל לא משחקים דיגיטליים.

הבעיה השניה של CD Projekt Red הייתה שלא היה להם בכלל משחק שמתאים ל-PlayStation 5. הרי החברה שיחררה ל-PlayStation 5 ו-Xbox Series X את הגרסה הפשוטה יותר של Cyberpunk 2077, ואילו הגרסה שמותאמת ל-Xbox Series X ו-PlayStation 5 בכלל תגיע בשנה הבאה, וגם ככה כל זה אחרי עיכובים של חצי שנה. 

בסופו של דבר זה מעט אירוני שהמשחק לא נמכר לקונסולות, בגלל הקונסולות, אך הבאגים, מה יהיה עליהם? אז אל דאגה, כמו כל משחק בסדר גודל כזה הבאגים יתוקנו לאט-לאט, מה גם ש-CD Projekt RED יצאו מאוד הוגנים ומאפשרים להחזיר את המשחק ללא שאלות עד ה-21 לדצמבר 2020, אם אין לכם את הסבלנות לחכות לעדכונים שיאפשרו חווית משחק טובה יותר.

בנוגע למכירות, הן כנראה יחזרו לטפס אחרי שהקונסולות של Xbox Series X ו-PlayStation 5 יחזרו למדפים, ואז נוכל לראות האם באמת Cyberpunk 2077 שיחררו משחק של פעם בחמש שנים. בינתיים תזכרו שזה ממש לא משנה אם אתם Corpo או Nomad, העיקר שתהנו.