אם עוד לא שמעתם על המשחק Genshin Impact, אז אתם כנראה חייזרים מיקום מקביל ואני אברך אתכם ב-Long Live and Prosper. אם אתם בכל זאת מכאן, אז אספר לכם ש-Genshin Impact הוא משחק תפקידים בסגנון אנימה בעולם המסתורי של Teyvat. המשחק פותח על ידי סטודיו סיני בשם Mihoyo והוא עלה לא פחות ממאה מיליון דולר.
למרות שכולנו היום מכירים את המשחק הזה הוא היה דיי אנונימי עד לא מזמן, ולמעט כמה הכרזות וחשיפות במהלך השנה שלפני השקתו לא ממש שמענו עליו או הכרנו אותו. כאשר הוא יצא בחודש ספטמבר 2020, הוא הפך לסנסציה בן-רגע והוא אף מככב ברשימת משחקי השנה שלנו. למשחק כמה תכונות מיוחדות ששונות מכל משחק תפקידים אחר; הוא זמין לכל הפלטפורמות (למעט Nintendo Switch, אליו הוא גם צפוי להגיע) וניתן לשחק אותו על המכשיר הנייד, המחשב והקונסולה במקביל. מה שהכי מעניין הוא שהמשחק חינמי לגמרי ולא תידרשו להוציא כסף על מנת לשחק אותו. עכשיו אתם שואלים מה הקץ'? ובכן, זה אותו קץ' מאז ומתמיד, Loot Boxes ומכניקת Gacha.
לפני שנתחיל אני אסביר מה זה Gacha. המילה Gacha באה מהמונח gachapon, שהיא מכונת מזל ביפן שמוציאה צעצועים באופן רנדומרי מבלי שניתן יהיה לדעת מה רוכשים מראש. בקיצור, אלה יפנים והם מוזרים. מכניקת ה-Gacha היא בדיוק אותו הדבר, אתם רוכשים מעין Blind Box מבלי לדעת מה יש בה וזה יכול להיות שווה יותר או פחות, לחלוטין בידי המזל. בהקשר של משחקים המשתמשים במכניקה זו, מדובר בתוכן רנדומלי בר רכישה,בדיוק כמו Loot Boxes.
משחקי Gacha צברו פופולריות בעיקר במובייל ובעיקר ביפן. העיקרון של משחקי Gacha הוא משחקים חינמיים שמקשים עליך להתקדם בשלב מסוים אלא אם תרכוש בכסף אמיתי כל מיני חפצים או דמויות מהמשחק, שכמובן יצאו באופן רנדומלי. אם השיטה הזו מזכירה לכם הימורים אז די בצדק, כל הרעיון מאחורי משחקי Gacha קצת מזכיר קזינו. החל מהמנגינה השלווה, בחירת צבעי המשחק, וכלה בשימוש במטבע דיגיטלי כמו זהב או יהלומים. זכיות ילוו בפיצוצים וקונפטי, ממש כמו מכונת מזל.
בעוד רוב משחקי Gacha בעיקר במובייל גם משחקי AAA אימצו את זה, החל מ-FIFA וקלפי Ultimate team, דרך מודל Crates של Elder Scrolls Online וכלה בסאגת Star Wars Battlefront 2 שסיבכה את Electronic Arts עם החוק בכמה מדינות מערביות. Genshin Impact לא שונה מהם, והוא הצליח להכניס $393 מיליון בחודשיים מאז השקתו. זה מספר מדהים של שש מיליון דולר ביום, למשחק חינמי לחלוטין. ולא רק זה, אלא Genshin Impact הוא משחק לשחקן יחיד, לעומת משחקי MMORPG ששם לפעמים צריך להתקדם בעולם ביחס לשחקנים שסביבך, פה זה ממש לא משנה, אפשר לשחק את המשחק בלי לשים שקל ועדיין להנות מאותו המשחק בדיוק.
המודלים הכלכליים של משחקים הולכים ומשתנים וההגדרות של משחקים הולכים ומיטשטשים. האם Minecraft הוא רק משחק? רשת חברתית? Genshin Impact הוא משחק מובייל? כי הוא עובד גם על מחשב וקונסולה במקביל. ברגע שהגבולות מיטשטשים גם מודלים כלכליים משנים כיוון ומאמצים רעיונות. עולם משחקי המובייל תמיד עבד בשיטת Freemium, שיטה שבה הבסיס חינם והתוספות בתשלום, בעוד שתעשיית המשחקים המסורתית עדיין נשענה על רכישות של משחקים. רק בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר רעיונות שעוברים מהמובייל למחשב וההיפך. Genshin Impact הוא דוגמה מצוינת לזה, והשאלה היא האם נראה עוד כאלה, והאם המודלים המסורתיים של רכישת משחק הולכים ונעלמים.
כבר היום ניתן לראות שחלק ניכר מההכנסות של חברות המשחקים מגיע מתשלומים בתוך המשחק (In App Purchase – IAP). רובם הגדול של תשלומים כאלה נקראים micro transactions והם תשלומים קטנים של דולרים בודדים בכל פעם. אז אם נצייר עץ נקבל מעין מפל שבו יש IAP שחלקו micro transactions וחלקו gacha או loot boxes. ככל שהשנים עוברות החלק היחסי של micro transactions הולך וגדל ועימו גם שאר הסוגים. אז האם המודל המסורתי של רכישת משחק בודד בתשלום חד פעמי יעלם?
ודאי שלא, יש ביקוש להכל. קהל המשחקנים (גיימרים, למתקשים) הולך וגדל משנה לשנה וכמות הטעמים הולכת ומתרחבת. נכון להיום יש כמעט מיליארד וחצי משחקנים בעולם וכמות זו גדלה משנה לשנה. חלקם ירצו Gacha וחלקם ירצו לשלם מחיר מלא. חלק יהנו מהמודל דמוי הקזינו וחלק פשוט רוצים לשלם ולשכוח. אפשר לראות את Cyberpunk 2077 שמכר 8 מיליון עותקים רק במכירה המוקדמת ומוכיח שמשחקים לשחקן יחיד רחוקים מלומר את המילה האחרונה.
וזה עוד לא הכל, תעשיית המשחקים כל הזמן משנה את פניה ומודלים חדשים מגיעים כל הזמן. מודל שירותי המנוי, למשל, עושה קאמבק מפתיע; שנות התשעים היו פופולריות מאוד במשחקי MMORPG שדרשו שירותי מנוי. זה התחיל ב-Ultima Online שהיה הראשון לדרוש $10 בחודש, ומי שהפך את זה למודל כלכלי מסחרר היו Blizzard עם World of Warcraft שחוגג 16 שנה עם ההרחבה החדשה Shadowlands ועדיין מצליח לשמור על מנוי חודשי של עשרה אירו בחודש.
כיום, חברות רבות חוזרות למודל המנוי, אם כי באופן שונה במקצת; לדוגמה, שירות המנויים של Xbox שצבר כבר למעלה מ-15 מיליון משתמשים או שירותי משחקי הענן המאפשרים לשחק ללא צורך בחומרה מיוחדת לגיימינג. לא חסרים גם משחקים רבים שעובדים במודל זה, ביניהם Fortnite ומשחקים נוספים שנותנים לשחקן שקט בעבור תשלום חודשי.
משחקי Gacha כמו Genshin Impact אכן צוברים פופולריות אך זהו חלק מהחדירה של תעשיית המובייל לזירת הגיימינג שנשלטה עד כה רק בידי מכשירים ביתיים נייחים. כאמור, המודלים האלה פופולריים ביותר במובייל ואף כי אנו רואים גלישה מוגברת שלהם לפלטפורמות אחרות זה לא מגיע על חשבון מודלים אחרים. משחקים בעלות רכישה חד פעמית ימשיכו להיות קיימים כל עוד יהיה לזה ביקוש, ואלו גם אהודים בקרב מפתחי האינדי שאינם מעוניינים לתחזק שרתים למשחקים. בקיצור יש מספיק לכולם, אין מה לדאוג.