Crash Bandicoot 4: It's About Time בהחלט מספק את הסחורה עם עולמות יפהפיים, משחקיות חדשה ונהדרת, אך גם מאוד מאתגרת, ומספק שעות רבות של הנאה.


מעריצי סדרת המשחקים Crash Bandicoot חיכו 22 שנה מאז המשחק האחרון בסדרה שהוא לא ספין אוף, רימייק למשחקים הישנים, או רימייק למשחק ישן שהוא גם ספין אוף. לכן, כשהוכרז שסדרת המשחקים הותיקה מקבלת משחק חדש, הצטברה הרבה התרגשות. לשמחתנו, המשחק Crash Bandicoot 4: It's About Time בהחלט עומד בציפיות.

נקמה מוגשת קרה

כיאה למשחק המשך קנוני, Crash Bandicoot 4: It's About Time מתחיל היכן שהסתיים המשחק הקודם. כזכור, בסוף המשחק השלישי, קראש נעל את אויבו המושבע ד"ר קורטקס (Dr. Cortex) ושותפו ד"ר טרופי (Dr. Tropy) בכלא בין מימדי. בתחילת המשחק רואים שהם הצליחו להשתחרר בעזרת המסיכה אוקה אוקה (Uka Uka), הם מחפשים לנקום בקראש ולהשתלט כל המימדים.

מנגד, מטרתו של קראש היא לעצור אותם בעזרת אחותו קוקו ו-4 מסיכות הקוונטום שהוא מוצא במהלך המשחק. אם העלילה הזו נשמעת לכם מוכרת, כנראה שראיתם אותה בכל אחד ממשחקי קראש שיצאו במהלך השנים. אבל אם להודות באמת, משחקי Crash Bandicoot מעולם לא היו ידועים בעלילה המדהימה שלהם, אלא בעיקר במשחקיות. לדעתי זה לא משהו לרעת המשחק, אלא לטובתו שכן הוא מרגיש כמו משחק המשך אמיתי ורלוונטי גם לשנים האחרונות.

המשחק לא באמת שם דגש יותר מידי על העלילה, ואפשר בהחלט לדלג עליה, אם כי לי היה נחמד לראות את השינוי העלילתי ביחד עם דברים המשוגעים והמצחיקים שקראש נקלע אליהם בכל פעם מחדש.

crash bandicoot 4

לקפוץ, להחליק ולשבור קופסאות

החלק החשוב, ולדעתי הטוב ביותר במשחק הוא כמובן כל מה שקשור למשחקיות ולשלבים שבהם קראש מקפץ. כאן אנחנו רואים שמירה על הנוסחה המנצחת שהביאה את הסדרה לגדולתה מצד אחד, ורעיונות חדשים ומקוריים מצד שני, וזה נהדר.

כיאה למשחקי קראש, המשחק מתמקד בדילוג בין פלטפורמות עד סוף השלב, השמדת קופסאות, ואיסוף פירות. קראש יכול להסתובב כדי לפגוע באויבים ולהעיף אותם תוך מכה אחת, אויבים גדולים וקטנים כאחד. למרות זאת, יש מספר אויבים מיוחדים שאפשר לפגוע בהם רק על ידי קפיצה על ראשם או שימוש בכפתור מסוים בשלב שמפיל אותם לתהום. זו אחת הדרכים שבה המשחק משפר את הנוסחה המנצחת של קראש והופך את השלבים לעוד יותר מעניינים.

בסוף השלב אתם מקבלים עד 5 יהלומים לפי כמות התפוחים שאספתם, כמות הקופסאות שהרסתם וכמות הפעמים שמתתם במהלך השלב. אם תאספו את כולם בסוף השלב, יפתחו לכם תלבושות חדשות לקראש וקוקו. אמנם התלבושות הללו לא יגרמו לכם להיות יותר טובים במשחק, אבל זה בהחלט נותן ערך לשחקנים לחזור על שלבים ולהשתפר בהם. כמה פעמים במהלך המשחק חזרתי לשלב שהתקשיתי בו, ואכן השתפרתי והצלחתי למות פחות פעמים.

crash bandicoot 4

למשחק יש עקומת למידה טובה. כך למשל, בפעם הראשונה שתהיו בשלב מסוים כנראה תפסלו לא מעט, אבל אחרי שתשחקו באותו השלב שוב, בהחלט תצליחו יותר. למעשה, המשחק נותן תחושה שהוא מעודד את השחקנים להשתפר, שזה דבר נהדר לכשעצמו. מצד שני, תמיד תוכלו להמשיך את העלילה לשלבים הבאים – הבחירה בידיכם. המשחק נותן לשחקנים את החופש לבחור איך הם רוצים להמשיך.

במשחק החדש, קראש מקבל יכולות חדשות כמו לרוץ על קירות כדי להגיע ליותר קופסאות, להתנדנד בחבל, להחליק על מסילות, ולהתלות מחבל אומגה. 

בנוסף, פעם בכמה שלבים תצטרכו לברוח מאויב גדול שרודף אחריכם ובו זמנית להימנע מהמכשולים שבדרך. חלקים אלו מהנים במיוחד ונותנים תחושה נהדרת של אקשן ומרגישים כמו דבר חדש שלא היה קיים במשחקים הקודמים. מאוד נהנתי במעין "שבירת שיגרה" של קפיצה בין פלטפורמות שונות בשלבים השונים.

החלק המעט מאכזב במשחקיות, גם אם הוא לא משהו שגורע יותר מידי, זה קרבות הבוס השונים. הם לא מאתגרים בכלל ובדרך כלל הולכים לפי נוסחה קבועה: קראש צריך להתחמק מדברים שהבוס זורק עליו, בכך שהוא קופץ במקום, ולסובב אותם חזרה אליו כדי לפגוע ביריב. תעשו זאת מספר פעמים, וניצחתם את הבוס. הם כן גורמים לשחקנים להשתמש במסכות, הפיצ'ר החדש של המשחק, אבל בלי יותר מידי סיבוך. השלבים הללו לא מרגישים יצירתיים או מעניינים במיוחד, והם אפילו לרוב די קלים, שזה מאוד חבל כי קרבות בוס אמורים להיות הקשים ביותר. הייתי שמחה אם הייתה מעט יותר מחשבה כיצד לאתגר את השחקנים ולגרום להם לחשוב, מעבר להתחמקות ופגיעה חזרה.

Crsah runnig

אם קרבות הבוס יחסית קלים ורפטטיביים, אי אפשר להגיד אותו הדבר על השלבים עצמם, שחלקם מאוד קשים ומאתגרים. כמות הדברים שצריך להתחמק מהם במהלך השלבים מאוד גבוה וקפיצה לא נכונה אחת יכולה לגרום לכם ליפול לתהום, להיפגע מקופסה מתפוצצת, או לקבל מכה מאויב. המשחק מצריך תזמון מדהים, ושליטה מופלאה בקראש וביכולות שלו כדי להגיע לסוף השלב עם מינימום הנפילות (3 ליתר דיוק). אבל אם אתם עדיין לא שולטים בקראש, תתכוננו למות, והרבה.

לי לדוגמה, היו כמה שלבים שבסופם מד המוות שלי היה על 35 אחרי שנפלתי, נשרפתי, או נפגעתי מאויב שלא ראיתי. לשחקנים שלא אכפת מכמות הפעמים שבה הם מתים, זה נראה כמו פרט שולי, אבל לאנשים כמוני שרוצים להשיג את כל היהלומים כדי לפתוח תלבושת חדשה, זה מעט מתסכל. המפתחים בהחלט היו יכולים להוריד את רמת הקושי ולהקל על השחקנים. מצד שני, השלבים לא יותר מידי מתסכלים ולא יגרמו לכם להפסיק לשחק. במקום זאת, יש תחושת הצלחה אחרי שעברתם שלב קשה.

אל תשכחו לשים מסיכה

אבל התוספת המרכזית והטובה ביותר לדעתי ב-Crash Bandicoot 4: It's About Time היא מסיכות הקוונטום החדשות של קראש. במשחק אנחנו מגלים 4 מסיכות חדשות: הראשונה היא איקה-איקה (Ika Ika) שמאפשרת לשלוט על כוח הכבידה בלחיצת כפתור, השניה היא קפונה-ווה (Kapuna Wa) שעוזרת להאט את הזמן, השלישית היא לאני לולי (Lani Loli) שבאמצעותה אפשר להציג ולהעלים חפצים שונים באיזור, והרביעית והאחרונה היא אקאנו (Akano) ששולטת על חומר אפל (Dark Matter) ומשפרת את הסיבוב של קראש בכך שהיא נותנת לו לרחף באוויר לזמן קצר.

כל אחת מהמסכות השונות נהדרת בדרך שלה ומאפשרת משחקיות חדשה, אבל בו זמנית גם מציגה אתגרים חדשים. כך לדוגמה, עם לאני לולי צריך לתזמן את הקפיצה והדברים שנעלמים ומופיעים, שכן לחיצת כפתור לא נכונה יכולה לגרום לכך שקראש יפול למותו. גם עם המסיכה אקאנו צריך להיזהר כדי לא לפגוע בקופסאות המתפוצצות, כי הן מתפוצצות במגע של קראש עם המסכה.

crash bandicoot 4

המסכות נהדרות, והיה לי ממש כיף לגלות מחדש כיצד צריך להשתמש בהן בחלקים מסוימים. הן בהחלט תוספת מגניבה ומעניינת מאוד שנותנת עוד אפשריות לחקור שלבים, ולא מרגישות כמו גימיק חדש שהמפתחים מנסים להכניס, אלא כחלק רלוונטי מהמשחקיות.

כפי שראינו כבר בטריילר הראשון, במשחק תוכלו לשחק עם עוד דמויות מעבר לקראש. תוכלו לשחק עם אחותו קוקו ולמרות שהיא לא שונה מקראש ובעיקר מרגישה כמו סקין, עדיין כיף לראות אותה על המסך. דמות נוספת ומגניבה שניתן לשחק איתה היא של טאונה (Tawna) פיראטית מגניבה שמנסה לעזור לקראש וקוקו. אמנם המשחקיות שלה דומה לזו של הבנדיקוטים, אך יש לה וו טפיסה שעוזר לה להגיע לפלטפורמה הבאה, אבל גם לפגוע באויבים בדרך. בנוסף, כפי שראינו כבר בטריילר המשחקיות, אנחנו נכנסים לנעליהם של ד"ר קורטקס עצמו שמשתמש ברובה שלו ודינגודייל (Dingodile) שמשתמש במכונת השאיבה שלו. כל אחת מהדמויות מוסיפה רובד נוסף של משחקיות והם תוספת מגניבה ומיוחדת למשחקיות שכן אפשר לשחק עם דמויות נוספות ולראות עולמות שונים.

אמנם המשחק נותן לנו לשחק עם כל אחת מהדמויות בשלבים שונים של המשחק, אבל הוא לא מכריח אותנו. כלומר, לאחר שסיימתם את השלב בסיפור הראשי עם הדמויות, נפתחים שערים חדשים שבהם תוכלו לשחק איתן בשלבים חדשים. אלה לא חובה, ואפשר להמשיך את הסיפור הראשי עם קראש או קוקו, אבל הם בהחלט מוסיפים רובד נוסף של עלילה. אותי עניין לראות כיצד הם הגיעו לפגוש את קראש ומה קרה להם אחרי. זה גם נותן לשחקנים עוד שלבים לשחק ועוד עולמות לגלות, שזה נהדר.

cooc bandiccot

בין המדבר לעתיד

כבר כשאתם מתחילים את המשחק בפעם הראשונה ניתן לראות את רמת ההשקעה והירידה לפרטים של המפתחים בעיצוב שלבי המשחק. בתחילה קראש נמצא היכן שהתחיל את המשחק הראשון, אבל בהמשך הוא מתקדם לספינת פיראטים, מגרש גרוטאות, שלבים בשלג ואפילו עולם בסגנון יפני. כל עולם מביא דברים חדשים ומטורפים שכיף מאוד לחקור. העולמות עצמם יפהפיים, מלאים בפרטים גם ברקע וגורמים להרגשה שאתם באמת נמצאים שם.

לכל שלב יש מעין נושא מסוים קבוע אך בו זמנית כל שלב מרגיש חדש ומרענן, בלי לחזור יותר מידי על הדברים שהיו בשלבים הקודמים. זהו היבט נהדר שמעצים את הרצון לטייל בין השלבים. עיצוב השלבים הוא באמת החלק הכי טוב במשחק.

בנוסף, לכל אחד מהשלבים יש גם מוזיקה נפלאה ומקורית שמלווה אותו, בסגנון שמתאים לעולם. כך למשל, בשלבי החוף ישנה מוזיקה רגועה ונעימה, אך בשלבי הגרוטאות יש מוזיקה אינטנסיבית שנותנת הרגשה של חיים או מוות.

crash bandicoot 4

Crash Bandicoot 4: It's About Time הוא משחק יפהפה עם עולמות שכיף לחקור. הוא לוקח את הנוסחה המנצחת של משחקי קראש הקודמים ומוסיף אלמנטים חדשים ומעניינים.

המשחק יאתגר אתכם, מאוד, אבל אם תהיו מוכנים להמשיך תקבלו משחק שהוא בהחלט אחד ממשחקי השנה של 2020.

מפתחת: Toys for Bob

מפיצה: Activision

תאריך יציאה: 2 לאוקטובר, 2020

ז'אנר: אקשן-הרפתקאות

זמין על: PS4, XBOX One

בוקר על: PlayStation 4

עותק ביקורת של Crash Bandicoot 4: It's About Time סופק על ידי המפיצה.