עם סגנון ויזואלי יפהפה, עלילת מד"ב מרתקת, משחקיות הרפתקאות יצירתית, וקרבות טקטיים עמוקים, Thirteen Sentinels: Aegis Rim הוא מהמשחקים הייחודיים והטובים ביותר של השנה.


Thirteen Sentinels: Aegis Rim הוא משחק עלילתי מכוון סיפור עם קרבות טקטיים בזמן אמת. יוצרי המשחק מתארים אותו בתור Pacific Rim פוגש את Heavy Rain, אבל בפועל הוא הרבה יותר מזה – מדובר במשחק עלילתי עשיר שמעריצי מדע בדיוני יתאהבו בו.

כל המד"ב שאתם אוהבים בסיפור אחד

כמשחק מכוון סיפור, הדבר שהכי צריך לעניין אתכם ב-Thirteen Sentinels: Aegis Rim זה כמובן הסיפור. יוצרי המשחק, כאמור, מתארים אותו בתור מפגש בין סיפור רובוטים-נגד-קאיג'ו כמו Pacific Rim עם משחק מכוון עלילה כמו Heavy Rain, אבל המשחק מציע הרבה יותר מדע בדיוני מזה. סיפור המשחק מתייחס, שואב רעיונות, ומציע ספינים חדשים לכל סיפור מדע בדיוני שאי פעם קראתם, ראיתם, או המצאתם.

הסיפור של Thirteen Sentinels: Aegis Rim מציג מצד אחד את הקרב הסופי בין האנושות לקאיג'ו רובוטיים אימתניים, ומצד שני את שרשרת האירועים שהובילה עד לקרב הזה. כמו כל סיפור יפני טוב, על האנושות מגנה, איך לא, חבורה של 13 תלמידי תיכון שמפעילים רובוטים ענקיים. את סיפור המשחק אתם חווים מנקודת המבט של כל אחד מהצעירים.

כל אחד מ-13 הגיבורים של Thirteen Sentinels: Aegis Rim מציג חלק אחר בסיפור ועונה על שאלות אחרות בצורה שונה, שמתאימה לאותה דמות. למשל, הסיפור של נאטסונו מינאמי (Natsuno Minami), מעריצה גדולה של סרטי מדע בדיוני, מראה את המאמצים שלה להסתיר חייזר רובוטי בשם BJ מהגברים בשחור, בעלילה שמזכירה במקצת את הסרט E.T.

13 Sentinels Aegis Rim War of the Worlds

אבל גברים בשחור ו-E.T. הם בהחלט לא רעיונות המד"ב היחידים שמככבים במשחק – המשחק לוקח השראה גם ממלחמת העולמות, שליחות קטלנית, ועוד. למרות שכל הרעיונות הללו בהתחלה לא ממש נשמעים קשורים זה לזה, המשחק מצליח לשלב אותם זה בזה כדי ליצור עלילה קוהרנטית אבל מורכבת להפליא. תמיד ידעתי שאני אוהב מדע בדיוני, אבל Thirteen Sentinels: Aegis Rim גרם לי להבין עד כמה אני מאוהב בז'אנר.

כמובן שכמשחק יפני שמתרחש ביפן, Thirteen Sentinels: Aegis Rim הוא משחק מאוד… יפני. אבל אולי לא כמו שהייתם מצפים. המשחק לא מתמקד עמוקות בחיי הלימודים של הגיבורים שלנו כמו משחקים כדוגמת Persona 5 Royal – במקום זאת את עיקר העלילה אתם מבלים במסע בזמן, ניתוח חלומות מבלבלים, וניסיון לפתור את עשרות התעלומות שהמשחק מציג. אתם כן תתקלו בשימוש רב בכינויי כבוד כמו סנפאי (Senpai), וטיפ-טיפה fanservice. צוות הלוקליזציה של המשחק עשה עבודה מצויינת ודאג להסביר על כל מונח או ניואנס שמתפספס בגלל פער השפות, וזה מצויין.

עם כמה שהסיפור יכול להיות מורכב ומבלבל, המשחק דואג לשמור כל אירוע שקורה בו לפי סדר הכרונולוגי של הסיפור כדי לעזור להבין דברים יותר בקלות. גם זכרונות, חלומות, וחזיונות משובצים במקום המתאים להם לפי הסדר של העלילה, וככה מאוד נוח לעקוב אחרי העלילה, גם כשהיא נעשית יותר מבלבלת. עם זאת, מאחר והסיפור בכל זאת לא הכי פשוט לעיכול, היה לי קשה לשחק במשחק כשלא הייתי לגמרי מרוכז. Thirteen Sentinels: Aegis Rim ידרוש מכם להיות במלוא הריכוז כשאתם מתקדמים בעלילה שלו, אבל זה שווה את זה.

13 Sentinels Aegis Rim

להרכיב את חלקי הפאזל

ההתקדמות ב-Thirteen Sentinels: Aegis Rim מתחלקת לשלוש חזיתות מרכזיות – הרס, זכרון, וניתוח נתונים. בהרס אתם תתקדמו בקרבות כחלק מהמלחמה האחרונה על כדור הארץ, בזכרון אתם תחוו את הסיפור מ-13 נקודות מבט שונות, ובניתוח נתונים אתם תקראו ותחשפו סודות שונים מתוך עשרות התעלומות של המשחק. ההתקדמות בכל סיפור תלויה בהתקדמות בשאר הסיפורים ובמצבי המשחק האחרים, וכך המשחק חושף את הסודות שלו בצורה הדרגתית. אבל מעבר לכך, המשחק נותן לכם להתקדם בסיפורים בחופשיות, מה שנותן לכם לחקור את הסיפור המורכב בקצב ובסדר שאתם רוצים.

הסיפורים של הדמויות השונות מתחלקים לסצינות, בשונה ממשחקי הרפתקאות ואולי יותר בדומה למשחקי Visual Novel. בהרבה סצינות במשחק יהיו מספר דרכים שבהן הסיפור יכול להתגלגל, ובכך תוכלו להתקדם במסלולים שונים בנרטיב וללמוד דברים שונים. למשל, בתחילת הסיפור של איורי פויוסאקה (Iori Fuyusaka), אתם יכולים לבחור אם לאכול עם הבנות האחרות קרפים או גלידה. לפי הבחירה שלכם, הדיון יתגלגל לנושאים אחרים ויחשוף בפניכם סודות אחרים לגבי הסיפור של איורי. המשחק ימשיך לשלוח אתכם לחקור סצינות מחדש, לרוב עם תירוץ עלילתי, כדי שתזכו לגלות את כל הסודות שיש למשחק להציע.

את הבחירה וההתקדמות בין הסצינות השונות אתם מבצעים באמצעות מערכת של ענן מחשבות (Thought Cloud). לאורך ההתקדמות בסיפור של כל דמות, אתם תלמדו על נושאים ומילות מפתח שהדמות שאתם משחקים באותו רגע יכולה לחשוב עליהם. זה יכול להיות הכל החל מאנשים אחרים, מסע בזמן, שנים וזכרונות ספציפיים, וחפצים שאתם מוצאים לאורך הסיפור. בדומה למשחקי הרפתקאות קלאסיים, אתם יכולים לחשוב על מילות המפתח הללו כדי לקבל את חוות הדעת של הדמות לגבי אותו נושא, או להפעיל אותם על חפצים ודמויות שאתם רואים כדי לבצע פעולות שונות.

ההתקדמות בסיפור תמיד מעניינת, ולמרות שיוצא לבקר מחדש באותן סצינות שוב ושוב, לא קשה לגרום לדברים להתגלגל כל פעם בצורה שונה, בזכות הפשטות של מערכת ענן המחשבות. ענן המחשבות לא מורכב, ומסמן לכם בבירור מה אתם יכולים לעשות ומתי, אז אתם לא צריכים למנות על אפשרויות בצורה מתסכלת כמו בהרבה משחקי הרפתקה קלאסיים.

להשמיד קאיג'ו מעולם לא היה מהנה כל כך

כשאתם לא מתקדמים בסיפור ובזכרונות של 13 הגיבורים ב-Thirteen Sentinels: Aegis Rim, אתם תכנסו למכאות, ה-Sentinels, ותשמידו קאיג'ו כחלק מהקרב הסופי על גורל האנושות. הקרבות הללו מנוהלים בסגנון של טקטיקה בזמן אמת, ז'אנר שקצת מפתיע לשלב עם משחק הרפתקאות. אבל איכשהו, בדומה לשאר המשחק, גם זה עובד בצורה נפלאה.

13 Sentinels Aegis Rim combat

הקרבות במשחק עמוקים להפליא, אבל מאוד פשוטים לתפעול. אתם יוצאים לקרב עם צוות של 6 נציבים (Sentinels) תוקפים, כשהשאר נשארים מאחור כדי להגן בצורה פסיבית על מרכז הבקרה שלכם. המטרה שלכם היא להשמיד את כל הקאיג'ו במפה, או לשרוד מספיק זמן עד שמערכת ההגנה, ה-Aegis, תופעל ותשמיד את כל הקאיג'ו ברדיוס. על הביצועים והיעילות שלכם בקרב אתם תקבלו דירוג, יחד עם יעדי משנה שיעשו את הקרב עוד יותר מאתגר ומהנה.

הנציבים מתחלקים ל-4 דגמים שונים, ולכל דמות יש הרכב של יכולות והתקפות שמייחדות אותה. כל אחד מתאים למצבים שונים ונגד קאיג'ו מסוגים שונים, ניתן להתאמה בצורה שונה, והיכולת לשלב בין התפקידים של נציבים שונים היא מהנה ביותר.

כל נציב מסוגל לתקוף קאיג'ו מסוגים שונים ובצורה שונה. בין אם אתם משתמשים בנציב שמתמחה בקרב מקרוב, או אחד שמתקיף מרחוק, או כל סוג אחר, לכל אחד מהם יש התקפות מספקות ביותר. מבין התרגילים האהובים עלי במשחק היה להשתמש בנציב מעופף כדי לטוס לתוך נחיל קאיג'ו ולהשתמש בהתקפה שמשגרת טילים עוקבים לכל הכיוונים, ובכך יכולה להשמיד ענן של קאיג'ו באופן מיידי. זה תענוג לראות את הקאיג'ו מתפצפצים לאחר תרגיל שכזה.

13 Sentinels Aegis Rim

הקרבות הם אמנם טקטיים בזמן אמת, אבל המשחק עוצר כל פעם כשאתם צריכים לבצע מהלך. זה הופך את הקרבות במשחק לכמעט מבוססי תורות. מעבר לכך, ההתמקדות בקרבות היא בלהדוף את הגלים של הקאיג'ו שתוקפים אתכם באמצעות 6 הנציבים שברשותכם לקרב, ואין פה אלמנט של בניה או איסוף משאבים. זה הופך את הקרבות לכאלה שיתאימו גם לשחקנים שלא רגילים לשחק משחקים טקטיים בזמן אמת.

עבודת יד מהממת

מעבר להיותו משחק עם עלילה מצויינת, משחקיות הרפתקאות ייחודית, וקרבות טקטיים מלאי אקשן, Thirteen Sentinels: Aegis Rim הוא גם אחד המשחקים היפים ביותר ששיחקתי השנה, ובכללי. האופן שבו הדמויות מצויירות בעבודת יד עם מראה של ציור מים, הוא סימן היכר של מפתחת המשחק Vanillaware, וזו בהחלט אחת מהיצירות המוצלחות שלהם. הדמויות מפורטות להפליא ומביעות שלל רגשות עם כל תנועה שלהן.

הרקעים במשחק הם עוצרי נשימה, הם תלת מימדיים אבל עם זאת נותנים מראה דו מימדי מכל נקודה שממנה תסתכלו עליהם.

13 Sentinels Aegis Rim

במהלך הקרבות, המשחק לא מראה לכם דגמים מפורטים של הקאיג'ו והנציבים, ובמקום זאת הדמויות הן אבסטרקטיות למדי, ונראות כמו הולוגרמות. לכל יכולת שתרצו להפעיל, מצורפת אנימציה מתאימה שמראה לכם בדיוק איך הנציב מפעיל אותה, בין אם זה טיל או מסור שיוצא מהיד של הנציב.

המשחק מציע דיבוב ביפנית ובאנגלית, ושניהם מעולים. פס הקול של המשחק לא קליט כמו משחקים אחרים של Atlus כדוגמת משחקי Persona, אבל הוא בהחלט פס קול ששווה שמיעה נוספת. כל קטע מכתיב את מצב הרוח של הסצינה שבה הוא מתנגן, ומנגינות הקרב הן שילוב של טכנו עם synthwave ויוצרים אווירה מצויינת של מתח.

Thirteen Sentinels: Aegis Rim הוא אחד המשחקים המעולים שיצא לי לשחק השנה, ואני פשוט מת לספר עליו לעוד ועוד אנשים. בין אם זה הסיפור המסתעף שלו או הקרבות המספקים שלו, כל מה שעשיתי במשחק גרם לי לרצות לחוות יותר ממנו.

הוא יכול להיות מעט אינטנסיבי לפעמים, והסיפור שלו אולי קצת מורכב לעיכול, אבל אלה רק מדגישים את כמה שהוא משחק מתוחכם. כמעריץ מדע בדיוני, התאהבתי במשחק מהרגעים הראשונים, וכל התקדמות בו הזכירה לי כמה שאני מאוהב בסוגה.

אז אם אתם מעריצי מדע בדיוני כמוני, אוהבים משחקים יפנים מונחי עלילה כמו משחקי Persona, או נהנים ממשחקים עם ויזואליות נהדרת, למה אתם מחכים? התעלומות של Thirteen Sentinels: Aegis Rim כבר כאן בשביל שתפתרו אותן.

מפתחת: Vanillaware

מפיצה: Atlus

תאריך יציאה: 22 לספטמבר, 2020

ז'אנר: הרפתקאות, RTS

זמין על: PlayStation 4

בוקר על: PlayStation 4

עותק ביקורת של Thirteen Sentinels: Aegis Rim סופק על ידי המפיצה.