עם מצב מקוון רב-משתתפים מצויין וויזואליות מדהימה, Battlefield V נותן חוויית קרב מהטובות ביותר וחוזר למלחמת העולם השניה, על אף מצב לשחקן יחיד בינוני בלבד.

התחלנו לעקוב אחרי המשחק מאז הכרזתו, הייתה לנו ההזדמנות לשחק בו בגיימסקום 2018 וגם נהנו יחד מהבטא הפתוחה בתקופת החגים. המון סימני שאלה עלו לאורך הדרך, אבל היה ברור שמדובר במשחק מבטיח.

סערה רבה נסובה סביב Battlefield V, הכותר החדש מבית DICE ו-EA. החל מטענות על אובדן הריאליזם, כניעה לשיגיונות חולפים וייצוג לא נכון של ההיסטוריה. עם השקתו המלאה והתפוגגות עשן הפגזים, דבר אחד ברור – המשחק מספק חווית FPS מקוונת מהטובות שיש. אז בואו נצלול אל הקרב עם הביקורת על Battlefield V!

קח כיתה ובנה לה בית

שיטת ה-Class המוכרת חוזרת שוב אך הפעם עם שינויים קלים. במשחק 4 סוגי תפקידים: Assault, Medic, Support (שמאחד אל תוכו גם את ה-Engineer) ו-Recon. הצמצום נעשה על מנת שבכל כיתה יוכלו להיות כל 4 בעלי התפקידים ובעצם לחזק את היכולות של כיתה מלאה שעובדת היטב.

כל 4 סוגי ה-Class מסוגלים להחיות את חברי כיתתם בלבד, כאשר החובש יכול להחיות את כל שאר שחקני הקבוצה ומהר יותר, וכל ה-4 מסוגלים לבנות ביצורים. ה-Support יכול לבנות ביצורים מתקדמים יותר ועמדות כלי-נשק כמו מכונות ירייה, תותחים נגד טנקים ועוד.

בניית הביצורים מכניסה פן יותר טקטי למשחק. היא לא דומה לזו של Fortnite כלל: ניתן לבנות ביצורים במקומות מוגבלים בלבד והדבר לוקח זמן ומסכן את השחקן לחלוטין. הביצורים מאפשרים לכיתה להחזיק בנקודה מסויימת לאורך זמן וליצור צווארי בקבוק עבור הקבוצה היריבה. כמובן מדובר בחרב-פיפיות: הקבוצה היריבה כבשה את הנקודה ולא הרסה את הביצורים? היא תהנה מעמלה של קבוצתכם והדבר יקשה לקחת מהם את הנקודה חזרה.

אם יש קרב עיקש על נקודה מסוימת, או שאתם מרגישים חשופים – הציצו במפה: סימון לבן בהיר מסמן על היכולת לבנות ביצור והדבר יכול להפוך את שדה-הקרב לחלוטין. לדוגמא, במפה Twisted Metal חפירת השוחות תסייע לכיתה שלכם רבות.

הצמצום במספר התפקידים ל-4 הוא אך ורק על הנייר. בפועל, עם הכנסתם של ה-Combat Roles וה-Specializations, ניתנת לשחקן האפשרות להתאים את ה-Class האהוב עליו לסגנון המשחק שלו. עבור החובש, ניתן לבחור בין חובש שדה לחובש קרבי. האופציה הראשונה מעניקה לו בונוסים עבור משחק פסיבי יותר כמו ריצה מהירה יותר אל עבר חבר כיתה פצוע שקרא לעזרה, והשנייה מאפשרת לו להיות אגרסיבי יותר על ידי כך שהוא רץ מהר יותר לאחר שספג נזק.

Battlefield V review

לכך מתווספות ההתמחויות בהפעלת כלי הנשק כמו היכולת לרוץ יותר מהר בזמן כיוון הנשק, צמצום הפיזור של הקליעים וגם בגזרת כלי-הרכב והמטוסים תוכלו לבחור בשיפורים שונים בהתאם לסגנון המשחק שלכם ככל שתתקדמו. זה נותן עניין ומפתח דיון סביב בניות מסוימות.

תפריט ההגדרות האישיות עבור כלי-הנשק, התפקידים וכלי הרכב עונה לשם My Company. למרות העיצוב היפה, הוא קצת כבד, והמעבר בין התפריטים השונים מעט גמלוני ולא אינטואיטיבי מספיק. בנוסף, תצטרכו להגדיר בנפרד את ההעדפות שלכם עבור כל צד במשחק – בנות הברית או מדינות הציר.

בעוד שעבור כלי הרכב והמטוסים הדבר הגיוני במעט, עבור כלי-הנשק הדבר מיותר לחלוטין: כלל כלי-הנשק זמינים לשני הצדדים, ללא הבדל. אמנם מצד אחד זה מקל על האיזון בין הקבוצות, אבל זה פוגע בדיוק ההיסטורי במשחק, וחבל.

תוכלו גם לעצב כרצונכם באופן ויזואלי את הדמויות שלכם ואת כלי-הנשק באמצעות שדרוגים ויזואליים שתפתחו עם ההתקדמות שלכם במשחק באמצעות מטבע ה-Company Coins.

תזמין לי 2 פיצות בלי טנקים, ואחת פצצת V1

הפעם DICE שמו דגש על המשחק הקבוצתי והתיאום בין חברי הכיתה (Squad) ב-Battlefield V. למפקד הכיתה יש אופציה להזמין תגבורת לאור הביצועים של חברי הכיתה בעלות הנקודות (Requisition Points) שהכיתה צברה. הדבר מעודד שיתוף פעולה ותיאום מהסיבה שהתגמול גבוה יותר בשיתוף פעולה: החייאת חבר כיתה, ביצוע Respawn עליו, איתור וביצוע ירי משותף על האויב – יזכו במספר נקודות גבוה מאשר אם תשחקו כזאבים בודדים.

בין הדברים שניתן להזמין – אספקת תחמושת ואמצעי רפואה מוצנחים, נגמ"ש עם מכונות ירייה, טנק עם תותח כבד (שיחכו לשחקני הכיתה) ואת פצצת ה-V1 האימתנית. לטעמי יש כאן פספוס אמיתי. במשחק Star Wars: Battlefront, כל שחקן יכול, בהתאם לביצועים, לבזבז את הנקודות על כלי-רכב, כלי-טיס או דמויות חזקות יותר. היה נכון להכניס לכאן את המכניקה הזו.

Battlefield V graphics

הדבר מוביל לכך שההסיכוי שלכם לקחת טנק אל שדה הקרב הוא יחסית נמוך ב-Battlefield V ולא קשור לביצועים שלכם: כל מה שאתם צריכים לעשות זה למות באותו זמן שיש Respawn של טנק בבסיס של הקבוצה. בדרך כלל כדקה לאחר שהטנק הקודם הושמד. בעוד שב-Battlefield 1 הצמצום בכלי הרכב היה הגיוני בגלל מלחמת העולם הראשונה, הפעם החוסר שלהם מורגש, וחבל. ב-Battlefield 3 ו-Battlefield 4 לא היו חסרים כלי רכב וטיס לכל דכפין.

בעתיד יתווספו מפות עם דגש על קרבות שריון בשריון, והדבר ישתנה. כרגע, המשחק גם לא טורח להדגיש את הימצאותם של כלי-רכב זמינים בפניכם במסך שמציג את מפת הקרב בזמן אמת. כן אציין שהמסך הזה מדהים, ומעביר בצורה יפה את הכאוס  בשדה-הקרב: ניתן להבחין בו בפיצוצים ובכדורים הנותבים וגם בכלי-הטיס שעפים בשמיים, דבר שתורם להכנסת השחקן לאווירה.

כיצד נשמע? היטב, וגם נראה ככה!

כיאה למנוע ה-Frostbite, המשחק Battlefield V נראה מדהים, והפיזיקליות שלו מצויינת. גם ללא ה-RTX המהולל, על גבי ה-PlayStation 4 Pro הגרפיקה לא פחות ממדהימה, והמנוע לא מגמגם גם כאשר המסך עמוס בפיצוצים, כלי-רכב ושחקנים. צריך לקחת כמובן בחשבון את העובדה שהמפות גדולות ומכילות פרטים רבים, כולל לוויתנים. ועדיין, המנוע עומד בכך יפה.

מעבר להרס הבניינים, גם בקרקע עצמה יהיו שינויים – החל ממכתשים הנוצרים עקב פצצות ולאחר מכן ניתן לתפוס בהם מחסה, הבדל בתנועת הטנקים והחיילים בין סוגי הקרקע השונים (חול, בוץ, אדמה כבושה), הרס של ציוד, פיצוץ גשרים, ועוד רבים אחרים.

אנימציות שונות הוספו לאירועים שונים שמוסיפות לחוויה הכללית – הריצה שלכם על-גבי כנף המטוס לקראת הצניחה בעת נטישת מטוס-קרב, או הקפיצה מפתח הפצצות בעת נטישת מטוס-הפצצה. יציאה מכלי-הרכב, הרמת מטען הנפץ לפיצוץ המטרה, ריצה והסתערות דרך דלת או חלון – הכל מרגיש מאוד אמיתי, ותורם לאימרסיביות של Battlefield V.

Battlefield V review

בגזרת הקול האפקטים מצויינים. כאשר תפעילו את המשחק בפעם הראשונה תוכלו לבחור בין הגדרות קול שונות. אחת מהן מותאמת לאוזניות וטוענת כי היא מאפשרת יצירת קול בעל עומק גם באוזניות סטריאו, שיאפשר לכם להבחין בצורה קלה יותר במיקומים של האויב. בחנתי את האופציה מול הגדרות רגילות, והיה ניתן לשים לב להבדל מסוים, אם כי לא ודאי. בכל מקרה – פעמים רבות ידעתי להבחין בכיוון בו נמצא האויב גם בצורה אנכית עם אוזניות רגילות.

כלי-הנשק, הטנקים והמטוסים נשמעים מצויין ב-Battlefield V, הכל נראה מצוין והשליטה מעולה. ניתן לשנות את הגדרות השליטה השונות בהתאם להעדפותיכם, ואני לדוגמא עדיין בוחן מה האופציה הנוחה לי ביותר בשליטה בטנקים ובוחן אופציות שונות.

חסרונה של הקריינית שליוותה את Battlefield 1 מורגש מאוד: במעבר בין המפות השונות, בדגש על ה-Operations, הקול המתכתי והמנוכר שלה הוסיף לחווית המלחמה הנוראית, יחד עם הדיבוב של הקריינים שייצגו את הלוחמים. כעת יש המון מלל שאינו מקוריין ב-Grand Operations, וסרטוני ההדרכה מקוריינים על ידי המפתחים, דבר שמחסיר מתחושת ה"אפיות" וחווית המלחמה ב-Battlefield V.

עלילות שדה-הקרב

מצב השחקן היחיד חוזר שוב בדמות ה-War Stories. מדובר בקמפיינים יחסית קצרים שמטרתם להעביר לכם את סיפורים של יחידים בשדה-הקרב. מטרות צד נוספות הן ההתנסויות בכלי-הנשק השונים וכלי-הרכב טרם הצלילה למצב המקוון מרובה המשתתפים.

Battlefield V story

בעוד שהסיפורים מצליחים לרגש וליצור עניין מסוים, שלבי המשחק עצמם לעיתים מרגישים מעיקים. אמנם הם מאפשרים לשחקן חופש בחירה בדרך בה הוא בוחר לעמוד במשימות, אבל ה-AI של האויב לא מתוחכם במיוחד עד כדי גיחוך. גם האופציות העומדות בפני השחקן ומאפשרות לו להיות מקורי בדרך הגישה שלו מאוד מצומצות.

סך הכל סיפורי המלחמה מהווים מצב לשחקן יחיד ממוצע בלבד, ופעמים רבות מצאתי את עצמי משחק רק כדי להגיע לסרטון הבא.

אבל גולת הכותרת של המשחק היא המצב המקוון מרובה המשתתפים, ובו המשחק זורח – במיוחד כאשר אתם משחקים עם עוד 3 חברים בתיאום. מצבי-המשחק השונים נותנים עניין מתמשך, וכיף לדלג ביניהם.

שני מצבים מוכרים חוזרים: Conquest ו-Domination בהם על שתי הקבוצות להילחם על מספר דגלים. לכל קבוצה יש מספר כרטיסים. כל דגל בו תחזיק הקבוצה יגרום לקבוצה היריבה לדמם כרטיסים בקצב מהיר יותר. המצבים נבדלים אחד מהשני בעיקר בגודל המפות ומספר הדגלים.

מצב ה-Team Deathmatch חוזר גם הוא, והוא די בסיסי כמו בכל משחק יריות אחר. אין רכבים במצב זה, והמפות קטנות. אליו מצטרף Breakthrough, בו על קבוצה אחת מוטל להמשיך ולתקוף את הקבוצה השנייה ולכבוש ממנה נקודות שליטה.

Battlefield V review

מצב נוסף חדש שהוצג הוא ה-Frontlines. הוא מזכיר את ה-Rush מהמשחקים הקודמים בו על צד אחד לפוצץ מטרות. הפעם, אין צד תוקף וצד מגן לכל אורך המשחק: בכל פעם שקבוצה כובשת דגל, הגזרה הבאה נפתחת להתקפה. אם היא לא מצליחה לכבוש אותה, חוזרים לגזרה הקודמת, וכעת הקבוצה היריבה היא זו שתוקפת.

אם אחת הקבוצות הצליחה לכבוש את כל הגזרות והגיע לבסיס של הקבוצה היריבה תוטל עליה המשימה לרוץ ולפוצץ מטרות בבסיס האויב. מצב זה מאוד מעניין, יוצר הרבה אקשן והוא מונע את המצב בו צד אחד מרגיש תסכול מכיוון שהוא כל הזמן רק נמצא במגננה.

מצב ה-Operations שודרג ל-Grand Operations וכעת לא מדובר רק במפה אחת עם Sectors, אלא במפות שונות לחלוטין המחולקות לאורך ימי לחימה. המפות משורשרות אחת לשנייה והתוצאות במפה אחת ישפיעו על פתיחת הקרב ביום הבא. מצב המשחק משתנה בין יום קרב לזה שאחריו – הראשון לרוב יהיה במצב Airborne בו קבוצה אחת תצנח ממטוסים ותנסה לפוצץ תותחי אריטלריה, והשנייה תגן. היום השני יכול להיות במצב Conquest, ובמידה ותגיעו ליום הרביעי – יהיה מעין מצב של Final Stand, בו מספר החיים לכל שחקן מצומצם, והלחימה היא עד המוות.

סיפור מתמשך

המשחק Battlefield V מציג פריסת תוכן חדשה העונה לשם Tides of War. סיקרנו אותה כבר בעבר, אך בקצרה נזכיר שלאורך כל השנה יתווסף תוכן חדש בחינם (כולל סיפור מלחמה נוסף), שימשיך לספר את סיפור מלחמת העולם השנייה. כעת המשחק נסוב סביב תחילת המלחמה וכיבוש אירופה על ידי הגרמנים. בחודש מרץ, יתווסף גם מצב ה-Battle Royale בשם Firestorm, ובכך Battlefield V יהיה משחק ה-AAA השני שעושה זאת, אחרי Blackout.

מבחינת מיקרו-טרנזאקציות, כרגע מוצג רק מטבע אחד: ה-Company Coins אותם מרוויחים לאורך המשחק. EA אישרה כי יהיה מטבע בשם Battlefield Currency שיאפשר לשלם על חפצים קוסמטיים בלבד, אך כרגע הוא אינו זמין לרכישה.

Battlefield V roadmap

כבר בעת כתיבת הביקורת על Battlefield V הוא מספק חוויה מקוונת מצויינת, שהופכת לטובה יותר כשנמצאים בכיתה יחד עם חברים או בתיאום עם קבוצה. הגרפיקה והקול מצויינים, המשחקיות מתקתקת והשרתים מתפקדים היטב. יש מעט באגים, אך נדיר להתקל בהם, והם אינם פוגעים בחווית המשחק.

הסיפורים במצב המשחק היחיד יוצרים עניין מסוים, אם כי המשחקיות סביבם לוקה בחסר למרות השימוש במכניקת עולם-פתוח חלקית והיכולת לאסוף פריטים המפוזרים ברחבי השלבים.

בקלות ניתן להישאב אל תוך המשחק לכמה שעות בהנאה. Battlefield V מעניק תחושה של יכולת שיפור עצמי, ועם מאמץ – תמצאו את עצמכם מהר מאוד בראש הטבלה. הייתי שמח לנוכחות מוגברת יותר של רכבים, בדומה ל-Battlefield 3 ו-Battlefield 4, אבל כרגע נדמה כי ההמתנה למצב קרבות הטנקים תשתלם.

אנחנו נחזור לסקר את המשחק עם התוכן החדש שיתווסף אליו בהמשך!