למרות ש-Call of Duty: Black Ops 4 הוא הכותר הטריליון בסדרה, הוא מצליח לחדש עם Blackout – מצב Battle Royale שלוקח קצת מכל דבר ועושה את זה יותר טוב.

הכותר השנתי של סדרת Call of Duty פוקד אותנו שוב. למרות הרוטציה בין 3 האולפנים בפיתוח הכותר השנתי, הסדרה החלה לדרוך במקום, ואין חדש תחת השמש. כעת Black Ops 4, עם מצב ה-Battle Royale העונה לשם Blackout, הפך את הקערה על פיה. למרות הקלישאתיות, נכון לעכשיו – הוא מאפיל על כל השאר.

לפני שנתחיל, צריך לשים את העובדות על השולחן: Call of Duty – Black Ops 4 הוא לא המשחק הראשון שמציג מצב Battle Royale. הראשון שפרץ לתודעה היה PlayerUnknown's Battlegrounds (או בקצרה PUBG) שלפניו היו משחקים אחרים שהציגו מצבים דומים, אבל ללא הזירה המתכווצת, כמו DayZ. אחריו Fortnite עלה לגדולה עם הגרסא שלו ושלל הריקודים, ומאז הצטרפו אליהם רבים וטובים אחרים.

בלאק אופס 4 על מצב הבלאקאאוט שלו גם לא יהיה האחרון שנראה השנה, אפילו כאשר לוקחים בחשבון כותרי AAA בלבד: Battlefield 5 יוצא חודש הבא, וגם הוא מכיל מרכיב באטל רויאל לצד שאר המצבים השונים(ומי יודע עוד כמה משחקי אינדי. אבל משהו בנוסחא של Blackout פשוט עובד טוב.

הרומן שלי עם סדרת Call of Duty הולך אחורה עד למשחק הראשון בסדרה, שהתרחש במלחמת העולם ה-2. למעט World At War, כותר הבכורה של Treyarch בסדרה, וזה שיצר את קשת העלילה של Black Ops, לא פספסתי אף משחק. כל שנה מחדש עמדתי בפני הסוגיה האם לקנות את הכותר השנתי, להבין במה הוא יחדש, והאם כדאי לרכוש בהשקה או לחכות. אפילו יותר מכך – האם לשלם מחיר של שני כותרי AAA ולקנות את ה-Season Pass הידוע לשמצה. בסופו של דבר תמיד נשברתי ורכשתי את הכל, כל שנה מחדש.

לכן אני מלווה בהתלהבות את המשחק מאז ההדלפות, ההודעה הרשמית, ועד אירוע החשיפה שבו הוטלה הפצצה המשמעותית שהורכבה משני חלקים: ראשית המשחק לא יכלול מצב שחקן יחיד, אלא 3 מצבים אחרים במקום – ה-Zombies וה-Multiplayer המוכרים, והמצב החדש שמהווה את חלקה השני של הפצצה – מצב Blackout.

הייתה לי ההזדמנות להתנסות במצב מרובה המשתתפים בתערוכת גיימסקום 2018, ולאחר מכן התנסנו ביחד מספר חברי צוות באתר גם במצב ה-Blackout כחלק מהבטא הסגורה והפתוחה. כבר אז, הבנו שיש כאן משהו אחר.

אז יש חדש תחת החושך?

נתחיל במה הוא דומה: כמו בכל משחקי הז'אנר – בין 88 ל-100 שחקנים נזרקים בצניחה ממטוס אל תוך מפה ענקית המכילה שטחים פתוחים ואזורים סגורים (עיירות, מפעלים וכו'). השחקנים מנסים לשים יד על נשקים וחפצים שונים טובים ככל האפשר ונלחמים אחד בשני, כאשר ככל שעובר הזמן ישנה טבעת המתהדקת סביבם ומקטינה את גודל השטח בו ניתן לשהות מבלי לספוג נזק. גם מקומם של ה-Drops שמכילים כלי נשק חזקים או ערכות עזרה ראשונה משופרות נמצאים כאן.

Black OPS 4 Blackout

כיאה למשחק Call of Duty, ובמיוחד אחד מסדרת ה-Black Ops, הוכנסו מאפיינים שונים מהסדרה אל תוך מצב זה: הצניחה החופשית מבוצעת באמצעות חליפת כנפיים שראינו לראשונה במשחק השני בסדרה, כלי הנשק, החפצים וה-Perks השונים הם אותם הנשקים מה-Multiplayer, וגם הסקינים ברובם מבוססים על דמויות עבר או ה-Specialists שהופיעו לראשונה ב-Black Ops 3 וקיבלנו משנה תוקף במשחק הנוכחי.

"רגע, אמרת מחדש" אתם אומרים? כן ! איך? בלהכניס את הטירוף של Treyarch לתוך הנוסחא!

זה מתחיל בזה שאזורי העניין במפה של Blackout מורכבים בעצם ממפות קודמות בסדרת Call of Duty: Black Ops. אומנם הן לא תעתיק אחד לאחד, אבל כל מי ששיחק בסדרה בעבר ירגיש "בבית": Nuketown, שהרוסה לחלוטין, הדיינר מ-Tranzit ועוד. ברבים מן האזורים יש Easter Eggs שונים, או כפתורים שניתן להפעיל ולשנות דברים באזור עצמו, או לפתוח מסדרונות נסתרים שיאפשרו לכם גישה לכלי-נשק טובים יותר לרוב, וגם – מסלולים נוספים לאיגוף האויבים שתוקפים אתכם.

זה ממשיך עם הזומבים!

לרוב הם יופיעו באזורים ספציפיים, אחרי שהשחקן או השחקנים ישהו שם זמן מה. הם יחלו לתקוף את השחקנים ויהפכו את מצב ה-PvP למצב PvE של כמה דקות. הזומבים, לאחר הריגתם, יפילו כלי-נשק חזקים מאוד, ובסביבתם תהיה Mystery Box שתפתח מיד לאחר שהשחקן יהרוג את כל הזומבים, ויכילו כלי-נשק חזקים עוד יותר. חלקם יהיו כלי-נשק המוכרים לשחקני הזומבים, חלקם יהיו כלי-נשק רגילים עם שיפורים ותוספות.

ההכנסה של הזומבים למשחק מערבבת עוד יותר את החוויה – מספר פעמים מצאתי את עצמי נמלט מקרב כשידי על התחתונה, רק בשביל להתקל בזומבים ולהיהרג על ידם. מנגד – לרוב כשניסיתי להרוג את הזומבים בשביל להרוויח את כלי הנשק הטובים יותר, הרעש משך שחקנים אחרים שפשוט ארבו לי והרגו אותי בזמן שהייתי עסוק בקרב עם הזומבים עצמם.

Black OPS 4 Blackout

כבר בבטא עצמה, ממש לפני שנסגרה, נתקלנו במפלצת ענק שכמעט בלתי אפשרי להרוג (ולא הצלחנו), שהייתה קשורה בדרך כזו או אחרת לזומבים עצמם והופיעה בבית הקברות, לא רחוק מה-Asylum. המפתחת Treyarch לא פירטה האם נראה מפה נוספת מתישהו, או וריאציות שונות על המפה הקיימת בהתאם לאירועים שונים (מודל PUBG אל מול Fortnite, בהתאמה).

שני הפיצ'רים הללו שלעצמם מספיקים לכאורה. זו גדולתו של מצב ה-Battle Royale, על כלל הוריאציות השונות: אף משחק אינו דומה לאחר. וגם אם אתם מתוסכלים בגלל רצף של סיבובים לא טובים שנגמרו מהר מדי, יבוא הסיבוב שבו אתם (לבד או יחד עם הצמד/צוות), תצליחו להתברג ב-Top 20 אחרי שנלחמתם את דרככם אל הסוף, בקרבות אפיים ורנדומליים לחלוטין.

זה לא עוצר כאן: כדי להתגבר על הגודל העצום של המפה, וכדי להבטיח שלא תמותו לסערה שמחוץ ל-Collapse, ברחבי המפה מפוזרים כלי-רכב שונים: טרקטורנים, משאיות, סירות ומסוקים. כל אלה יאפשרו לכם לגמוע מרחקים בצורה מהירה, אבל מנגד – להסגיר את המיקום שלכם לשאר השחקנים במפה מהר מאוד.

בין כלי-נשק לשליטה

בהתאם למשחק Call of Duty, כלי-הנשק והגאדג'טים השונים מאפשרים שלל טקטיקות לביצוע איגופים ו-Mind Games שונים ומשונים בדרך אל הניצחון. כלי-הנשק מבוססים ברובם על כלי-נשק אמיתיים אם כי מעט עתידניים, והגאדג'טים הם אותם גאדג'טים של ה-Specialists השונים במשחק: מגן שניתן לפריסה, מכשול חוט-תיל, רימון הלם שניתן "לטעון" אותו על מנת שיפיק יותר הבזקים ועוד.

אמנם בהתאם למשחק Call of Duty, הירי בנשקים הוא פחות ריאלסטי אל מול PUBG או Battlefield, אבל הוא מרגיש טוב, ונדרשת מיומנות על מנת להצליח לפגוע באויבים, במיוחד תחת הלחץ והמהירות.

אני ביקרתי את המשחק על גבי ה-PS4 אבל צפיתי בסטרימים של גרסאת המחשב כדי לקבל מובן טוב של השליטה שם. בגרסאת המחשב החלפת הנשקים, חיבור המתאמים השונים וכו' – הכל קורה כ"כ מהר עם העכבר והמקלדת, ועם הגיימפאד – הדברים לוקחים המון זמן.

Black OPS 4 Blackout

קושי רב נרשם גם בגזרת רובי הצלפים: על מנת לעצור את הנשימה ולייצב את הכוונת יש ללחוץ ברציפות על כפתור ה-L3, דבר שמקשה על שליטה בתזוזה ועל הכיוון אל המטרה, מכיוון שהג'ויסטיק השמאלי משמש לתזוזה. כיאה ל-PS4, לא ניתן לשנות את הכפתורים מחדש כפי שהשחקן רוצה, אלא רק לבחור בין הגדרות שונות. אני הייתי שמח להחליף בין הL1, אותו יש להחזיק לחוץ כאשר רוצים להשתמש ב-Health Pack, לבין ה-L3 שכאמור משמש לספרינט או לעצירת הנשימה.

מעבר לכך – התנועה והמעבר בין מצבי העמידה השונים, השימוש בגאדג'טים (לאחר שהם נבחרו כבר), מרגישים יחסית זורמים ועובדים בצורה הרבה יותר טובה לעומת PUBG המסורבל.

כל דבר ב-Blackout מרגיש מלוטש ומהוקצע לשלמות. מה שלא זוכה מהר מאוד ל-Patch כדי שיתוקן. המשחק גילה יציבות מופלאה כבר בבטא, וכעת לאחר היציאה המלאה, הוא מרגיש יציב עוד יותר. עושה רושם ש-Treyarch עושה ככל שביכולתה על מנת לדאוג לחווית משחק מושלמת ולהפוך את Blackout למלך ה-Battle Royale, ולהזכיר לכולנו מה זו הפקת AAA.

בין חושך לצל, וצלליות

למרות שם מצב המשחק, מפת המשחק מתנהלת באור יום, וטוב שכך. המנוע של המשחק מתמודד יפה עם כמות השחקנים והצגת כלל הפרטים הויזואליים השונים. על השחקנים להיות מודעים לכך – בזכות המנוע קל להבחין בשחקני אויב גם כאשר הם במרחק, במידה והם לא מתנהלים בצורה חשאית. תנועו לאורך שדה חשוף? סביר להניח שמישהו יאתר אתכם. תארבו בנקודה חשוכה לאויבכם? הם לא יזהו אתכם עד שיהיה מאוחר מדי.

את הניצחון הראשון שלי במפה השגתי בזכות דבר פשוט מאוד – התחבאתי לשחקן היריב מתחת למצוק סלע עצום עליו הוא עמד, והוא לא הצליח לראות אותי מלמעלה. בזמן שהוא היה עסוק בניסיון לצלוף בשחקן אחר – הצללית שהוא הטיל על השטח שממול סיפרה לי לאן הוא מכוון, מתי הוא טוען, ומרפה את עצמו, ואיפשרה לי לשער את מיקומו המדויק. חיכיתי לשעת כושר, יצאתי אט אט ממחבואי – צרור קצר לכיוון הראש, והיריב שלא חשד בכלל, צנח ארצה. לאחר מכן, זה היה עניין קל לצלוף בשחקן השלישי שנותר מולי.

במשחקים אחרים עם מצב מבט מגוף שלישי, אפשר לרמות ולהציץ מעבר לפינות, וגם בתחילתו של Black Ops 4 היה אפשר לעשות זאת, אבל כאמור Treyarch הוציאה Patch זריז שפתר את הבעיה והגבילה את הזמן שניתן להשתמש ב-Emotes השונים שמעבירים את השחקן למבט מגוף שלישי. ב-Blackout אתם נדרשים להפעיל את השכל שלכם כדי לנצח.

בגזרת הקול – המשחק עובד היטב. ניתן להבחין בכיוונם של קולות הנפץ והירי, ואפילו לשער האם הם רחוקים מאוד, קרובים, מאחורי גבעה או מבנה וכן הלאה. המשטחים השונים יוצרים אפקטים קוליים שונים כאשר השחקנים רצים, והשימוש באוזניות קריטי על מנת לנצח. כלי-הנשק מפיקים רעשים כפי שמצופה מהם ואליהם מצטרפים הרעשים המופקים ע"י הגדאג'טים השונים ויחדיו יוצרים מוסיקה לאוזניים. פתיחת הדלתות, שבירת חלונות, כלי-רכב נוסע – הכל נשמע היטב.

לעיתים חלק מהרעשים הסביבתיים שקשורים לפתיחת אלמנטים מסוימים במפה ע"י השחקנים חזקים מדי למרות המרחק מהם, אבל הדבר לא פוגע בחוויה יתר על המידה, ולעיתים ההבחנה ברעשים אלו קריטיים להצלחת השחקן: הם מעידים על שינוי שקרה בסביבת המשחק. כמובן שגם הופעת הזומבים וקופסת המסתורין מלווים בקולות משלהם, שלעיתים יכולים להיות מאוד מלחיצים.

Black OPS 4 Blackout

למרות ש-Blackout הוא "עוד מאותו דבר", המשחק מצליח לחדש וליצור גרסא מוצלחת ומלוטשת למצב ה-Battle Royale: הזמן להתחלת סיבוב חדש קצר מאוד, כמעט וטין באגים או בעיות תקשורת הפוגעים בחוויה. כלי הנשק מתנהגים כמצופה מהם, והגאדג'טים השונים רק מוסיפים לבלאגן ומאפשרים לשחקנים להיות מקוריים ויצירתיים. אליהם מצטרפים הפיצ'רים שנזרקו אל תוך מצב ה-Battle Royale שהושאלו מהסדרה.

הגרפיקה ופס הקול של המשחק מצוינים, ומוסיפים לחוויה הכללית. כיאה למשחק AAA. כאשר מצרפים לחוויה עד 3 חברים המשחק הופך למהנה יותר, והרנדומליות הרבה תהפוך כל סיבוב לשונה במהותו מזה שלפניו, וימנע מ-Blackout להימאס עליכם.

נכון לעכשיו, עם השקתו הוא נתן קרב יפה בגזרת ה-Twitch ל-Fortnite, אבל האחרון חזר להוביל נכון לכתיבת שורות אלו. בדומה ל-Fortnite גם Black Ops 4 מכיל בתוכו מרכיבים של מיקרו-טרנזאקציות, אך עד כה מדובר בשיפורים קוסמטיים בלבד, שאת חלקם ניתן לפתוח גם על ידי משחק. יהיה מעניין לראות לאן המפתחת והמפיצה יצעדו הפעם עם המודל העסקי שלהם.

למשחק קיימים עוד שני מצבי משחק. בהמשך נסקר גם את מצבי המולטיפלייר הנוספים שלמשחק יש להציע.