ברוכים הבאים לגיהנום! Shadow Of War  מציג לפנינו כמו קודמו עולם חרב ועגום נתון תחת כאוס מרהיב. אחרי ההצלחה האדירה של המשחק הקודם בסדרה, החבר'ה מ-Monolith באים לתת לנו סיבוב נוסף בעולם הנפלא שהם יצרו. Middle Earth: Shadow Of War מביא לשולחן את כל מה שהיה טוב ב-Shadow of Mordor רק באריזה מוגדלת עם תוספות בצד.

העלילה ב-Shadow Of War  מתרחשת בין האירועים של ההוביט לשר הטבעות וממשיכה מהנקודה בה סיימנו את המשחק הקודם. המשחק נפתח כאשר Tailonֿ  ו-Celebrimbor מחשלים טבעת כח חדשה על מנת לאסוף צבא שיביס את סאורון וכמעט מיד היא נופלת לידי מכשפת העכביש שטוענת שסאורון הוא אויב משותף.

מכשפת העכביש, Shelob, משתמשת בטבעת בכדי לחזות את העתיד ולהכווין את Talion ל-Minas Ithil, המצודה הגונדורית האחרונה במורדור שנמצאת תחת מצוד כבד מידי כוחותיו של סאורון. אלה האחרונים מנסים לשים ידיהם על ה-Palantir, מעין כדור בדולח שיאפשר למחזיק בו לראות כל העולה בדעתו. מעריצי טולקין, ראו הוזהרתם – אל תצפו כאן לעלילה שעומדת בקנה מידה אחד עם הספרים, אבל אם לוקחים אותה בקלילות היא בהחלט לא מזיקה.

Shadow Of War הוא משחק מהיר וקצבי שלא מבזבז הרבה זמן על היכרויות. שחקנים שלא שיחקו בכותר הקודם עלולים להיות קצת מופתעים מהמהירות בה המשחק זורק אותנו לתוך האקשן מבלי להתעכב יותר מדי על הדרכות או הסברים. הקצב הזה נשמר לאורך כל המשחק כשיכולות חדשות שנרכוש יתורגלו לרוב ע״י משימות בסגנון של להרוג X  אויבים ע״י שימוש ביכולת הנ״ל לפני שהזמן פג. הקצב  הזה והשמירה עליו הם לדעתי אחת האיכויות של המשחק ומה שגורם לשעות של משחק לחלוף, ולכם להרגיש כאילו עברו רק דקות ספורות.

כל אחד מאזורי המשחק עמוס בפעילויות , פריטים לאיסוף ואויבים , המון אויבים, כל כך הרבה מהם שאם לחצים הייתה בליסטיקה היה קשה לירות אחד לאוויר ושלא יפגע באיזה אורוק בדרך חזרה. בכל אזור שורץ אורקים במפה נמצא מנהיג והמפגש עם המנהיגים הוא תמיד מלא אקשן ואף משעשע. קשה למצוא שני מנהיגים שנראים ונשמעים אותו דבר גם אחרי שעות של משחק ולכל אחד מהם יש הקדמה משעשעת בה הוא יתרברב ויתגרה בכם לפני הקרב, ההקדמה הזאת משתנה בהתאם אם כבר נתקלתם במנהיג והוא הצליח לברוח או להרוג אתכם במפגש הקודם. כל מנהיג מובס משאיר אחריו שלל ואיכות השלל עולה ככל שהרמה של המנהיג גבוהה יותר. קצת מעצבן שהשלל לא נאסף אוטומטית כברירת מחדל, אבל אפשר לפתח יכולת שמאפשרת איסוף אוטומטי .

המשחק שם דגש גדול יותר מקודמו על הציוד ואפשרויות השדרוג שלו. סה״כ יש חמישה סוגים של ציוד: חרב ארוכה, סכין, קשת, גלימה ושיריון. במהלך המשחק נאסוף ציוד שונה כשלל מקפטנים של האויב שנביס, את הציוד ניתן לסווג לארבע קטגוריות של איכות וניתן לזהות את האיכות עוד כשהשלל לא נאסף לפי צבע האייקון של הציוד: לבן – ציוד פשוט, צהוב – ציוד נדיר, כתום – ציוד אפי וסגול – ציוד אגדי. לא ניתן לשדרג ציוד פשוט , אך כל ציוד טוב יותר ניתן לשדרוג וזה נעשה ע״י מיני משימות שניתנות לאחר האיסוף של הציוד, רמת הקושי של המשימות הללו תעלה בהתאם לאיכות הציוד. ציוד נדיר וציוד אפי ניתן לשדרג פעם אחת וציוד אגדי ניתן לשדרג מספר פעמים ע״י ביצוע של מספר משימות. סך הכל תוספת נחמדה שמוסיפה המון לגיוון ולסגנון המשחק, עבור אויב עם חולשה לאש למשל נוכל לחפש נשק שלאחר שיפור יתן גם נזק על בסיס אש.

חוץ מציוד נוכל לאסוף גם אבני חן אותן משיגים, כאופייני ל-Shadow Of War, כשלל מאויבים שנהרוג. לכל אחת מקטגוריות הציוד נוכל לפתוח אפשרות לשיבוץ אבני חן ע״י תשלום של 1000 מיריאן – מטבע אותו נשיג בין היתר מהשלמת משימות או כשלל. יש שלושה סוגים של אבני חן: אחת להגדלת נזק, אחת להגדלת הבריאות ואחת להגדלת השלל. לכל אחת מהקטגוריות הללו יש חמש דרגות של איכות: בסיסית, חצובה, מלוטשת, מעודנת ומושלמת . כל עניין אבני החן לא ממש מעניין ומרגיש קצת מיותר לטעמי.

מפת המשחק מחולקת לחמישה אזורי משחק נרחבים, כל אחד מרגיש גדול לפחות כמו מפת המשחק הקודם ולכל אחד אווירה וסביבה שונים, כגון ביצות ירוקות ,הרים וקרחונים או עיר ענקית. לא תמצאו כאן משימות או אויבים ייחודיים לכל אזור, וזה די חבל, אבל עדיין נחמד לשבור את השגרה עם אזורים שונים ומגוונים, גם אם זאת רק התפאורה שמשתנה. המפות, כפי שכבר ציינתי גדולות למדי, וההסתובבות אחר משימות בתוכן מעיקה טיפה אבל תנועות הפארקור הזורמות של Talion בתוספת יכולות מסוימות כמו למשל היכולת להאיץ אחרי נחיתה והעובדה שלא חסרים אויבים להרוג בדרך, עושות את ההתניידות במפות לנעימה יותר.

Shadow Of War מכיל הרבה אויבים וממש אבל ממש כיף להילחם בהם ולהרוג אותם. המשחק לא מציג שיפור משמעותי במערכת הלחימה לעומת המשחק הקודם, ולמעשה מבחינת הקרבות עצמם הם עדיין סובבים סביב היכולת להשיג קומבו גבוה של מכות מוצלחות והדיפות מדוייקות וכך לעשות יותר נזק ולאפשר מכות מיוחדות כמו הוצאות להורג. כל אויב שנהרג ממלא את מדד הזעם וכאשר זה מתמלא עד הסוף, מתאפשרת יכולת ה-Elven Rage  שמאטה את הזמן ונותנת לנו לבצע לזמן מוגבל המון מהלכי הוצאה להורג ברצף. קשה למצוא פעילות מספקת יותר מאשר מפגש אלים עם המון זועם של אורקים – הקרבות באותה מידה שהם עקובים מדם, מהנים.

עץ היכולות מציע לנו כ-33 יכולות שונות, כאשר חלקן נפתחות עם ההתקדמות בעלילה ורובן ניתנות לפתיחה באמצעיות נקודות יכולת אותן מקבלים בכל עליית רמה של הדמות (עד לרמה מקסימלית של 60) או ממשימות שונות ופריטים הניתנים לאיסוף במשחק. כל יכולות בעץ היכולוץ ניתנת לשדרוג ע״י בחירה של בין שתיים לשלוש אפשרויות יחודיות. כשבכל רגע נתון ניתן לבחור רק שדרוג אחד לכל יכולת. הבחירות הללו מוסיפות עוד מימד של עומק למשחקיות שכן ניתן כביכול להתאים את הדמות לסגנונות משחק שונים בהתאם לסיטואציות.

מערכת ה-Nemesis היתה גולת הכותרת של המשחק הקודם בסדרה ותפסה חלק מהותי מהווית המשחק. גם עליה מקצה השיפורים של Shadow Of War לא פסח – מערכת האויבים מייצרת לא רק היררכיה של מנהיגי אורקים אלא  בעצם דואגת לכל מה שקשור למנהיגים בהם תיתקלו – מה יהיו החולשות שלהם , מה החוזקות , איך הם יראו ויתנהגו כשתפגשו בהם ביחס לפעמים הקודמות בהן נפגשתם ומה היחס שלהם למהיגים האחרים. כל הקפטנים, שרי המלחמה והמצביאים שתתקלו בהם יתפתחו ויגיבו לסביבה בתגובה לפעולות שונות שתעשו.

כך חיסול של קפטן אחד יכול להשפיע על הקידום של קפטן אחר ובו זמנית לגרום למצביא לאבד שומר ראש. כל מנהיג מגיב אחרת לנוכחות של Talion, חלקם ילחמו בכם, חלקם יפתחו יריבות מרה איתכם לאחר שתגלו שהם חמקו ממוות ותפגשו בהם שוב. כל מנהיג יכול לפתח חולשות וחוזקות שהשילוב שלהן עלול ליצר יריבים שקשה מאוד לנצח. שרי מלחמה יכולים לנצל את התמורות במערכת האויבים בכדי לשנות את תכולת המצודות עליהן הם שולטים.

הדרך לניצחון על סאורון רצופה במכשולים וכדי להביס אותו נצטרך לגייס צבא. מתישהו במהלך משימות הסיפור נרכוש את היכולת לשלוט באורקים. מאותו הרגע המשחק מקבל רובד נוסף של בניית צבא האורקים שלכם. מרגע קבלת היכולת נוכל בעצם לגייס כל קפטן שננצח וזאת תחת שני תנאים: הוא לא שר מלחמה והרמה שלכם שווה או גבוהה משלו כאשר במקרה האחרון היה והרמה שלו גבוהה מהרמה של Talion תופיע אופציה להשפיל את הקפטן וכך להוריד אותו בכמה רמות. את הקפטנים שבחרתם לגייס תוכלו להעלות רמות ולחזק בשתי דרכים – לשלוח אותם למשימות נגד קפטנים אחרים , קרבות אחד על אחד או מארבים נגד קפטן אויב , או לשלוח אותם להילחם בבורות הלחימה. בנוסף תוכלו גם למנות שומר ראש מבין הקפטנים הקפופים אליכם ולזמן אותו להילחם לצדכם במשימות.

בשנה של משחקי המשך Shadow Of War בולט ולטובה. בצורה שדומה מאוד למה שראינו ב-Destiny 2  המשחק לוקח את כל הדברים הטובים מהמשחק הקודם כתשתית וממשיך לבנות מעליה משחק שמתעלה על הקודם – עניין לא פשוט כשהמחשק הקודם הוא טוב. אז נכון, לא הכל מושלם, העלילה קצת מגוחכת, זוויות המצלמה יכולות לפעמים להציק  ונראה שהיוצרים לא גיבשו עדיין החלטה אם המשחק לוקח את עולם שר הטבעות ברצינות או בצחוק, אבל קשה שלא להתאהב בדמויות הצבעוניות והמשחקיות הקצבית והממכרת והכיף הלא נורמלי שבלכתוש צבאות שלמים של אורקים. המשחק חטף לא מעט ביקורת בגלל הכנסת מנגנון של מיקרו תשלומים, כאשר ההשפעה העיקרית של המיקרו תשלומים הללו היא על שדרוג המצודות של הצבא – משהו שלא חייב להשפיע באופן ישיר על מהלך המשחק עצמו. אז אפילו אם העסק הזה מרתיע אתכם, לא נראה שזאת סיבה מספיק טובה להתעלם מכל הדברים הטובים כאן.