Fractal Design Define 7 Compact הוא ממש לא מארז קומפקטי כמו שהשם שלו מרמז, אך הוא יותר קומפקטי מהאח הגדול שלו. יחד עם עיצוב אלגנטי ומודולריות מדהימה הוא אכן בחירה מעולה לכל עמדת גיימינג.


בניית מחשב חדש או שידרוג של מחשב קיים זה תמיד מרגש, אך אחד הדברים שנוטים להתייחס אליו בזלזול בעת הבנייה הוא המארז. המגוון בעולם המארזים הוא עצום, עם סוגים וגדלים שונים של מארזים, כך שהמשתמש הממוצע לא תמיד משקיע את הזמן בבחירה מושכלת והתאמה מבחינת מראה, ומבחינת גודל וזרימת אוויר.

אחת החברות המוכרות בתחום המארזים היא Fractal Design, עם מארזים שנחשבים לאיכותיים במיוחד, וביניהם סדרת ה-Define 7, שנחשבת לאחת הסדרות המובילות של החברה לגיימרים שרוצים איכות.

Fractal Design Define 7 Compact Work Station

Fractal Design Define 7 Compact – לא כזה קומפקטי

ה-Fractal Design Define 7 Compact הוא לא מארז קטן על אף מה ששמו מרמז, אלא הוא גרסה קומפקטית של אחיו הגדול, ה- Fractal Design Define 7. הוא מארז Mid Tower אשר יכול להכיל בתוכו את רוב סוגי לוחות האם ATX, פרט לאלו מכם שמתכננים בנייה עם לוח E-ATX.

המארז מגיע במספר וריאציות קוסמטיות בהתאם להעדפה של המשתמש: עם זכוכית שקופה אם אתם רוצים להשוויץ ברכיבים השווים שיש לכם במארז, זכוכית מושחרת אם ה-RGB מפריע לכם מעט אך אתם עדיין רוצים שיראה, או פשוט צד מתכת אם אתם רוצים מערכת שקטנה ונסתרת.

נתונים טכניים

סוגמארז בינוני (Mid Tower)
תמיכה בלוחות אםMini-ITX, Micro-ATX, ATX
מימדים (אורך*רוחב*עומק)427x210x474mm
אורך כרטיס מסך מקסימלי360mm
גובה קירור מעבד169mm
אורך ספק מקסימלי200mm
כוננים חיצוניים
כוננים פנימיים2x 3.5-inch (מגיע עם 2 מגשים)
4x 2.5-inch (מגיע עם 2 מגשים)
מקומות הרחבה7
יציאות/כניסות קידמויות 2x USB 2.0, 2x USB 3.0, 1X3.1 USB-C, 3.5mm headphone, 3.5mm mic
אחרזכוכית שקופה
מאווררים קדמיים2x140mm (עד 2x140mm, 3x120mm)
מאווררים אחוריים1x120mm (עד 1x120mm)
מאווררים עליוניםלא מגיע יחד עם המארז (עד 2x120mm)
מאווררים תחתונייםלא מגיע יחד עם המארז (עד 1X120mm)
מאווררי צד
RGBללא
בידוד רעשיםללא
Fractal Design Define 7 Compact

חווית הרושם הראשוני

מהרגע שתוציאו את המארז מהקופסה תוכלו לראות את הגימור המטאלי היפה של המארז בחלקו הקידמי ואת הזכוכית (במקרה של המארז שקיבלנו) בצידו של המארז. הלוגו של Fractal Design חרוט על החלק הקדמי-שמאלי של המארז ומשדר תחושת פרימיום – הכל מדויק ומסודר.

בחלקו הקדמי העליון של המארז תוכלו למצוא כניסה נפרדת של אוזניות ומקרופון, חיבור USB Type C 3.1 דור שני, שתי כניסות USB Type A 3.0 ,USB Type A 2.0, כפתור הפעלה וכפתור הפעלה מחדש (Restart).

Fractal Design Define 7 Compact

הפאנלים של ה-Define 7 Compact, בין אם האחורי או הזכוכית, הם בין הפשוטים להסרה מכל המארזים שנתקלתי בהם ומזכירים את מארז ה-Fractal Design Meshify 2. פשוט תושיטו את היד לחלק האחורי של המארז, תמצאו ידית קטנה, משכו בה – והפאנל יצא. כדי להחזיר אותו, פשוט שימו חזרה במקום ותלחצו את הידית בחזרה למקומה. אמרתי פשוט, לא?

הפאנל הקידמי גם הוא נפתח בקלות: שימו את היד בחלקו התחתון של הפאנל, הסירו את מגן האבק, שימו את ידכם שוב בחלק התחתון, שם תמצאו גומחה קטנה ומשכו. לדעתי, זה אחד היתרונות של המארזים של פרקטל, הקלות של פירוק המארז ללא כלים בפירוק שלו, מה שמאפשר לכם לבנות בצורה נוחה ופשוטה.

את הפאנל העליון של המארז אפשר להוציא גם בשליפה מהמקום אך חלק המתכת שמתחת למגן האבק כן מצריך מברג, אך גם פה זה לא מסובך ודורש להסיר שני ברגים מקדימה והוא יוצא בקלות. הסרת הפאנל העליון לגמרי מעניק לכם את הבנייה הכי קלה שיש!

בנייה ברמת גימור של Fractal Design

לאחר שהסרתם את כל הפאנלים, תוכלו למצוא את שלל אלמנטי השליטה וארגון הכבלים וכן את משטח העבודה שבו תוכלו להתחיל לבנות את המערכת שלכם. בחלקו התחתון של המארז ישנו PSU Shroud המכסה את אזור ספק הכוח ונותן לבנייה מראה יותר נקי ואלגנטי.

ה- Fractal Design 7 Compact יכול להכיל בתוכו לוחות אם עד לגודל של ATX, שהוא הסטנדרט הנפוץ ביותר, אך לא E-ATX (אך סביר להניח שרובכם המוחלט לא משתמש בלוח שכזה).

בחלקו האחורי של ה-Define 7 Compact תוכלו למצוא את ההכנות לסידור הכבלים אשר בתוכם כבר עוברים הכבלים של ה-I\O. בנוסף, תוכלו למצוא שם מקום לשני כונני SSD 2.5 אינצ'. בחלקו התחתון, בהמשך למקום עבור ספק כוח, תוכלו למצוא שני מקומות לכונני HDD 3.5 אינצ'. פה יש נקודה חשובה מאוד, אם אתם משאירים את המקומות הללו, אני ממליץ לכם להיזהר מהברגים שמחזיקים את הכוננים במקום. אלו ברגי אצבע אשר בולטים ומאוד קשה להעביר שם כבלים מבלי שהם יבלטו יותר ממה שהמכסה יכול להכיל. אני בבנייה שלי הסרתי אותם לגמרי, מה שנתן לי גם עוד מקום עבודה לסידור הכבלים שלי ולאפסון הכבלים שיוצאים מהספק כוח.

Fractal Design Define 7 Compact

בכדי להסיר את המקום לכונני ה-HDD 3.5 אינץ', ישנם מספר ברגים בחלק התחתון של המארז, ברגע שתוציאו אותם אתם צריכים לשלוף את המגשים של הכוננים החוצה ולהוציא את הכלוב עצמו מהחלק הקדמי של המארז מתחת לשתי חתיכות פלסטיק. המארז יותר מתאים למי שאינו רוצה להשתמש בכוננים 3.5 אינץ' אלא עבר לכונני NVMe או ל-SSD 2.5 אינץ'.

המארז מתאים לכל כרטיסי המסך החדשים מסדרת 30XX. עד לאורך של 360mm ללא המאווררים הקדמיים. אם אתם כן רוצים לשמור על המאווררים הקדמיים שלכם אתם תוכלו להכניס כרטיס גרפי עד לאורך של 341mm.

קופסת ההפתעות

ה-Define 7 Compact מגיע יחד עם קופסת אביזרים. הקופסה עצמה בגודל של אורך המארז. בתוכה תוכלו למצוא פאנל חלופי לחלק העליון של המארז, אשר יאפשר לכם לבחור בין מעבר אוויר יותר טוב או בידוד רעשים מוגבר, וקופסת אביזרים קטנה יותר שמכילה את כל הברגים הדרושים וחוברת הוראות מאוד מפורטת.

Fractal Design Define 7 Compact Top Plate Airflow

זרימת אוויר או שקט?

מעבר לעיצוב מרשים וקלות בנייה יש ל-Define 7 Compact שני מאווררים הכלולים במארז. אחד של 140mm והשני 120mm אשר יתנו לכם מספיק אוויר לבנייה סטנדרטית בסיסית, כשמאוורר אחד מגיע בחלק האחורי (ומוציא את האוויר) ואחד בחלק הקידמי (אשר מכניס את האוויר). כמובן שלבניות מתקדמות יותר נמליץ להוסיף לפחות עוד מאוורר אחד שיכניס אוויר מהחלק הקדמי, ומאוורר אחד שיוציא אוויר מהחלק העליון (או לחילופין AIO למעבד).

המאווררים הכלולים, הם ה-140mm Dynamic X2 GP-14 וה-120mm Dynamic X2 GP-12 שיכולים להגיע עד למהירות של 1,000RPM ו-1,200RPM (כלומר עד 1,000 ו-1,200 סיבובים לדקה) בהתאמה. בפועל המאווררים במארז נעים במינימום של 450-500 RPM ואי אפשר לשלוט במהירות שלהם ללא חיבור לוח אם מתאים (בדרך כלל על ידי חיבור ל-SYS_FAN בלוח האם). המארז אינו שקט במיוחד עם המאווררים הללו, גם אם שמים את כל הפאנלים המיועדים לבידוד רעשים. אז למי שמעוניין בשקט, מומלץ להחליף למאווררים שקטים יותר.

מבחינת תמיכה במאווררים, ניתן למקם עד 3 מאווררי 120mm בחלקו הקדמי 2 מאווררים 140mm בחלקו העליון, מאוורר 120mm בחלקו התחתון ומאוורר 120mm בחלקו האחורי. בחלקו הקדמי תוכלו למקם שני מאווררים של 140mm במקום שלושה 120mm.

Fractal Design Define 7 Compact

לעומת זאת, אם אתם רוצים להכניס רדיאטור אתם תצטרכו קצת יותר מקום, מה שאומר שתוכלו לשים על החלק האחורי אחד של 120mm להוצאת האוויר, רדיאטור של 240mm בחלקו העליון ורדיאטור של 280mm בחלקו הקדמי.

בתוך ה-Define 7 Compact ישנם שני מסנני אבק: בחלק התחתון של המארז ובחלקו העליון. אם אתם רוצים להוציא אוויר מהחלק העליון של המארז, כדאי שתחליפו את הפאנל שמפחית רעש לזה שנותן מעבר אוויר טוב יותר. בבדיקה שלנו, זה מתבטא בהפרש של 6-7 מעלות צלסיוס.

סידור כבלים בצורה נוחה ומסודרת

לאחר שסיימתם להרכיב את המחשב ושמתם את כל המרכיבים שלו, נשאר החלק הלא פחות חשוב של סידור הכבלים בצורה יפה ונקייה (תהליך זה לוקח מספר דקות אך מאוד עוזר לשקט הנפשי שלי). סידור הכבלים במארז הזה פשוט מעולה, והכל בצורה פשוטה ונוחה מאוד.

Fractal Design Define 7 Compact

לאורך התעלה הצדדית תוכלו למצוא 3 סוגרי סקוץ' בשביל לקבע את כל הכבלים של ה-I\O, הלוח אם והמאווררים. אם הסרתם את כלוב הכוננים, תהיה לכם גישה מאוד נוחה מלמטה להגיע לכל החיבורים הקדמיים של הלוח אם עצמו. שימו לב, בגלל שהפאנל האחורי לא נסגר עם בורג אתם תצטרכו לעשות עבודה מדויקת בכדי ששום כבל לא יבלוט יותר מידי כי אחרת הקליפס שלו לא יתפס כמו שצריך.

Fractal Design לא מאכזבים

Fractal Design עשו את זה שוב. ה-Define 7 Compact הוא מארז נוח מאוד לבנייה ובעל איכות חומרים ועיצוב גבוהים. האפשרות לפרק את כולו (ורובו ללא כלים) הופכת את הבנייה בו לעבודה נוחה ופשוטה, והמארז פשוט בנוי בגודל הנכון והטוב לבנייה מודרנית עם כרטיסי גרפיים ארוכים.

בעוד שהוא נקרא Compact, ואכן הגודל ה-"קומפקטי" שלו מספיק קטן לעומת הרבה מארזים אחרים, ה-Define 7 Compact אינו מארז קומפקטי בשום צורה, ואם אתם מחפשים מארז קטן ל-HTPC שתוכלו להחביא בסלון, כנראה שזה לא הקומפקטי עבורכם..

בשורה התחתונה, המארז מאפשר קלות בנייה וגמישות רבה שנותנת לבנייה עצמה להראות נקייה ויפה, לא משנה איזה חלקים נמצאים בתוכו. בין אם אתם בונים את הבנייה עם דגש על זרימת אוויר או על שקט, זה בהחלט מארז שצריך להיות במקום גבוה ברשימה שלכם.

מארז Fractal Design Define 7 Compact סופק על ידי חברת Fractal Design והיבואן בארץ – Cd-Log.


כרטיס מסך Gigabyte Vision RTX 3070TI ולוח אם Gigabyte X570 Aero G סופקו לבנייה בעדיבות Gigabyte ישראל.