בדומה לשחרור גרסאות ה-GeForce RTX 30, גם הפעם ASUS לא מתמהמהת להכריז על מגוון כרטיסי המסך שלה המבוססים על סדרת ה-Ti החדשה של Nvidia, שכמו סדרת RTX 3000, התכונות הבולטות שלה הן מעקב הקרניים (Ray Tracing), DLSS אשר משתמש בבינה מלאכותית לשיפור הביצועים, Reflex לקיצור זמן העיכוב, תוספות זיכרון, וכמובן – כמות ליבות גבוהה יותר.

כידוע, הסדרה הנוכחית של Nvidia מבוססת על טכנולוגיית ה-Ampere שלה, ומאפשרת לגיימרים לבחור כרטיס מסך בטווח המחיר/ביצועים שבין ה-3070 ל-3080, ובין ה-3080 וה-3090, טווחים שעד כה היו ריקים ובאו עם קפיצות מחיר/ביצועים גדולות במיוחד.

ROG Strix LC RTX 3080 Ti

ASUS יודעת לנצל היטב את המשאבים העומדים לרשותה כדי להעצים את היכולות של כרטיסי המסך מבית Nvidia, שהן גם כך גבוהות במיוחד בכרטיסים החדשים. הכרטיס הראשון בסדרת ה-RTX 30 שמשתמש בקירור נוזלי היברידי הוא ה-ROG Strix LC RTX 3080 Ti.

בעצם ASUS לקחו אהבה ידועה מעולם בניית המחשבים והכניסו את הכרטיס למים, לא באופן מילולי אבל הבנתם למה התכוונו. לכרטיס צינורות ארוכים במיוחד (600 מ"מ) אשר מחברים בין בלוק הקירור של הכרטיס לבין המצנן (רדיאטור בגודל 240 מ"מ). הצינורות הארוכים הללו מאפשרים גמישות במהלך התקנת הכרטיס והמצנן במגוון מקומות בכדי למקסם את זרימת האוויר במערכת, וכמובן גם מאפשר גמישות בהתקנה במארזים הצפופים ביותר כי מה לעשות, לפעמים החיים קשים במארזים קטנים.

אמנם לולאת הקירור (עם הבלוק והרדיאטור) היא המפתח של כרטיס זה אך המאווררים שלו הם אלו אשר מפנים בצורה אקטיבית את החום ולכן חשיבותם גבוהה גם כן. מדובר על זוג מאווררי 120 מ"מ יעודיים לכרטיס זה אשר עברו אופטימיזציה למיטוב ספיקת האוויר והלץ הסטטי, ומגיעים עם תאורת RGB מרשימה במיוחד.

מפוח אוויר ברעש נמוך במיוחד ממוקם מתחת למעטה הכרטיס ועוזר לגוף הקירור הנמוך להבטיח שהרכיבים החיוניים ישארו קרירים תחת עומסי העבודה. בנוסף לזאת, הכרטיס מאפשר באמצעות תוכנת FanConnect II להתחבר אל מאווררי המארז ולהתאים את המהירות שלהם לצורכי הכרטיס מבחינת פינוי החום הנדרש מהמארז החוצה.

מעבר לכל הדברים התואמים לתחום מעבר החום בפקולטה להנדסת מכונות יש גם דברים שתמיד נחמד לקבל אבל הם לא נדרשים כמו עיצוב מתכתי אשר מסווה את מעטה הקירור בכדי להקנות לכרטיס מראה נקי יותר אשר מתאים לתאורת ה-RGB שמגיעה יחד איתו.

ROG Strix RTX 3080/70 Ti

כרטיסי ה-ROG Strix RTX 3080/70 Ti מאופיינים בעדכונים החדשים של ASUS בתחום הקירור מבוסס אוויר. שלושה מאווררי Axial-Tech פועלים במקביל ללוח צלעות הקירור של הכרטיס ובאמצעות כמות להבים גבוהה יותר בכל אחד מהם מובטח לחץ סטטי גבוה יותר וכמו כן גם ספיקת אוויר גבוהה יותר וללא תשלום ברעש גבוה יותר.

הלהבים מסתובבים בכיוונים הפוכים האחד מהשני לצורך הקטנת ההפרעות של זרימת האוויר והגברת יעילות פינוי החום. בנוסף לכך, טבעות מחסום מחורצות בשני המאווררים החיצוניים וטבעת מחסום בגובה מלא במאוור החיצוני מהוות אמצעי נוסף להקטנת ההפרעות והגברת יעילות הקירור בכדי להבטיח ביצועים גבוהים.

כאשר אין צורך בקירור המאווררים לא עובדים ובעצם מסייעים במיזעור עוצמת הרעש של המערכת ובמקביל באמצעות תוכנת FanConnect II מאווררי המארז מספקים ספיקת אוויר גבוהה מספיק כנדרש על ידי חיישני הכרטיס.

טכנולוגיית ה-Ampere גובה כמובן "מחיר" מבחינת ההספק החשמלי הנדרש לתפעל אותה ודבר זה מתבטא כמובן ביכולות הקירור המופלאות של הכרטיס. מלבד זאת, כדי להבטיח את כמות החשמל הנדרשת לפעולה, הכרטיסים מגיעים עם עד שלושה חיבורים שמונה פינים, בנוסף להספק המגיע מלוח האם עצמו (וחיבור ה-PCIe).

בנוסף, הכרטיס מגיע עם מעגלי חישה ברזולוצייה גבוהה המנטרים את הזרם בכדי לזהות קפיצות אשר יכולות לגרום לאי יציבות של המערכת ובכך לחסוך שעות רבות של תסכול במקרה בו ספק המחשב אינו מסוגל לעמוד בקצב הנדרש.

כמובן שכיאה ל-ROG העיצוב זוכה לזוויות מעניינות ומערך RGB הניתן להגדרה, ולוחיות המתכת בעלי מרקמים מונוכרומטיים עדינים שמקיפים גם את פתחי האוורור.

TUF Gaming RTX 3080/70 Ti

כמו שתי טיפות ערק, סדרת ה-TUF דומה מאוד לאחים בסדרת ה-Strix. גם ה-TUF מבוסס על קירור אוויר בלבד בשיטת Axial-Tech, וגם כאן קיימת היכולת לעצור את מאווררי הכרטיס לחלוטין כאשר אין בהם צורך ולהשתמש ב- FanConnect II בכדי לנצל את מאווררי המארז ולהבטיח פעולה שקטה.

עיצוב שני הכרטיסים הוא בסגנון אסטטי ומוסווה המוכר לנו מסדרת מכרטיסי TUF אחרים מסדרת RTX 3000. הכרטיס כולל RGB בחלקו הקידמי אשר משתלבת בתוכניות התאורה בעזרת ה-Aura Sync ולא מושכת תשומת לב לא רצויה מבחינה ויזואלית.

הכרטיסים בסדרת TUF מיוצרים בטכנולוגיית Auto-Extreme אשר מצמידה ומלחימה במדוייק ללא התערבות יד אדם לצורך הגברת האמינות ואיכות הייצור. קבלים חזקים במיוחד ובדיקת איכות שנמשכה 1144 שעות במפעל מבטיח שכל כרטיס בא לעבוד מרגע החיבור למחשב.

אבל.. מתי?

כרטיסי המסך החדשים מבית ASUS הולכים לסבול, כנראה, מאותה הבעיה כמו כל כרטיסי המסך בשנה-שנתיים האחרונות – כמויות קטנות וספסרות שתעלה את המחירים למעלה באופן חד למדי. מתי נוכל להשיג את הכרטיסים החדשים האלו? לא ברור ולא בטוח.

האם אתם מתכננים לנשות להשיג את אחד הכרטיסים האלו? ספרו לנו בפייסבוק שלנו!