לכבוד השקת קונסולת ה-Sony PlayStation 5, הנה כמה דברים שלא ידעתם על ההיסטוריה העשירה של PlayStation שהולכת אחורה עד לתחילת שנות ה-90.

קונסולה שהגיעה מתוך כאב

הקונסולה הראשונה של Sony בכלל לא היתה אמורה לצאת לפועל. הכל התחיל כאשר Sony פנתה ל-Nintendo והציעה לה לשלב ב-Nintendo NES שלה טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך,  CD-ROM. כידוע, באותה תקופה השתמשו במחסניות שנראו כמו קלטות גדולות שהיו מגושמות ועם נפח נמוך. מהנדס בשם קן קוטאראגי (Ken Kutaragi) הציע לנינטנדו לשלב במערכת כונני דיסקים מתוצרתה. Nintendo לא כל כך התלהבו מהרעיון כי הוא כלל 10-15 שניות של טעינה בניגוד למחסניות אבל הם שקלו את הרעיון.

העסק נהיה ממש מכוער בתערוכת האלקטרוניקה של 1991 כאשר Sony עלו על הבמה והציגו את הכונן החדש שלהם שישולב במערכת Super NES: CD-ROM. עד כאן הכל טוב, אך למחרת עלו Nintendo על הבמה והציגו בגאווה את השותפות החדש שלהם עם… Philips, יצרנית הכוננים המתחרה של Sony. חברת Sony חוותה השפלה נוראית, והיחסים עם Nintendo מעולם לא שוקמו. לצערה של Nintendo ולשמחת כולנו, הזעם הפך ליצירתיות וקוטאראגי הפך לאב המייסד של PlayStation.

כונן ה-CD-ROM היה להצלחה מסחררת, הוא הכיל 650MB של זכרון לעומת ה-15MB של המחסניות והוא העביר אליו מפתחות שחיפשו קפיצה טכנולוגית. חברת Square הוציאה לראשונה את סדרת Final Fantasy מגבולות נינטנדו וישירות לפלייסטיישן בשנת 1997 עם Final Fantasy VII, שהיווה קפיצה טכנולוגית אדירה בגרפיקה ובמשחקיות, כל זאת הודות לכונן הדיסקים של PlayStation.

לא באמת בגלל מגדלי עזריאלי

למה לעזאזל יש לי ציורים על המקשים? לפני כמה שנים התראיין טייאו גוטו (Teiyu Goto) שאחראי על הבקר של PlayStation והסביר מאין באו הצורות על המקשים. הרעיון היה להתקדם לעולם של גרפיקה תלת מימדית ולייצר את הבקרים בהתאם לקו זה. עיגול ו-X מייצגים "כן ולא" ויועדו לשמש בדיאלוגים לקבלת החלטות, משולש מייצג את זווית הצפייה (POV) של הדמות והוא אמור לכוון אותך בכיוון. הריבוע הוא מעין דף המייצג את התפריטים של המשחק. אני עדיין חושב שזה צריך להיות דרקון, חרב, כוונת, וטיל.

השלט לא התחבב על רבים מאנשי החברה, אך גוטו קיבל רוח גבית מנשיא החברה שגם היה טייס חובב. מסתבר שהבקר הזכיר לו את ה-Yoke, שמשמש להגה במטוסים אזרחיים וזה מצא חן בעיני נוריו אוהגה (Norio Ohga). מרגע שנשיא החברה חושב שהמוצא שלך טוב, אני חושב שאתה יכול להיות רגוע. ובכלל, כמו תמיד מסתבר שמה שטוב למטוסים טוב לכולם.

אז לא, הצורות של המקשים לא נבעו מהצורה של מגדלי עזריאלי (ה-X הוא כמובן הצומת הסמוכה), אבל הנה אנקדוטה על מגדלים – זוכרים את המגדלים במסך הפתיחה של PlayStation 2? אז המגדלים האלה לא עמדו שם סתם; זהו מסר סודי של Sony לשחקנים שלה. המגדלים האלו היו השמירות של המשחקים והלכו והתרבו ככל שהיו יותר משחקים והלכו וגבהו ככל ששיחקתם יותר בקונסולה. 

מלחמת הקונסולות

הדור השלישי של PlayStation כמעט והפסיד ל-Xbox 360 במכירות. הוא סיים עם מכירה של 77,313,472 יחידות לעומת 77,311,669 במאי 2013 ובכירי סוני ניגבו זיעה ממצחם. אבל הניצחון הזה עלה ל-Sony בהרבה כסף. ההערכות מדברות על כך ש-Sony מכרה את PlayStation 3 במחירי הפסד כך שהפסידה על הקונסולה עצמה קרוב לשלוש מיליארד דולר.

עלות הייצור של הקונסולות היתה הרבה יותר גבוהה מהמחיר שמכרו אותה, עד כדי כך שאפילו חיל האוויר האמריקאי בנה מחשב על מ-1760 מכשירי PlayStation 3. הוא זכה להיות המחשב ה-33 בעוצמתו בעולם והיה הרבה יותר זול מלרכוש מחשב אמיתי עם ביצועים דומים. חיל האוויר האמריקאי לא המציא את זה אגב, כבר בשנת 2000 סדאם חוסיין רכש 4000 יחידות של PlayStation 2 לשימושים צבאיים והרס להרבה אמריקאים את מתנת חג המולד כשל-Sony לא היו קונסולות למכור לאחרים. 

ביגבג ביגבג ביגבגים?

בעלי PlayStation 3 סבלו מהתחממות יתר של הקונסולה, שהיתה ממש מטגנת את המעבדים והורסת את המכשיר. זה נקרא Yellow Light of Death כפרפרזה על מסך המוות הכחול של חלונות. סוני אמרה שרק 0.5% מהמכשירים סובלים מזה אבל זה לא היה הבאג היחיד. PlayStation 4 הושק בשנת 2013 ובשנת 2016 היה Leap day, כלומר חודש פברואר קיבל יום אחד נוסף ולוח השנה זכה לתאריך 29.2. אירוע שקרוקה פעם בארבע שנים וזה שיבש את התאריכון של PlayStation 4 ומנע מאנשים לגשת אל רשת PSN בשל תיארוך שגוי של השנה המעוברת והתעלמות מה-29.2. המערכת קפצה ישר ל-1.3 וכך מנעה מאנשים גישה לרשת האונליין של PlayStation. 

Gayמר גאה

כמו בכל דור, גם בדור הרביעי חברת Sony ידעה להוציא כמה גרסאות של PlayStation 4. אך בשנת 2017 היא הוציאה מהדורה מיוחדת של PlayStation4 לכבוד מצעד הגאווה שנערך בשוודיה באוגוסט. הקונסולה נקראה GayStation והיא נצבעה בצבעי הקשת. PlayStation 4 גם הייתה הקונסולה שזכתה לחגוג 500 מיליון יחידות PlayStation שנמכרו עם גרסה משודרגת ומעוצבת במיוחד. 

אז אם הצלחתם לשים את ידכם על PlayStation 5 אתם כנראה לא קוראים את זה כי אתם משחקים במכשיר, ואם לא הצלחתם אז אל תדאגו, סדאם כבר לא יכול לקנות אותם אז יגיעו עוד ממש בקרוב.