בעוד שבוע בדיוק יושק הסימולטור המדובר Microsoft Flight Simulator 2020, וההתרגשות בשיא. הייחודיות של סימולטורים היא ברמת האמינות הגבוהה למציאות שמייצרת צורך גבוה יותר בציוד היקפי המדמה את אמצעי השליטה במטוסים, מסוקים ועוד. בכתבה הזו נעשה סקירה קצרה לגבי ציוד היקפי לסימולטורים, מה חשוב ומה פחות. לא מדובר בביקורת, אלא יותר במורה נבוכים למי שרכש או מתכוון לרכוש את המשחק, ורוצה להטיס את המטוס עם ציוד היקפי ייעודי.

כמובן שהסימולטור עצמו ניתן לשליטה באמצעות מקלדת ועכבר או בקר של קונסולה, אך מכיוון שמטוסים נשלטים הרבה יותר טוב באמצעות הגאים ומוטות היגוי (וכי אתם לא ברברים) אני אנסה להסביר לכם מה יש היום בשוק ואסדר את הכל בסדר חשיבות יורד כדי שיהיה ברור מה חשוב יותר ומה פחות.

ראשית נעבור על סוגי ההגאים המשמשים סימולטורים כיום, יש מוטות היגוי או Joystick או פשוט סטיק. אלה מוטות שמשפיעים על התנהגות המטוס על ידי הטיה של הסטיק למעלה, למטה ולצדדים. הסטיקים מדמים את השליטה על הכבלים שהיו מחוברים למדפי המטוס, כאשר עם הזמן מחשב החליף אותם, אך הצורה נשארה. 

מוטות היגוי מגיעים בדרך כלל עם מצערת, היא האחראית להזרמת דלק למנוע ומקבילה לדוושת הגז במכונית. המצערת נעה קדימה ואחורה ומייצרת דחף מהמנוע. השילוב של מצערת וסטיק נקרא HOTAS (קיצור של Hands on Throttle and stick). זה השילוב הראשון והפופולרי ביותר בקרב טייסי סימולטורים שמעניק היגוי מהיר יותר ולכן ניתן לשנות שוויות בזריזות גבוהה יותר. HOTAS יכול להגיע בצורה של מצערת קונה שיושבת על המוט, בתצורה של מוט ומצערת נפרדים ולחובבי המציאות יש גם מוטות היגוי שניתן להתקין בין הרגליים כמו בחלק ממטוסי הקרב.

היתרון של HOTAS בולט בכך שהם אינם תופסים מקום רב על השולחן ומכילים הרבה מתגים עליהם. בסימולטורים מתגים הם דבר מבורך כי גם למטוס יש מתגים רבים ויותר נוח להפעיל אותם מהבקרים ולא מהמקלדת. התחום הזה מאוד פופולרי וניתן למצוא כאן את המנעד הגדול ביותר של דגמים החל מה HOTAS X של Thrustmaster שהוא מצוין למתחילים, דרך ה- X52 Pro של Logitech וכלה בגרסאות הפרימיום של שני החברות ה-ThrustMaster Warthog וה-X56 של Logitech. יש עוד חברות רבות כמו VKB ו-Virpil ואפילו Brunner שמיצרים מוצרים יקרים יותר ברמת גימור גבוהה יותר.

מכשיר ההיגוי השני שמשמש טייסי מטוסים וסימולטורים הוא ה-Yoke. מעין הגה תלת מימדי שניתן לסובב ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה. ה-Yoke יכול לשבת על השולחן או בין הרגליים, למרות שזה נדיר מאוד. יש לו בדרך כלל פחות מתגים מאשר ל-HOTAS והוא תופס יותר מקום. עם זאת, ניתן להשתמש בו במקביל ביד ימין או שמאל, שזה נוח לטיסות ארוכות וכן לשמאליים. ל-Yoke טווח תנועה גדול יותר ולכן השליטה על התנועה מדוייקת יותר. 

הגאי ה-Yoke משתלבים עם מצערת שמגיעה בנפרד, כמו ב-HOTAS המצערת מגיעה בקופה נוספת שעליה המצערת ועוד כמה מתגים. לעיתים המצערת מגיעה משולבת עם מנופים נוספים ונקראת TPM.

ה-Throttle Prop Mixture או בקיצור TPM הוא סוג של מצערת שמכילה מנופים השולטים גם בתנועת הרוטור ובתערובת הדלק. זה אומר שלכל מנוף של מצערת יהיו עוד שני מנופים, אחד לרוטור ואחד לתערובת הדלק. זה רלוונטי בעיקר למטוס בוכנה ומטוסים עם רוטור. אך ניתן להשתמש במנופים הללו לכל פקודה אחרת על שליטת המטוס. המנופים של ה-TPM או של מצערת בלבד יכולים להגיע עם תנועה של קדימה אחורה או משיכה של פנימה והחוצה. 

בתחום הזה ניתן לראות את CH שמציעה מוצרים במחיר כניסה תחרותי, את חברת Logitech שפונה לשוק הביניים באמצעות Logitech G Flight Yoke System, ואת חברת Honeycomb שמייצרת ציוד קצה יוקרתי. 

Logitech G flight yoke

בעוד שהבחירה בין HOTAS ל-Yoke היא עניין של טעם, אלו הם המוצרים הבסיסיים והחשובים ביותר לשליטה על המטוס. השליטה על המטוס בסימולטור מתחילה בראש ובראשונה בהיגוי ומצערת. לאחר מכן אפשר לעבור לשאר הפריטים. אך ראשית אציין כי יש שני דברים חשובים שצריך לציין בנושא. סימולטורים צריכים הרבה מתגים וכפתורים, אפילו יותר ממטוס אמיתי. כיוון שמדובר בתוכנה עדיין צריך כפתורים ששולטים על המשחק עצמו, כמו סיבוב ראש, זום, שליטה בתפריטים, ומפות ועוד. תוכלו לראות שבהרבה מקרים יש יותר כפתורים על המכשירים מאשר במציאות, ולכן חשוב לזכור שאין דבר כזה מעט מדי כפתורים. 

הדבר הנוסף קשור להיגוי של מטוסים והוא נקרא Rudder ששולט על תנועת ה-Yaw. אם נפרוט את התנועה של מטוסים נקבל ארבעה פעולות היגוי pitch, roll, yaw, thrust. הראשון אחראי על הסטת האף של המטוס למעלה ולמטה ובעצם שולט על הנסיקה והנחיתה. Roll אחראי על גלגול המטוס ימינה ושמאלה ומאפשר פניה לאותו הכיוון. Yaw אחראי על הסטת המטוס ימינה ושמאלה ומסייע גם בהפניית המטוס. Thrust אחראי על המהירות שבא מתקדם המטוס. אם כך, מצערת והגאים מטפלים ב-Pitch, Roll ו-Thrust. פעולת ה-Yaw מצריכה בקר נוסף ולכך יש שני פתרונות. הראשון הוא Twist של הסטיק, סחיטה של הסטיק ימינה או שמאלה תדגה פעולה של של ההגאים. החיקוי היותר נאמן למציאות הם הפדלים. ששולטים בתנועת ה-Yaw. ולבסוף ישנם תמיד עוד מתגים וכפתורים שניתן להוסיף לסט עצמו כדי לקבל חוויה אימרסיבית יותר. בנושא הזה, השמיים הם הגבול. 

עולם הציוד לסימולטורים כמובן רחב ומקיף הרבה יותר וזוהי רק טעימה, ומבלי שעסקנו במסוקים, כיסאות קוקפיט ותצוגות MFD. אבל כיסינו את הבסיס ומכאן אפשר כבר לעוף. אם נודה באמת, כנראה שלא נזכה השנה לעלות על מטוס אמיתי, אז זה הדבר הכי קרוב שלנו לטוס לחו"ל. אז גם מי שלא חשב לנסות סימולטורים, מוזמן לרכוש Xbox Game Pass ב-$5 ולהגיע הכי קרוב שאפשר.