לא מזמן סיפרתי לכם כי במאי Assassin's Creed: Valhalla אשרף איסמעיל יצא לחל"ת בעקבות דיווחים על רומנים שניהל מתחת לאף של אשתו – ובאותה נשימה אף דווח אודות התנהלות לא ראויה מצד בכירים ב-Ubisoft. נטען כי אותם בכירים עודדו תרבות שוביניסטית ומתריסה כלפי נשים, חלקם אף הואשמו בהטרדה מינית.

Ubisoft, לאחר שפיטרו את המנהלים המדוברים, הבטיחו כי יבחנו את המקרים לעומק ויפיקו לקחים על-מנת שנשים (וגברים) ירגישו כי הם בסביבה בטוחה, אולם על פי דיווח של ג'ייסון שרייר בבלומברג נדמה כי Ubisoft צריכים לעשות הרבה יותר מאשר להיפטר מכמה תפוחים רקובים.

על פי שרייר, עובדים רבים שפנו למחלקת כוח אדם בתלונות על הטרדה ואף תקיפה של ממש, נענו בזילזול או התעלמות – כאשר הסניף הראשי בפריז תואר כ-"בית אחווה" (Frat House) ובו גילויי מיזוגניה וגזענות.

Ubisoft

השם הבכיר מכולם שנקשר לאותה סביבת עבודה רעילה הוא סרג' הסקואה (Serge Hascoët), מספר 2 בחברה אחרי המנכ"ל (ואחד מחמשת האחים המייסדים) איבס גיאמו (Yves Guillemot). סרג' קיבל אוטונומיה מלאה לפעול כרצונו: לבטל ולאשר משחקים ולהחליט כיצד ייראו. במהלך פרזנטציות עובדים טענו כי הוא נהג לדפוק את הראש שלו בשולחן, אות לכך שהוא אינו מרוצה. מספר נשים אף הוזהרו שלא לצאת עם סרג' והצוות שלו לערב שתייה – ובצדק, מסתבר, כי לפי מספר דיווחים, נהג סרג' לקיים ישיבות צוות במועדון חשפנות – מנהג שחלק מהסגנים שלו אימצו.

הדיווח של שרייר ממשיך לתאר מספר רב של הטרדות מיניות, גילויי גזענות והומופוביה, וטיוח. עזיבתו של הסקואה את החברה, על אף היותו כמו "בן משפחה" של האחים גיאמו, אולי מסמלת תחילתו של שינוי – אך כיצד יתכן שכל כך הרבה שנים, לעיני כל, הורשו הסקואה ואנשיו לפעול איך שפעלו? והאם ניתן לראות את התרבות הזו גם בתוך משחקי החברה?

באותה כתבה של בלומברג צוין כי לא ניתן לשחק בדמות אישה במולטיפלייר של Assassin's Creed Unity בגלל העבודה הרבה עבור עיצוב האנימציה והבגדים השונים להם נדרשת מתנקשת-אישה (טענה ש-Ubisoft אישרו בעצמם בעבר). יתרה מזאת, איבי וג'ייקוב פריי, גיבורי Assassin's Creed Syndicate, אמורים היו לחלוק זמן מסך שווה ביניהם – אולם בהמשך הפיתוח קיבל ג'ייקוב את אור הזרקורים (על אף שאיבי, בלי צל של ספק, היא אחת הדמויות הכי טובות בכל הפרנצ'ייז).

זה לא נעצר פה: באייק מסיווה, הגיבור של Assassin's Creed Origins, אמור היה למות בשלב מוקדם במשחק והשחקנים אמורים היו להיכנס לנעליה של איה לשארית המשחק. ספויילר: זה לא קרה (אך זה בהחלט מסביר מדוע איה חשובה כל-כך בהקשר הנרטיבי, יותר מבאייק).

Assassin's Creed Odyssey Kassandra

וזה ממשיך: Assassin's Creed Odyssey איפשר לבחור בין גבר (אלקסיוס) לבין אישה (קסנדרה) – גם זו לא התכנית המקורית. צוות הפיתוח תיכנן את המשחק כך שקסנדרה תהיה הגיבורה היחידה, רגע לפני שההנהלה אמרה להם כי זה לא בא בחשבון. אלקסיוס, בדומה לג'ייקוב פריי, הוא גם מי שכיכב בהמשך על עטיפת המשחק, בלי רמז לעובדה כי ניתן לבחור דמות נשית (על אף שקסנדרה היא הגיבורה הקאנונית – ותעיד על כך גרסת הספר שיצאה באותה שנה).

לפי הדיווחים, מנהלים ביוביסופט טענו ש"נשים לא מוכרות", כלומר משחק ובו אך ורק גיבורה נשית הוא לא משחק שימכור עותקים רבים כמו משחק בכיכובו של גבר. זאת תוך ביטול מוחלט של משחקי פעולה ידועים דוגמת Tomb Raider ו-Horizon Zero Dawn בהם כיכבו נשים, ואף ביטול משחקי עבר של יוביסופט עצמה, ובהם Assassin's Creed Liberation ו-Beyond Good and Evil.

עובדים סיפרו כי סרג' הסקואה אף הביע בוז כלפי נרטיב לינארי במשחקים וקטעי קישור סינמטיים – מה שמסביר מדוע כל משחקי Assassin's Creed, טובים ככל שיהיו, מתפזרים כשזה מגיע לסיפור קוהרנטי.

נותר רק לקוות כי עזיבתו של הסקואה תפיח שינוי בחברה, חברה אשר נושאת בתחילתו של כל משחק Assassin's Creed את ההבהרה (הכעת אירונית) "…יצירה פיקטיבית זו עוצבה, פותחה והופקה על-ידי צוות רב-תרבותי בעל מספר השקפות, אוריינטציות מיניות וזהות מגדרית."

יהיה עצוב לגלות שבגלל התנהלותם הבעייתית של מספר בכירים, עבודתם של אנשי צוות מוכשרים תהיה לעד מוכתמת. האם Ubisoft ותרבות העבודה שלה תשתנה? רק הזמן יגיד, ואנחנו נמשיך לעקוב.