ה-XPG SPECTRIX S40G הוא SSD בתקן NVMe מבית XPG, מותג הגיימינג של ADATA. הוא מגיע עם גוף קירור מובנה ותאורת RGB מרשימה שאי אפשר לפספס.

ה-XPG SPECTRIX S40G הוא SSD מבית XPG, שהוא מותג הפרימיום גיימינג של חברת ADATA הותיקה, שבעזרת המיתוג מחדש כ-XPG נכנסת בכח אל תחומי האיחסון (גם SSD וגם RAM) בעולם הגיימינג, עם הצלחה לא מבוטלת בקרב הגיימרים, בשל הביצועים הטובים, והמחירים הטובים עוד יותר, של המוצרים שלה.

חיברנו את ה-XPG SPECTRIX S40G לחיבור ה-M.2 בלוח האם שלנו, ויצאנו לבדוק מה יש בתוך הקנקן.

היכרות ראשונית – XPG SPECTRIX S40G

נפתח ונאמר שלאלו מכם שלא יצא להם להיתקל במונחים כמו NVMe ו/או SSD, ואין להם ידע מוקדם בנושאי SSD – אמליץ לקרוא את כתבתנו בנושא, בה תוכלו למצוא הסברים על מונחי הבסיס בתחום.

נתחיל מההתחלה. חברת XPG, או בשמה המלא – XTREME PERFORMANCE GEAR, נוסדה על ידי חברת ADATA אי שם בשנת 2008, במטרה לספק מוצרי גיימינג פרימיום לשוק הגיימינג ההולך וגדל. כלומר, לשם השוואה, XPG עבור ADATA הוא כמו STRIX עבור ASUS, או AORUS עבור Gigabyte. מותג עלית. ה-"הכי טוב שיש לחברה להציע".

בתוך מותג הגיימינג XPG, ותחת משפחת SPECTRIX הענפה, מגיע ה-XPG SPECTRIX S40G. כונן SSD בתקן NVMe, עם גוף קירור מובנה ותאורת RGB מרשימה.

מבט מקרוב על ה-XPG SPECTRIX S40G

בעצם מדובר ב-SSD (בשמו המלא – Solid State Drive), שמעביר נתונים בתקן NVMe, או – NVM Express, שמאפשר מהירויות גבוהות משמעותית מהתקן אשר שלט עד כה, ה-SATA III (שמסרב לפנות את מקומו).

באור הזרקורים – XPG SPECTRIX S40G

הכונן עצמו, הוא SSD בחיבור M.2 (תיכף נסביר מה זה), ובעל תקן העברת נתונים NVMe. על פי הצהרת XPG, מהירות הקריאה הינה עד 3500MB/s, בנוסף למהירויות כתיבה של עד 3000MB/s. נתונים בהחלט מרשימים, הממקמים אותו ראש בראש עם ה-SSD הכי טובים בדור השלישי.

חיבור M.2 מתייחס לתצורת המוצר, או ה-Form Factor שלו. במקרה הספציפי שלנו, M.2 2280 (בדומה ל-WD_BLACK SN750 שסיקרנו בעבר). כלומר, מדובר על חיבור M.2 כשהכרטיס ברוחב 22 מ"מ ובאורך של 80 מ"מ (ולכן נקרא 2280). ישנן צורות חיבור נוספות לכונני SSD, אחת מהן היא ע"י כבל SATA (הישן והטוב), ותצורה נוספת היא על בסיס חריץ PCIE (כמו ה-Gigabyte AORUS RGB AIC NVMe SSD שסיקרנו בעבר).

ה-XPG SPECTRIX S40G מגיע עם גוף קירור שעליו תאורת RGB מרשימה

אחת הבעיות הקיימות כיום עבור כונני SSD מבוססי Form Factor של M.2, ובמיוחד בתקן NVMe, היא פליטת החום שהם עשויים להגיע אליה תחת מאמץ. תכניסו למשוואה את העובדה שהכונן צמוד ללוח האם ובדרך כלל ממוקם באזורים עם בעיות אוורור עקב סמיכות לכרטיס המסך ולמעבד, וקיבלנו נקודת חום בעייתית מאוד.

אחד הפיצ'רים הבולטים ביותר ב-XPG SPECTRIX S40G הוא כמובן גוף הקירור שלו. מלבד גוף קירור מאלומיניום שמסייע בפיזור החום שנוצר על הכונן, גוף הקירור מגיע עם תאורת RGB מרשימה ביותר, שניתנת לשליטה ע"י תוכנה יעודית מבית XPG, ומאפשרת למעשה אפשרויות תאורה אינסופיות. בין אם על ידי שליטה בכל לד בנפרד, או על ידי אפקטי תאורה מובנים.

שליטה על ה-RGB – המון אפשרויות לבחירה ושינוי

חשוב לציין שלא ניתן לרכוש את ה-XPG SPECTRIX S40G ללא גוף הקירור שלו, וכן לא ניתן להסיר את גוף הקירור מהכונן עצמו. למי שתכנן לשים את הכונן מתחת להיטסינק מובנה של הלוח אם – זה לא הכונן בשבילכם. גם כי תפספסו את תאורת ה-RGB המרשימה של הכונן, וגם כי לא תוכלו להסיר את ההיטסינק המובנה שלו.

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X570 AORUS Elite
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • RM750x 80+ Gold
  • כרטיס מסך Gigabyte RTX2080 Super
  • קירור למעבד Corsair H115i PRO RGB 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

ATTO Disk Benchmark

המבחן הראשון נערך בתוכנת ATTO, אשר הינה התוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים, בכדי לקבוע את נתוניהם המוצהרים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

התוצאות שקיבלנו במבחן ATTO הפתיעו אותנו מאוד. הפתיעו אותנו עד כדי כך שחזרנו על הבדיקה פעם נוספת כפי שאתם יכולים לראות.

ניתן לראות בבירור שה-XPG SPECTRIX S40G לא מסתדר עם קריאה וכתיבה של קבצים קטנים. מעבר לכך, ניתן לראות שישנה אי יציבות בקצבי הקריאה/כתיבה של הכונן, וברוב גדלי הקבצים הוא לא מצליח לפתח מהירויות קריאה/כתיבה שמתקרבות לנתונים אותם אנחנו מצפים לראות מ-SSD ברמה ש-XPG מציינת שהוא.

CystalDiskMark 6

המבחן השני בוצע בתוכנת CrystalDiskMark שמתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה של כונני SSD, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

לפי תוצאות המבחן אנחנו יכולים לראות שיש הבדל בין הנתונים המוצהרים של הכונן, לבין הנתונים שאותם אנחנו רואים בבחינה. קצב הקריאה והכתיבה שהצלחנו למדוד בתוכנה זו נמוך משמעותית מהצהרת היצרן, וניתן אף לומר שמבחינת נתוני הכתיבה ה-XPG SPECTRIX S40G ממוקם באזור הכוננים הבסיסיים יותר, ולא במקום שבו היינו מצפים לראות אותו.

מבחינת נתוני הקריאה, בעוד שהם לא מגיעים להצהרת היצרן לגביהם, התוצאות לא נוראיות כמו תוצאות הכתיבה, וה-XPG SPECTRIX S40G מציג תוצאות של SSD ברמת ביניים-מיינסטרים.

AS SSD Benchmark

המבחן השלישי שהורץ הינו AS SSD Benchmark, שבוחן את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

תוצאות מבחן AS SSD Benchmark של הכונן

גם במבחן זה מקבל ה-XPG SPECTRIX S40G שלנו תוצאות מעט מאכזבות מבחינת נתוני הקריאה. אך מבחינת נתוני הכתיבה אנחנו רואים שיפור משמעותי. עדיין לא מתקרב לנתוני הקריאה שהיצרן הצהיר עליהן, למרות שבבדיקה זאת התוצאה כמעט והכפילה את עצמה, אנחנו עדיין מקבלים תוצאות כתיבה שהיינו מצפים לקבל מ-SSD מיינסטרים, ולא מוצר פרימיום כמו שה-XPG SPECTRIX S40G אמור להיות.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן הרביעי הורץ אף הוא ב-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

תוצאות מבחן Copy Test

היתרון של מבחן מעשי, בניגוד למבחנים הסינתטיים, הוא שניתן להפוך את אותם מספרים לא ברורים – למסקנות אמיתיות. כפי שניתן לראות מהמבחן, המהירויות בפועל של ה-XPG SPECTRIX S40G היא לא רעה בכלל. כלומר, למרות התוצאות הנמוכות יחסית שראינו במבחנים הקודמים, מבחינת גיימר ו/או משתמש ממוצע, ה-XPG SPECTRIX S40G מספק ביצועים ברמה גבוהה מאוד.

היתרון של בדיקה זאת הוא היכולת להסיק מסקנות אמיתיות. כלומר, למרות שנתוני הקריאה/כתיבה של ה-XPG SPECTRIX S40G שקיבלנו עד כה במבחנים היו נמוכות מהצפוי, מבחינת "העולם האמיתי" מדובר על הפרשים של פחות משנייה. לא משהו שהמשתמש הממוצע מסוגל באמת להבחין בהם.

השורה התחתונה

תוצאות המבחנים שהרצנו על ה-XPG SPECTRIX S40G הפתיעו אותנו, ולצערי ההפתעה לא הייתה חיובית. מרבית הבחינות החזירו תוצאות מאוד מאכזבות, במיוחד ביחס לציפיות הרבות שהיו לנו מה-SSD הזה, וממקמות אותו הרחק מאחור כל כונני ה-SSD NVME הטובים והחזקים שיש בשוק, ויותר בכיוון כונני המיינסטרים, ואפילו entry level.

יחד עם זאת, צריך לזכור שהבחינה היחידה אותה המשתמש הממוצע, או הגיימר הטיפוסי, ירגיש היא המבחן האחרון שבוצע. כלומר ההבדל בין ה-XPG SPECTRIX S40G לבין כונני ה-SSD NVME המהירים בקטגוריה מתבצע בשברירי שנייה בודדים במסכי הטעינה במשחקים, או בעליית מערכת ההפעלה. לא מעבר לכך.

אלו מכם אשר בונים על תעבורה שוטפת של קבצים גדולים מאוד – אולי ה-XPG SPECTRIX S40G הוא לא הכונן בשבילכם. אבל חשוב לומר שהאנשים האלו הם גם לא קהל היעד של הכונן.

מבחינת אלמנט ה-Heatsink – היות ואצל רובנו חריצי ה-M.2 בלוח האם מגיעים בצמוד לחריץ ה-PCI-E שמיועד לרוב לכרטיס המסך, הדבר הופך את ה-Heatsink המובנה ב-XPG SPECTRIX S40G לתוספת מבורכת ומשמעותית.

אלמנט ה-Heatsink ב-XPG SPECTRIX S40G הוא לא רק גוף קירור. עם תאורת ה-RGB שלו הוא בהחלט הפיצ'ר הבולט ביותר של ה-XPG SPECTRIX S40G, והוא מרשים ביותר הן באיכות שלו, הן בורסטיליות התאורה והן בבהירות התאורה אותה הוא מציג. מי מכם שמחפש כונן SSD שיהיה טוב לגיימינג וגם מרשים במראה – ה-XPG SPECTRIX S40G הוא אופציה בהחלט מעניינת עבורכם. הוא פשוט נראה מעולה.

ה-XPG SPECTRIX S40G בנפח 512GB זמין ביהב מחשבים במחיר של 455 ש"ח. ניתן כמובן למצוא אותו בנפחים נוספים, החל מ-330 ש"ח לנפח של 256GB, דרך 795 ש"ח לנפח של 1TB, ועד לנפח משוגע של 2TB בעלות של 1420 ש"ח.

הכונן הקשיח XPG SPECTRIX S40G 512GB סופק על ידי נציגות XPG באירופה.