המשחק Atomicrops לוקח מספר ז'אנרים מוצלחים, דוחף אותם לבלנדר ויורה אל עבר השחקן בחזרה את אחד המשחקים המטורללים ביותר והמוצלחים ביותר שנראו כאן לאחרונה.


פגשנו לראשונה את Atomicrops בתערוכת גיימסקום 2019, בביתן המשחקים השוודי. המשחק פותח על ידי Bird Bath Games ומופץ ע"י Raw Fury. המשחק נכנס ל-Early Access ממש מיד לאחר מכן, והייתה לי הזכות לשחק בו וליהנות ממנו ולחזור אליו בכל פעם שהמשחק קיבל עדכון.

פעמים רבות במשחקים שונים העדכונים שמתרחשים בישורת האחרונה של הפיתוח מצומצמים ותפקידם לבחון שינויים קלים ומינורים עד ליציאת המשחק המלא – כדי לתת תוכן לגרסת המשחק המלא.

במקרה של Atomicrops, כל עדכון הביא שינויים משמעותיים למשחק, עם תוספות משמעותיות, שגרמו לכך שדאגתי לסמן ביומן בכל פעם את תאריך יציאת העדכון הבא כדי לחזור אליו ולנסות את הפיצ'רים החדשים שכל עדכון הביא עמו בהתאם לת'מה שנבחרה עבורו.

כמובן, שלקראת היציאה המשחק הפסיק להתעדכן, וכעת שהמשחק יצא מ-Early Access, הוא הביא עמו כמות עדכונים ותוכן נוספת, והכל מתחבר לכדי בלאגן מטורף של יריות, גידול והגנה על תוצרת חקלאית, שדרוג נשקים, יכולות, חיזור אחר בן/בת-זוג ועוד כמות מטורפת של דברים שנדחפו אל תוך המשחק והופכים אותו לבלאגן נהדר.

Atomicrops Review
ב-Atomicrops, כל עדכון הביא שינויים משמעותיים למשחק!

מכיוון שהדבר האחרון שחשוב במשחק מסוג זה הוא העלילה, נטפל בה ישר על ההתחלה:
אתם חקלאי/ת שמנסים לגדל פירות וירקות בשלווה. לצערכם, העולם חווה שואה גרעינית, וכעת עליכם להגן על הגידולים שלכם שעברו מוטציה מפני ארנבים ומרעין בישין אחרים. לאורך הדרך תפגשו 5 בוסים ואויבים מגוונים לאורך עונות השנה. בכל פעם שתסיימו את השנה, תפתח שנה חדשה וקשה יותר עבורכם.

כשז'אנרים מתנגשים – Atomicrops הוא ילד האהבה

המשחק Atomicrops דוחס לתוכו המון ז'אנרים שונים. הז'אנר הראשון הברור הוא סימולטור חווה. אמנם הוא מצומצם בעומק שלו, בניגוד למשחק המפורסם ביותר בז'אנר – Stardew Valley, אך זה הדבר המרכזי שתעשו במשחק: תגדלו סוגים שונים ומשונים של פירות וירקות.

כיאה לרוח המשחק המטורללת, אין מדובר בפירות וירקות סטנדרטיים. עקב השואה הגרעינית שהתחוללה בעולם הם עברו מוטציה. השינוי הוא בעיקר במראה החיצוני של הירקות ועצי הפירות – יש להם חיים משל עצמם. הם ישמיעו קולות הנאה ושמחה ואף יקפצו באוויר בהתאם לגודלם.

Atomicrops staRT
המשחק מתחיל רגוע – עליכם לשתול זרעים ולהשקות אותם, ולהגן כנגד חפרפרות.

כשתשתלו אותם כרביעיה צמודה ותדשנו אותם באמצעות שאריות האויבים שהבסתם(כי אם להיות חקלאי אז אחד אכזר!), הם יתאחדו לכדי ירק או עץ מפלצתי גדול במיוחד שיניב לכם תוצרת גדולה ואיכותית יותר.

בסוף כל מחזור יום ולילה תגיעו אל מרכז העיר ותקבלו כסף על הפירות והירקות שגידלתם. כאן נכנס לתמונה הז'אנר השני שמופיע במשחק, ז'אנר ה-Rougelike: את הכסף שתרוויחו מפרי עמלכם תוכלו לבזבז על רכישת זרעים נוספים, כלי-נשק ושדרוגים – הכל כדי להגיע אל מחזור היממה הבאה מוכנים יותר וחזקים יותר.

ברוכים הבאים לגיהינום החקלאי שלכם

את הימים שלכם במשחק תחלקו בין טיפול בחווה שלכם, לבין חקירת אחד מ-4 אזורים שונים במפה: קייצי במזרח, מדברי במערב, ג'ונגל בדרום וחוג ארקטי בצפון. האזורים שונים האחד מהשני גם בעיצוב הגרפי שלהם, וגם באויבים המאכלסים אותם.

כאן נכנס לפעולה מרכיב ה-Bullet Hell של המשחק: כל אזור מפוצץ בכמויות מסחריות של אויבים שונים ומשונים(רבים מהם ארנבים), הערוכים במחנות. מכיוון ש-Atomicrops שואב השראה מז'אנר ה-Twin Stick Shooter Bullet Hell, תוך מספר שניות בודדות המסך יתמלא באויבים וכדורים שמנסים לפגוע בכם מהם תצטרכו להתחמק.

Atomicrops bullethell
מהר מאוד מרכיב ה-Bullet Hell של המשחק יתגלה, כשתתחילו לחקור את האזורים מסביב לחווה שלכם

מה שמוביל לאלמנט נוסף מז'אנר ה-Rouglite: המשחק מאוד, אבל מאוד מעניש על טעויות השחקן. כל פגיעה תוריד לכם נקודת חיים. הבנק ההתחלתי שלכם נמוך מאוד (8 ברמה הקלה ביותר), וקשה מאוד להשיג אותן בחזרה או להגדיל את כמות ה-HP הכללית.

בכל פעם שתנצחו מחנה אויבים, תוכלו לזכות בפריטים שונים – זרעים נוספים, חיות משק ופריטי שדרוג שונים. חיות המשק שתשחררו ישוגרו אל החווה שלכם ויסייעו לכם בטיפול ודאגה לתבואה החקלאית: הפרות ישקו את הצמחים, התרנגולות ינכשו עשבים ויטילו ביצים שתוכלו למכור ועוד.

הצד המעניין בפריטי השדרוג הוא שהם מתפלגים בעיקר בין שדרוגים לדמות השחקן, שדרוגים לחיות החקלאיות השונות, שאליהן נשייך גם את התותחים האוטומטיים והדחלילים ושדרוגים המשפיעים על הגידולים שלכם.

Atomicrops town center
בסוף כל יממה תגיעו למרכז העיר ותקבלו כסף על התבואה שגידלתם

ע"י בחירה נכונה תגלו אסטרטגיות מטא-שונות (Builds) הנוצרות לאורך המשחק. לדוגמה – עבור התותחים האוטומטיים ששומרים על השדה שלכם ניתן למצוא שדרוגים שמגדילים את קצב הירייה, את טווח הירי, ההדף שהם מחילים על האויב(Knockback).

אבל זה לא נגמר כאן – תוכלו לשדרג את התותחים כך שישפיעו גם על הגידולים שלכם: החל מהיכולת להשקות את הצמחים הסמוכים אליהם, ואפילו להשפיע על קצב הגדילה שלהם. באופן זה תוכלו להימנע מבזבוז משאבים על השגת חייות או שדרוגים אחרים, ולצמצם את האסטרטגיה שלכם לכדי אחת מנצחת.

כמובן, שמרכיב ה-RNG במשחק מאוד משמעותי, ופעמים רבות לא תדעו איזה בילד יפתח בפניכם במהלך הריצה הנוכחית שלכם. הרנדומליות בשילוב הבילדים מהווים חלק מהכיף במשחק, ובתורם יוצרים גיוון מלהיב במיוחד. גיוון זה הוביל לכך שחזרתי למשחק שוב ושוב לריצות נוספות, והזמן המצטבר שלי במשחק הגיע כבר ל-70 שעות.

קח אישה ובנה לה בית, או איש, או חרק

אסטרטגיות המטא השונות רבות מושפעות לא רק מהשדרוגים השונים אלא אפילו מבן או בת הזוג שתבחרו לכם. המשחק מאפשר חופש בבחירה: ללא תלות במין הדמות שלכם (אחת מתוך 3 נכון לעכשיו), תוכלו לחזר במקביל אחרי 2 בני או בנות-זוג פוטנציאלים.

בסוף כל יום תוכלו לבחור למי להעניק את הוורדים שתגדלו ובכך לחמם את היחסים עמם. אבל – הוורדים הם גידול נדיר יחסית, ובעזרתם גם תוכלו להגדיל את כמות החיים שלכם. בכל פעם שתעניקו ורד לבן/בת הזוג הם יעניקו לכם בונוס כלשהו. עד לשלב של החתונה ואז הם יצטרפו אליכם לחווה ויסייעו לכם.

לא רוצים להתחייב לבן/בת-זוג יחיד? תוכלו לתפוס לאורך הדרך שדרוג שיאפשר לכם פוליגמיה, ואם תאספו מספיק ורדים תוכלו לקחת 2 בני-זוג לחווה! לא מספיק? לא תמיד בני-הזוג הפוטנציאלים הם בכלל בני-אדם…

כמובן, שהדמות איתה תבחרו לשחק משפיעה אף היא על הריצה שלכם, מכיוון שכל דמות מביאה איתה בונוס כזה או אחר לריצה. יש גם טרקטורים שתוכלו לאסוף ולהפעיל, מגילות קסם ודברים נוספים ומטורללים שמתרחשים ומשפיעים על הרנדומליות והגיוון של כל ריצה וריצה במשחק.

הנמלים זוכרות, וכך גם החתולים

הריצות שלכם במשחק יתפרסו כאמור על פני מחזורי יום ולילה, שבסופם תחזרו למרכז העיירה כדי להצטייד מחדש למחזור הבא. ביום אתם אמורים לתור את האזורים השונים, ועם תחילת הלילה אתם אמורים לחזור להגן על היבול שלכם מפני האויבים.

מכיוון שכל 3 מחזורי יום ולילה (או יממה) מהווים עונה במשחק, בכל סוף עונה אתם תתקלו בשלב בוס בו תצטרכו להביס אויב אימתני וחזק במיוחד. לאחר שתביסו(או תשרדו) את הבוס, יערך פסטיבל בעיירה, בו בהתאם לביצועים שלכם במהלך העונה תתוגמלו.

כך באה לידי ביטוי השפעתו של ז'אנר המטרודויניה על המשחק. אם תצלחו את כל 5 הבוסים, תפתח בפניכם שנה חדשה שהיא בעצם אותו סבב של 4 עונות רק ברמת קושי עולה.

במהלך הריצות שלכם אתם תאספו Cornucopia, או קרני שפע בעברית. את קרני השפע האלה אתם תוכלו להשקיע באחד משני אפיקים במסך הראשי של המשחק: ברכישת חתולים, או בשדרוגים קבועים לחלקים שונים בבית החווה שלכם אצל תלי הנמלים ששחררתם במהלך הריצות.

Atomicrops upgrades
מערכת השדרוגים הקבועים מושתת על תשלום לתלי הנמלים במסך החווה הראשי

בעוד שלא ברור לי עדיין מה רכישת החתולים מאפשרת, רכישת השדרוגים אצל הנמלים הפועלות יהפכו את המשחק לטיפה קל יותר ע"י שדרוגים מינוריים ויקרים מאוד לאלמנטים שונים במשחק. כך יווצר מצב שפעמים רבות תבצעו ריצה שנדונה מראש לכישלון, רק כדי לצבור מספיק קרני שפע בשביל שדרוגים נוספים.

סיכום – Atomicrops הוא כיף אטומי

חווית המשחק ב-Atomicrops היא ללא ספק חוויה צבעונית, רועשת ומטורללת, וזה בדיוק מה שהמפתחים של המשחק ניסו להעביר. פעמים רבות אני מוצא את עצמי במהלך היום (וגם ברגע כתיבת שורות אלו), מזמזם לעצמי את נעימת המשחק המשונה, דבר שמוביל למחשבה על הריצה הקודמת והריצה הבאה ועל אסטרטגיית המטא שאני רוצה לנסות בפעם הבאה שאשחק.

הדמות איתה תשחקו משפיעה אף היא על אופי הריצה שלכם

בעיניי – זהו המדד העיקרי לאיכותו של משחק: האם הוא מעסיק את השחקן גם כאשר הוא לא משחק בו באופן פעיל. מכיוון שניתן לשמור את ההתקדמות בסוף כל יום, המשחק מעולה לסשנים קצרים וקצובים של משחק מהיר, מתוגמל ומטורלל.

אל המוזיקה המטורללת של המשחק מצטרפת גרפיקה זרחנית במיוחד בסגנון פיקסלארט, ויחד עם תחושת ההומור הכללית מתקבלת חוויה מוצלחת במיוחד. אין פלא שהמשחק הופץ על ידי Raw Fury, מפיצה שידועה בצבעוניות שלה ובחוש ההומור המוזר.

Atomicrops הוא המשחק שלאורך החצי שנה האחרונה שיחקתי בו בכמות הרבה ביותר, ודאגתי לוודא שאני לא מפספס אף אחד מהעדכונים לאורך תקופת ה-Early Acces שלו.

ווית המשחק ב-Atomicrops היא ללא ספק חוויה צבעונית, רועשת ומטורללת

מפתחת: Bird Bath Games

מפיצה: Raw Fury

תאריך יציאה: 28 במאי, 2020

ז'אנר: פעולה, גינון

זמין על: PC, PS4, NS, XBO

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Atomicrops סופק על ידי Raw Fury