בהכרזה עיתונאית משותפת הודיעה EA על כוונתה לחזור ל-Steam אחרי כמעט עשור שהיתה בחוץ. הכותר הראשון שיכנס לחנות יהיה הכותר החם של EA נכון לעכשיו, הלא הוא Star Wars Jedi: Fallen Order. בנוסף לכך, המשחק Apex Legends יגיע ל-Steam ויאפשר משחק דרך חנות החברה. שיתוף פעולה נוסף מגיע מכיוון שירותי הפרמיום של חברת Electronic Arts, שירות EA Access Premier.

בפרקים הקודמים

סיפורנו התחיל בשנת 2011 כשחברת EA שחררה את חנות Origin לאוויר העולם ונטשה את הפלטפורמה של Steam לטובת דרך עצמאית. כידוע, Steam גובה 30% מכל ההכנסות ממשחקים וחברת EA לא רצתה לחלוק את הכנסותיה עם המפיצה. שתי החברות נפרדו בלחיצת יד והמשיכו כל אחת לדרכה. EA אף שחררה מעט כותרים לחנות של Steam עד לשנת 2013.

לאחרונה שינויים כבירים חלים בשוק המשחקים. Epic פתחה חנות משחקים ומנסה להתחרות ב-Steam על ידי דרישת בלעדיות ממשחקים אצלה וניצול הרווחים האדירים מ-Fortnite כדי לממן משחקים חינם ללקוחות. לעבדכם הנאמן יש ספריה לא קטנה בחנות של Epic מבלי להוציא כסף בכלל. התחרות מקשה מאוד על Steam והיא צריכה למצוא תגובה הולמת.

מהצד השני, חברות כמו EA עם EA Access, חברת Microsoft עם Xbox Game Pass, חברת Ubisoft עם Uplay Plus ואפילו Stadia של Google ו-Arcade של Apple, כולן מציעות מודל חדש: גישה מלאה לכל המשחקים בתמורה למנוי חודשי, בדיוק כמו Netflix. מודל המנוי מקודם בעוצמה בעיקר על ידי Microsoft שאפילו מנסה להגיע להסדר מול Sony ולהכניס את מודל המנוי ל-PlayStation. בינתיים Steam עדיין משמשת כחנות לממכר משחקים והמודל של מנוי מאיים עליה בדיוק כמו ש-Netflix מאיים על שירותי VOD בתשלום.

Apex Legends characters

על מנת לקדם את שירותי המנוי בתשלום, חברת EA אף מפתחת מודל של הזרמה בענן למשחקים. בשילוב עם המנוי EA Access היא תוכל להציע פלטפורמה שתשלב גם היצע עשיר של משחקים וגם שירות הזרמת משחקים בענן.

מלחמת הפלטפורמות

ל-EA יש עוד קלף בשרוול, המשחק Apex Legends הצליח לגייס 70 מיליון שחקנים בתקופה הקצרה שהוא קיים, והחל להוות רכיב משמעותי ברווחים של החברה, כפי שפרסמה בדוחות שיצאו ב-29 לאוקטובר. משחק ה-Battle Royale המצליח מכניס הרבה כסף לחברה ממכירת סקינים ותוספים קוסמטיים, וב-EA ישמחו להגדיל את מעגל הלקוחות. במקרה, ל-Steam יש מאגר לקוחות ענק, והחברה מחפשת כותרים אקסקלוסיביים שימנעו בריחת לקוחות לחנות המתחרה Epic.

star wars jedi fallen order purge trooper

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה, היא האם Steam תגבה מ-EA את אותם דמי המכירות של 30% מכל ההכנסות. זה חשוב בעיקר במשחק כמו Apex Legends שאחראי לחלק גדול מההכנסות של EA. המודל הקלאסי של Steam עומד על 30% עד 10 מיליון דולר, 25% עד 50 מיליון דולר ו 20% מחמישים והלאה. יכול להיות ש-EA השיגה עסקה טובה יותר, ויכול להיות שלא. את התשובה לכך כנראה שלא נגלה בקרוב. מה שכן, מלחמת החנויות והשירותים מחממת מנועים חזק לקראת 2020.

לדעתי שיתוף הפעולה בין EA ל Steam יניב פירות לשני הצדדים, אך ימים יגידו אם הסינרגיה ביניהן תצליח. כמובן שאהיה כאן לעדכן.