עם קרבות טקטיים מלהיבים, אנימציות מרהיבות, מערכת שדרוג עמוקה, וסיפור קליל וכיפי, Relayer הוא משחק תפקידים טקטי מצויין שאתם חייבים לשמוע עליו.


Relayer הוא קצת כמו Fire Emblem פוגש Gundam פוגש Mass Effect, אבל עם סיפור קצת פחות רציני. יש לו מערכת קרב מגניבה, עם אנימציות אפיות ועצי שדרוג מעולים.

בחלל סיפור קל

הסיפור של Relayer מכניס אותנו למלחמה בין בני האדם, לאיום חייזרי בשם ה-Relayers, שהם סוג של חייזרים קוסמיים שמבטלים את הכבידה בשלל כוכבים כדי לגרום למוות של היקום. זה מאוד מאס אפקטי מבחינת קונספט, אבל כצפוי, הרבה יותר אנימה בביצוע.

הסיפור מועבר לנו בסגנון visual novel, שבו אנחנו רואים איורים של הדמויות והסצינות השונות, אבל בלי אנימציות מלאות, ועדיין – משהו בהתנהגות, באפקטים הקוליים, ובכתיבה, עזר לי לדמיין בדיוק מה קורה בכל קטע, ואיך הוא היה אמור להראות אם הוא כן היה מוצג בצורה אחרת.

העלילה מלאה בעליות וירידות, אבל הכל נשאר יחסית קליל, בלי איזו דרמה מוחשית. כשהעלילה רוצה להשתעשע, היא עושה את זה בקלות, אבל כשהדברים אמורים להיות רציניים, משהו שם עדיין לא באמת הגיוני.

relayer characters

העלילה באופן כללי לא בוגרת במיוחד, וזה מתבטא בעיקר בזה שהמוטיבציות של הדמויות לא תמיד משכנעות במיוחד. 

לאורך הסיפור אנחנו פוגשים שלל דמויות צבעוניות, חלקן טובות, חלקן רעות, ובאופן מעניין – בהרבה מקרים לא באמת ברור מי הולך להשאר טוב או רע לאורך כל העלילה. 

לצד העלילה הראשית, המשחק גם מציע לנו אירועים קצרצרים שאפשר לצפות בהם בין הפרקים של הסיפור. הם אופציונליים, אבל לרוב מציעים לנו מבט לתוך הרקע של הדמויות, או סתם טיפה של הומור.

אז גם אם העלילה לא תמיד מצליחה להיות רצינית, היא מעניינת וכיפית מספיק בשביל שנרצה להתקדם משלב לשלב, לא רק בשביל המשחקיות, אלא גם בשביל לראות מה יקרה.

מכה מכה במכה

כמובן ש-Relayer כאן בשביל לתת לנו קרבות מכה (Mecha) טקטיים בחלל, והם פשוט מעולים. אם הייתי צריך להניח אותם איפשהו על הסרגל שבין Fire Emblem, לבין Final Fantasy Tactics או Disgaea, הוא בהחלט יותר דומה ל-Fire Emblem.

relayer map

במבט ראשון, המפות של Relayer נראות אולי טיפה משעממות. רובן המוחלט נקיות ממכשולים – סתם חלל ריק מלבני. אבל מהר מאוד אתם מגלים שהאויבים שאתם נלחמים בהם והיכולות שלכם הם מה שמספקים את העניין העיקרי בקרבות.

בין באפים, דיבאפים, ופתיונות, המשחק מציע לכם שלל דרכים לשנות את מצב הקרב, ולהתמודד מול צי מכאות גדול וחזק בהרבה משלכם.

היכולות הכי מעניינות בארסנל שלכם הן התקפות כבידה אולטימטיביות שהדמויות שלכם יכולות להפעיל. ההתקפות הללו פועלות על טווח גדול, ועושות מלא נזק, והאנימציות שלהן מגניבות בטירוף. 

מעבר לאויבים רגילים, לאורך הסיפור אנחנו נילחם גם מול מכאות ענקיים עם יכולות קטלניות שיקחו את היכולות האסטרטגיות שלנו לקצה. אלה היו הקרבות הקשים והמעניינים ביותר במשחק.

בנוסף לשלבי הסיפור, שאפשר לשחק אותם כמה פעמים שרוצים כדי להעלות את הדמויות רמות, יש גם כמה שלבי בונוס בסימולטור. חלקם מציעים מכשולים אמיתיים או הרכב אויבים מפתיע, ובכללי נותנים יותר מאשר סתם הזדמנות לגריינד של רמות.

Relayer Assault

ביחד, כל אלה יוצרים מערכת קרב מתוחכמת ומעניינת שדורשת מכם חשיבה טקטית עמוקה שנהניתי ממנה מאוד.

עצי יכולות וכל מה שטוב

ביחד עם מערכת הקרבות המצויינת, Relayer מציע גם מערכת קסטומיזציה מוצלחת לדמויות עצמן, שגם היא מציעה לא מעט עומק.

כל אחת מהדמויות שלכם משתמשת בסוג מכה קבוע, אבל את המקצוע אתם יכולים לבנות בצורה התקפית או תומכת יותר. את זה אתם עושים דרך עץ יכולות עשיר שקל להשאב אליו.

בנוסף לעץ היכולות, אתם יכולים לקנות ציוד עבור הדמויות שלכם ולשפר אותו. הפן הזה קצת פחות מעמיק, ואין מבחר עצום של נשקים או ציוד, במיוחד בהשוואה למשחקים אחרים בסגנון.

כל המערכות הללו מתחברות למכה-זורד אחד שמקנה עומק מספק לקסטומיזציה.

relayer map

כיף לראות אקשן ראוותני

כשזה מגיע לגרפיקה, Relayer נראה טוב! כל קומבינציה של קרב בין שני מכאות יכולה להוביל לאנימציה שונה. לא רק ברמה של לראות את המכה שלכם מניף את החרב או יורה ברובה, אלא גם ברמה של סצינת קרב קצרצרה. 

השיא של אלה הוא האנימציות של התקפות הכבידה האולטימטיביות, שהן אפיות וממש בסגנון אנימה.

האיורים של הדמויות בסצינות הסיפור נראים טוב, ומלווים בדיבוב טוב, גם אם לא כל הקאסט סופר מוכר. אם תהיתם, הדיבוב זמין גם באנגלית, כדי לפנות גם לקהל יותר בינלאומי.

את הקרבות מלווה מוזיקה מעולה וקליטה שהזכירה לי את המנגינות של הקרבות בפייר אמבלם. אני בהחלט הולך להאזין לפס הקול של המשחק בהמשך.

relayer scout

Relayer משחק שקרוב ללב שלי. אני עוקב אחריו מאז שהוא הוכרז, ואפילו היתה לי את ההזדמנות לראיין את מפיק ובמאי המשחק יאסודה יושימי (Yasuda Yoshimi). 

זה עושה אותי כל כך שמח שהמשחק באמת עונה על הציפיות הגבוהות שמפתחי המשחק יצרו – האנימציות בקרבות אפיות, מערכת הקרב באמת עמוקה, וזה תענוג לטייל על עצי היכולות ולפתוח יכולות חדשות.

את כל אלה מלווה סיפור, שהוא אולי לא הכי רציני, אבל בהחלט כיף להתקדם בו.

אז יאללה, קחו את המכה שלכם, וצאו לסיבוב טקטי בחלל עם Relayer!

מפתחת: Kadokawa Games

מפיצה: Clouded Leopard Entertainment

תאריך יציאה: 24 במרץ 2022

ז'אנר: תפקידים

זמין על: PS4, PS5

בוקר על: PS5

עותק הביקורת של Relayer סופק על ידי Kadokawa Games.