Microsoft חוזרת עם הסימולטור האיקוני שלה במידול של כל פינה בעולם. Microsoft Flight Simulator 2020 הוא בהחלט אחד הפרויקטים המרשימים שנעשו בעולם הסימולטורים עד היום.


הסימולטור הראשון של Microsoft יצא ב-1982 והיה פסגת הטכנולוגיה בשעתו. הוא ניצל את מירב כוח העיבוד של המחשב בזמנו (IBM) והיה ללהיט. מאז יצאו גרסאות נוספות כשהאחרונה היתה ב-2006 עם ריענון קל ב-2014. אז תארו לכם את ההתרגשות שהיתה בקרב טייסי סימולטורים כשהוכרז Microsoft Flight Simulator 2020 באמצע שנת 2019.

משחקי סימולטור של Microsoft היוו תמיד בסיס לקהילה גדולה של טייסים ובקרי טיסה שישבו במגדלי פיקוח וירטואליים. בעוד שהכתר עבר מהסימולטורים של Microsoft למתחרים המעודכנים יותר כמו Prepared של Lockheed Martin ו-Xplane, קהילת טייסי Microsoft חיה ובעטה כל השנים ושמחה על הגעתו של המתחרה החדש שאמור להעלות את הרף כמו שרק Microsoft יודעת.

Microsoft החליטה ללכת על גישה מהפכנית ושונה מכל הסימולטורים שהכרנו, וממשחקים בכלל. הבסיס עצמו של העולם לא יישב על המחשב אלא יוזרם מהשרתים של Microsoft וכך יפתור את בעיית הנפח. כדור הארץ נבנה במלואו באמצעות המפות של Bing ומגיע לגודל אסטרונומי של 2 Petabyte של מידע. זה מה שלקח ל-Microsoft כדי למדל את העולם כולו עד לפרטים הקטנים.

השיטה שבה השתמשו היא שימוש בבינה מלאכותית שתלמד את המפות של Bing ותדע לשחזר אותן בצורה תלת מימדית. כך ישבו מכונות, הסתכלו על מפות, והפכו אותם לעולם תלת מימדי כמעט מושלם. אם תמיד צחקנו על בינה מלאכותית ו-Skynet, אז זה הזמן להתחיל לדאוג.

המידע מופיע בכיס המושב שלפניכם

הממשק של Microsoft Flight Simulator 2020 פשוט עובד טוב. הדבר הראשון שהבחנתי בו היה הטיפים הקטנים בצד שמסבירים מה אומרת כל בחירה. בעיקר בהתחלה כשבוחרים את ההגדרות לברירת המחדל של המשחק. שאר התפריטים מסודרים יפה וברורים. תפריט הבית מכיל את הגלובוס, כדור הארץ בזמן אמת ועליו עשרות אלפי נקודות המייצגות שדות תעופה ונקודות עניין ברחבי העולם. אפשר לשחק עם הממשק של העולם ולשנות דברים בקלות.

אחד המהלכים החכמים שעשו פה הוא שלא צוירו גבולות על מדינות. כידוע כל מפה היא חומר נפץ פוליטי, הגדה המערבית, צפון קפריסין ועוד שלל דוגמאות שקיימות בעולם. Microsoft פשוט לא ציירו גבולות, וחסכו מעצמם את הבעיה.

Microsoft Flight Simulator 2020

המפה שבצורת כדור הארץ מאפשרת למנוע חיפוש בסיסי ביותר, שחסרות בו תוצאות שהייתי מצפה ממנוע חיפוש למצוא. הייתי מצפה מ-Bing להיות מסוגלת למצוא כתובות או נקודות עניין מעבר לבסיסיות. למשל חיפוש של פירמידות כן הניב את הפירמידות במצריים אך Sagrada לא מצא כלום בברצלונה. גם פתח תקווה לא מופיעה בחיפוש, אבל זה לא מפתיע וכנראה נאמן למציאות. חיפוש בעברית אינו קיים גם כן, אבל ניתן למצוא נקודות לפי קווי אורך וגובה כמו ב-GPS.

ממשק מזג האוויר לא פחות ממדהים וניתן לבחור בין מזג אוויר חי, מזג אוויר קבוע מראש וקסטומיזציה מלאה של הגשם, השלג, העננים הברקים ושעות היום. את כל זה ניתן גם לשנות במהלך הטיסה עצמה.

תפריט האפשרויות גם בנוי מעולה ונותן תיאור מובן של כל אפשרות והמשמעות שלה, אך הדבר שהכי הרשים אותי היה תפריט השליטה. כפי שאתם ודאי יודעים, טייס שמכבד את עצמו משתמש ב- HOTAS או Yoke. אם זה נשמע לכם כמו קללות ביידיש אז הכנו לכם מדריך קצר שיסביר על המכשירים הללו.

תפריט השליטה של Microsoft Flight Simulator 2020 פשוט מעולה. הוא מזהה את כל הציוד ההיקפי שיש לי, ומציע אפשרות קסטומיזציה וחיפוש מצוינת. מעולם לא היה קל יותר להכין HOTAS לטיסה, ורואים שמי שעשה את זה מבין בסימולטורים ויודע כמה חשוב להתאים את השליטה במטוסים. רק נקודה אחת שלא היתה מובנת לי היא הבחירה במצערת ככפתורים ולא כציר. לרוב האנשים זה לא אומר הרבה, אבל עבורי, כטייס סימולטורים, זו בחירה לא מובנת, ועדיף לתת את האופציה של גם וגם כמו שעשו בשאר המקרים.

תסתכל עליי, אני הקפטן עכשיו

המטוסים של Microsoft Flight Simulator 2020 באים בצורות רבות אך לא כל כך מגוונות. בגרסת הפרימיום של המשחק יש כ-30 מטוסים מתוכם 22 מטוסי פרופלור, 3 מטוסי טורבו פרופלור, שני מטוסי נוסעים סילוניים, ושלושה מטוסי נוסעים (Airliner). כפי שאתם שמים לב, מטוסי פרופלור שולטים כאן ובפער ניכר. חסרים לי מטוסי סילון, במיוחד צבאיים, וגם מסוקים נעדרים מהתמונה, למרות שניתן למצוא מנחתי מסוקים על המפה, אז זה אולי שמור לפיתוחים עתידיים.

גם בחירת המטוס מאפשרת קסטומיזציה, החל מרמת מספר המטוס, דרך סוגי תקלות אפשריות וכלה בכמות הנוסעים והדלק במטוס. רמות הדיוק של הקוקפיט מרשימות. אני עוד לא מכיר את כל 30 המטוסים שיש במשחק אבל באלו שכן טסתי מצאתי נאמנות גבוהה למקור. כמובן שרצתי לבדוק באינטרנט סרטונים כדי לראות עד כמה הם דומים וזה נראה דומה מאוד. אפילו חוברות הפעלה של מטוסים קיימים טובות ל-Microsoft Flight Simulator 2020.

פה עשו המפתחים מהלך שהוא לא פחות ממבריק והמציאו את הצ'קליסט. זהו בעצם סדר הפעולות להנעת מטוס. לא צריך להכיר את המטוס, לא צריך לדעת אפילו איפה נמצא כל כפתור. פשוט עקבו אחרי הצ'קליסט ותוכלו להניע כל מטוס, החל מה-Icon A5 ועד ל-Dreamliner. אני לא יודע להגיד בוודאות עד כמה המודל מדוייק, אבל אני יודע שבואינג הם שכנים של Microsoft Flight Simulator 2020 והם עבדו בצמוד על המטוסים הללו.

מודל התעופה עצמו נראה גם כן מציאותי למדי ותנועת המטוסים באוויר מרגישה אמיתית עד כמה שאני יכול לאמוד. אין ספק שעולם הסימולטורים עשה מהלך גדול בארבעים השנים מאז הסימולטור הראשון שלהם.

אם מודל תעופה ריאליסטי מלחיץ אתכם, אל חשש, יש הרבה אפשרויות שליטה במטוס וניתן להתאים את רמת הריאליזם מול הקלות שבהפעלת המטוס כפי שתרצו. Microsoft Flight Simulator 2020 ישמח לעזור לכם להטיס את המטוס כמה שרק תרצו – במידת הצורך, הוא ימריא בשבילכם וינחת בשבילכם, ויתן לכם שליטה מלאה או חלקית, תוך כדי שהוא עוזר למנוע נזק מסויים למטוס. בנוסף לסיוע הזה, יש שלוש רמות טיסה שניתן לבחור מהן: Assisted, Middle Ground, ו-True to Life. יש המון אספקטים שונים בהטסה, ולכל אחד מהם אפשר לבחור את רמת הטיסה המתאימה. באמת שלא צריך להיות אמיליה ארהארט בשביל לגרום לכלים האלה לעוף.

בנוסף לכך, גם מי שמטיס את המטוסים בצורה הכי ריאליסטית יוכל להנות משלל אפשרויות של טייס אוטומטי שיקלו על הטיסה עצמה, החל משליטה על הגובה ואיזון, ועד הגעה ליעד לפי GPS. מפתחי Microsoft Flight Simulator 2020 חברו לחברת Garmin לצורך הסימולטור ובחלק מהמטוסים מותקנים מכשירי GPS אמיתיים (אבל לא באמת, זה סימולטור) שמאפשרים למחשב המטוס לנווט את דרכו לאיזה יעד שתרצו.

כל תאי הטייס הינם בעלי כפתורים שניתן ללחוץ עליהם ובכך לשלוט על מערכות המטוס, החל מתדרי רדיו, המצערת וההגאים, ועד למערכות מיזוג האוויר. אבל אל דאגה, לכל דבר יש קיצור במקשים שיחסוך לכם את הצורך להתעסק בזה אם לא רציתם מעולם להקליק על כפתורים. לא כל המקשים עובדים, אבל אלו שחשובים כן.

בנוסף לכך, יש מערכת תקשורת שלמה עם מגדלי הפיקוח, דרכם ניתן לבקש בקשר פעולות או לחלופין לתת לטייס המשנה, כלומר למחשב, לבצע אותן.

המשחק עצמו תומך בריבוי משתתפים ואפשר לטוס ביחד עם חברים או אנשים רנדומליים. ניתן גם להכניס תנועת מטוסים אמיתית לתוך המשחק עצמו, אבל בימי הקורונה ניתן לראות שהשמיים יחסית ריקים.

כמו כל Microsoft Flight Simulator גם הסימולטור הזה מחובר ל-Vatsim שמאפשר לאנשים לדמות מגדלי פיקוח ולתת לשחקנים אחרים לשלוט במגדל הפיקוח. זהו מאפיין מאוד בולט של סדרת Microsoft Flight Simulator והוא חלק אינטגרלי מהקהילה שיש סביב הסדרה.

שימו לב לנוף מהחלון

במשחק תוכלו להמריא או לנחות בכ-37,000 שדות תעופה כשמתוכם עד 30 שדות נבנו באופן ידני ועוצבו על ידי מפתחי הסימולטור לדיוק מירבי. אבל אל תטעו, גם אלו שנעשו באמצעות מחשב מרשימים לא פחות. שדות התעופה הומים באנשים, רכבים ומפעילים. יש שערים ושרוולים והתחושה היא אמיתית לגמרי. גם המטוסים עצמם נבנו בדיוק רב, וקל מאוד להטעות אנשים לחשוב שאלו מטוסים אמיתיים. Microsoft Flight Simulator 2020 בהחלט מתעלה על עצמו, בעיקר בהדמיית העולם החיצוני.

כשהמשחק הוכרז הוא עורר עניין בקרב שחקנים רבים ולא רק בגלל שתחום הסימולטורים נהיה מעניין. זו היתה נישה ונשארה נישה בעולם הגיימינג. אבל מה שהובטח היה עולם שלם שנוצר באמצעות תוכנה. Microsoft Flight Simulator 2020 לוקח את המפות שלהם של Bing וממדל באמצעותו את העולם כולו, וזה עובד. העולם של Microsoft Flight Simulator 2020 הוא עולם אמיתי, מדוייק ושוקק חיים וירטואליים: מכוניות נוסעות לשום מקום, אורות בלילה, עצים, הרים ואפילו בעלי חיים.

הגרפיקה של המשחק היא מעבר למהממת, והיא הדבר הכי מציאותי שראיתי במשחק אי פעם. העננים נראית אמיתיים, כמו גם השלג והסופות. לקחתי את המטוסים לכל פינה בקצוות העולם, מים המלח ועד האוורסט, מאנטרקטיקה ועד הפיורדים, ממדבר סיני ועד למנהטן. בכל מקום הגרפיקה היממה אותי ואת כל מי שראה. משחק האור והחושך, היום והלילה פשוט מצוין, העננים מרגישים אמיתיים והשקיעות מעלפות כמעט כמו במציאות.

השליטה על המצלמות קצת מסובכת ולקח לי זמן ללמוד אותה אבל היא מאפשרת לצלם תמונות שלא יביישו את מיטב הצלמים.

לא הכל מושלם עם זאת, תל אביב נראית כמו עיירת מערבונים עם בקתות עץ, אבל בהתחשב בבניה כאן, אולי זה לא היה כזה נורא למדל אותה כך. בכל מקרה, אפשר לראות פה ושם פספוסים, ואפשר לראות את תמונות הלווין מפספסות מדי פעם. אבל בשביל מפה שמכסה 500 מיליון קילומטרים רבועים נעשתה כאן עבודה ממש טובה. אני בטוח שהבינה המלאכותית של Microsoft Flight Simulator 2020 לא סיימה את עבודתה ונתחיל לראות מקצי שיפורים עם הזמן, כמו גם כלי טיס נוספים כיוון ש-Microsoft Flight Simulator 2020 פתוח למודים ואפשרויות של צד ג' ויתן לאנשים לפתח דברים נוספים למשחק, בתשלום ובחינם.

Microsoft Flight Simulator 2020 הבטיח וקיים. המשחק מהודק ועשוי לעילא ולעילא. העולם כולו מודל בצורה יוצאת מן הכלל והחברה לא התפשרה על מידול אמיתי ומדוייק של כל המטוסים. לא מדובר כאן באיזו גרסה תלת מימדית מתחרה ל-Google Earth, אלא בסימולטור אמיתי שמעניק חוויה מהקרקע ועד מעל לעננים.

גם השיהוקים שהגיעו עם המשחק ביום ההשקה פעוטים יחסית למשחקים שמגיעים היום והם בהחלט הצליחו להציב רף גבוה ואף לעמוד בו. המשחק זמין גם ב-Xbox Game Pass, כך שגם מי שאינו בטוח שזהמשחק יקרוץ לו יש את האפשרות לנסות אותו לחודש.

כאן הקברניט ואני מאחל לכולכם טיסה נעימה.

מפתחת: Asobo Studio

מפיצה: Xbox Game Studios

תאריך יציאה: 18 לאוגוסט, 2020

ז'אנר: סימולציה

זמין על: Xbox One, PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Microsoft Flight Simulator 2020 סופק על ידי בנדא מגנטיק.