חברת DJI הוציאה את ה-Mavic Mini אח קטן לרחפן הדגל שלה. זו גרסה קטנה הנוחה לנשיאה ומציעה ביצועים מרשימים, אך עדיין חסרות בו כמה תכונות נדרשות.


חברת DJI הסינית הבליחה לעולמנו יחד עם עליית הרחפנים ומיתגה את עצמה כשם עולמי בכל הקשור לאותם מטוסים ארבעה רוטוריים. הרחפן החדש שלהם DJI Mini Mavic מנסה לארוז את אחיו הגדול באריזה פשוטה וקלה לנשיאה ולהפוך אותו למצלמה מעופפת לטיולים.

כלי טיס בלתי מאויישים (כטב"מ) הולכים אחורה כל הדרך עד למלחמת העולם הראשונה, אך החלו לשמש לצילומים ומודיעין באופן נרחב בעיקר במלחמת ויאטנם, ואפילו במלחמת יום הכיפורים היו מטוסים ללא טייס. מאז עשו הרחפנים כברת דרך ארוכה וכיום הם אותם רחפנים ארבעה רוטוריים מונעים בחשמל שמשמשים טייסים חובבנים רבים ברחבי העולם כמצלמות מעופפות וכצעצועים אתגריים.

מתחת למכסה המנוע של ה-Mavic Mini

רחפן ה-Mavic Mini הושק בסוף 2019 כמענה לדרישה לרחפנים זולים ונוחים לנשיאה. בהתאם למטרה שלשמה נוצר הוא קטן וקל ובמחיר נוח מאוד יחסית לרחפנים של DJI. משקלו עומד על 249 גרם ויחד עם זרועות מתקפלות הוא לא גדול בהרבה מטלפון נייד כאשר הוא מגיע במצב מקופל.

יחד איתו מגיע השלט ששוקל בערך אותו הדבר ומגיע באותן המידות, שאף הוא מתקפל לגודל נוח לנשיאה. עם הסוללה שאמורה לספק 30 דקות של טיסה, הצלחתי הגעתי ל-25 דקות טיסה. לא רע ביחס לנתוני היצרן, ואני מתאר לעצמי שמשך זמן הסוללה תלוי בכמות השימוש בתכונות הרחפן.

הרחפן נטען באמצעות כבל USB-A ואם לא שמעתם על הדגם הזה אז אתם צודקים, זה היה רעיון מאוד גרוע של המעצבים ולא ברור מדוע החברה בחרה להשתמש בכבל זה. בכל מקרה ניתן להשתמש בכבל USB-C אם ממש מתאמצים.

הרחפן מגיע עם מגיני רוטורים ששומרים עליו ובהתאם מגבילים את הטווח שלו. המגנים ניתנים להסרה בקלות וכך הרחפן יודע לשחרר את ההגבלות על הגובה והטווח. זה פיצ'ר נחמד שמאפשר ללמוד לשלוט על הרחפן ללא חשש, ואף להטיסו בתוך מבנים.

השלט נוח ביותר ומגיע עם שני סטיקים שהרגישו לי טבעי ביד כיוון שאני מטיס סימולטורים. אך גם משתמשים שאינם מנוסים בהטסת סימולטורים הרגישו בנוח עם הסטיקים מהרגע הראשון.

השלט עצמו מתחבר לטלפון הנייד וניתן להפעיל ממנו את המצלמה והממשק לשליטה ברחפן. בעוד שהרחפן עצמו נשלט באמצעות הסטיקים, הוראות טיסה אוטומטית והמצלמה נעשים דרך אפליקציה ייעודית המתממשקת בין הטלפון החכם לשלט דרך כבל, ומשם לרחפן עצמו.

המצלמה יכולה לצלם ברזולוציה של עד 2K ובקצב של 60FPS, ומספקת אפשרויות שליטה בסיסיות על התכונות שלה. המצלמה מעוגנת באמצעות חיישן Gimbal השומר על המצלמה מאוזנת ביחס לאופק ללא תלות במצב הרחפן.

ה-Gimbal מאפשר למצלמה לשמור על זווית צילום רציפה לאורך כל הדרך ללא תלות בטלטלות אותן חווה הרחפן עקב תנועתו או הרוח.

בנוסף יש לרחפן כפתור גלילה המאפשר לשלוט על זווית הגימבל ביחס לקו האופק. החל מ 15 מעלות כלפי מעלה ועד 90 מעלות כלפי מטה. הרחפן לא מגיע עם חיישנים בצד ומקדימה, אלא רק למטה כדי לזהות נחיתה, לכן יש להיזהר בשימוש בו באיזורים סגורים וחבל.

dji mavic mini banana for scale
בננה לצורך קנה מידה של רחפן ה-DJI Mini Mavic והשלט שלו

לתפוס שליטה

ההפעלה הראשונית של המכשיר מעבירה טוטוריאל קצר, ולאחר מכן צריך להירשם ולהכניס שם משתמש כדי לשחרר את ההגבלות על הרחפן.

הרחפן מצויד ב-3 מצבי טיסה: רגיל, סינמטי וספורטיבי. כאשר הסינמטי הוא האיטי יותר והספורטיבי הוא המהיר יותר. זה מתבטא בזריזות שבה מגיב הרחפן לפקודות שמגיעות מהשלט ובאופן שבו הוידאו מוחלק.

ההמראה והנחיתה נעשות באמצעות מגע על המסך כאשר הרחפן יודע לזהות נחיתה גם לפי מד קרבה. בנוסף ניתן לתכנת את הגובה והמרחק של הרחפן מהטייס כדי למנוע מצבים של אובדן קשר עין.

השליטה על הרחפן פשוטה ואינטואיטיבית, סטיק אחד נע רוחבית, סטיק שני נע אנכית ועל ציר הסיבוב, כאשר את הכל ניתן לכיוונון לפי הטעם. לא ראיתי צורך להתעסק בהגדרות היצרן שכן התכנות הראשוני היה מצוין עבורי.

במצב הספורט השליטה מעט עצבנית ואינה מומלצת לטייס המתחיל, מחשש לפגיעה בעצמים ונזק לרחפן עצמו. זאת ועוד לאור העובדה שני המצבים האחרים נותנים מענה מצוין לשימושים הממוצעים.

היכולת של הרחפן לתקן את עצמו בזמן המעוף מרשימה ביותר והתבטאה במקרים של רוח חזקה כאשר הרחפן שמר על עצמו ישר וחלק חרף משבי רוח חזקים. מעבר לכך כאשר הרוח נהיית חזקה מידיי, ה-Mini Mavic מתריע על כך ודורש לנחות, אך ברוב המקרים פשוט לא הבחנתי בכך שיש רוח חזקה, והוא פשוט תיקן את עצמו בצורה מצוינת.

dji mavic mini

מעבר לשליטה הבסיסית ניתן לתת לרחפן פקודות מתוכנתות מראש הקיימות בתוכנה. ניתן לסמן על המסך בטלפון נקודה במצלמה שתגרום לרחפן להתמקד בה, ולאחר מכן לבצע כל מיני תמרונים מובנים ברחפן: הרחפן יודע להקיף את האובייקט, להקיף תוך כדי טיפוס למעלה, לזנק למעלה ישר או בזווית, וכל זאת תוך כדי עקיבה אחר האובייקט.

ברגע שהתכונה נבחרת הרחפן מזהה אוטומטית אובייקטים ומסמן אותם על המסך כדי שהטייס יוכל לבחור. במידה וה-Mavic Mini אינו מאתר את הנקודה הרצויה, ניתן לסמן עבורו ידנית את המטרה.

הרחפן לא מגיע עם אפשרות עקיבה, וזוהי בחירה תמוהה ביותר, שכן היכולת שלו לעקוב איננה מוטלת בספק והוא משתמש בתכונה הזו בצורה עקיפה. זה מרגיש כמעט כאילו זה תוכנן כך בכוונה, אולי בעתיד יוסיפו את התכונה הכל כך פשוטה אך כל כך חשובה.

ההטסה בתוך מבנים לא שונה בהרבה למעט העובדה שלא ניתן להפעיל את הצילום האוטומטי מסיבות ברורות של חשש מפגיעה בעצמים. גם גובה הטיסה של הרחפן מוגבל בשל העובדה שאין קליטת לווינים.

ההגבלות הנ"ל מתבצעות בצורה אוטומטית וזה דבר מצוין ומראה על תכנון ממשק משתמש נבון – הדבר האחרון שנרצה זה לרסק את הרחפן החדש שקנינו על התקרה. בכל מקרה המנועים של הרחפן מאוד רועשים והוא פחות נוח לשימוש בתוך מבנה, ועל כן אנו ממליצים להימנע מכך.

חייך למצלמה

הייעוד הטוב ביותר לרחפן ה-DJI Mavic Mini הוא מצלמה מעופפת, והמצלמה עושה עבודה מצוינת. ניתן לשלוט בהרבה מהתכונות שלה, אבל אחרי משחקים רבים מצאתי שמצב הצילום האוטומטי עובד פשוט מעולה. כמובן שמי שמגיע מרקע יותר מקצועי בנושא הצילום יוכל לשחק עם ה-ISO, Shutter, Brightness ולהפיק תוצאות טובות יותר.

הסרטונים ניתנים לעריכה אוטומטית על ידי תוכנת השליטה ברחפן והיא עושה עבודה מצוינת: כל מה שצריך לעשות זה להורות לתוכנה להוריד את הסרטון לנייד ולערוך אותו, וניתן אף לדלג ולחזור בין הסרטון הערוך לסרטון המקורי. מנגד קבצי RAW לתמונות חסרים למי שאוהב לערוך לבד וצריך את הקובץ המקורי לפני הכיווץ.

DJI Mavic Mini – סיכום

בשורה התחתונה ה-DJI Mavic Mini הוא מכשיר מצוין שפונה לקהל ההולך וגדל של חובבנים המחפשים דריסת רגל בעולם, ומחפשים ברחפן יותר מצלמה מעופפת מאשר כלי טיס בלתי מאויש.

ככזה, הרחפן מספק את הסחורה בצורה ראויה ומציע מימדים נוחים יחד עם איכות בלתי מתפשרת, למרות שהחיישנים הצידיים חסרים ומאלצים את המפעיל להשגיח על מסלול הטיסה בשבע עיניים – תכונה בסיסית והכרחית בעיניי. בנוסף נושא העקיבה האוטומאטית מאוד תמוה בעיניי שכן הרחפן בהחלט יודע לעקוב אחר אובייקטים ולא ברור כיצד תכונת ה-Follow Me המצוינת של סדרת הרחפנים של DJI לא הגיעה לרחפן הזה.

אני בהחלט מקווה שזה נושא שיפתר באחד מעדכוני החברה כי זו תכונה נהדרת שצריכה להיות על הרחפן. ייתכן שהיא חסרה בו כיד מכוון.

המשקל הנמוך של ה-DJI Mavic Mini הופך אותו למותר לטיסה ברוב מדינות העולם ללא צורך ברישום של כלי הטיס באופן המתבקש מכלים גדולים יותר(מספר כנף), רק וודאו כי אתם עושים זאת באחריות ולאחר בדיקה כי אתם רשאים להטיס רחפן באיזור הצילום.

המחיר של ה-DJI Mavic Mini הוא כ-₪1,700 לגרסה הבסיסית. למפרט המלא של הרחפן, היכנסו לעמוד המוצר באתר של DJI.

הרחפן לביקורת סופק ע"י יבואן מוצרי DJI בישראל, בנדא מגנטיק.