Martha is Dead הוא משחק אימה פסיכולוגי שמנסה, ולעיתים קרובות גם מצליח, לזעזע אותנו עם סצינות כל כך מזוויעות ורגישות, שחלקן אפילו צונזרו בגרסת הפלייסטיישן. אבל מה קורה אם מביטים מאחורי האימה ושופטים את המשחק כ… משחק? או אז מתגלה האימה האמיתית – מרתה אמנם מתה, אבל היא כנראה מתה משעמום.


מרתה מתה מתחיל בזה שמרתה… ובכן… מתה… לא, זה לא ספויילר, זה השם של המשחק. אנחנו משחקים את אחותה התאומה ג'וליה, שלוקחת את זהותה של מרתה ומנסה לפענח את נסיבות המוות שלה. משם, אנחנו רק אוספים עוד ועוד טראומות, מגלים עוד ועוד סודות, ונחשפים לדברים שאני לא יכול לחזור עליהם בחברה מתורבתת.

עד פה, נשמע שמדובר במשחק שיקרוץ לכל חובבי האימה באשר הם, ולפרקים זה באמת נכון. בתיאוריה, זו תעלומה אפלה וטרגית, שצוללת עמוק לנושאים קשים למדי כמו התעללות, מלחמה, ומחלות נפש. אבל בפועל, זה משחק מלא במטלות מציקות שיגרמו לכם לרצות לקלף לעצמכם את הפרצוף משעמום.

הרבה איכסה, מעט תוכן

כשתתגברו על הזעזוע הראשוני, תגלו מהר מאוד שמבחינת משחקיות, מרתה מתה די לוקה בחסר. זה לא שלא עושים דברים במשחק, המצב דווקא די הפוך – עושים לא מעט: מטיילים ביער, מדברים בטלפון, מפתחים תמונות, ומפענחים מסרי מורס סודיים. הבעיה היא ששום דבר מזה לא מעניין במיוחד. ולא רק שזה לא מעניין, חלק מזה גם די מייגע ומייאש.

Martha is Dead review

לטייל ביער הלוך ושוב בין הבית של ג'וליה לבין האגם בו מרתה אבדה את חייה זה די נחמד בהתחלה. המשחק מצליח לפלפל את ההליכה עם כמה אירועי סיפור מרכזיים, חלקם מלחיצים או מרגשים למדי. אבל העסק מהר מאוד הופך רפטטיבי. היער לא מאוד גדול, וכנראה תסיימו לחקור אותו אחרי שניים-שלושה טיולים כאלה. מנקודה זו, כל פעם שתצטרכו לחזור אליו, תלכו באותם שבילים שכבר הלכתם בהם ורק תייחלו שהטיול יסתיים.

למרות המפה הקטנה יחסית, Martha is Dead ממש צריך fast travel. ג'וליה כן יכולה לרכב על האופניים שלה לחלק מהמקומות, אבל לא ביער, וגם ככה הן לא מהירות במיוחד אז זה לא ממש פותר לנו את הבעיה…

קשה לפענח מה כיף פה

עוד אלמנט שגרם לי לרצות להטביע את עצמי הוא פענוח ושליחת הודעות בקוד מורס. ישנו קו עלילה צדדי בו אנחנו יכולים לבחור לעזור לפרטיזנים האיטלקים לחבל במחסן תחמושת של הכוחות הגרמנים. אה כן – שכחתי לציין: המשחק מתרחש באיטליה על רקע מלחמה העולם השנייה, עובדה שמתגנבת לתוך הסיפור מידי פעם. אחרי הכל, אנחנו משחקים בת של קצין גרמני שיותר מעוניין ליהנות מהיין המקומי מאשר לקחת חלק במלחמה.

Martha is Dead review

ישנה נקודה בסיפור בה אנחנו יכולים לעזור לפרטיזנים, או לחשוף את התוכנית בפני אבא שלנו, אבל לא הצלחתי לראות איך הבחירה שלי השפיעה על הסיפור, אם בכלל.

ובחזרה למורס. אם תבחרו לעזור לפרטיזנים, אתם תתקשרו איתם בעזרת טלגרף והודעות מורס. לשלוח הודעות זה לא כל כך מסובך – רק צריך לבחור את מילות הקוד שיעבירו את ההודעה בצורה הברורה ביותר. לפענח מה הפרטיזנים רוצים מכם, לעומת זאת, זה תהליך ארוך וממש מייגע. תצטרכו להשתמש במקרא כי לתרגם ידנית את הקווים והנקודות לרצף אותיות, ולהתאים את האותיות האלה למילה ברורה מתוך רשימת מילים אפשריות. לדוגמה, אם קבלתם את רצף האותיות EDF, המילה היא Building, ואם פענחתם FIU, המילה המתאימה היא River.

זה לא פאזל קשה במיוחד, אלה כזה שסתם לוקח הרבה זמן. תצטרכו לפענח כמה וכמה הודעות כאלה, חלקן באורך של יותר מעשר מילים. זה לא כיף, זה לא מפחיד, זה לא מלחיץ, זה בעיקר מטרחן.

Martha is Dead review

תמונות מהשטח

אחד הדברים שדווקא כן נחמד לעשות במשחק הוא לצלם תמונות עם המצלמה שלכם. ג'וליה היא צלמת חובבת, ותמיד מסתובבת עם מצלמה ישנה, סוגים שונים של פילם, עדשות פילטר ועוד אביזרים. צילום הוא חלק מרכזי מההתקדמות בעלילת המשחק ותצלמו ותפתחו מספר לא מבוטל של תמונות שיקדמו אתכם בסיפור או ייתנו לכם רמזים או קצת רקע על מה שקרה ביום בו מרתה מתה.

והאמת, שאם אתם חובבי צילום, אז כנראה שתצלמו לא מעט במהלך המשחק. הגרפיקה שלו מרשימה למדי, עם טקסטורות ראליסטיות, מה שהופך את כל הזוועה שבו לאפילו יותר מטרידה. מה שכן, נראה שלא תמיד המשחק מצליח להתמודד עם הגרפיקה של עצמו. הוא לעיתים מתחיל לקרטע כשמשחקים לאורך זמן, וקצב הפריימים בשנייה צונח עד שתתנו לו קצת זמן להתאושש. הצלחתי גם לשבור את המשחק איזה פעם או פעמיים, ברמה שדרשה ממני להעלות את אחת השמירות הקודמות. לי יש נטייה לסלוח למשחקי אינדי על דברים כאלה, אבל סתם שתדעו…

Martha is Dead review

Martha is Dead הותיר אותי די חצוי. מצד אחד הוא יכול להיות מפחיד, מטריד ואפילו מזעזע כשהוא רוצה להיות. הוא נראה ממש טוב, והמוסיקה המקריפה שלו בהחלט תורמת לאווירה. מצד שני, כשהוא לא מנסה לזעזע אתכם, הוא משעמם משהו פחד.

מפתחת: LKA

מפיצה: Wired Productions

תאריך יציאה: 24 בפברואר 2022

ז'אנר: אימה הרפתקה

זמין על: PC, PS5, PS4, XSX, XBO

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Martha Is Dead סופק על ידי המפתחת.