Bravely Default 2 משלב הרפתקה בעולם יפהפה עם בניית דמות עמוקה ועלילה עשירה. בעוד שהוא מרגיש מעט איטי, אם תשקיעו בו סבלנות, הסיפור והדמויות שלו ישאבו אתכם.


Bravely Default 2 הוא הכותר הבא בסדרה שמהווה את הממשיכה הרוחנית למשחקי Final Fantasy הקלאסיים. הוא מציע משחקיות בתורות ובניית דמות פשוטה אך עמוקה, בגרפיקת צ'יבי חמודה. בעוד שהוא ממשיך את סדרת Bravely Default, הוא לא באמת דורש שתשחקו בשני המשחקים הקודמים שיצאו ל-3DS.

לא רק שחור ולבן

ב-Bravely Default 2 אנחנו משחקים חבורה של ארבעה גיבורים שיוצאים למסע כדי להחזיר את ארבעת הקריסטלים של היסודות אש, רוח, מים, ואדמה, שהתפזרו ברחבי היבשת. ההרפתקה הזו לוקחת אותם לערים שונות, ומביאה אותם להתמודד עם דמויות שונות מהעבר שלהם.

בעוד שהקווים הכלליים של הסיפור נשמעים מאוד מוכרים, בייחוד למי שמשחק בהרבה משחקי תפקידים, הביצוע הוא זה שהופך את העלילה למעניינת באמת. העלילות של הפרקים השונים בסיפור מראות לנו שאין רק טוב ורע, שהאויבים שלנו לאו דווקא באים ממניעים אגואיסטים, וגם להם יש אנשים שחשובים להם. לא כל ההפתעות הגדולות של הסיפור שמורות היטב, יש את הדמויות שאתם פוגשים וישר יודעים שאתם תצטרכו להלחם בהן באיזשהו שלב, אבל הסיפור יודע גם להפתיע, וזו תחושה נהדרת.

לסיפור מצטרפים ה-Party Chats – שיחות בתוך החבורה שלכם שמוסיפות עוד קצת אינטרקציות מהנות בין הדמויות. בין אם זה על יכולות הבישול של הדמויות, העבר שלהן, או סיפורי אימה שהדמויות מספרות זו לזו, השיחות הללו כיפיות ומחזקות את הדמויות שמלוות אותנו לאורך המשחק.

בעוד שהסיפור של Bravely Default 2 מהנה ביותר, המקומות שבהם הוא מפתיע באמת זה דווקא משימות הצד העלילתיות. לא כל משימות הצד עלילתיות, אבל אלו שכן, מביאות איתן רגעים נוגעים ללב, מוסרי השכל חשובים שהדמויות שלנו מפיקות, ועוד עומק לדמויות השונות בסיפור. חלקן אפילו יביאו אתכם לקרבות בוס סודיים שיפתחו בפניכם מקצועות נוספים לדמויות שלכם. משימות הצד הללו הן מהדברים האהובים עלי במשחק, ואני חושב שיש מעט משחקים שיודעים להציע משימות צד מעניינת כמו פה.

אבל משימות הצד הלא-עלילתיות הן מהסוג המשעמם. גם אותן כיף להשלים בסופו של דבר, אבל בעיקר כשהן דורשות מכם להלחם באויבים חזקים כדי להפוך גריינד פוטנציאלי למעניין יותר. באחת ממשימות הצד, אתם תעזרו לאישה להביא חבילת אוכל לבעלה, ובכל סיבוב, הוא ידרוש מכם להביא כוס, סכו"ם, ויהפוך את המשימה הספציפית הזו ל-fetch quest מהגרועים ששיחקתי.

לשלוט בזרימת הקרב

כממשיך רוחני למשחקי Final Fantasy הקלאסיים, הקרבות של Bravely Default 2 הם בתורות, עם גימיק ייחודי לסדרה שמתרכז בפקודות Brave ו-Default שאותן הסברתי יותר לעומק כשיצא הטריילר על מערכת הקרב של המשחק.

כשאתם רק מתחילים את המשחק, הקרבות מרגישים מאוד טריוויאלים. אתם רק מגנים באמצעות פקודת Default עד שלבסוף אתם מגיעים ל-3 נקודות אומץ ומפעילים 3 פקודות Brave כדי לתקוף בחזרה.

בנוסף, כמות הקרבות, והאורך שלהם גורמים לחלק גדול מהקרבות להרגיש איטיים מדי ולא מאוד מעניינים. יש מהלכים מיוחדים ויכולות מופעלות שאתם תשתמשו בהם מדי פעם שמוסיפים עניין לקרב, אבל בסופו של דבר, כל התקדמות במשחק יכולה להרגיש כמו כרסום במשאבים שלכם.

Bravely Default 2 Boss

אבל ככל שאתם מתקדמים במשחק, הקרבות הופכים לפחות טריוויאלים. קרבות הבוס של המשחק הם החלקים שבהם הטקטיקה שלכם באמת צריכה לבוא בחשבון, ושם אתם תצטרכו להשתמש במלאי היכולות שבארסנל שלכם, ואפילו לתכנן את הדמויות שלכם בהתאם לפני הקרב. בעוד שהם ארוכים, ואולי קצת יותר ממה שהם צריכים להיות, הם בנויים בצורה שהזרימה שלהם משתנה לאורך הקרב, וזה גורם להם להיות טקטיים ומעניינים לכל אורכם.

בחירה נכונה של המהלכים והפקודות בזמן הנכון יכולים להיות ההבדל בין ניצחון להפסד בקרב, וזה אפילו אם אתם משחקים ברמת קושי casual. למעשה, זו כנראה רמת הקושי שאני באופן אישי הייתי ממליץ עליה, בין אם זה כדי להמנע מגריינד עודף, בעיקר בתחילת המשחק, ובין אם זה כי אתם רוצים להנות מיותר חופש בבניית הדמויות העמוקה של המשחק.

לאורך המשחק, אתם צוברים אסטריסקים (Asterisk) שאותם אתם לוקחים מהבוסים. כל אסטריסק כזה פותח מקצוע חדש שהדמויות שלכם יכולות להתפתח בו. ההתקדמות במקצועות השונים נותנת לכם לעצב דמויות מגוונות, גם דרך יכולות פסיביות וגם דרך יכולות מופעלות, וכל אסטריסק שאתם מקבלים לאורך הסיפור יעשה אתכם מאושרים מהאפשרויות החדשות שיפתחו עבורכם.

חלק מהמקצועות שאתם משיגים לאורך המשחק, מציעים מטה-משחק משל עצמם. חלקם יותר מורכבים לשימוש, וחלקם פחות, והמשחק לא מכריח אתכם להשתמש בכל אחד מהם. חובבי בניית דמות עמוקה בהחלט יפיקו מהמשחק הזה ערך רב, בעיקר כי אתם יכולים לבנות את כל אחת מארבעת הדמויות בנפרד, בצורה שהכי מתאימה לכם.

Bravely Default 2

לעצור בצד הדרך

Bravely Default 2 הוא משחק תפקידים יפני עם אלמנט חזק של הרפתקאות, וככזה, אתם תסתובבו בשלל מקומות מעניינים, החל ממדשאות ירוקות וכלה ביערות קסומים, מדבריות, והרים מושלגים. המבט האיזומטרי של המשחק יכול מעט להקשות עליכם לספוג את הכל, אבל האיזורים השונים מעניינים והחקירה שלהם מתגמלת. מצאתי את עצמי חוקר כל מקום חדש שהגעתי אליו, ברגע שהייתי מספיק חזק כדי להתמודד עם האויבים שבו.

המפות שתבקרו בהן מתחלקות למפות overworld, שבהן יש לכם מצלמה עם שליטה מלאה, ומפות מבוכים עם מצלמה מקובעת. המשחק לא מציע מפה מפורטת של המקומות שבהם אתם מבקרים, וזה קצת מקשה על החקירה שלהם, בייחוד אם אתם מחפשים תיבות אוצר שפספסתם לאורך הדרך. דווקא המבוכים עם המצלמה המקובעת היו לרוב יותר מעניינים ויפים, ונהניתי יותר לחקור אותם. בנוסף למבוכים, הערים היו האיזורים האהובים עלי לחקור, בזכות המראה היפהפה שלהן והורטיקליות המורגשת שלהן.

חוץ מהרפתקאות וקרבות, Bravely Default 2 מציע גם את המשחק-בתוך-משחק האהוב עלי מאז Gwent של The Witcher 3: Wild Hunt – משחק קלפים ולוח בשם B & D. הוא פשוט ללמידה, מתוחכם, מציע הרבה עומק, ונותן לכם לאסוף קלפים מיריבים שתפגשו לאורך ההרפתקה.

אם הייתי ממשיך לשחק ב-B & D, כנראה שלא הייתי מסיים מעולם לכתוב את הביקורת. הוא עד כדי כך כיף וממכר. לרוע המזל, יש לו שתי בעיות מרכזיות. הראשונה היא שחלק מהקלפים מציגים דמויות ומקצועות שלא פגשתם, או יותר גרוע, דמויות שפגשתם אבל טרם הראו את פרצופן האמיתי. בהחלט אפשר לקבל ספוילרים אם אתם משחקים מספיק B & D, וזה די חבל.

Bravely Default 2 B&D

הבעיה השניה היא שחלק מהיריבים שתפגשו יכולים להחרים לכם קלפים אם תפסידו להם בקרב. אם זה קורה לכם, אתם תצטרכו למצוא את השחקן שממנו השגתם את הקלף שאיבדתם, ולהרוויח ממנו את הקלף מחדש. עוד יותר גרוע – הקלף שאתם מאבדים נלקח ישר מהחבילה שאתם משתמשים בה, אז אתם תצטרכו לדאוג שתהיה לכם חבילה חלופית עד שאתם מרוויחים אותו מחדש. אני מבין שהמטרה כאן היתה ליצור תחושה של סכנה והימור, אבל בסופו של דבר זה פיצ'ר מתסכל במיוחד, ודי מיותר לדעתי.

חמוד ולא רציני

הויזואליות הצ'יבית (Chibi) של המשחק חמודה, הדמויות קטנות, וגם האויבים הגרועים ביותר נראים כמו ילדים קטנים שתרצו לטפוח להם על הראש או משהו. כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, זה מוריד מהרצינות של הרבה מהקטעים היותר דרמטיים במשחק, אבל זה מצויין לכל הקטעים הפחות רציניים במשחק, שמהווים את רוב המשחק.

המראה הכללי של Bravely Default 2 מזכיר מאוד גם את The Legend of Zelda: Link's Awakening. המקומות השונים שבהם אתם מטיילים יפים וצבעוניים, עם תאורה פוטוריאליסטית שנותנת להכל מראה של צעצועים קטנים. השיא של המקומות הללו הוא במבוכים עם המצלמה הקבועה, שלרוב מציגה את החלקים היפים ביותר שיש למפות להציג, ומנגד, הערים שנראות כמעט כאילו הן נצבעו בצבעי מים. הבעיה היחידה היא שבחלק מועט מהמקומות, הגרפיקה נראית מעט מטושטשת.

האנימציות של הדמויות מחוץ לקרב נראית נהדר – דמויות מביעות שלל הבעות פנים, ואפילו יש התאמת שפתיים לדיבוב. אבל בקרבות עצמם האנימציות מינימליות ביותר, שזה די חבל. הפעמים היחידות שבהן הדמויות עושות משהו מעבר לעוויתים עדינים ולא מורגשים זה כשהן מפעילות יכולות מיוחדות, שאותן אתם מפעילים רק פעם בהרבה מאוד זמן.

Bravely Default 2

פס הקול שמלווה את המשחק נעים, ותמיד מתאים לאווירה. הוא לא מאוד קליט ואני לא רואה את עצמי מאזין לו בשעות הפנאי כמו פסי קול של משחקים אחרים, אבל הוא כן היה מהנה. כמובן שכאן מתבלטות מנגינות הקרב של קרבות הבוס, שהן גם לא הכי קליטות, אבל בהחלט מכניסות אתכם לאווירה של אקשן.

הדיבוב במשחק נהדר, וזמין גם באנגלית וגם ביפנית. מסיבה לא ברורה, בדיבוב באנגלית, לכל דמות יש מבטא מוזר אחר, וזה יכול להיות קצת מקשה, ולכן אני באופן אישי העדפתי לשחק ביפנית.

המשחק קצת מבלבל במובן הזה, כי התפריט לשינוי שפה נהיה זמין רק אחרי שאתם מתחילים את המשחק. אתם תוכלו לצפות מחדש בסצינות גם אחרי ששיניתם שפה, אבל זו בחירה מאוד מוזרה של המיקום של תפריט שכולל בין הייתר הגדרות נגישות (כמו שפת כתוביות).

ואם כבר דיברנו על התפריט, אני מוכרח לציין שהתפריט במשחק מבלבל במיוחד. למשל כדי לטעון שמירה, תצטרכו לצאת לתפריט הראשי, וזה לא משהו שאתם יכולים לעשות מהתפריט שנותן לכם לשמור. בנוסף, אין מעקב אחר משימות צד שבצעתם, ובעוד שהן ממוספרות, קשה לזכור מה מהן עשיתם ומה לא, וזה אומר שבקלות אפשר לפספס משימת צד משמעותית.

לבסוף, המשחק בכללי לא רץ חלק על ה-Switch, שזה קצת מפתיע מאחר והוא משחק אקסקלוסיבי. מסכי הטעינה שלו ארוכים יחסית למשחקים אחרים (מעל 10 שניות). אפילו התפריטים נטענים לאט, והדפדוף ביניהם משתהה.

Bravely Default 2

בעוד שהוא יכול להרגיש קצת איטי, במיוחד עם בעיות הביצועים שלו, Bravely Default 2 הוא משחק תפקידים מעולה, שמצטרף לשורת משחקי התפקידים הנהדרת שיש ל-Switch להציע. שחקני משחקי תפקידים שאוהבים הרפתקאות יהנו מהעולם המפותח שלו, ואלה שאוהבים דמויות מורכבות וסיפורים מתפתחים יהנו מהסיפור ומשימות הצד שלו.

הוא מציע מורכבות ייחודית בכל מה שקשור לבניית דמויות, והדרך שבה הוא מתגמל אתכם במקצועות חדשים על התקדמות בסיפור נהדרת. כל מי שאוהב לתכנן בילדים מורכבים של דמויות יהנה מהאפשרויות הרבות שזמינות כאן. מערכת הקרב המיוחדת שלו הופכת ליותר מהנה ככל שאתם מתקדמים, ותשאיר אתכם דבוקים למשחק לאורך הסיפור.

אז למה אתם מחכים? תהיו אמיצים, ותנו ל-Bravely Default 2 את ההזדמנות לתפוס אתכם, כי גם עם הבעיות שלו, בהחלט מדובר במשחק תפקידים משובח. ואם אתם לא בטוחים, הדמו החינמי שלו יכול לעזור לכם לבדוק את המים.

מפתחת: Square Enix

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 26 לפברואר, 2021

ז'אנר: תפקידים, הרפתקאות

זמין על: Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Bravely Default 2 סופק על ידי נינטנדו ישראל.