התפתחות מעניינת בפרשת Epic Games vs Apple – השופטת איבון גונזלס רוג'רס (Yvonne Gonzales Rogers) הציעה להפנות את המשפט לחבר מושבעים. במקרה כזה, המשפט ייערך באמצע 2021 כנראה וזה יהפוך את המשפט למעניין הרבה יותר.

חברת Epic Games הגישה תביעה כנגד Apple על החסימה של המשחק Fortnite בחנות של iOS, אשר נעשתה עקב הניסיון של חברת Epic Games לעקוף את עמלת התשלום על רכישה במשחק במכשירי Apple. באותו הזמן Apple הודיעה שתפסיק לתמוך בכלים של Unreal Engine למערכות ההפעלה של iOS והשעתה את המשחק Fortnite מהחנות שלה.

הדבר הראשון שעשתה השופטת היה להוציא צו מניעה על מנוע Unreal וציינה כי זה פוגע במפתחים שאינם קשורים לבסיס העימות בין החברות. לאחר מכן, היא נזפה קצת ב-Epic Games ואמרה לה שהחוק לא עומד לצידה. "תופעת הגן הסגור (מערכת הפעלה סגורה שמקשה על חשיפה לגורמים שלישיים) קיימים כבר עשורים. Nintendo פעלה כך, גם Sony וגם Microsoft. בתעשייה הזו, Apple איננה פועלת בשונה מהאחרות".

הדיונים בשימוע לא סיפקו חומר חדש ומעניין, את רובם כבר שמענו. חברת Epic Games טוענת שחברת Apple מתנהגת באופן מונופוליסטי ומונעת תחרות על ידי סגירת האפשרות לתשלום ישיר, וחברת Apple מצידה טוענת שחברת Epic Games חתומים על אותו חוזה מלפני שנים רבות ושום דבר לא השתנה. היא בעצם עושה נזק לעצמה בכך שהיא מונעת מהמשחק Fortnite להיות בחנות כפי שמחוייב על פי תנאי השימוש להם הסכימה Epic Games  לפני שנים.

אך בכל זאת יש כמה דברים מעניינים שעלו מהשימוע. כאשר השופטת שאלה את Epic Games מתי הם חושבים ש-Apple נהיית מונופול כי ב-2007, 2008 הם נחשבו לחדשניים, Epic Games ענו שזה קרה ב-2018, וכן אחרי ש-Epic Games נכשלו במו"מ עם Apple הקיץ הזה, כאשר ניסו לסגור את הנושא באמצעות דיונים עם Apple.

השופטת לא הרפתה, ושאלה אותם למה הם חושבים ש-30% זה סכום גבוה אם זה די סטנדרטי בתעשייה ולכך השיבו Epic Games שהם משלמים 30% רק לחברת Apple וש-63% מהמשתמשים ב-Fortnite בנייד הם משתמשי iOS, הפלטפורמה היחידה שבה אין להם יכולת להציע את עצמם מבלי לעבור דרך Apple Store. למעשה, התעבורה במשחק במכשירי iPhone ו-iPad צנחה ב-60% מאז שהמשחק הוסר מהחנות (עורכי דינם של Apple טענו כי המשתמשים יכולים לעבור לכל פלטפורמה וכי המשתמשים הם רק 10% מכלל שחקני Fortnite).

עוד הראו Epic Games כי ביום של שינוי המחיר 54% ממשתמשי Apple רכשו בתשלום ישיר ולא דרך האפליקציה. לטענת Epic Games זה מראה שה-V Bucks הינו מוצר נפרד ולכן אין צורך לשלם עליו עמלה, בדיוק כפי שקורה עם Amazon או Netflix.

חברת Epic Games הגישה תביעה דומה גם נגד Google לאחר שנחסמו בדיוק מאותן סיבות. Google ביקשה להתייחס למקרה בנפרד ולהפריד את התביעה מהמקרה של Apple, כיוון ששיטת החנויות ב-Google עובדת שונה מאשר במכשירי iPhone ו-iPad. במקרה או שלא, Google הודיעה על שינוי בגישה לחנויות צד ג' והקלה בגישה אליהם, אך מצד שני היא תכפה את מדיניות 30% בחנות שלה ותכריח רכישות צד ג' בחנות האפליקציות של Android לעבור דרך אמצעי התשלום של החברה. זה עלול לגרום לחברות כמו Netflix, Tinder או Spotify לשלם עמלה ל-Google וזה יהיה מעניין לא פחות.

בינתיים נצטרך להמתין ולראות האם המשפט אכן יעבור לרמת מושבעים כפי שהשופטת רוצה. לטענתה זה משפט מורכב מדי להחלטתו של אדם אחד ועדיף לתת זאת למושבעים להחלטה.

נמשיך לעדכן אתכם בסאגה המתמשכת של Epic Games vs Apple.