מלחמה משפטית חסרת תקדים מתחוללת בין ענקיות הטכנולוגיה בעולם הגיימינג. חברת Epic Games הגישה תביעה כנגד Google ו-Apple, ובית המשפט הוציא צו ביניים בנושא חסימת הגישה של מנוע Unreal לכלים של Apple. רגע, מה? איך הגענו לפה? מבולבלים? גם אנחנו, אז בואו נתחיל מההתחלה את הסיפור של הקרב של אפיק נגד אפל.

חברת Epic Games, המפתחת של Fortnite, הוציאה את הגרסה של המשחק לנייד לפני לא מעט זמן. היא סירבה בתחילה להפיץ את המשחק דרך החנות של Google ל-Android כיוון שלא רצתה לשלם ל-Google עמלה בגובה 30%, אך לבסוף נכנעה והחלה להשתמש בשירותיהם. במקרה של iOS זה קצת שונה, כיוון שאין שום אפשרות להפיץ את המשחק שלא דרך החנות של Apple. בלית ברירה, אפיק הכניסה את פורטנייט לחנות האפליקציות של Google ו-Apple ושילמה 30% על מכירות של V-Bucks בתוך החנות.  

Epic vs Apple vs Google הנחה לכולם

ב-13 באוגוסט, Epic Games יצאה במבצע תמידי, 20% הנחה על כל הרכישות של V-Bucks במשחק במידה ויתבצעו דרך החנות של Epic Games. זה כלל כמובן את הרכישות בכל הקונסולות ובמחשב האישי אך עדיין, מטרת ההנחה הייתה להתריס כנגד העמלות של Apple ו-Google בחנות. הענקיות לא אהבו את הצעד הזה ובתגובה, המשחק ירד משתי החנויות באותו היום.

חברת Google טענה כי ל-Epic Games שמורה הזכות להפיץ את המשחק שלה בכל חנות אחרת, שכן ניתן להתקין על מערכות Android כל משחק מכל מקום ולאו דווקא מחנות Play, החנות הרשמית של Google.

Apple טענה בתגובה שהמהלך של Epic Games מנוגד לחוקי החנות ופוגע בשוויון שיש בפני כל המפתחים. לטענתה, ההנחה במשחק לא אושרה על ידי החנות ומפרה את תנאי השימוש המחייבים בעמלה של 30% כלפי Apple לכל מפתח או מוכר מבלי להפלות. בנוסף, Apple ציינה ש-Epic Games נמצאת בחנות של Apple למעלה מעשור ונהנית מכל הכלים שיש ל-Apple להציע למפתחים.

Epic Games לא נשארה חייבת וענתה ש-Apple לא גובה מ-Netflix או Spotify כסף על מנויים. יצויין שרק לפני חודשיים נפתחה חקירה באיחוד האירופאי בנושא הזה בדיוק, ובגלל Spotify. זה לא נאמר סתם, בסוף יולי מנכ"ל Epic Games, טים סוויני (Tim Sweeny), צייץ ש-Apple איבדה את זה לגמרי, ולפי דרישותיה, גם תוכניות לימוד אונליין צריכות לתת לה 30% עמלה. החברה ציינה ש-Apple עושה ל-Epic Games את מה שיצאה כנגדו בשנת 1984 כשהתחרתה במונופול של IBM. במהלך התרסה נוסף, Epic Games השיקה פרסומת פרודיה שמחקה את הפרסומת המדוברת משנת 1984. פה בדיוק התחיל הקרב של אפיק נגד אפל. ומכאן זה רק הולך ומחמיר.

אפיק ואפל הולכות לבית המשפט

כל זה קרה באותו שבוע שבו Apple הסתבכה עם עם Microsoft ו-Facebook. Apple סירבה להכניס את שירות ה-xCloud של מיקרוסופט לחנות ואת Facebook Gaming מהסיבה שלא ניתן לעקוב אחר התכנים של המשחקים. כל זה נעשה במקביל לניסיון של Apple להצליח עם Apple Arcade, שירות המשחקים שלה. Google מצידה, נוקטת במדיניות פחות חמורה ומאפשרת ל-xCloud לפעול תחת Android על עף שהיא עצמה משיקה שירות מתחרה בשם Google Stadia.

Epic Games מהרה להגיש תביעה לבית המשפט של קליפורניה ובתגובה, Apple הודיעה שתחסום את כל גישות המפתחים למנוע Unreal Engine של Epic Games, שהוא מנוע המשמש מפתחים רבים ליצירת משחקים ל-Apple. חברת Microsoft מיהרה לתמוך ב-Epic Games ולצאת כנגד מדיניות הגן הסגור של Apple והשימוש המונופוליסטי שלה במערכת ההפעלה. האירוניה כאן כבר מתגלגלת מצחוק בעצמה ואני אסביר למה.

כאמור, Epic Games הגישה תביעה כנגד Apple, שבה היא טוענת ש-Apple עושה שימוש מונופוליסטי במערכת ההפעלה שלה. כל זאת, תוך כדי ש-Epic Games מסתמכת על המשפט שנערך כנגד Microsoft בשנת 1998 ובו היא נאלצה לפתוח את חלונות לכל האפליקציות. באותה תקופה Microsoft ניסתה להילחם בדפדפן Netscape וניסתה לחסום גישות אליו ממערכת ההפעלה שלה כדי לקדם את Internet Explorer.

וכך התגלגלה התביעה לפתחו של בית המשפט בקליפורניה. בשלב הראשון הוציא בית המשפט צו ביניים שהוא אוסר על Apple לחסום את הגישה למנוע Unreal Engine אך מתיר את ההסרה של המשחק Fortnite על כנה. יהיה מעניין לראות לאן תתגלגל התביעה ומה יעלה בקרב בין Epic Games ל-Apple ו-Google.