אחרי חודשים ארוכים של ציפייה, ושבועות ארוכים של שמועות ובניית ציפיות, סוף סוף קיבלנו את אירוע החשיפה של Nvidia שלו ציפו כולם בעולם החומרה עם סדרת ה-Ampere, אותה הציג מנכ"ל Nvidia – ג'ן-סון הואנג.

באירוע תקשורתי ששודר בפלטפורמות הסטרימינג השונות, חשפה היום (ה-1/9/2020) חברת Nvidia טכנולוגיות חדשות לגיימרים/סטרימרים, וכן את סדרת כרטיסי המסך החדשים שלה תחת שם הקוד Nvidia Ampere. סדרה זו תכלול נכון ליום ההשקה 3 כרטיסי מסך חדשים לגמרי מסדרת RTX 30.

השידור – למי שפספס

לפני שג'ן-סון הואנג הגיע לכרטיסים עצמם, קיבלנו מבט לחידושים הנוספים מבית Nvidia:

זה התחיל עם שדרוג ליכולות ה-DLSS של הכרטיסים המנצלים את ליבות הטנזור ליצירת תמונה איכותית יותר במשחקים. המשיך ל-Nvidia Reflex החדש שנועד להפחית את ה-lag אותו אנחנו חווים במשחקים. Nvidia המשיכה להפציץ עם אפליקציית Nvidia Broadcast המסייעת לסטרימרים להפיק סטרים ברמה גבוהה יותר ע"י שימוש בבינה המלאכותית ע"ג כרטיסי ה-RTX כדי להפיק חוויה טובה יותר. לבסוף Nvidia סיימה את סבב המנות הראשונות עם תוכנת Nvidia Machinima תוכנת עריכת וידאו חדשה המנצלת את יכולות ה-AI של הכרטיסים.

מכאן, Nvidia המשיכה למנה העיקרית:

סדרת ה-Amepre

שלושת הכרטיסים שנחשפו תחת NVIDIA Ampere הם, על-פי סדר החשיפה שלהם, ה-RTX 3080, ה-RTX 3070 וה-RTX 3090, כאשר ספינת הדגל של הדור החדש אינה ה-RTX 3090, אלא ה-RTX 3080. זוכרים את כרטיסי ה-Titan האימתניים אותם למדנו להכיר?

ובכן, ה-RTX 3090 הוא ה-Titan של סדרת ה-RTX 3000.

ספינת הדגל – RTX 3080

כפי שציינו לעיל, ה-RTX 3080 הוא ספינת הדגל החדשה של ארכיטקטורת NVIDIA Ampere, ועל פי החברה הוא חזק פי 2 מה-2080.

הוא יגיע עם יכולות עיבוד של 30 TFOPS לליבות ה-"רגילות", ביחד עם 58 TFLOPS בליבות ה-RT היעודיות ל-Ray Tracing, ועוד 238 TFLOPS בליבות הטנזור. לכל כח העיבוד הזה תצטרפו לא פחות מ-10GB של GDDR6X חדש ומהיר.

ה-RTX 3080 צפוי להיות זמין החל מה-17 בספטמבר, ולעלות החל מ-699$.

האח הקטן – RTX 3070

ה-RTX 3070 הוא האח הקטן יותר מבין שלושת הכרטיסים שהוצגו, והוא כנראה יכוון יותר לשוק המיינסטרים העליון (המקום בו שוהה כיום ה-RTX 2070Super). על פי NVIDIA, ה-RTX 3070 יהיה שווה ערך בעוצמה שלו ל-RTX 2080 Ti. הוא יגיע עם יכולות עיבוד של 20 TFLOPS לליבות ה-"רגילות", ביחד עם 40 TFLOPS לליבות ה-RT היעודיות ל-Ray Tracing, ועוד 163 TFLOPS לליבות הטנזור. ה-RTX 3070 יגיע עם 8GB של GDDR6.

ה-RTX 3070 צפוי להיות זמין במהלך חודש אוקטובר, ולעלות החל מ-499$.

המפלצת – RTX 3090

ה-RTX 3090 הוא ממשיך דורו של ה-RTX Titan האימתני, ועל פי NVIDIA הוא יאפשר, לראשונה, חווית גיימינג ברזולוציה מטורפת של 8K בצורה חדשה ומהירה, גם עם RTX מופעל.

כרטיס יגיע עם יכולות עיבוד של 36 TFLOPS לליבות ה-"רגילות", ביחד עם 69 TFLOPS לליבות ה-RT היעודיות ל-Ray Tracing, ועוד לא פחות מ-285 TFLOPS לליבות הטנזור. ה-RTX 3090 יגיע עם לא פחות מ-24GB של GDDR6X. פשוט מטורף.

ה-RTX 3090 צפוי להיות זמין החל מה-24 בספטמבר, ולעלות החל מ-1499$.

NVIDIA מסתערת בכל הכח

אחד הדגשים הכי חשובים אותם הדגיש ג'ן-סון הואנג הוא השיפור המשמעותי בין הארכיטקטורה החדשה, ה-NVIDIA Ampere, לבין הארכיטקטורה הקודמת, ה-Turing. השיפורים, לפי ג'ן-סון הואנג, הם בכל התחומים.

החל בביצועים, דרך הפתרון התרמי הסובב את הכרטיסים והקטנת גודל ה-PCB עליו הם יושבים. כמובן חיבור חשמל חדש (ה-12PIN המסיבי) וכל זה עם דגש משמעותי על ביצועים ביחס לצריכת חשמל.

סדרת ה-Nvidia Ampere, מציע גידול משמעותי הן מהפן החומרתי הפיזי, כלומר – יותר כח עיבוד מהדור הקודם, אך גם בפן התוכנתי, עם אלגורתמים חדשים ומהירים יותר, וחלוקת עומסים יעילה יותר בין הליבות השונות בארכיטקטורה, ובכך Nvidia מצליחה, לפחות ע"פ אירוע החשיפה, לספק ביצועים גבוהים משמעותית מהדור הקודם (דור ה-Turing).

Amepre Vs. Big Navi RDNA2?

חייבים לומר – החבר'ה שם ב-Nvidia יודעים איך לתת הופעה.

החשיפה הייתה יפה, מדויקת ותכליתית. מרגע שהיא התחילה, ג'ן-סון הואנג פשוט לא עצר. כמילותיו האלמותיות של קרמבו: "אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר": בכל רגע, ג'ן-סון הואנג הציג משהו חדש.

בין אם תוכנה חדשה, בין אם פיצ'ר חדש, ובין אם את הכרטיסים עצמם. לקהל לא היה רגע אחד שבו הוא יכל לעצור, לנשום, להרגע ולעכל את מה שהוא שמע. Nvidia הפציצה לא רק מבחינה תקשורתית , אלא חד וחלק החברה הציגה את כל היתרונות שלה: הן חומרתיים ותוכנתיים.

מעניין לדמיין מה עובר עכשיו בראשם של ראשי חברת AMD, כשהם צפו את המופע המטורף הזה של האוייבת הירוקה שלהם.

הארכיטקטורה החדשה של AMD, הנקראת RDNA2 (קיצור של Radeon DNA 2), ביחד עם כרטיס ה-"Big Navi", צפויים להיחשף לעולם בסביבות חודש נובמבר הקרוב. האם ל-AMD יש את מה שצריך בשביל לחזור לזירה אחרי מהלומה שכזאת?

עם חשיפת סדרת ה-Ampere מצד Nvidia, הענקית הירוקה הניחה את הקלפים שלה על השולחן עם הדור ה-2, וכעת כל מה שנותר לנו לעשות הוא לחכות ולראות איך תענה לה חברת AMD.

למידע נוסף באתר של Nvidia לחצו כאן.