Dragon Ball Z: Kakarot אמנם לא בעל אלמנט חזק של משחק תפקידים, אבל הוא נוגע בעלילה כמו שלא נגע שום משחק לפניו, עם מערכת קרב עוצמתית ואנימציות מעולות.
הכל התחיל לפני כשנה כשהכריזו על משחק תפקידים של Dragon Ball. הייתי מאוד סקרן לראות איך יעשו את זה, ועם כל פרט שנחשף התרגשתי יותר ויותר מהיציאה של Dragon Ball Z: Kakarot, משחק העוקב אחרי התגלגלות האירועים בסדרת האנימה הפופולרית Dragon Ball Z.
ואז הגיע ראדיץ
Dragon Ball Z: Kakarot מתחיל ביחד עם הסדרה – גוקו חיי חיים רגועים עם אישתו צ'יצ'י ובנו גוהאן, עד שיום בהיר אחד אחיו ראדיץ צץ משום מקום וחוטף את בנו. משם, כמו שאומרים, הכל היסטוריה – רובכם ראיתם כבר את הסדרה ויודעים בדיוק מה מתרחש, מה שיותר מעניין זו חוויית הסיפור עצמה.
קו העלילה הראשי של המשחק עושה עבודה נהדרת. הייתי מתאר את זה כ-"לשחק ב-Dragon Ball Kai". לא עוד קרבות מבטים מיותרים, אבל בלי הרגשה שמשהו חסר. הרבה משחקי Dragon Ball כמעט ולא נוגעים בכל מהלך העלילה, אך לא כאן; המשחק מעביר אתכם דרך כל המכשולים שעומדים בפני לוחמי ה-Z ונותן כבוד לכל קרב טוב בסדרה, גם אם זה אומר שתשחקו דמות מסוימת פעם אחת בלבד.
רמת הפרטים שהוכנסו לרצף העלילתי נהדרת, ולא משאירה לכם מקום לתהות מה כבר שכחתם מהעלילה ועל איך הדברים עובדים בעולם הזה. תהיות כמו "רגע, אבל סל התפוצץ לא? אז איך הוא חזר, ולמה הוא בצורה המושלמת שלו שוב?" מוסברות תוך כדי תנועה.
זה צעד בכיוון הנכון בכל מה שקשור במשחקים מבוססי סדרות, כי גם עלילת הביניים שמביאה לשיאים העלילתיים חשובה לא פחות מהשיאים עצמם. זה גם מאפשר לאנשים שלא "באו עם Dragon Ball מהבית" להכנס לעולם הזה ולא להרגיש מחוץ לעניינים.
לעוף דרך ענני האור
במשחק Dragon Ball Z: Kakarot תוכלו להסתובב בעולם ולבקר במקומות השונים אליו מובילה העלילה. המפה נפתחת בהדרגתיות לפי ההגיון של קו העלילה. כלומר, לא תוכלו לבקר בזירה של משחקי סל לפני שהיא באמת קיימת. המשחק מתחלק למספר סאגות, וכאשר אתם נמצאים בעיצומה של סאגה על פי רוב תהיו מוגבלים לחלקים ספציפיים בעולם ולא תוכלו להגיע למקומות אחרים, וכן תהיו מוגבלים בבחירת הדמות אותה תשחקו באותו זמן.
בשאר הזמן, תוכלו לטייל להנאתכם בעולם במגוון דרכים; ריצה על האדמה, (במהירות איטית להחריד או במהירות קשה לשליטה) שלשמחתי מתחלפת מאוד מהר לתעופה. תוכלו לעוף על העננה האיקונית של גוקו או בצורה חופשית בעולם ואף להפעיל את מצב הטורבו שלכם לטיסה מהירה. תוכלו גם לבנות מכוניות ורכבים אחרים, אבל לא הרגשתי שהיה בהם צורך אמיתי.
בשיטוט בעולם, כיאה למשחקי תפקידים, תאספו דברים רבים. למשל מדליות ו-Z Orbs שמשמשים לשדרוג היכולות של הדמויות ובאים במגוון סוגים; פריטי מזון המפוזרים בעולם, מתכונים, חלקי מכונות, מתנות ומינרלים. לכל מה שתאספו יש שימוש במשחק ולכל החפצים יש רמות נדירות משלהם.
כמובן, זה לא משחק Dragon Ball אם אתם לא משתמשים בכדורים! החל משלב מסוים במשחק תוכלו לאסוף את הכדורים הפזורים בעולם ולבקש משאלות משנרון, כגון להחיות אויבים מהעבר כדי להלחם בהם שוב, או לקבל משאבים ופריטים נדירים.
בעת שתסתובבו בעולם תוכלו לראות דינוזאורים מסתובבים ומתעופפים, וכמובן שהדבר ההגיוני ביותר לעשות הוא לירות עליהם כדורי אנרגיה. כדורי האנרגיה משמשים גם להשגת קריסטלים וניפוץ בסיסי אויבים, אבל מערכת הכיוון מאוד לא נוחה, בפרט במטרות נעות. אם זה לא היה מספיק גרוע, במקרים מסויימים האויבים שצצים במפה תופסים אתכם באמצע מרדף מטופש אחרי דינוזאור וקוטעים את המאמץ שלכם באמצע.
האויבים יכולים להיות רובוטים, חיילים של פריזה ועוד יצורים נחותים. ואחרי כמה קרבות קטנים כאלה, הקטע מתחיל לשעמם אך למרבה המזל, אם יש הפרש מספיק ברמות, תוכלו להיפטר מהם על ידי תעופת טורבו שתשמיד אותם (ואפילו תקבלו הישג שנקרא Not Worth My Time). בהרבה ממשימות הצד תתבקשו להילחם באויבים שכאלה, אך אותם לא תוכלו להשמיד מיידית.
משימות הצד מתחלקות למשימות המערבות קרבות קטנים, איסוף חפצים או שילוב של שניהם. המשימות מרגישות קצת חזרתיות ומשעממות, אך חלקן מאירות עוד קצת על הדמויות השונות בעולם, ולעיתים אף יגרמו לכם לחייך או לצחוק. כמו כן, בחלק ממשימות הצד תפגשו דמויות כמו אייטר (אנדרואיד 8) מהעבר הרחוק של גוקו, אי שם בסדרת Dragon Ball ותוכלו אף למצוא ממוריביליה מאותה התקופה, פזורה ברחבי העולם.
יותר מ-9000
במשחק Dragon Ball Z: Kakarot לא חסר אף פעם במי להילחם, ואין מרוצה ממני ממערכת הקרב שלו. הקרבות מבוססים על שילוב נכון של מכות פשוטות, התחמקויות, חסימות ושימוש במתקפות מיוחדות. בקרב תוכלו לעבור בין האויבים בקלות ובכך לתכנן ממי כדאי להיפטר קודם בצורה טקטית.
לכל אויב יש מד הימום (Stun), וכאשר תרוקנו אותו הוא יהיה פגיע במיוחד. אם תשתמשו נגדו במתקפה מיוחדת בזמן הזה, תראו אנימציה מיוחדת. בנוסף,יכולת ה-Surge שלכם מעצימה אתכם לזמן קצר ומקנה לכם מהירות גבוהה יותר ואת האפשרות להשתמש במתקפות המיוחדות ברצף מהיר מאוד ולא לתת לאויב רגע לטעון קי.
במידה ויש איתכם דמויות סיוע (דמויות אלו קבועות מראש במצב הסיפור, אך בזמני הביניים ניתן לבחור אותן), תוכלו להעזר במתקפות שלהן ולמלא לאט לאט את מד הסיוע, וכאשר הוא מתמלא תוכלו להפגיז במהלך Z משותף שתמיד פוגע.
כל הקרבות במשחק כיפיים, מהירים, מלאי עוצמה ועם אנימציה נהדרת, אך קרבות הסיפור הם משהו אחר לגמרי. הקרבות שם יכולים להיות קלים עד כדי גיחוך בשלבים בהם אמורה להיות לכם היד העליונה על פי הסיפור, ומאתגרים יותר ודורשים יותר תכנון ומחשבה טקטית כאשר אתם אמורים לחוות קושי.
אציין שהמשחק מעניק לכם מספיק נקודות נסיון כך שגם דמויות שהושארו מאחור הסיפור יהיו ברמה מספיקה כדי לעשות את הקאמבק העלילתי שלה.
הקרבות הגדולים מלווים גם במוסיקה האפית של הסדרה, שמחדירה עירנות, מפמפמת את האדרנלין בורידים ומעלה חיוך נוסטלגי על הפנים. אין כמו הפתיח של הסדרה כדי להבטיח קרב מרגש ואינטנסיבי.
זו אפילו לא הצורה הסופית שלי
כדי להשיג מקסימום מהקרב, תצטרכו לשדרג את הדמויות, מה שמתגלה כיעיל במיוחד בסאגות המתקדמות יותר. לכל דמות יש עץ יכולות משלה עם מתקפות ויכולות פאסיביות (Know-hows) שנפתחות לשדרוג בהדרגה. את חלק מהמתקפות או היכולות תצטרכו לפתוח באמצעות קרבות אימונים שעשויים להיות מאתגרים, אך את רוב המתקפות תוכלו לרכוש או לשדרג על ידי ה-Z Orbs.
אתם יכולים לערוך את תפריט המתקפות לפי הכפתורים הנוחים לכם וכמו כן לבחור את המתקפות עבור הדמות כאשר היא משמשת כדמות תמיכה. בתפריט נוסף תוכלו לשבץ את היכולות הפאסיביות עבור הדמות.
אם תרצו להשקיע אפילו יותר, תוכלו להשתמש בשאר הדברים כדי להתפתח. אוכל, למשל, מאפשר לכם לקבל בונוסים זמניים יחד עם עלייה לצמיתות ב-HP וברמת האנרגיה. מינרלים וחלקי מכונות משמשים לשדרוג חדר האימונים וכלי הרכב השונים, ומאפשרים גישה לאימונים מתקדמים יותר. כמובן, יש גם פריטים שניתן להשתמש בהם תוך כדי קרב על מנת להתרפא, כולל שעועית הפלא (Senzu bean) שמחזירה את החיים ל-100%.
השאילו לי את הכוח שלכם
במשחק יש לא מעט מערכות קטנות בהם תוכלו להשתמש. בעוד חלק מהן כמו חדר האימונים יכול לתרום לכם מאוד במהלך המשחק, ישנם פיצ'רים שלא הייתם ממש שמים לב אם הם לא היו, כמו מיני-משחקים המוצעים לכם כגון דיג, תחרות מכוניות נגד הזמן ואפילו חבטה בכדור בייסבול.
ניהול הקהילות היא מערכת שנמצאת בדיוק בין שני הקיצונים. תוך כדי משחק ייפתחו קהילות שונות אותן תוכלו לפתח כדי לקבל בונוסים. הפיתוח נעשה על ידי הכנסת Soul Emblem של דמויות שונות לתוכן, אותם תקבלו על ידי מילוי משימות בסיפור ומן הצד. כל Soul Emblem מאופיין בדרגה עבור כל קהילה, כך שבקהילות מסוימות הוא ייתן בונוס גבוה יותר מקהילות אחרות, וכל דרגה בקהילה תזכה אתכם בבונוס קבוע.
על מנת להגיע למיצוי מקסימלי של קהילה תצטרכו לנצל שני מנגנוני שדרוג אפשריים, מנגנון הקשרים ומנגנון המתנות. במנגנון הקשרים תיצרו קשר בין דמויות מסוימות על ידי הצבתן אחת ליד השניה, כך שקשרים מסוימים יקנו בונוס. הקשר לא תמיד ברור אך למזלכם לא תצטרכו לנחש, בפרטי ה-Soul Emblem תוכלו לראות אילו קשרים אפשריים ניתן לעשות.
בעזרת המתנות שתאספו או תקבלו, תוכלו לשדרג את דרגת הדמות בקהילה ספציפית ובכך להגדיל את הבונוס. שדרוג באמצעות מתנות מעלה במקביל גם "חברות" ויכול גם לזכות אתכם בפריטים או בקלפי אספנות. לדעתי השימוש במנגנון הקהילות לא מתגמל מספיק והבניה שלו איטית מכדי שתהיה משמעותית לשלב הסיפור.
צריך לטעון את הקאמהאמהא עוד קצת
המשחק Dragon Ball Z: Kakarot מתאמץ מאוד להיות משחק תפקידים, אבל הוא עדיין לא שם, בעיקר בשל משימות הצד המשמימות לעיתים לצד החוסר בצורך האמיתי להשתמש ברוב מנגנוני המשחק, כמו למשל מנגנון הקהילות המבלבל. בנוסף, על מנת לעבור מאזור לאזור בעולם תמצאו את עצמכם בוהים בלא מעט מסכי טעינה לאורך המשחק.
אולם, המשחק בהחלט בדרך הנכונה. עיצוב הנופים נהדר, המוסיקה בלתי נשכחת ותמיד מתאימה מאוד לאזור בו אתם נמצאים. ניתן לשחק במגוון דמויות מהסדרה ולהשתמש בטרנספורמציות והמתקפות האייקוניות שלהן. וכמובן, הקרבות הנפלאים והצגת העלילה הבלתי מתפשרת מעלים את הערך של המשחק.
המשחק Dragon Ball Z: Kakarot בהחלט ראוי למקום של כבוד בין הכותרים הרבים שיצאו סביב הסדרה ואני מאוד מקווה שאם ימשיכו בסגנון הזה עבור Dragon Ball Super נקבל תוצר מוגמר ומלוטש יותר.