World of Tanks AR Spectate
במהלך התערוכה הוצגה לנו על-ידי Wargaming מערכת העונה לשם הארוך World of Tanks AR Spectate, או בקיצור WoT-AR. המערכת, שפותחה בעיקרה כאבטיפוס, לוקחת תסריט מוגדר מראש של קרב שנערך במשחק World of Tanks ובאמצעות שימוש בטאבלט מציגה אותו על גבי שולחן המטבח שלכם.
המערכת מריצה את המשחק בהגדרות הגרפיקה הגבוהות ביותר, מה שנותן תחושה אמיתית כי הטנקים אכן נמצאים שם על השולחן, וכי אפשר לגעת בהם. ישנם כיוונים רבים אליהם ניתן לקחת את המערכת, והצוות שמאחוריה כרגע חוקר, מנסה לשפרה, ושם דגש על האופטימזציה: הדרישות הגרפיות כה גבוהות, כי כל שינוי קטן מגדיל את הלאג בין התנועות של הטאבלט במציאות לבין מה שהוא צריך להציג. ייתכן שבעתיד הקרוב, כרטיסי המסך החדשים של nVidia, ישנו את התמונה.
צוות המפתחים ניסה בעבר להפעיל את המערכת על גבי משקפי VR, אך שימוש במערכת הגדיל את הלאג ב-100 מילישניות, דבר שגרם למשתמשים בה לתחושת בחילה קשה. אפילו ניסיון להשתמש בחיבור אלחוטי עבור הטאבלט העלה את הלאג ל50 מילישניות, דבר שפגע בתחושת האימרסיביות של היישום.
כאמור, המערכת כרגע פותחה רק כאבטיפוס, ועל מנת להראות שהדבר ניתן לביצוע מבחינה טכנולוגית. בעתיד היא תוכל לשמש קלאנים של המשחק בתחקור קרבות, סטרימרים שרוצים לקריין קרבות ולעשות זאת בצורה אימרסיבית ובתור טנקיסט בשירותו הצבא, ישנם מספר שימושים צבאיים שיכולים להיות מעניינים.
הצוות ימשיך לעבוד על המערכת ולפתח אותה בזמן הקרוב, אבל היא ללא ספק פיתוח מעניין שאשמח לעקוב אחריו בהמשך.
בינתיים – הנה הצצה גם למערכת ה-AR ולמתחם העסקי של Wargaming.net, גם למתחם התצוגה ולמערכת ה-VR:
World of Tanks VR
אחרי שהחברים מ-Wargaming.net סיימו להראות לנו את מערכת ה-AR, וקודם לכן ראינו את World of Warplanes ואת World of Warships: Legends, הם שאלו בנונשלנטיות אם יצא לנו לראות את World of Tanks VR. מיד הרמנו יחדיו גבה ושאלנו: "מה?" כתגובה הם שלחו את עבדכם הנאמן, עמית, ל-Showfloor לדוכן של החברה, עם פתק מהיח"צ שמשמעו – תנו לאיש הלזה לשחק, ומהר!
אצנו, רצנו במהרה לצידו השני של היכל התערוכה, שם חבשתי את משקפי ה-VR, אחזתי את הבקרים בידיים, ונפלה לי הלסת: מדובר בחוויה שבה 4 שחקנים המצויידים במערכת VR מושלכים אל תוך מפה קטנה, ונלחמים אחד בשני עם הטנקים, בדומה למשחק המקור – World of Tanks, רק שהפעם הכל מרגיש אמיתי ומוחשי!
המערכת שפיתוחה החל איפשהו ב-2006 עם תמונות טיזינג שהודלפו לרשת, היא פרי הפיתוח של Neurogaming, מיזם משותף של Wargaming.net יחד עם VRtech, שם לעצמו למטרה להקים ברחבי העולם לאונג'ים של VR, המספקים חווית Arcade משובחת. הרעיון מאחורי המיזם בקצרה: להקים רשת של משחקיות או לאונג'ים המבוססים על VR. ללאונג'ים אלה פותחו משחקים ייחודים, העובדים על מערכת סגורה, שכולם משתייכים לרשת PlayVR. בין המשחקים תוכלו למצוא כמובן את World of Tanks VR, משחק יריות סטייל המערב הפרוע שעונה לשם Revolver VR, ועוד.
השלב הבא של החברה הוא בפיתוח והצבה של מתחם שנקרא PolyVR. במתחם זה ההבדל העיקרי ממתחם VR רגיל הוא בחופש התנועה. בקצרה – כל המערכת נמצאת על גב השחקנים, בתוך תרמיל מעוצב ומאפשרת להם חופש תנועה מלא. המערכת משולבת ביכולת הסטרמה, הפצה וחיבור לכל שאר המרכזים שמפעילים את המערכת, דבר שמאפשר הפצת תוכן בצורה מהירה וקיום טורנירים ברחבי העולם. תוכלו לצפות בסרטון ההדגמה והקונספט הבא:
כבר התקיימו אירועים בינלאומיים, ויתקיימו נוספים בהמשך, במטרה להפוך את המערכת לאחת שמוכרת כענף eSports. היתרון המרכזי במערכת שהיא מאפשרת פריסה בכל מתחם בעל גודל מספק, ללא הכנה תשתיתית מיוחדת.
אבל בואו נחזור לדבר על World of Tanks VR. מיד לאחר החוויה בסימולטור, דרשתי שיחה עם צוות הפיתוח של שמאחורי הסימולטור. וכך היה אני, טנקיסט הבית של GamersPack, יושב לשיחה עם Alex Morzov, ראש צוות המסחר של Neurogaming והאיש מאחורי הסימולטור המגניב הזה!
אלכס חלק עימי את הקושי בפיתוח המערכת בתחילתה. בראשית הדרך, הצוות התמקד בנקודת מבט מתוך צריח הטנק, אך הדבר גרם למשתמשים לבחילות רבות. אלכס הסביר שכאשר העיניים משדרות למוח כי הגוף אמור להימצא בתנועה דרך משקפי ה-VR, ומנגד האוזניים לא מספקות את אותו המשוב גם כן, המוח חושב שהגוף הורעל עקב הקונפליקט שנוצר בין שני החושים. למי שלא יודע – התגובה של המוח לחשש להרעלה הוא הפעלת רפלקס ההקאה, כדי לנקות את הרעל שבמערכת העיכול. הצוות העריך שמיקום השחקן בתוך תא שזז, תפתור את הבעיה, אבל מכיוון שלייצר סימולטור שכזה יהפוך את המערכת ללא כלכלית, הם החלו לשחק עם נקודות המבט של השחקן בעולם המשחק בניסיון לפתור את הבעיה.
לבסוף, הם מצאו כי מיקום נקודת המבט של השחקן בנקודה יחסית גבוהה, במרכז הצריח ובמרכז הטנק, מבטלת כמעט לחלוטין את תחושת הבחילות. הדבר מסתדר כרגע עם העובדה שבמשחק הטנק שזמין הוא אך ורק הT-44, שמרכז הצריח שלו אכן נמצא במרכז הטנק והדבר אכן תואם למציאות. אך לאור הכנסת טנקים נוספים עם העדכון הבא, הצוות עדיין לא יודע כיצד ינהג במקרה הזה. הדבר ידרוש מספר רב של ניסויים והתאמות, על מנת למצוא את הפתרון הטוב ביותר לכך.
כרגע, גם השליטה על הטנק מאוד מוגבלת. לא ניתן שהטנק יסע לכיוון אחד, הצריח (ויחד עימו התותח הראשי) יופנו לכיוון שני, והשחקן יתבונן לכיוון שלישי, באופן שמתאפשר במציאות. גם אופציה זו תיבחן בהמשך, וככל הנראה השחקן יוכל להגדיר בהתאם לרמתו את אופציות השליטה על הטנק. דברים נוספים שנבחנים הם הוספת מנועי רטט לבקרים, על מנת להגדיל את האימרסביות ובמקביל להוריד את תחושת הבחילה עבור השחקן. אני לא יכול שלא לחשוב על כך, שבהתאם לשם החברה המפתחת, יגיע השלב בו שחקנים יקחו חומרים שתפקידם לשכך את תחושת הבחילה ולהגביר את האימרסיביות של המשחק.
אני חייב לציין, שאני הרגשתי שוב שאני נמצא בצריח הטנק. כאשר עליתי על עצמים, ניסיתי לרכך את המכה של התיישרות התובה עם הברכיים, בדומה למה שאני עושה במציאות. גם כאשר יריתי בתותח צמצמתי את עיניי כמי שמצפה להדף ולרשף, ובעיקר לא הבנתי לאן נעלמו כוחות הג'י שמופעלים כאשר מכונה ששוקלת כ-50 טון משנה כיוון במהירות.
כרגע הצוות יתמקד בשיפור הקיים, כאשריש כוונה להגדיל את מספר השחקנים שיכולים להשתתף בקרב בו זמנית, להכניס מצבים נוספים של משחק, לשפר את הגרפיקה, האודיו ועוד. הם עובדים רבות עם הקהילה והמשתמשים במרכזי ה-VR על מנת לקבל את הפידבק ולעבוד על פיו. בעתיד, יוכנס למשחק Dashboard אישי עבור כל שחקן, שיאפשר לו לצבור נקודות ולרכוש טנקים נוספים ובכך מערכת המונטיזציה שקיימת בשאר המשחקים של החברה תוכנס גם לכאן.
עדכון הקיץ של המשחק מביא עימו מפה חדשה, 3 Classes של טנקים ומצב Team Deathmatch של 4 כנגד 4 שחקנים! במקביל, Neurogaming תמשיך לפתח את מרכזי ה-VR שלה, מתוך מטרה להתפשט ברחבי העולם וליצור רשת ענפה שתאפשר קיום טורנירי רחבי היקף, במספר משחקים. בנוסף, היא תשים דגש על פיתוח מוצר ה-PolyVR שפשוט נראה ממש מגניב ואנו מקווים להתנסות בו במהרה!