המשחק Descenders מספק סימולציית רכיבה שמאפשרת לכם להנות מתחושת המהירות של עולם רכיבת הDownhill. המשחק משלב גרפיקה מצויינת עם פסקול קצבי, ומספק חוויה שמצליחה לשאוב את השחקן פנימה, למרות מגרעות לא מעטות.

איך שלא ניגש אליו, Descenders מעט חריג בנוף משחקי סימולציית האקסטרים – כאלה שמאפשרים לנו לעלות על סקייטבורד או סנובורד ולהרביץ טריקים ופעלולים, ועוד זכו למספר רב של כותרים. כל אחד מהם ניסה לגשת לאתגר של העברת הריגוש בצורות שונות.

תחום האופניים, או ליתר דיוק – תחום ה-Down Hill, די נזנח מאחור. בעבר, במקביל ליציאתם של משחקי הסקייטבורד של Tony Hawk, זכינו לקבל שני משחקים שנשאו את שמו של עילוי אחר בתחום האקסטרים Dave Mirra Freestyle BMX, אבל גם הם, נגעו בתחום המאוד מצומצם של אופני רחוב (או פעלולים/דירט/BMX, תלוי כמה תרצו לדייק).

מאז, בניגוד לפריחתו של ענף האופניים והתעשייה שמאחוריו בפרט(שמגלגלת המון כסף וטכנולוגיה), לא זכינו למשחק כלשהו שיאפשר לנו להנות מהספורט גם כאשר התנאים בחוץ לא מאפשרים זאת, או לאלו שאינם אוהבים את מאמץ שסביב רכיבה על אופניים, אלא משחק לנסות ולקבל תחושה של מהירות. Descenders בא לשנות זאת.

המשחק מפותח ע"י RageSquid ומופץ ע"י No More Robots. הוא שוחרר לראשונה ל-Steam בגרסאת Early Access כבר בפברואר השנה, וכעת מגיע גם לקונסולה ה-Xbox בגרסת ה-Game Preview. אנחנו בדקנו את המשחק על גבי ה-Xbox One X, בגרסא שהושקה ב-15 למאי. ראוי לציין המשחק נמצא כבר בפיתוח שנתיים, ומן המצופה ש-Descenders יהיה משחק בשל.

מכניקת המשחק

השליטה באופניים וברוכב היא יחסית "פשוטה": הסטיק השמאלי שולט בהטיית האופניים ימינה ושמאלה וקדימה ואחורה .הטיה זו מאפשרת לשחקן לבצע פניות רגילות או לסובב את האופניים כשהן באוויר סביב הציר האנכי. הסטיק הימני שולט בהטיית הרוכב – משיכת הסטיק אחורה ואז קדימה תגרום לביצוע Manual  או Bunny Hop, דבר שהכרחי לניקוי מכשולים לעיתים, והטייתו לצדדים תוסיף לפנייה שלכם החלקה. במידה ואתם באוויר – הטייה של האופניים בסטייל(Skew). הטריגר הימני גורם להאצת האופניים (הרוכב מפדל), והשמאלי הוא לבלימה או האטה – ללא כל הבחנה בין המעצור הקדמי לאחורי. וזהו.

בשונה ממשחקי אקסטרים בעבר – אין קומובואים של כפתורים או לחיצות מסוימות שיפעילו תעלול מיוחד. כמובן שניתן לעשות סיבובי 180/360 או סלטה קדמית/אחורית, והשילובים בין התנועה בצירים אלו, אבל בגדול זה טווח התרגילים במשחק, כמובן בתוספת Wheliee או Stoppie (הרמת גלגל קדמית או אחורית, בהתאמה), כאשר אתם על הקרקע.

שלבי המשחק

השלבים במשחק, או ליתר דיוק, המסלולים, נבנים באופן פרוצדוראלי – בדומה למשחקי Rouglike אחרים. למשחק מוזנות יחידות בניין שונות – קיקרים וטייבלים(רמפות מסוגים שונים), ברמים (סיבובים בהטיה) ועוד, ו-3 פרמטרים עיקריים לכל שלב: Steepness, Stunts ו-Curves. הם אלו שיקבעו את אופי המסלול – מדד ה-Stunts יהיה על 0? לא תפגשו רמפה אחת. ה-Curves יהיה אפסי וה-Steepness במקסימום? ישנה אפשרות שלא יהיה מסלול בכלל. השלבים מתחלקים לאזורים שונים: Highlands – גבעות מוריקות ושמיים כחולים, בדומה לסקוטלנד; Forest – יער צפוף עם שמיים זהובים, רמפות ואלמנטים בנויים מעץ שיבחנו את יכולת השליטה של השחקן באופניים לבייקפארקס; Desert – קריצה לתחרויות ה-Red Bull Rampage שנערכות במדבריות של יוטה, ומאתגרות רוכבים ברכיבת הרים "גדולים", ואזור השלג.

descenders-forest

השימוש במערכת הפרוצדארלית מבטיח לשחקן שבעצם לעולם לא יווצר מצב שהוא ירכב באותו שלב פעמיים, דבר חיובי ושלילי כאחד. דברים מסוימים ירגישו לשחקן מוכרים במעין תחושת דה-ז'ה-וו חזקה מאוד, אבל הדברים יהיו מעט שונים. על כך ניתן להוסיף את ה-Modifiers השונים שהמשחק מפעיל על השלבים: רכיבת לילה לאור פנס, רכיבה בגשם או בשלג, רכיבה כאשר רק מצב מצלמת הקסדה זמין לכם וכו'. כדי לנסות ולתת לכם מידע מקדים על השלב המשחק מבצע מעין יעף מנקודת מבט הציפור (או הרחפן) מעל המסלול, ותוכלו לראות מה מצפה לכם, אבל זה לא מהווה עזרה ממשית. יותר השווצה ביכולות הגרפיות של מנוע המשחק.

עקב הרנדומליות שבה, המערכת הפרוצדוראלית לא חפה מפגמים ובעיות. ראשית – בגלל שלעולם לא נרכב את אותו מסלול פעמיים, לא נוכל להתאמן ולהשתפר. רוב הזמן השחקן נדרש לתגובות מהירות והחלטות על סמך מידע חסר: מאוד קשה לדעת האם נצליח לנקות קפיצה כמו שצריך, או לבצע את הפעלול שמופיע לנו בבונוס.

שנית – פעמים רבות יעד הבונוס, שהשלמה שלו תזכה אותנו בחיים נוספים (מצרך יקר ב-Descenders), לא תואם את המסלולים שמתוכם יכולתי לבחור את המסלול הבא. פעמים רבות היעד שקיבלתי היה להשלים 2 סלטות לאחור, אך בשלבים שלפני לא היו כלל מקפצות, או יעד להגיע למהירות של 65 קמ"ש, שהמסלולים שקיבלתי היו שטוחים במיוחד. אני מניח שהמפתחים יוכלו לפתור את ה"באג" הזה בקלות רבה, ונראה תיקון לכך בגרסאות הבאות.

מערכת ההתקדמות והקריירה

Descenders  מנסה לשלב מספר אלמנטים שראינו במשחקים דומים בעבר. בעוד שבמהלך המשחק בכל שלב אתם מתחרים אך ורק מול השלב עצמו, כלומר – אין רוכבים המופעלים על ידי A.I. ובגלל שכל שלב שונה אין אפשרות שיופיע Ghost Rider לצידכם על סמך הרוכב הכי מהיר מהאינטרנט. גם נכון לעכשיו אין Multiplayer. אז מה כן יש? המשחק משתמש במערכת מוניטין, או Rep, ו-3 קבוצות רכיבה(ספונסרים). בערך חצי שעה לתוך המשחק תצטרכו לבחור אחת מתוך 3 קבוצות רכיבה אליהן תשתייכו. אין הבדל של ממש בין ה-3: הדבר ישפיע באופן קוסמטי מזערי על בגדי הרוכב שלכם.

descenders review - ביקורת

ככל שתעשו יותר פעלולים תצברו נקודות Rep שהן אלו שימלאו את פס ההתקדמות שלכם. לאט לאט תעלו ברמות (או יותר נכון בדיוויזיות), ותפתחו ציוד חדש כגון אופניים, לבוש וכו'. גם כאן השינוי הוא קוסמטי בלבד, ואין הבדל בין סוגי האופניים השונים, לפחות כרגע.

בתפריטי המשחק תוכלו לבדוק היכן אתם עומדים מבחינת המוניטין שלכם אל מול שאר השחקנים שפעילים במשחק בחלוקה לאירופה, או 3 קבוצות הרכיבה. נכון לעכשיו לא הוכרזו אירועים שבסיומם קבוצה הרכיבה עם הכי הרבה נקודות Rep תזכה את חבריה בפרסים כלשהם, אבל ייתכן שזה יהיה הכיוון של המפתחים.

כאשר תתחילו קריירה אתם תקבלו מספר זעום יחסית של חיים(או פסילות), איתם אתם צריכים להתקדם במשחק. כל פעם שתתרסקו – תרד לכם נקודת חיים ותחזרו לאחור ל-Check Point האחרון במסלול בו עברתם. חלק מהשלבים יזכו אתכם בנקודת חיים נוספת במידה ותסיימו אותם, וכאמור בכל שלב יש יעד בונוס שבמידה ותעמדו בו תזכו בנקודת חיים נוספת. פגשתם את הקרקע בהתרסקות מרהיבה במיוחד? ייתכן וירדו לכם שתי נקודות חיים.

בסיום כל שלב תוכלו לבחור את השלב הבא בו תתחרו, כאשר המידע המקדים היחידי על השלב הוא 3 הפרמטרים של תלילות, עקמומיות וכמות הקפיצות בשלב. במידה ומופעלים Modifiers שונים על השלב הבא – המשחק יציין זאת בפניכם. כדי לעבור לאזור אחר תצטרכו "לחצות" את המפה של האזור מצד האחד למשנהו, כאשר בסיומו ישנו שלב עם קפיצת ה-Boss: קפיצה מאוד גדולה שתצטרכו להגיע אליה במהירות הנכונה כדי מצד אחד לנקות אותה כמו שצריך ולהשלים את פעלול הבונוס, אך מצד שני לא מהר מדי כדי שלא תתרסקו על הקרקע כי קפצתם גבוה מדי. עליכם לסיים לחצות את האיזור כמה שיותר מהר, אחרת תמצאו את עצמכם מתמודדים עם קפיצת ה-Boss בלילה, לאור פנס כי יש מעין מחזוריות יום/לילה במשחק.

במהלך הקריירה שלכם תוכלו לבחור מדי פעם חבר צוות חדש שיצטרף אליכם, וישפיע על חווית המשחק באופן מסוים. לדוגמא – אחד מהם "ישטח" את המסלולים עבורכם, השני יאפשר לכם לעשות Manual (הרמת גלגל קדמית לצורך מעבר מכשול, ע"ע) יותר טוב ועוד. כאשר תסיימו את כל נקודות החיים שהוקצו לכם – ותחתחילו קריירה מחדש, הצוות יעזוב אתכם, ותצטרכו לצבור את חברי הצוות מחדש.

במידה ותשלימו את הבונוס הנוגע לקפיצת ה-Boss 3 פעמים (כלומר תתחילו את הקריירה 3 פעמים חדשות ותגיעו עד לנקודה זו), תוכלו להתחיל בפעם הבאה מהאזור הבא. הדבר יוצר תסכול באופן מסויים, מכיוון שבקלות אפשר למצוא את עצמכם מתרסקים ומסיימים את הקריירה מוקדם מהצפוי מבלי שסיימתם את האזור והתקדמתם לאזור הבא.

לאור זאת, ולאור העובדה שהמשחק לא מחייב אתכם לרכוב על המסלול, מהר מאוד תחליטו שהדרך הטובה ביותר לפתוח את כל האזורים היא פשוט לסיים את השלבים בדרך הכי רגועה ואיטית מבלי להיפסל. כלומר, תשחקו בו בצורה מונוטונית  ומשעממת על מנת להגיע לקפיצת הבוס עם כמה שיותר חיים לעמוד ביעד הבונוס שלה.

descenders ביקורת 3

כאשר תתחילו את המשחק אתם תכנסו לאיזור האימונים, או איזור ההתאספות של המשחק. כרגע איזור זה ריק במיוחד. יש בו 4 מסלולים קצרים שיאפשרו לכם להתאמן על המכניקות השונות של המשחק, אבל ה-Rep שתצטברו לא ישמר. ישנו ה-Shed, בקתת הטיפולים, בה תוכלו להחליף זוג אופניים או את בגדי הרוכב, וקצת תפאורה. אולי בעתיד נראה שם רוכבים אחרים שמשחקים במשחק, ואנחנו מאוד מקווים שמערכת ההתקדמות תאפשר לנו להשקיע ברוכב שלנו כדי לפתח אותו, או לעשות שינויים מכניים באופניים בהתאם לסגנון הרכיבה שלנו, או בהתאם למוצרים הקיימים בשוק.

גרפיקה וקול

בגזרת הפס-קול המשחק מצטיין. הפס-קול מורכב משירים של להקות לא מוכרות במיוחד מתחום ה-Drum'n'Base. הקצביות של השירים הולמת את המשחק ומספקת רקע טוב לתחושת המהירות וה-Vibe הכללי של המשחק. האפקטים הקוליים של המשחק נשמעים לא רע בכלל – רעש הצמיגים, המהירות, קרקוש הפריי-לוף של האופניים ועוד מרגישים נאמנים למקור.

בתחום הגרפיקה – בעוד שהסביבה מרונדרת לא רע, כולל אפקטי Gloom למיניהם בזמן שהשמש שוקעת או בזמן הרכיבה ביער, המודל של הרוכב נראה קצת גמלוני מדי ולא עגלגל מספיק. האופניים נראות יחסית לא רע.

ב-Descenders יש 4 מצבים עבור המצלמה:

מצב רגיל בו המצלמה ממוקמת מאחורי הרוכב בגובה סטנדרטי יחסית וזוהי ברירת המחדל שככל הנראה בה תבלו את רוב הזמן. המינוס במצב זה הוא היכולת להבחין בחלקים הבאים של המסלול במצב מצומצם יחסית, אך השליטה נוחה יותר.

 מצב סינמטי – בו המצלמה ממוקמת מאחור ומשמאל הרוכב, אך נמוכה ויחסית צמודה לקרקע – מצב שיכול לשמש להקלטת קליפים מעניינים, אבל פחות פרקטי לשחק כך. נורא קשה לצפות מה נמצא במורד המסלול במיוחד כאשר יש פנייה לימין.

מצב גבוה – בו המצלמה ממוקמת שוב מאחורי הרוכב, במרכזו, אך הפעם בנקודה גבוהה יותר דבר המאפשר לכם לראות יותר מן המסלול שמגיע בהמשך. המינוס של מצב זה היא העובדה שקשה יותר להבחין בפרטים במשחק, לתזמן את הקפיצות ובאופן כללי השליטה מרגישה פחות מדוייקת.

המצב האחרון, הממוקם שלישי בסדר המצבים, הוא מצב הקסדה, או מנקודת מבטו של הרוכב שלכם, בו אתם רואים את כפות ידיו של הרוכב ואת הכידון של האופניים ובזמן סלטה את האופניים עצמם. מעבר לעובדה שיהיו שלבים שיכריחו אתכם לרכוב כך, מצב זה נראה כמו הכנה טובה לשימוש בערכות ה-VR למיניהן שנמצאות כבר בשוק והולכות וצוברות תאוצה. זה לא יהיה המשחק הראשון שאיפשר תמיכה בערכות VR באמצעות פאטצ'. גם ללא ערכת VR נקודת מבט זו זה היא די אימרסיבית, במיוחד כאשר אתם מנסים לבצע פעלול עם האופניים כמו סלטה, אבל למעט הידיים – אין לרוכב כל איבר נוסף במצב זה, כפי שתוכלו לראות בתמונה.

סיכום

למרות שהמשחק Descenders לא חף מבעיות מעצבנות הקשורות לאופי שלו (מבחינה טכנית לא חוויתי באגים משמעותיים), מצאתי את עצמי חוזר אליו שוב ושוב. קיימת תחושה של שיפור משמעותי ככל שמשחקים במשחק, למרות הרנדומליות והקושי להעריך חלק מהאלמנטים בשלב. מערכת התקדמות טובה ומתגמלת יותר, בדגש על הבדלים בין האופניים, או היכולת לשפר את הדמות שלכם, יהיו תוספות מבורכות שיוסיפו עניין רב.

צריך לזכור שכרגע Descenders נמצא ב-Early Access, כלומר צפויים בו עוד שינויים רבים וליטושים נוספים. כרגע נדמה שמנוע המשחק עובד בצורה די חלקה, וניתן להניח שכרגע צוות הפיתוח יתמקד יותר בתוכן במשחק עצמו, תוך ליטוש מערכת יצירת השלבים. נדמה כי יש מה לצפות, ו-Descenders מהווה אלטרנטיבה טובה למכורים לאוכף בימים בהם מצב מזג האוויר לא מאפשר לצאת לרכוב. האם ייתכן שנראה שילוב של אופני כושר עם מערכת ה-VR? אולי. כבר היום בחדרי כושר רוכבים משתמשים בסרטונים מבויימים על-מנת להקל את המונוטוניות של הרכיבה באולם סגור.

כך או כך, Descenders הוא משחק יפה, קצבי ומהיר, שיכול לספק לא מעט הנאה, ועם הפניה של הכידון לכיוון הנכון – הוא יצבור שבחים רבים.