כבר בסוף תערוכת E3 2018 בפרזנטציה המושקעת והעמוסה של Xbox, פיל ספנסר (מנכ"ל Xbox) רמז מפורשות כי הדור הבא של קונסולת המשחקים לבית Microsoft נמצאת בתחילת מחזור הפיתוח שלה. כעת מגיעים הפרטים הנוספים – שמות הקוד, תאריכים, ובעיקר – המון המון ספקולציות. אז מה זה Xbox Scarlett?

אבל מתי היא תצא לשוק? שנת 2020 – אולי קצת יותר מוקדם משחשבנו! אבל קודם, בואו נדבר על הדור הנוכחי מהזווית של Microsoft.

קרב מאסף מצד הענקית מרדמונד

זה לא סוד שבדור הנוכחי Microsoft דישדשה מאחורי Sony. זה התחיל עם הגישה העקומה של החברה כלפי הקונסולה עצמה: לא קונסולה שמיועדת לגיימרים כבדים, אלא מרכז מדיה ביתי שגם מריץ משחקים. זה המשיך עם כל מיני דרישות על חיבור תמידי לרשת (DRM), הגבלות על שיתוף דיסקים עם חברים ובאנדל יחיד שכלל את ה-Kinect (חיישן התנועה של Microsoft) והקפיץ את המחיר אל מול ה-PS4. הקהל הגיב בהתאם, ונהר בהמוניו אל הקונסולה היפנית.

שינויים נעשו בבעלי התפקידים ב-Xbox, אך הדבר היה מאוחר מדי, לפחות עבור הדור הנוכחי.

כל הנסיונות של Microsoft להילחם חזרה בדור הנוכחי לא צלחו: השקתה של ה-Xbox One X, הגרסה המחוזקת יותר שמספקת תמורה נאה ביותר ביחס למחירה מבחינת הביצועים הגרפיים, לא הצליחה להרשים את קהל השחקנים, שהיו מושקעים עמוק ב-eco system של Sony.

עיקר הסיבה לכך הייתה ה-Knock Outs של Sony בתחום האקסקלוסיביים, עם כותרים מעולים כמו Marvel's Spider-Man ו-God of War. מנגד Microsoft בחרה להוציא את כותרי הבית של הקונסולה גם על גבי המחשב האישי, דבר שייתר את הרכישה של הקונסולה, ובמקביל קידמה באופן אגרסיבי שלושה משחקים, כאשר שניים מהם התקבלו בביקורות צוננות –Sea of Thieves ו-State of Decay 2, ובנוסף להם את Crackdown 3 שנדחה שוב ושוב ותאריך יציאתו עומד כרגע על פברואר 2019.

גם כאשר השיקה את שירות ה-Xbox Game Pass המהפכני שלה, שנותן תמורה מצויינת אל מול עלותו, וזכה לכך שמספר כותרים חדשים יכנסו אליו עם השקתו, כמו Forza Horizon 4 המצוין, ו-Ashen (שבימים אלו אנו עובדים על כתיבת הביקורת עבורו). נדמה כי זה מאוחר מדי, ומעט מדי, לפחות עבור הדור הנוכחי.

אז שנייה לפני שנעבור לדבר על העתיד, ניגע בשתי נקודות ששופכות אור על מה שיגיע בהמשך:

הראשונה – בתערוכת E3 2018 M חברת Microsoft כבר חשפה כי היא עובדת על שירות סטרימינג עבור משחקים ה-xCloud. לאלו שפחות מכירים – כיום ה-Xbox Game Pass מחייב את השחקנים בהורדת המשחק. Microsoft הצליחה לצמצם את זמני ההורדה על ידי אלגוריתם שמזהה מה הקבצים הקריטיים להפעלת המשחק מהר ככל האפשר בזמן ששאר המשחק ממשיך לרדת ברקע. היעד אליו Microsoft מכוונת – קונסולה, או יותר נכון דור שלם, שנסוב סביב שירות הסטרימינג. חופש הבחירה – עומד במרכז הפרוייקט. 

Microsoft תתחיל בניסויים של השירות כבר בשנת 2019, ועיקר המהפכה של השירות – הוא יאפשר לכם לשחק במשחקי Xbox לא רק על גבי הקונסולה או המחשב האישי שלכם – אלא גם על גבי הטלפון החכם! זוהי בשורה מהפכנית ממש, ונשאר רק לחכות ולראות איזה משחקים יכללו בתוכנית.

על פי השמועות Microsoft מודעת לבעיתיות של בקרי המשחק עבור סמרטפונים למיניהם, והממשק שלהם עם שלטי ה-Xbox. על פי השמועות היא עובדת באופן צמוד ל-Razer וחברות ציוד היקפי אחרות על מנת למצוא פתרון לבעיה. 

השנייה – ישנן שמועות על כך ש-Microsoft מתכננת להכריז בתחילת 2019 על גרסא נוספת של קונסולה עבור הדור הנוכחי, אשר תצא לחנויות כבר במהלך אביב 2019. היא עתידה להחליף את ה-Xbox One S הזול יותר, ולהוריד את המחיר לצרכן אפילו עוד יותר. איך? היא תושק ללא כונן דיסקים! קונסולה זו עונה לשם הקוד Maverick.

Xbox בתערוכת E3 2018 - Adaptive

לאור השינויים בשוק ההפצה והעלייה בגודל המשחקים, קיימת ההבנה שהמדיה האופטית והפיזית הופכת להיות נחלת העבר. Microsoft תכריז על תוכנית Disc-to-Digital במקביל. מטרת תוכנית זו היא לאפשר לכל שחקן שברשותו דיסקים עם משחקים, להמיר אותם בעבור עותק דיגטלי בחנות של Microsoft. 

עדיין לא ברור כיצד התוכנית תעבוד – האם דיסק שעבר דיגטיזציה לא יקרא יותר על ידי קונסולות שמחוברת לאינטרנט? לא ברור. זהו שירות שהיה אמור להיכנס ממזמן, עוד בהשקה של ה-Xbox One, אך בוטל מסיבות שונות. 

יותר מקונסולה אחת – כבר בהשקה?

האתר Windows Central ציין כי שם הקוד הכולל שניתן לדור הבא של הקונסולה עונה לשם Scarlett. למה צריך שם קוד כולל? כי בניגוד להתבטאויות עבר ובהתאם למצב הדור הנוכחי, Microsoft תצא לשוק בסתיו 2020 עם שתי גרסאות של אותה קונסולה.

הראשונה, והבסיסית יותר תהיה ממשיכת דרכה של ה-Xbox One S ועונה לשם הקוד Lockhart. ייעודה לפנות לכמה שיותר משקי בית עם תג מחיר נמוך וחומרה שתאפשר להריץ את משחקי הדור הבא, אם כי ברזולוציה נמוכה יותר. קונסולה זו תכנס למשבצת של ה-Xbox One S הזולה, או גרסת ה-Arcade. 

השנייה, המתקדמת והחזקה יותר תהיה ממשיכת דרכה של ה-Xbox One X, ותענה לשם הקוד Anaconda. היא תצויד במעבד מקטגוריית Zen 2 ובכרטיס מסך מתקדם, ככל הנראה מבית AMD(שנדמה שאחרי שסיימו להכות שוק על ירך את Intel, מכוונים כעת לשוק כרטיסי המסך למלחמה מול Nvidia). לאור גודלם ההולך ותופח של משחקי ה-AAA, גרסה זו תצויד גם בכונן SSD, ככל הנראה. כמובן שתג המחיר שלה יהיה גבוה יותר.

ככל הנראה שתי הגרסאות יגיעו מצוידות בכונני דיסקים, אם כי ייתכן שהדבר יהיה אופציונאלי. זה די טריאוולי לציין שדור ה-Scarlett יתמוך בתוכנית התאימות לאחר של Microsoft, המאפשרת להריץ משחקים מהדורות הקודמים של הקונסולות (Xbox OG, Xbox 360) על גבי הדור הנוכחי.

דואגים גם לשחקנים, וגם למפתחים!

זוהי הפעם הראשונה שפיל ספנסר הולך לפקח על מחזור פיתוח שלם של קונסולת Xbox, ונדמה כי כבר כעת הוא עושה עבודה נהדרת. הוא משדר תדמית של Good Guy Phil (לא בקטע ציני) בכל אספקט אפשרי: גם בחלוקת מחמאות ל-Sony על השקות מוצלחות וגם בקידום שירותים שונים עבור שחקני ה-Xbox.

נדמה כי הצלחתם של האקסקלוסייבים של Sony לא חמקה מעיניהם של פרנסי Xbox, וניתן היה להבחין בכך במסע הרכישות הנרחב בו Microsoft רכשה מספר אולפנים והכניסה אותם תחת כנפיה. הבולט ביניהם הוא Obsidian, שהכריז רק זה מכבר על The Outer Worlds.

Microsoft מקדמת במקביל את ה-GameCore שלה, שחונה תחת ה-Windows Core OS. מטרת ה-GameCore היא לצמצם את הזמן הנדרש למפתחים בהתאמת משחקים שפותחו עבור קונסולות ה-Scarlett גם למחשב האישי. בכך, Microsoft מנסה למצב את ה-Xbox לא רק כקונסולה, אלא כשירות בדומה ל-Steam.

Xbox GameCore

2019 – שנה של הכרזות ובשורות

יחד עם התבטאויות קודמות מצד Sony על כך שקונסולת ה-PS4 נמצאת בסוף מחזור הפיתוח שלה, והשמועות הנ"ל מענקית התוכנה, ניתן לומר בוודאות ששנת 2019 הולכת להיות מעניינת. בין אם בהכרזות נוספות ופרטים מלאים על תוכנית ה-Scarlett מצד Microsoft, או בהכרזות של Sony על התוכניות העתידיות שלה – הולך להיות מעניין.

יש שמועות נוספות על כל מיני גרסאות נוספות של קונסולת ה-Xbox, עם שמות קוד נוספים כמו Anthem ו-Roma. ניסינו להתמקד בעיקר, אבל קחו את כל הכתוב לעיל עם קורטוב של ספק. 

נזכיר, כי נכון לעכשיו Sony לא תתארח בתערוכת E3, בטענה כי אין לה במה לחדש לקהל. האם ייתכן ש-Microsoft תהיה הראשונה שתירה את יריית הפתיחה בדור הבא של מלחמת הקונסולות? אולי, כי ככל הנראה – היא תעשה הכל, אבל הכל – כדי שהדור הנוכחי יסתיים כבר.