המשחק Sea of Thieves יצר המון הייפ סביב יציאתו. המפתחת Rare (שבאמתחתה Banjo Kazooie המצוין), הבטיחה המון דברים.: גרפיקה מהממת, עולם עשיר בצבע ובקול, וחווית CO-OP מעולה, שתגרום לכם לרצות לשחק את המשחק עם החברים, או עם אנשים אחרים. האם המשחק מספק את כל זה? ללא ספק – כן, ובצורה מעולה. האם מעבר? לא. לפחות לא כרגע.

אפשר לסיים את הביקורת כאן ועכשיו, ולשלוח אתכם לקרוא את הרשמים מהבטא הסופית של המשחק, וכולנו נמשיך לביקורת הבאה. נכון, היה מדובר ב-Final Beta, והיא הייתה זמינה למשחק לכולם ממש בסמיכות להשקת המשחק. כמה כבר אפשר לצפות לשינוי במשחק המלא שהושק לאחר מכן? אז התשובה לכך נעוצה בעיקר במה ציפינו שיהיה במשחק המלא. כי מבחינת גרפיקה וקול, באגים ועוד כמה דברים אחרים – הבטא הציגה משחק מוגמר. מבחינת המשחקיות, העלילה והסיפור, או ה"Drive" – למרבה הפלא, הבטא הציגה את כל מה שיש למשחק להציע. אנחנו במערכת ממש תהינו – האם 3 סוגי המשימות שיש למשחק להציע יחד עם ה-Raid המזדמן, הם כל מה שיש במשחק לעשות? ממש קיוונו שנגלה שלא, ו-Rare מחזיקים עוד "אס" בשרוול.

להפתענו ולאכזבתנו – גילינו שהשרוול ריק. כל מה שיש לעשות במשחק מסתכם ל-3 סוגי המשימות בהתאם ל-3 הסוכנויות במשחק: ה-Gold Hoarders שישלחו אתכם לאסוף תיבות אוצר (לפעמים תצטרכו לפתור חידה, שלא מהווה אתגר אמיתי); ה-Merchant Alliance ישלחו אתכם ל"סידורים" – "תביאו ככה וככה חזירים לאי X עד מועד Y"; ה-Order of Souls ישלחו אתכם להרוג שלדים אגדיים באיים השוני. ל-3 המשימות האלה מצטרף ה-Raid, אירוע בו מעל אחד ה-Skeleton Forts במשחק יופיע ענן המעוצב כגולגלת, ועליכם יחד עם הצוות שלכם (עם או נגד צוותים אחרים), להביס את כל השלדים באי ולזכות במפתח לכספת של האי, שתכיל מספר רב של אוצרות. ובערך זהו. כאן זה נגמר מבחינת "המשימות" שיש למשחק להציע.

כמובן, שמדי פעם תתקלו באוצרות חבויים, מפות או כתבי חידה שיהיו בתוך "הודעה בבקבוק", אבל מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת. השלמה של משימות תעניק לכם זהב ונקודות מוניטין עם ה"סוכנות" עבורה ביצעתם את המשימה. את הזהב תוכלו לנצל לרכישה פריטים קוסמטיים בלבד שיעידו על ההתקדמות שלכם במשחק כלפי חוץ (גם עבור הדמות שלכם, וגם עבור הספינה), והמוניטין יאפשר לכם גישה למשימות "קשות" יותר, שיביאו יותר תועלת. המשחק מקדש את חווית ה-Co-Op בכך שגם שחקן שהתחיל את המשחק לפני 5 דקות יכול לשחק עם פיראט מנוסה ולצאת להרפתקאות "מתקדמות", ובכך להתקדם מהר בסולם הדרגות המושפע מן המוניטין.

אז נכון, אמנם יש מעין מצב "End Game", שבו לאחר שתגיעו לדרגה המקסימלית עם 3 הסוכנויות או הפלגים של המשחק, נקודת ההתחלה שלכם תשתנה, ותוכלו לצאת למשימות "קשות יותר". אבל שוב – מדובר באותו סוג משימות בדיוק. המפתחת Rare כן מדווחת על הכנסה של תכנים נוספים למשחק, אבל – המשחק תומחר ככותר Triple A מלא, כלומר בסכום של 60$ לערך. לא כמשחק Early Access.

שלא תבינו לא נכון – המשחק בנוי היטב. למעט קשיי התחברות, שאגב להערכתי נובעים עקב האפשרות לשחק ב-Cross Play בין שחקני Xbox ל-PC, הכל דופק כמו שעון ורוב המכניקות מלוטשות. הגרפיקה מדהימה, והמשחק מנצל היטב את מה שיש למנוע ה-Unreal 4 להציע. תחושת ההנאה העילאית ביותר במשחק היא כאשר השחקן הוא חלק מצוות של 4 פיראטים, המתפקדים בסנכרון מיטבי, וה-Galleon (הספינה הגדולה מבין 2 הספינות שיש למשחק להציע), מפליגה בשיא המרץ, עם 3 המפרשים פתוחים ומכוונים לרוח כמו שצריך. המוסיקה שהמשחק ינגן ברקע תשתנה, אלו מכם שמשחקים עם בקרי Xbox ירגישו את מכות הגלים על גבי הבקר, והדבר היחידי שחסר היא תחושת הרוח בשיער וריח המלח הנישא באוויר. אבל – זהו.

נכון לעכשיו, ה CO-OP פחות בא לידי ביטוי כאשר אתם משלימים עוד משימת PvE. היתרון של 4 שחקנים על פני שחקן יחיד או שניים, הוא שדברים יקרו מעט מהר יותר. גם ב-PvP: צוות חכם של שני שחקנים פשוט יברח מצוות של ארבעה, או ינסה להתגנב לספינה ולשדוד את האוצרות שהצוות הקודם השיג, כאשר הם מחפשים אוצרות נוספים. אמנם יש שלושה סוגי כלי נשק – אקדח, Blunderbuss (הגרסא הפיראטית ל-Shotgun קצוץ קנה), ורובה צלפים, אבל ההבדל ביניהם לא מורגש, בדגש על הנזק, ואין תחושה של תועלת העולה מסינכרון כלי הנשק בצוות שלכם. הדבר היחידי האפשרי שהצלחתי לחשוב עליו הוא שאחד מהשחקנים ינסה לשחות עם חבית חומר נפץ אל ספינת אויב, וששחקן המצויד ברובה צלפים ירה עליה ובכך יפגע בספינת האויב.

כלומר, אמנם המכניקות השונות מלוטשות, אך אין בהן עומק של ממש. לא תמצאו פה את סוגי כלי הנשק על גבי הספינה כמו ב-Black Flag לדוגמא, או מכניקת לחימת חרבות כמו זו שיש ב-For Honor. ישנם כרישים במים שיציקו לכם מדי פעם – כאשר תצללו אל תוך ספינה טרופה או תשחו בין הספינה לאי עם תיבת אוצר, או נחשים על גבי האיים שיכישו אתכם וירעילו אתכם למספר דקות, וכמובן שלדים שיופיעו כאשר תחפשו תיבות אוצר, אך שום דבר מאלו לא מהווה אתגר של ממש. במיוחד לא לצוות של ארבעה שחקנים.

עוד אירוע נוסף שייתכן שיתרחש הוא ההיתקלות ב-Kraken, מפלצת מיתית מרובת זרועות, שתגיח ממעמקי הים ותתקוף את ספינתכם. טוב, היא לא בדיוק תגיח. המים מסביבכם יצבעו בשחור-דיו. הסיבה לכך – אין למפלצת הזו באמת גוף. המודל שלה הוא זרועות בלבד, והשחרת המים נועדה להסתיר זאת. תפקידה, נכון לעכשיו, הוא למרר לכם את החיים. הדרך לנצח אותה – לירות לעבר קצה הזרועות שלה כאשר היא פוערת את פיה באמצעות התותחים. היא תגרום נזק לספינה שלכם, תרים את חברי הצוות באוויר ותשליך אותם הרחק מן הספינה. ברגע שהצלחתם להרחיק את זרועתיה – הורידו את המפרשים ובירחו על נפשותיכם. החלק הכי מעצבן? ניצחון או הימלטות מפניה לא יעניקו לכם כלום. לא איזה זרוע תמנונית להתהדר בה במשחק. רק Achievement בפרופיל. אפילו לא תיבת אוצר!

מעבר ל-RAID (שאגב מומלץ לשלב ידיים מספר צוותים ביחד, ולהתחלק באופן שווה), המשימות יובילו פעמים ר בות מספר צוותים לאותו אי, כדי שתתקלו אחד בשני. ההחלטה כיצד לנהוג היא שלכם. אמנם ה-Voice Chat הוא Contextual – כלומר שחקן מצוות אחר שעומד קרוב אליכם יוכל לשמוע אתכם מדברים(רק זכרו להיות ב-Game Chat ולא ב-Party Chat), אבל אין דרך לתקשר עם צוות מרחוק ולהציע להם שביתת-נשק למען מטרה משותפת. לרוב, אחרי מיצוי המשימות של 3 הסוכניות, הצוות שלכם יחליט שבא לו להטריד צוותים אחרים. זו יכולה להיות חוויה מהנה ומצחיקה, ולעיתים גם רווחית, אבל הבעיה המרכזית היא שקשה לצאת מקרב PvP כשידך על העליונה. ה-Respawn Timers קצרים מדי, וגם אם השמדתם את ספינת היריב, מהר מאוד הם יחזרו לחיים עם ספינה חדשה, ויוכלו לנסות לרדוף אחריכם. מרבית הפעמים הם יצליחו להדביק אתכם ואז אתם נלכדים במעין לולאה אינסופית של PvP שלא תיגמר.

המשחק מהנה, במיוחד אם הצוות שלכם שטותי, וקחו זאת בחשבון. אם אתם שחקנים שנוטים לקחת ברצינות תהומית את המשחק בו אתם משחקים, עדיף לכם אולי לשחק בו לבד. בנוסף, תמיד נחמד להשוויץ בפריט המלתחה החדש שרכשתם בפני חבריכם לצוות, והתחושה כאשר תנצחו Raid ותראו את כל תיבות האוצר בכספת האי היא מתגמלת גם כן. להבנתנו – מומלץ לשלב את המשחק עם משחק שתייה בחיים האמיתיים, כדי להכניס עניין. אבל, נכון לעכשיו ומאוד לצערינו גם לאחר שעתיים של משחק מהנה עם צוות יעיל ומתקשר במיוחד, סביר להניח שתגלו כי אתם משועממים, ואפילו, רחמנא ליצלן, תפהקו אל תוך המיקרופון, כמו שקרה לי פעמים רבות במהלך הסטרימים כהכנה לכתבה זו. הפיהוק יוביל אתכם להחלטה לחלוץ את רגל העץ, להחזיר את התוכי לכלוב וללכת לישון.

צוות המפתחים של Rare מבטיח כי יש עוד תוכן בדרך שיחזיר אותנו למשחק, אבל כרגע – יש אופציות טובות יותר. במיוחד במחיר של 60$. אי אפשר להימנע מלאזכר שני משחקים אחרים שסבלו מבעיות דומות: Destiny הראשון, שה-End Game שלו הוכיח את עצמו, יחד עם חבילות ההרחבה והיה להצלחה, למרות האכזבה המסוימת בתחילתו. משחק נוסף – No Man's Sky, שיצר הייפ משוגע, והתגלה כמשחק מוצלח מבחינה קוסמטית, ואיכזב שחקנים רבים בסופו של דבר והרגיש כמו רמאות אחת גדולה כלפי ציבור השחקנים שרכש אותו, במיוחד לאחר שהתברר כי מרכיב ה-Co Op או ה-PvP לא היו קיימים כלל, בניגוד למצופה.

אז לאיזה משני הכיוונים Sea of Thieves ילך? עדיין מוקדם מדי לומר ורק הימים יגידו (See what I did there?). חשוב לומר, למרות האכזבה מהתוכן – השרתים עמוסים לעייפה, ככל הנראה בזכות חווית ה-Co Op המלוטשת והמהנה, שמעלה חיוך רחב על שפתיו של השחקן כאשר עבודת הצוות דופקת כמו שעון. תרומה נוספת לעניין ככל הנראה, היא היכולת לשחקני Xbox One לשחק יחד עם שחקני PC. האם לרכוש את המשחק? נסו להשיג הנחה כזו או אחרת, ורק אם אתם מחפשים חווית Co-Op מוצלחת וכיפית. עומק או תחרותיות, לא תמצאו ב-Sea of Thieves, ואולי בעצם זו מהות המשחק – להינות מחיי הפיראט, בלי אף דאגה בעולם…