Returnal הוא משחק רוגלייק יריות מגוף שלישי שמספר את סיפורה של סלין, אסטרונאוטית שהתרסקה בכוכב עוין ומגלה כי זו לא הפעם הראשונה שלה שם. המשחק ששוחרר מאוסף האקסקלוסיביים של ה-PlayStation 5 אל המחשב האישי מביא איתו גרפיקה מושקעת, קצב משחק מהיר, נשקים ואביזרים שונים, ומכניקת מפה משתנה שמעוררים את הסקרנות כלפיו. אמנם אין חידוש אמיתי למחשב פרט לניצול מיטבי של כרטיסי המסך, אבל הוא עדיין משחק ששווה לשחק בו שוב. ושוב. ושוב.


התרסקות כוכבית

אם אתם צריכים ריענון קל, אז בשנת 2021 קיבלנו לידינו משחק יריות מגוף שלישי בשם Returnal מבית Housemarque שהיה אי אז אקסקלוסיבי ל-PlayStation 5. מהר מאוד הוא צבר פופולריות גבוהה, ובצדק. תשעה מתוך עשרה נשאלים הכירו את Returnal כעבור חודש מהיציאה לאוויר העולם ושבעה מתוך עשרה קוראים יאמינו ללוקש שעכשיו מכרתי לכם.

כחלק מהמגמה המבורכת של פתיחת האקסקלוסיביים של PlayStation אל פלטפורמת המחשב, Climax Studios עשו לכולנו טובה ויצרו את הפורט הזה למחשב שכולנו חיכינו לו. אז בין Fatal Error אחד לאחר הצלחתי לשחק בו וממש נהניתי למרות שאני ופלטפורמרים זה כמו הבת שלי ולחפוף את השיער – הרבה בכי וצרחות. שלי בעיקר. 

בכל אופן – אזכיר שהסיפור עוקב אחר מסעה של סלין, אסטרונאוטית שהתרסקה עם החללית שלה אל כוכב חייזרי עוין בשם אטרופוס. בנעליה אתם תחקרו את העולם, תילחמו באויבים ותגלו מן המסתורין שאופף את הכוכב הזה ואת סלין עצמה.

האלמנט הסיפורי נוכח לכל אורך המשחק בממצאים שאוספים לאורך הדרך ובזכרונות שעולים מפעם לפעם מחייה האישיים של סלין. המיסתורין שאופף את סלין רק מוסיף דרייב לרצות ולהתקדם כדי לחשוף את האמת על מה שקרה ואיך הגענו למקום הזה מלכתחילה. ואולי השאלה הגדולה מכל – למה אנחנו חוזרים לאותה נקודה בכל פעם שאנחנו נהרגים.

למה מי מת?

Returnal הוא משחק סופר אינטנסיבי ומהיר, ועם דרגת קושי אחת בלבד, ובינינו, גם מעט האינטנסיביות שניתן להוריד לא הופך אותו לפשוט . אם תהיתם מדוע המשחק נקרא Returnal, אז אחת הסיבות לכך היא שבמידה ותיכשלו בדרך ויהרגו אתכם, אתם חוזרים לנקודת ההתחלה. כן-כן, ההתחלה, אין צ'קפוינטס, תרקדו.

בכל פעם מותו, וזה יקרה הרבה, המפה מתעדכנת, משתנה, וממקמת את החדרים בצורה אחרת האחד ביחס לשני כך שלא ניתן לצפות מה הולך להגיע מעבר לדלת הבאה. ברגע שתמותו ותסיימו לקלל תבחינו כי כל הנשקים, רמת השימוש בהם, אורך החיים שלכם, השדרוגים והמפתחות שלכם נעלמו יחד עם התקווה לסיים את המשחק בזמן סביר.

מצד שני, כמה דברים קריטיים דווקא כן נשארים איתכם, דברים דוגמת ציוד ייחודי שהשגתם כדי ליצור אינטראקציה עם העולם. כמו כן, המשימות לא מתאפסות ואת המשימות שביצעתם לא תצטרכו לעשות שוב. רואים? בכל זאת יש גם כמה גוונים של וורוד.

returnal

כמו שאר משחקי הרוגלייק, ככל שתשחקו יותר ותשפרו את הטכניקה שלכם ככה Returnal יהיה לכם יותר מובן ויהיה לכם קל יותר להתקדם בו. בניגוד לשחקני הפלייסטיישן שחיכו תקופה קצרה עד שיכלו לשמור בתוך מחזור חיים, שחקני המחשב מקבלים את האפשרות הזו כבר על ההתחלה, שזה יתרון נחמד.

בזמן שתפלסו את דרככם באטרופוס, המשחק יטיח בכם אויבים ומכשולים ללא הרף. אל תאמרו נואש, כי במקביל המשחק גם מאוד ריספונסיבי ומדויק, ומאפשר לכם להשתמש ברפלקסים ובחושים שלכם ולאו דווקא להסתמך על תזמונים בין אנימציית תנועה אחת לשנייה. 

כמו כן, מגוון הנשקים שהמשחק מציע הוא רחב וזו בחירה שלכם עם איזה סוג נשק להתקדם ואיזו יכולת אלטרנטיבית שלו אתם רוצים. בעוד שזה מאפשר לכם לתפור את סגנון המשחק אליכם, שימו לב שכלי הנשק נופלים באופן רנדומלי, כלומר שאתם עשויים להיות "תקועים" עם נשק מסוים שאתם פחות אוהבים למשך זמן מה. חוץ מזה, שממש שווה לנסות את כל כלי הנשק ואת כל סוגי היכולות שלהם, זה כיף וגם מאפשר לכם גמישות בסיטואציות לא נעימות.

קרבות הבוסים מושקעים ומחולקים לרמות אינטנסיביות שעולה ועולה ככל שגורמים יותר נזק. זה כמובן לא משהו חדש, אבל זה עוזר להבין את המכניקות שמשתנות בין שלב ושלב של הקרב. תחושת הפספוס שתלווה אתכם בשנייה שנהרגתם רק מכניסה בכם יותר אדרנלין ותגרום לכם לרצות לנסות שוב, אבל אל תרוצו בלי שום שדרוג, תנצלו את הזמן כדי לחזק את עצמכם כדי להגיע יותר מוכנים.

אבל לא רק סלין נהרגת וחוזרת להתחלה, גם המשחק עצמו חווה הרבה fatal errors מאז ההשקה. באגים מהסוג הזה יוצרים תסכול ומורידים מחווית המשחק, וחבל שלא יצא תיקון לבאג בשלב שבו שיחקתי. עם זאת, כאשר הוא יתוקן התלונות על חזרה להתחלה יהיו לגמרי עליכם.

הכי כיף לפחד יחדיו

המשחק מכוון ופוגע בצורה מדויקת באלמנט האימה; תחושת בדידות מלווה את המשחק, ושחקנים חדשים פועלים בהססנות בעקבותיה. כל חדר נבדק ומוקפד ותנועה בתוך החדר נעשית בזהירות יתרה שמא יצוץ אויב חדש ויתקוף אתכם כל הדרך אל נקודת ההתחלה. מלבד הבדידות, החשש מהלא נודע בעקבות המפה שמשתנה בכל מחזור חיים, המרדף אחרי ריפוי ותחושת הרדיפה אחריכם בזמן קרב רק מעלה את מפלס הלחץ והחרדה.

המפה של Returnal מוסיפה גם היא למימד האימה והמסתורין, שכן מאחורי כל דלת ודלת עשוי להמצא משהו שלא תאהבו. בנוסף, ככל שתחקרו יותר כך גובר הסיכוי למצוא פריטים שיחזקו את סלין ויאפשרו לכם להתקדם רחוק יותר, אך בו בזמן סביר מאוד שתיתקלו באיזה מיני-בוס אכזרי. ממש רולטה רוסית.

Returnal מאפשר לכם לשחק סולו או לעבור למימד אחר באמצעות שימוש בטכנולוגיה חייזרית ולשחק קו-אופ ברשת עם שחקנים אחרים. במצב הקו-אופ, המשחק יזרוק עליכם הרבה יותר אויבים, אורות וזיקוקים, אבל זה מעלה את קצב ההתקדמות ומגדיל את פקטור הכיף. נכון להיום אין קרוס-פלטפורם ולא ניתן לשחק עם שחקני PS5.

לצערי, מערכת הקו-אופ לא מסננת לפי סטטוס ההתקדמות במשחק; אתם יכולים לשחק עם שחקנים מאוד מנוסים או שחקנים שממש עכשיו התחילו את המשחק, וזה עשוי לגרור חוסר איזון וחסימה של חפצי מפתח על פי ההתקדמות של השחקן עם הפז"מ הנמוך ביותר. קחו את זה בחשבון, או שפשוט תחפשו לכם את השחקנים שכיף לכם לשחק איתם ותתקדמו איתם יחד.

מפחיד כמה שזה נראה טוב

אחד הדברים שמאפיינים את Returnal הוא הגרפיקה המהממת. המשחק משתמש בכל היכולות של המחשב כדי להגיע לקצה ולהביא לכם את העולם כפי שהיוצרים היו רוצים שתקבלו אותו. אויבים צבעוניים, כדורים זרחניים שנורים אליכם, או פשוט הפרטים הקטנים בסלין שניתן להבחין בהם אם עוצרים לרגע כדי להעריך את הגרפיקה באמצעות מצב הצילום של המשחק.

גרסת המחשב מקבלת גם תמיכה בתצוגת Ultra Wide (21:9) ו- Super Ultra Wide (32:9). ניתן להשתמש בטכנולוגיות לשיפור הביצועים כמו DLSS של NVIDIA או FSR2 של AMD כדי להוציא את המיטב גם ממערכות שלא נמצאות בחוד החנית של המחשבים כיום.

עם כל הכבוד לוויזואליה המשגעת, צריך לדבר גם על איכויות הסאונד ש-Returnal מביא איתו. רחשי הרקע מהסביבה ישאירו אתכם על הקצה כל הזמן, בעיקר בזכות טכנולוגיית ה-Dolby Atmos ואודיו בתלת מימד שמלווה אתכם בכל צעד. הכי כיף לשמוע יצור אפל ושפל בקרבתכם.

בנוסף, המוסיקה במשחק מחזקת את תחושת הבדידות שמלווה אתכם מהרגע שהתרסקתם באטרופוס; בזמן שתחקרו את הכוכב הדבר היחיד שתשמעו זה הצעדים שלכם ושל הסביבה מגיבה אליכם, אך ברגע שתיפגשו באויבים פס הקול ישתלט מיד ויכניס אתכם לאווירה המתוחה שפשוט מתבקשת שם.

אפשר לומר ש-Returnal הוא משחק אימה-פנטסיה-רוגלייק-יריות מגוף שלישי, או פשוט לומר משחק שאתם כנראה תאהבו לשחק אם אתם אוהבים אקשן עמוס ללא מעצורים, סיפור מרומז וגם טיפה מזוכיזם. הגרפיקה אולי תשאיר אתכם בפנים לרגע, אבל המשחקיות תשאיר אתכם בלופ, כמעט אינסופי. 

מפתחת: Housemarque, Climax Studios

מפיצה: PlayStation PC LLC

תאריך יציאה: 15 בפברואר, 2023

ז'אנר: יריות, רוגלייק

זמין על: PlayStation 5, PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Returnal סופק על ידי ישפאר.