Pokemon Scarlet and Violet אמנם מלא בבאגים ובעיות ביצועים מזעזעות, אבל זה לא מונע ממנו להיות משחק פוקימון מהפכני, ומהטובים ביותר בסדרה, שלא תרצו להניח לרגע.


ראיתי פוקימונים מחליקים ונעלמים לתוך המים, טקסטורות נעלמות, הצלחתי להציץ מבעד לרצפה, ופעמיים המשחק לגמרי קרס לי, אבל זה לא מנע ממני לרצות להמשיך לחקור את המפה העצומה ולתפוס עוד פוקימונים. Pokemon Scarlet and Violet עשה משהו שאף משחק פוקימון לא עשה לפני זה, וזה להפוך את המשחק למשחק הרפתקאות בעולם פתוח, ששומר על תחושת החקירה הכיפית, ומעניק חופש שאין כמוהו, ופשוט אי אפשר להניח אותו לרגע.

חופש שאין כמוהו

אחרי ש-Pokemon Sword and Shield הביאו לנו איזורים פתוחים שיכולנו להסתובב בהם ולראות פוקימונים מטיילים בטבע, ו-Pokemon Legends: Arceus הביא לנו מקבץ מפות פתוחות שיכולנו לחקור לגמרי, Pokemon Scarlet and Violet עושה את הצעד הבא ומביא לנו עולם פתוח ענקי אחד, שאנחנו יכולים לחקור. יש מעט מאוד דברים שמונעים מכם, אם בכלל, ללכת עד למכון האחרון ולהלחם בו ראשון, או לשמור את הטיטאן הראשון במשחק לסוף.

אתם יכולים לרוץ, לרכב, לקפוץ, ולשחות לאן שרק בא לכם, לעשות את המכונים והאתגרים השונים לפי איזה סדר שאתם רוצים, ולתפוס את כל מה שבדרך.

המפה של המשחק בנויה בצורה של סוג של דונאט, כשיש איזור סוף משחק ענקי במרכז שלה, ואת רוב הסיפור אנחנו נבלה בהקפה של הטבעת. האתגרים עצמם מפוזרים במפה, ככה שאתם תרצו לנסות להתקדם קצת בכל כיוון כל הזמן. ככה המשחק מזרים אתכם מאתגר לאתגר מצד אחד, אבל מבלי להכתיב לכם איזשהו סדר ברור מאליו או משהו כזה.

לאורך המפה יש לכם מגוון שבילים ושדות להתקדם בהם, שכמובן מלאים בפוקימונים שאתם יכולים לפגוש בדרך. יש לכם מדי פעם מרכזי פוקימונים, גשרים, ושאר אבני דרך שעוזרות לכם להתקדם, אבל מה שברור זה שיש פה תחושה טובה של חופש וחקר. זה כבר לא משחק שמלא במסדרונות כמו שמעריצים רבים התלוננו על משחקים קודמים, אלא באמת עולם פתוח אמיתי.

Pokemon Scarlet and Violet

אחת הסיבות שכל כך קשה להוריד את המשחק, זה כי כל פעם תמצאו משהו אחר במפה שיעניין אתכם. אולי זה פוקימון שאין לכם, או רייד מגניב שבאיזור, או אולי סתם בא לכם להשלים אתגר קרוב.

כמובן שהעולם הפתוח לא מושלם, ואפילו ביחס למשחקי עולם פתוח אחרים, הוא יכול להיות מעט משעמם. רוב האיזורים לוקים בורטיקליות מעניינת, ויש בהם מעט נקיקים לחקור, או מערות קטנות מיסתוריות שיובילו אתכם לאיזורים תת קרקעיים מגניבים או משהו כזה. אפשר רק לקוות שהוא יוביל לעידן חדש של משחקי פוקימון בעולם פתוח עם עולמות יותר ויותר מורכבים ומעניינים.

סיפור לפי הסדר שתרצו

מה שהופך את העולם הפתוח למאוד מעניין ומספק לחקירה, זה שאתם עובדים על שלוש משימות שונות לאורך ההרפתקה. כל משימה מעניינת בפני עצמה, עם עלילות מוצלחות יחסית לעלילות של משחקי פוקימון. אתם תרצו להתקדם בכל המשימות הללו, כי לכל אחת יש תועלת אחרת להרפתקה שלכם.

יש לכם את אתגר התגים המוכר, שבו תצטרכו להלחם ב-8 מנהיגי מכון מסוגים שונים כדי שתוכלו לאתגר את הליגה האיזורית; את התעלומה של הפוקימונים הטיטאניים, שתצטרכו להביס אותם ולהשיג מהם עשבי מרפא מיוחדים שיתנו לכם דרכים שונות להתקדם במפה; ויש את צוות סטאר, ה"צוות רוקט" האיזורי, שבדרך כלל סתם יחסום לכם איזורים ותצטרכו לפזר את המחנות שלהם כדי להתקדם, אבל גם יפתח לכם עוד מןצרים בחנות אחרי שתביסו אותו.

כל האתגרים הללו נותנים לכם שפע של דברים לעשות לאורך ההרפתקה שלכם, וכמו שכבר אמרתי, תוכלו לעשות אותם באיזה סדר שתרצו. המשחק לא משנה את הרמות של האויבים דינאמית, מה שאומר שאם תלכו לקצה המפה ותלחמו מול המכון השמיני, הפוקימונים שם יהיו ברמות 50 פלוס. זה גם אומר שאם תלכו למקום שאתם לא אמורים, אתם עשויים בטעות למצוא את עצמכם בקרב מול מאמן שיקרע לכם את הצורה.

אבל כל זה לא באמת עוצר בעדכם מלקחת את המשחק בקצב ובסדר שאתם רוצים, ולדעתי זה משהו מאוד חזק כאן. האפשרות לעשות את המכונים ושאר האתגרים שלא בסדר היא מדהימה, ונותנת לכם גם לתעדף את החלקים במשחק שיותר כיפיים לכם.

בין האתגרים השונים, אתם גם יכולים לחזור לאקדמיה, ששם אתם יכולים ללכת לשיעורים קצרצרים שילמדו אתכם על נושאים מגוונים במשחקים, כמו איך לשפר את סיכויי הלכידה, או איך להכין ביצים של פוקימונים. יותר מזה – ביחד עם השיעורים יש לכם אפשרות להפגש עם שלל דמויות בבית הספר, כדי להתקדם בקשרים שכמעט מזכירים את אלה שבמשחקי Persona או משחקי JRPG בולטים אחרים. זו לא מערכת מאוד עמוקה במשחק הזה, אבל אני מאוד מקווה לראות עוד ממנה במשחקים הבאים בפרנצ'ייז.

לתפוס ביחד עם כולם

כיאה למשחק פוקימון בסדרה הראשית, גם ב-Pokemon Scarlet and Violet יש לנו מגוון אפשרויות לשחק עם שחקנים אחרים.

Pokemon Scarlet and Violet

בראש ובראשונה יש לנו את המערכת הבסיסית להחלפות וקרבות, שמרגישה כמו שיפור קטן אולי מ-Pokemon Sword and Shield, אבל עדיין רחוקה מהמערכת הכל כך נוחה שהיתה במשחקים Pokemon X and Y ושאר משחקי דור 6. אם רק היה אפשר לשמור אנשי קשר כדי להקל על תהליך ה-matchmaking זה היה נהדר, אבל בשלב הזה נראה כאילו יש החלטה מנהלתית שמונעת מזה לקרות, וזה מבאס.

אבל מעבר להחלפות ושלל סוגי הקרבות, המשחק מוסיף קרבות ריידים, בדומה לחרב ומגן. את הריידים אתם יכולים למצוא בעולם הפתוח, להזמין שחקנים להשתתף איתכם בהם, או סתם להצטרף לריידים עם אנשים רנדומליים או עם חברים. המערכת של הריידים מרגישה כמו שיפור משמעותי מהמשחק הקודם (שם היה מאוד קשה למצוא רייידים ברשת ולהצטרף אליהם). עם זאת, הקרבות עצמם, שנעשים בזמן אמת, מלאים בבאגים מאוד משמעותיים וזה מאוד פוגע בחוויה. כבר ראיתי פוקימונים מגיעים לחיים שליליים, או נתקעים על 0 נקודות חיים למשך תור. אפילו ראיתי את הפוקימון של הרייד מובס אחרי שהופיעה ההודעה שהפסדנו ברייד, ואז ניצחנו. נראה שהמעבר לקרבות ריידים בזמן אמת היה רצוף בבעיות. אבל על אף כל הבעיות הללו, זו עדיין היתה מבין הפעילויות האהובות עלי במשחק.

בנוסף לכל אלה, המשחקים מציעים לכם לחבור לעד 3 שחקנים נוספים ולשחק איתם במקביל בעולם. זה מאפשר לכם לראות את השחקנים ולאן הם הולכים, וגם לקבל הודעות אם התפתח להם פוקימון או אם הם תפסו פוקימון מגניב. זה כיף, גם אם זה לא הופך את המשחקים ל-Borderlands של פוקימון או משהו כזה.

Pokemon Scarlet and Violet

קשה לשבור צעצוע טוב

ועכשיו הגיע הזמן לדבר על הדונפאן, פוקימון הפיל, שבחדר. ואני כמובן מדבר על שלל הבאגים והבעיות שהמשחק הכיל ביציאה. רובם המוחלט מינוריים, או סתם באגים ויזואליים, אבל יצא לי לראות גם קריסה מלאה של המשחק. המשחק פשוט יצא ברמת ליטוש שלא אופיינית למשחקי נינטנדו אחרים, ובפרט משחקים של פוקימון, וזה באמת מאוד חבל.

בכל מה שקשור לויזואליות עצמה, המשחק נראה הרבה יותר טוב מאשר Pokemon Legends: Arceus, וזה כנראה בעיקר הודות לפלטת צבעים הרבה יותר מוצלחת.

לא נראה שהיה שיפור משמעותי מבחינת הטקסטורות עצמן, ועדיין כשהמשחק עושה זום על הפוקדור שלכם אחרי שתפסתם פוקימון, אתם תראו את הרצפה המפוקסלת להחריד מקרוב, וזה לא ממש יפה. יש גם לא מעט איזורים שבהם אתם רואים את הדשא הגבוה נטען לאט לאט, וגם זה מהחלקים הפחות נאים של המשחק.

מה שמתבלט לטובה הוא דווקא עיצובי הדמויות, שמלאים בעיצובים צבעוניים ומקוריים.

מבחינת סאונד, המשחק נשמע טוב, אבל הוא בהחלט לא מתבלט ביחס למשחקי פוקימון אחרים. אמנם המשכתי להמהם את המנגינות של המשחק גם כשלא שיחקתי, אבל אף אחת מהן לא באמת תפסה אותי. גם מסיבה לא ברורה, פיקאצ'ו ואיבי שהיו עם קריאות בדיבוב מלא בחרב ומגן, חזרו לצלילי ה-16 ביט שלהם, שזה גם מרגיש כמו צעד לאחור.

Pokemon Scarlet and Violet

על אף כל הבאגים, הגרפיקה הפחות מרשימה, ותפריטי האונליין הלא נוחים, Pokemon Scarlet and Violet הם עדיין משחקים מעולים ומהפכניים עבור הסדרה. אין מה לעשות, קשה להרוס את הנוסחה הכל-כך טובה של פוקימון, ופה, גם אחרי השינויים באותה הנוסחה, עדיין קיבלנו משחק מאוד כיפי.

עם עושר של דברים לעשות, וחוויית הרפתקה מרתקת וממכרת בין לבין, Pokemon Scarlet and Violet הם ההתפתחות הבאה של משחקי פוקימון. אז אם אתם מעריצים של הסדרה, בין אם שיחקתם במשחקים הקודמים או אם זה המשחק הראשון שלכם, אני בטוח שתצאו עם חוויה חיובית מהמשחקים, על אף כל הבאגים.

מפתחת: Game Freak

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 18 בנובמבר, 2022

ז'אנר: תפקידים, הרפתקאות

זמין על: Switch (Scarlet, Violet)

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Pokemon Violet סופק על ידי נינטנדו ישראל.