בתור מעריץ של הסדרה, באמת שאין לי שום דבר רע לומר על Return to Monkey Island. מדובר באחד ממשחקי ההרפתקה הכיפיים, משעשעים ויצירתיים ששחקתי בזמן האחרון, ואני ממליץ לכל מעריץ שרוף או חובב של הז'אנר לחזור לאי הקופים בהקדם האפשרי.


גאיבראש ת'ריפווד, הפיראט האדיר והקצת לא-יוצלח, חוזר אחרי 13 שנים ב-Return to Monkey Island, לצד היוצרים של שני המשחקים המקוריים שלא נגעו בסדרה מאז 1991. גאיבראש נראה קצת אחרת – קצת מבוגר יותר, וקצת גאומטרי יותר בזכות סגנון אומנותי חדש ומעורר מחלוקת.

אבל איך החזרה לאי הקופים תרגיש למעריצים וותיקים, שהם בעצמם קצת מבוגרים וגאומטרים יותר, ולחובבי קווסטים מודרניים שלא גדלו על המשחקים הקלאסיים של לוקס ארטס. התשובה היא, בגדול ובקטן – פנטסטי.

הפרקים הקודמים של אי הקופים…

Return to Monkey Island הוא המשחק השישי בסדרת משחקי הרפתקאות הוותיקה, אם לא מחשיבים את הרימאסטרים ל-The Secret of Monkey Island ו-Monkey Island 2. למרות זאת, המשחק החדש ממשיך מאיפה שהמשחק השני בסדרה נגמר. סוג של… הוא כן מכיר בכל ההרפתקאות האחרות של גאיבראש, אבל בעיקר כרפרנסים או בדיחות פנימיות, כמו גם בכל הזמן שעבר מאז הפעם האחרונה שבקרנו באי הקופים.

בגדול, אני מאוד ממליץ להכיר את שאר המשחקים בסדרה, אבל בעיקר את השניים הראשונים, שכמו שכבר ציינתי, זמינים בגרסאות רימאסטר מהשנים האחרונות. אם זו הפעם הראשונה שאתם פוגשים את גאיבראש (חוץ מהcameo הפצפון שלו ב-Uncharted 4) תשמחו לדעת שבחזרה לאי הקופים חשב עליכם ומציע תקציר לכל אחד מהמשחקים הקודמים, כולל Tales of Monkey Island של חברת Telltale Games, שאני בספק אם מישהו חוץ ממני שיחק…

Return to Monkey Island review

אבל בין אם אתם פיראטים ממולחים או מלחים מתחילים, אתם עדיין תהנו מהכתיבה, ההומור, והפאזלים של Return to Monkey Island.

תגלה לי את הסוד

הסיפור של המשחק יהיה קצת מוכר למעריצים – גאיבראש יוצא שוב למסע אחר הסוד של מאנקי איילנד לפני שיריבו המושבע, הפיראט הזומבי לה צ'אק, יגלה אותו בעצמו. המסע הזה יוביל אותנו ברחבי האיים הקריביים בהרפתקת פיראטים מצחיקה ושנונה שתופסת את הרוח וההומור של הטרילוגיה המקורית, והופכת בעצמה לקלאסיקה מודרנית שאני רואה את עצמי משחק שוב ושוב בעתיד.

אחת הסיבות לכך היא הכתיבה, שהיא פשוט… טובה. כל דבר שתלחצו עליו יוציא מגאיבראש איזו הערה משעשעת או אינפורמטיבית, לפעמים עם רפרנס כזה או אחר שיגרום לכם לחייך.

Return to Monkey Island review

גם הדמויות אותן תפגשו גדושות בדיאלוגים כיפיים, ולכל אחת יש קול וסגנון משלה, גם לאלה שלא נראות חשובות במיוחד. מדובר במשחק הרפתקה אחרי הכל, ודיבורים תמיד היו חלק חשוב מהז'אנר, אז מאוד מעודד לדעת שלא תשתעממו מכמות הדיאלוגים הנדיבה.

חידות לפיראט המתחיל או הממשיך

אבל הפן הבאמת קריטי למשחק מהז'אנר הוא הפאזלים, וגם פה היוצרים מראים את הניסיון העשיר שלהם בתחום. לא תמצאו פה מיני-גיימס מעצבנים או חידות היגיון עקומות – כל הפאזלים הם מהסוג הקלאסי של להשתמש בחפץ הנכון בזמן הנכון, או לומר את הדבר הנכון לדמות הנכונה.

בתור מישהו ששיחק המון (אבל באמת המון) משחקים מהסוג הזה, אני יכול לומר ש-Return to Monkey Island מאתגר בצורה טובה. לרוב די ברור מה המטרה שלכם, ואם הלכתם קצת לאיבוד אתם תמיד יכולים לבדוק את רשימת המשימות שלכם, או אפילו להעזר במערכת הרמזים שהמשחק מציע.

Return to Monkey Island review

כן אציין שלקראת סוף המשחק הרגשתי שהפאזלים הולכים ונהיים פחות ופחות ברורים, והיה פאזל אחד שפתרתי בלי ממש להבין למה זה הפיתרון שלו, אבל ברובה, החזרה למאנקיי איילנד זורמת ומהנה מאוד.

המשחק גם מציע שתי רמות קושי, אחת לשחקנים חדשים יותר או כאלה שרוצים בעיקר לחוות את הסיפור, ואחת עם יותר פאזלים ואתגרים. קחו בחשבון שאם תבחרו ברמת הקושי הנמוכה יותר, חלקים קטנים מהמשחק יהיו סגורים עבורכם. האמת, שגם אם תבחרו ברמת הקושי הגבוהה יותר תוכלו לפספס אינטרקציות או דיאלוגים מסויימים אם לא תנסו להיות יצירתיים. לא תפסידו שום דבר קריטי לסיפור, אבל הכתיבה וההומור של מאנקי איילנד מספיק טובים כדי שתרצו להיחשף לכמה שיותר מהם.

צורות צרורות

כמובן שלא רק הכתיבה היא זו שהופכת כל אינטרקציה לכיפית. דומיניק ארמטו (Dominic Armato) חוזר בתור הקול של גאיבראש והוא ושאר הצוות המוכשר עושים עבודה נהדרת עם כל הדמויות המיוחדות שמאכלסות את האיים בהם נבקר.

Return to Monkey Island review

המוסיקה האיקונית של הסדרה גם היא חוזרת ועוזרת למלא את הגרסה הבדיונית של הקריביים בחיים ובוויב קליל שרק יגרום לכם לרצות לשבת על סיפון הספינה שלכם עם כוס גרוג (או לפחות סודת אבוקדו מרעננת).

ועכשיו, נראה לי שהגיע הזמן להתייחס לסגנון האומנותי של המשחק. אני מודה שאחרי שראיתי את הטריילרים הראשונים של Return to Monkey Island, מאוד לא אהבתי את הגרפיקה הגאומטרית הזו ואני עדיין לא מוצא אותה יפה במיוחד. אבל, וזה אבל די גדול, הסגנון הזה כן עובד כשאתם בתוך המשחק. הוא צבעוני, מעניין ודי בולט לעומת משחקים אחרים, אז משעמם בעיניים לא יהיה לכם. וכמו שאמרתי, הוא מתאים לוויב הקצת שטותי ומוזר שהמשחק חותר אליו, אז גם אם אתם לא זורמים איתו, שווה לכם לשפוט את הנראות של המשחק כחלק מתוך השלם כולו.

Return to Monkey Island review

בתור מעריץ של הסדרה, באמת שאין לי שום דבר רע לומר על Return to Monkey Island. אם תכריחו אותי בכוח, אולי אומר משהו על זה שהסוף לא מאוד מספק, ושהסגנון האומנותי לא יהיה לטעמו של כל אחד, אבל אני עדיין חושב שמדובר באחד ממשחקי ההרפתקה הכיפיים, משעשעים ויצירתיים ששחקתי בזמן האחרון, ואני ממליץ לכל מעריץ שרוף או חובב של הז'אנר לחזור לאי הקופים בהקדם האפשרי.

מפתחת: Terrible Toybox

מפיצה: Devolver Digital

תאריך יציאה: 19 בספטמבר, 2022

ז'אנר: הרפתקאות

זמין על: PC, Switch

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Return to Monkey Island סופק על ידי המפיצה.