ב-Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy תחקרו חורבות עתיקות, תילחמו במפלצות ותיצרו מגוון חפצים בעזרת כישורי האלכימיה של רייזה. המשחק מלא בשיפורים מוצלחים ושימורים קצת פחות מוצלחים, שלא מונעים את ההנאה ממנו.


Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy הוא המשחק ה-22 בסדרת אטלייר המפורסמת, המגולל את המשך סיפורה של רייזה, שלוש שנים לאחר הכותר הקודם. רייזה מגיעה לעיר הגדולה עם מטען פיזי מינימלי, אך עם הרבה מקום להרפתקאות החדשות שיתייצבו אל פתחה.

אלכימיה בעיר הגדולה

רייזלין סטאוט (Reisalin Stout), הלא היא רייזה, היא נערה חמודה מאי קטן ושכוח בו ההון המשותף של כל תושבי האי מספיק בקושי עבור חודש של שכירות בבירה המלכותית, Ashra-am Baird. רייזה המשיכה בלימודי האלכימאות שלה באי הקטן, והגיעה למעין תקרת זכוכית עד שיום אחד היא קיבלה מכתב מחברה הטוב טאו (Tao) שמזמין אותה לבוא לבירה ולחקור איתו חורבות עתיקות בהן טמון ידע אלכימאי נשכח.

בעוד רייזה נדהמת לנוכח נפלאות העיר הגדולה, היא מכירה חברים חדשים ופוגשת חברים ותיקים וטובים, ומתחבבת על אנשי העיר בעזרת כישוריה כאלכימאית. למסע של רייזה מצטרף פי (Fi, או כמו שאני קורא לו, Fikachu), יצור מסתורי עם כוחות חבויים וקול חמוד במיוחד (Fiii!!!).

רייזה וחבריה מגלים דברים רבים במהלך המשחק; על החורבות, על העיר, על עצמם ואחד על השני. האינטרקציה בין הדמויות השונות מעניינת ומשעשעת, בייחוד המפגשים הראשוניים עם דמויות ותיקות. רייזה מגלה מהר מאוד שלחיות מחוץ לאי, רחוק מהמשפחה ומההוויה היא חוויה עוצמתית ומבגרת מאוד, שכן ניכר שרוב הדמויות יותר בוגרות בהשוואה למשחק הקודם.

אלכימיה למתקדמים

Atelier Ryza 2 מאוד דומה לקודמו בהרבה מובנים, ובמקביל גם שונה, לטובה. המערכת הבסיסית של המשחק, מערכת האלכימיה, היא אחת מהמערכות שעברו שיפוץ לטובה. ראשית, לראשונה במשחקי האטלייר אין יותר הגבלה על "רמת האלכימיה". כלומר, האפשרות ליצור חפצים כאלו ואחרים לא תהיה תלויה יותר בכמות הזמן שהשקעתם ביצירת חפצים רק כדי להעלות את רמת האלכימיה שלכם; אם יש לכם את המתכון והמצרכים, תוכלו להכין כל דבר שתרצו.

שנית, במקום מערכת הרמות, תוכלו לשדרג את יכולותיה של רייזה בעזרת עץ יכולות ייעודי לאלכימיה, בו תוכלו לפתוח מתכוני אלכימיה לחפצים שונים (מביגוד, דרך פצצות ועד לכלי איסוף שונים) ולשפר את האיכות והכמות של החומרים אותם תאספו או החפצים אותם תיצרו.

מעבר לכך מערכת האלכימיה עובדת בדיוק אותו דבר, ויש לה עומק רב להציע. כמובן, אם אין לכם זמן וכוח ללמוד את רזי המערכת, תוכלו גם הפעם להשתמש במצב האוטומטי שיכין לכם את החפצים (באיכות גבוהה או נמוכה, לבחירתכם) ולחסוך זמן ויזע.

עקרון ה-Equivalent exchange של האלכימיה (!!!Toka koka) משמעו שעבור יצירת חפצים בעזרת אלכימיה תצטרכו גם מרכיבים. לפיכך, חלק ניכר מזמנכם ב-Atelier Ryza 2 יוקדש לאיסוף חומרי גלם למתכוני האלכימיה שלכם, והם נמצאים בשפע בעולם. לעיתים, תוכלו לנסות ללקט ממקור מסוים בעזרת יותר מכלי איסוף אחד, כאשר כל כלי איסוף יניב מצרך אחר, מה שמוסיף נדבך של מחשבה ותכנון במהלך אגירת המרכיבים.

זורם יותר, עוצמתי יותר

המערכת השנייה בחשיבותה בעיניי, אך כיפית הרבה יותר, היא מערכת הקרב של Atelier Ryza 2. אל תטעו – המערכת הייתה טובה גם במשחק הקודם, אך הפעם הרגשתי שהיא עובדת בקצב שיותר מתאים לי ונותנת לי אפשרות לנצח גם במצבים קשים, אם אני מספיק קשוב.

מדובר במערכת קרב בזמן אמת בה תוכלו להפעיל בתורכם מתקפות רגילות, מיוחדות או חפצים שונים שיעזרו לכם לנצח את המפלצות השונות בהם תיתקלו. ככל שהקרב יימשך, כך תעלו במד הטקטיקות והקרב יהיה זורם יותר ויותר. יש גם מתקפה אולטימטיבית שתוכלו להפעיל החל מרמה מסוימת, כאשר מיקסמתם את מד הטקטיקות. היא אמנם תסב נזק רב ביותר לכל האויבים, אך גם תוריד את מד הטקטיקות ל-1, לכן חשוב לשים לב לתזמון.

בשונה מהמשחק הקודם, הפעם תוכלו גם להגן על עצמכם מפני מתקפות האויבים, ואם תזמנתם כראוי (ועליי לציין שחלון התגובה די גדול) תקבלו עוד נקודות שיאפשרו לכם להפעיל יכולות מיוחדות. בכל רגע נתון תוכלו לעבור בין הדמויות בצוות ולשלוט בהן. כמובן, חבריכם לצוות יעזרו לכם עם קומבואים משותפים כתגובה לכך שתמלאו את דרישותיהם (למשל, לתקוף ספציפית עם מתקפת קסם).

כמו כן, אם תסבו מספיק נזק לאויב מסויים לפני שהוא מת, תוכלו להביא אותו למצב שבירה (break) בו הוא לא יוכל לתקוף וכל מכה שתנחיתו עליו תהיה קריטית. באותו האופן, אם תקבלו מספיק נזק בעצמכם גם אתם תוכלו להישבר ותהיו חסרי הגנה לכמות לא מבוטלת של זמן שעשויה להיות סוף הקרב מבחינתכם.

זהירות לא להתפזר

דבר חדש נוסף שיש ב-Atelier Ryza 2 הוא חקירת החורבות. החורבות העתיקות טומנות בחובן סודות שנשכחו, ועליכם לחשוף אותם על ידי מציאת רסיסי זיכרונות ורמזים הפזורים שם, והתאמתם לנרטיב שיגלה את החבוי. מעבר לרגעי עלילה ספציפיים אין צורך להשלים את האתגר הזה עד סופו, אך פתרון החידות יעניק לכם שכר הוגן ומשתלם על המאמץ.

בין הרפתקה להרפתקה תהנו ממגוון משימות צד שיעניקו לכם תמורות שונות, כגון כסף ונקודות לעץ היכולות. המשימות הן לא משהו מיוחד, כצפוי, ומתמקדות בעיקר בציד מפלצות או חיפוש מצרכים. מדי פעם תהיינה משימות שיניבו אינטרקציה עם הדמויות השונות, וחלקן יעלו את הפופולריות של רייזה ויאפשרו לכם לקחת חלק במשימות יותר מאתגרות.

חשוב לציין שעליכם יהיה לשרוד מעט זמן ללא אפשרות של טיול מהיר, כמו במשחק הקודם. אולם, ברגע שפתחתם את האפשרות, תגלו שהיא מאוד נוחה ומסמנת לכם היכן יש משימות ואינטרקציות למיניהן. בנוסף, תוכלו לעצב ולרהט את האטלייר שלכם לפי טעמכם האישי, אם תרצו. בהחלט לא חסר מה לעשות במשחק הזה.

משחק בזרימה משתנה

אמנם Atelier Ryza 2 לא נהנה מגרפיקה משודרגת בהרבה מקודמו, אך זה לא אומר שהוא נראה רע. העולם נראה יפה ומגוון, ורייזה תוכל לחקור אותו בדרכים חדשות כגון שחייה וצלילה, טיפוס ועוד. בהרבה מהמקרים תצטרכו ללחוץ על כפתור כדי להמשיך להתקדם, אם זה לחיצה על מנת לטפס או כדי לעבור את הקיר הבלתי נראה שבין אזור לאזור. לדעתי זה פוגם בזרימה של המשחק, וחבל.

הדמויות המגוונות שמלוות את רייזה בהרפתקאות וכמובן, רייזה עצמה, מעוצבות בחן רב בסגנון אנימה קלאסי. האנימציות עצמן עשויות היטב, כולל הבעות פנים, קרבות או סתם אנימציה שולית בזמן השימוש באלכימיה. מעבר לאנימציה התלת מימדית, יהיו מקרים בהם תראו את הדמויות בעיצוב הדו-מימדי שלהן, שעשוי באופן יוצא מן הכלל ויורד לפרטים הכי קטנים.

ל-Atelier Ryza 2 יש פס קול שלא נמאס, גם אם אתם משחקים בו שעות ארוכות ברצף (וביננו, אי אפשר אחרת במשחקי JRPG). למעשה, אולי אפילו תמצאו את עצמכם מזמזמים אחת או יותר מהמנגינות המלוות את המשחק. ה-cutscenes מדובבים במלואם והדיבוב הינו ביפנית בלבד; בעוד אני נהניתי ממנו, אני מרגיש שזו נקודה למחשבה למי שפחות מתחבר לשפה.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy, על כל מגרעותיו, הוא משחק שתהנו לשחק בו, ויציב לכם הפתעות ואתגרים בכל נקודה. אם JRPG זה הז'אנר שלכם, אין לכם איפה לטעות פה.

מפתחת: Gust Co. Ltd., Koei Tecmo

מפיצה: Koei Tecmo

תאריך יציאה: 26 בינואר, 2021

ז'אנר: תפקידים, הרפתקאות

זמין על: PC, PS4, PS5, Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy סופק על ידי Koei Tecmo