אי שם בתחילת ספטמבר חשפה חברת NVIDIA באירוע אינטרנטי את סדרת כרטיסי המסך (GPU's) החדשה שלה, סדרת RTX 3000 עם שם הקוד Ampere. באותה השקה הציגה החברה 3 כרטיסי מסך חדשים: ה-RTX 3090 שיחליף את סדרת Titan, ה-RTX 3080 לפלח השוק הגבוה, וה-RTX 3070 המיועד לשוק המיינסטרים.
אותו אירוע כלל השוואה בין ה-RTX 3070 החדש לבין ה-RTX 2080 וה-RTX 2080 TI מהדור הקודם, ואמרה שה-RTX 3070 החדש, שלהזכירכם מיועד להיות כרטיס מיינסטרים, חזק מה-RTX 2080 ואפילו מה-RTX 2080 Ti המפלצתי, שעד לאותה הכרזה היה המלך הבלתי מעורער של עולם הגיימינג.
לקחנו את ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC ויצאנו לבדוק – כמה חזק האח הקטן של המשפחה?
RTX 3070 – מי אתה ומה אתה?
ה-RTX 3070 הוא האח הצעיר ביותר (כרגע) במשפחת ה-RTX 3000 של NVIDIA, הכוללת נכון לתאריך פרסום הכתבה עוד שני אחים גדולים וסופר חזקים, המיועדים לשוק הגבוה, והגבוה מאוד. בעוד ה-RTX 3070 מכוון לקו הגבול שבין המיינסטרים לבין ה-high end, הן מבחינת הביצועים, והן מבחינת המחיר.
ה-RTX 3070 מגיע עם 5,888 מעבדי CUDA בתדר בסיס של 1,500MHz, ותדר בוסט של 1,730MHz. כמובן שהכרטיסים בסדרה החדשה של NVIDIA גם יודעים לפעול מעבר לתדר הבוסט, ולהמשיך להעלות את תדר הפעולה שלהם ככל שהמערכת שבה הם מצויים, והסיליקון עצמו, מאפשרים לה.
כרטיסי ה-RTX 3070 מגיעים עם ליבות RT מהדור השני, ליבות טנזור מהדור השלישי, ביחד עם 8GB של זיכרון GDDR6 מהיר, ברוחב פס של 256bit, וכמובן תמיכה בתקן PCIE4.0 החדש שכרגע רלוונטי רק לבעלי מעבדי AMD עם לוחות אם בעלי ערכת שבבים X570 או B550.
על שולחן הניתוחים – Gigabyte RTX 3070 Gaming OC
הכרטיס שאנחנו בוחנים הפעם הוא ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, שבניגוד לגרסה הבסיסית של NVIDIA, מגיע עם תדר בוסט של 1,815MHz, ועם עיצוב חדש ומרשים למערכת הקירור Windforce 3X המוכרת של Gigabyte (רק עם שינוי קוסמטי), הכוללת 3 מאווררים, כשהאמצעי מביניהם מסתובב בכיוון ההופכי, מה שמונע יצירת מערבולות אוויר ופגיעה באיכות הקירור.
ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, בניגוד לאחיו הגדולים בסדרה, הוא כרטיס מסך בגודל סביר: 286 מ"מ אורך, 115 מ"מ רוחב, ו-51 מ"מ עומק. למרות אורך של 286 ס"מ, ה-PCB עצמו קצר משמעותית, מה שמאפשר למאוורר הימני ביותר בכרטיס לקרר אך ורק את צינורות הנחושת וסנפירי האלומיניום שמתחתיו, ומאפשר מעבר חופשי לאוויר להסעת חום יעילה יותר. בנוסף, הכרטיס מצויד ב-backplate מתכתית מסיבית לכל אורכו, מה שמסייע גם לחיזוק המבנה של הכרטיס שיעמוד במשקלו הגדול, וגם משמש כחלק ממערך הקירור שלו ומסייע בפיזור החום.
כמו כל שאר אחיו בדרת ה-Gaming OC, גם פה נוכל למצוא תאורת RGB מרשימה, הניתנת לשליטה מתוכנת ה-RGB Fusion 2.0 של Gigabyte, בדמות הלוגו של Gigabyte בצידו של הכרטיס.
מבחני הביצועים
לפני שניגש למבחנים עצמם, חשוב להדגיש שה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC הוא גרסת OC של כרטיס הרפרנס של NVIDIA. כלומר, הכרטיס מגיע עם OverClock היישר מהמפעל, כך שתדר הבוסט של הכרטיס עומד על 1,815MHz, בהשוואה ל-1730MHz של כרטיס הרפרנס של NVIDIA.
מערכת הבחינות כוללת:
- מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
- לוח אם Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
- זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
- ספק כוח Corsair RM750X
- אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
- קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
- מערכת הפעלה Windows 10
את כל הבדיקות ביצענו בהשוואה אל מול ה-AORUS RTX 2080 Super, בכדי לאפשר פרספקטיבה טובה יותר על יכולות הכרטיס אל מול כרטיסי ה-High End של הדור הקודם.
Final Fantasy Benching Tool
המבחן הראשון שנערך השתמש בכלי ה-Benchmark של Final Fantasy, ברזולוציית 1080p על הגדרות גבוהות (High Quality), לאחר מכן הרצה עבור רזולוציית 1440p עם הגדרות גבוהות (High Quality), ולבסוף הרצה ברזולוציית 4K עם הגדרות גבוהות (High Quality) גם כן.
ניתן לראות הבדל של כ-20% בין ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC שלנו, אל מול ה-AORUS RTX 2080 Super עבור שלושת הרזולוציות שנבדקו. תוצאה דיי מרשימה בהתחשב בכך שהמחיר לצרכן של ה-RTX 3070 נמוך משמעותית ממחירו של ה-RTX 2080 Super בצאתו.
WoT enCore
המבחן השני שנערך השתמש בכלי הבדיקה enCore מבית Wargaming, המבוסס על המנוע הגרפי של World Of Tanks, והורץ ברזולוציית FHD ו-2K, עם ובלי Ray Tracing (מצוין כ-RT בגרף) עם הגדרות Ultra:
תוצאות המבחן מדגישות בצורה חד משמעית את הפער בין הדורות. ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC השיג בכל אחד מהמבחנים תוצאה הגבוהה בכ-100% מה-AORUS RTX 2080 Super. ההבדל הוא כל כך משמעותי, עד שלא ניתן להאמין שמדובר בכרטיס High End אל מול כרטיס המיועד לשוק המיינסטרים.
המאמץ הנדרש מה-GPU בעת הפעלת Ray Tracing הוא כל כך גדול, עד שהוא מתבטא בירידה של כ-30% בתוצאות כשאחנו מפעילים Ray Tracing במשחק. יכולות העיבוד של הדור החדש של NVIDIA בהחלט מרשימות, והעומס של ה-Ray Tracing על הכרטיס הוא משמעותי, אך גם לאחר ההפחתה ברמת הביצועים – התוצאות עדיין מרשימות ביותר.
3DMark & Superposition
המבחן השלישי שהורץ מורכב מכמה מבחנים, כשכולם בוחנים את כלל היכולות של הכרטיסים תחת מאמץ רב, הן חישובי, הן גרפי, והן פיזיקלי.
בכל המבחנים ניתן לראות יתרון של כ-10-20 אחוזים לטובת ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, לא משנה אם מדובר ב-DX11 או DX12, הכרטיס שלנו מתמודד עם העומס בצורה יפה מאוד וגורם ל-RTX 2080 Super להתבייש בעצמו.
מבחן ה-Port Royal בוחן את יכולות ה-Ray Tracing של הכרטיס, ואנו רואים שיפור של כ-20% גם במבחן זה, מה ששוב מחזיר אותנו לטענה של NVIDIA שהדור החדש מסוגל להתמודד בצורה טובה יותר עם העומס המופעל עליו בשל חישובי ה-Ray Tracing.
מבחן ה-Unigine Superposition שהורץ הן ברזולוציית FHD והן ב-2K, בוחן את יכולות החישוב של ה-GPU בכך שהוא מריץ חישובים פיזיקליים רבים בו-זמנית באופן מתמשך לכל אורך הבדיקה. עבור שתי הרזולוציות ניתן לראות שהשדרוג שנעשה בדור ה-Ampere הוא משמעותי אל מול הדור הקודם (Turing), עבור כל סוגי החישוב.
מבחן ה-DLSS של 3DMark
המבחן הרביעי שהורץ הינו מבחן DLSS מבית 3DMark, שבוחן את יכולות הכרטיס עם DLSS פועל, ועם DLSS כבוי, כאשר ל-DLSS ישנן 2 אפשרויות פעולה, עבור מיקסום ביצועים, או איכות.
קודם כל נתחיל ונאמר – היכולות שמוצגות פה בין שימוש ואי-שימוש ב-DLSS הן משמעותיות, ההבדל בביצועים כשה-DLSS מופעל הוא מטורף, והוא מדד מוצלח במיוחד ליכולות המדהימות שמציגה הטכנולוגיה הזאת מבית NVIDIA, שכרגע עדיין אין לה תשובה אמיתית מבית AMD.
ניתן לראות שההבדל בקפיצה הוא פחות-או-יותר זהה בין הכרטיסים, מה שמראה על מיטוב של הטכנולוגיה בין אם בדור ה-RTX 2000 ובין אם בדור ה-RTX 3000 בצורה מוצלחת, כך שבשל העובדה שנקודת ההתחלה של ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC היא גבוהה יותר, כך גם התוצאות לאחר הפעלת ה-DLSS.
בנצ'מארק משחקים
שלושת המשחקים עליהם הרצנו את הבדיקות היו World War Z, ו-Ghost Recon: Breakpoint ו-Far Cry 5. בשלושתם הורץ המבחן ברזולוציית FHD ו-2K, עם הגדרות Ultra מלאות.
שלושת המשחקים הם משחקים הדורשים מאמץ רב מכרטיס המסך, בין אם בשל הגרפיקה המתקדמת ב-GRB ו-Far Cry 5 ובין אם בגלל הגופים הנעים הרבים ב-WWZ.
בשל העובדה ש-WWZ לא דורש יכולות גרפיות מתקדמות במיוחד, אלא בעיקר יכולות חישוב, אנו רואים תוצאות יחסית דומות לשני הכרטיסים, ואפילו עם יתרון ל-RTX 2080 Super, עבור שתי הרזולוציות. פשוט מאוד כי שניהם כל כך חזקים, עד שהם לא נתקלים בשום בעיה במשחק זה.
עבור Ghost Recon: Breakpoint ו-Far Cry 5 המצב הוא אחר, וניתן לראות שיפור, גם אם לא כזה שמפיל מהכיסא, עבור שני המשחקים, לא משנה באיזו רזולוציה תבחרו לשחק. ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC פשוט מנצח ומציג שיפור של כ-10-15 אחוזים במבחני המשחקים שלנו.
חזק יותר, זול יותר, מרשים יותר
ה-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC הוא בהחלט חיה. נכון, הוא לא מתקרב לאחיו הגדולים מבחינת הביצועים, אבל באותה הנשימה הוא יותר חזק מכל מה שיש לסדרת RTX 2000 להציע, ואנחנו לא הספקנו לשכוח שה-RTX 2080 Ti הוא לא פראייר
למעשה, לאלו מכם עם משחקי FHD – לא בטוח שיש לכם בכלל צורך לשדרג לסדרת RTX 3000, שכן אפילו ה-RTX 3070 יהיה מבחינתכם Overkill, אך למסכי 2K הכרטיס הזה הוא אידיאלי, ויאפשר לכם להריץ כל מה שתרצו, בכל צורה שתרצו (ובכן, אולי חוץ מ-Crysis).
המחיר הצפוי ל-Gigabyte RTX 3070 Gaming OC בארץ עומד על אזור ה-3,500 ש"ח (פחות או יותר), כשעדיין קיימת עננת בעיות המלאי מאז אירוע ההשקה של NVIDIA, אך לאט לאט אנחנו מתחילים לראות כמות יפה של כרטיסים מגיעים גם לארץ.
השאלה המעניינת היא שאלת המחיר. קרה מצב שבעצם חברת NVIDIA שחררה סדרת כרטיסים חדשה ללא אופציית מיינסטרים "אמיתית" בטווח המחירים של 1000-2000 ש"ח, מה שעשוי לתת ל-AMD המתחרה אפשרות לנגוס בנתח השוק העצום הזה עם סדרת RX 6000 החדשה שלה.
זה דיי ברור ש-NVIDIA תשחרר, בשלב כזה או אחר, כרטיסי מסך נוספים בסדרת RTX 3000 שיהיו זולים יותר (וחלשים יותר) מה-RTX 3070. וכשזה יקרה – אנחנו נהיה כאן.
כרטיס המסך Gigabyte RTX 3070 Gaming OC סופק על ידי נציגות Gigabyte בישראל.