שוק התקשורת בישראל מתחיל להדביק את הפערים שנוצרו כאן עקב הזנחה רבת שנים. פערים אלו מתבטאים גם בפריסה איטית ביותר של תשתיות אופטיות המאפשרות קצב הורדה והעלאה גדולים יותר, וגם בין היתר בשוק הראוטרים הביתיים ביבוא סדיר. כעת חל שינוי חיובי, ומלבד האצת מיזמי הסיבים השונים, גם מבחר הראוטרים שניתן לרכוש בארץ הולך וגדל. חברת ASUS מביאה ארצה את ה-ROG Rapture GT-AX11000, הראוטר היקר בקטגוריה.

אמנם הוא הוכרז כבר ב-2018 והתגלגל לשוק הבינלאומי ממזמן (ואף מחליפו כבר הוכרז באירוע ה-Meta Buffs), אבל כעת עם האצת פריסת תשתיות הסיבים בישראל הוא מגיע ארצה ביבוא סדיר. הנציגות המקומית של ASUS בישראל שלחה אלינו את הראוטר, שתומך בתקן WiFi-6 כדי לבחון – האם ההשקעה המשתלמת?

ROG Rapture GT-AX11000 – לא לכל בית

חשוב לי לציין זאת ישר – תג המחיר הגבוה של הראוטר, ממקם אותו הרחק בטופ כפתרון לרשת ביתית מתקדמת, בעלת מספר רב של צרכנים שונים, עם קצבי תעבורה גבוהים. בעוד שבהרבה פיסות חומרה מתקדמות אחרות ניתן יהיה לסחוט ממנה את כל המיץ עד הפריים האחרון עם כל משחק חדש, בעולם הראוטרים והתקשורת המצב קצת שונה.

אנו ממליצים כי תבדקו את עצמכם עם הצ'קליסט הבא כדי לדעת האם אתם זקוקים לו:

ראשית – האם יש לכם חיבור עתיר נפח לרשת האינטרנט. שנית – מספר צרכנים רב הפועל בו-זמנית ודורשים קצב תעבורה גבוה וניתוב מהיר ומתקדם. שלישית – אתם מתכננים הקמה של רשת אלחוטית עם מכשירי WiFi-6. לבסוף, אמנם שטח הכיסוי של הראוטר הנ"ל הוא מרשים בעוצמתו, אך במבנה מורכב (רב-קומתי או קירות בטון רבים כמו ממ"ד במרכז המבנה) הוא יזדקק ליחידות קצה שיתקשרו עמו באמצעות טכנולוגיית ה-AiMesh, דבר שיגדיל הוצאה גדולה מלכתחילה.

במידה והרשת המתוכננת אינה עונה על אחד מתנאים אלו, ה-ROG Rapture GT-AX11000 הוא Overkill עבורכם, ותוכלו להסתפק בראוטרים אחרים מבית ASUS שנותנים מענה לתקן החדש של WiFi-6 כמו ASUS RT-AX58U, או ASUS RT-AX88U.

אם אתם מתעקשים על גרסאות צבעוניות ההולמות את רוח הגיימינג שלכם – ASUS RT-AX86U או RT-AX82U יענו לכם על הצורך בתאורת RGB המסתנכרנת עם שאר הרכיבים שתומכים ב-ASUS AURA SYNC.

Rapture GT AX11000 AURA SYNC
ה-Rapture GT AX11000 תומך במערכת ה-AURASYNC של אסוס, שמאפשרת לכם לסנכרן את תאורת ה-RGB של כלל המוצרים שלכם.

במידה ואתם מקימים רשת דורשנית , אתם במקום הנכון. אציין, כי ראוטר טוב הוא השקעה ארוכת טווח שתלווה אתכם לאורך כמה שנים טובות. תקני WiFi אינם מתעדכנים תדירות (אמנם יש כבר WiFi-6E), ויש הצדקה בהוצאה גבוהה אם בעתיד הקרוב הרשת שלכם תגדל.

ובמידה ואכן רכשתם את הראוטר – ודאו כי אתם חוקרים ולומדים אותו כראוי, על שלל הכלים שלו, ומביאים אותו לניצול המקסימלי האפשרי.

ה-Rapture GT-AX11000 מלא בכל טוב

אפשר לומר בהומור שבראוטר הנ"ל יש קרוב ל-11000 פיצ'רים ומכאן שמו, אבל ברצינות – הכמות מרשימה לכל הדעות. כמובן, שבהתאם לצמד האותיות AX בשמו, הראוטר תומך ברשת אלחוטית בתקן 802.11ax, שזה תקן ה-WiFi 6 החדש בשפה הטכנית.

ביחס לתקן הקודם – WiFi 5 (או 802.11ac), התקן החדש מספק מהירות של פי 2.5 עם טווח מוגדל ב-80%. כמובן שהוא תומך לאחור בכל התקנים הקודמים החל מ-802.11n כך שאין חשש לאיבוד תמיכה במכשירים ישנים. כמובן, שעם 8 אנטנות חיצוניות, הראוטר יצליח לכסות בצורה יפה את המרחב הנדרש. פעמים רבות אנשים מזלזלים בכך, אז ודאו כי אתם ממקמים אותו בגובה המכשירים, ללא חפצים הצמודים אליו.

כראוטר מבית ASUS, הוא כמובן יכול לשמש כליבת רשת ה-AiMesh שלכם. נרחיב – מדובר בטכנולוגיה אינטואיטיבית יחסית שמאפשרת לכם לחבר את כל המכשירים התומכים שלכם מבית ASUS לרשת WiFi אחת גדולה. משמע – יש לכם ראוטר "ישן" של ASUS שתומך בטכנולוגיה? באמצעות התוכנה תוכלו להפוך אותו לריפיטר, כך שיגדיל את הכיסוי. כמובן שניתן לרכוש ריפיטרים קטנים יותר בנפרד.

כן אציין שיש קושי מרכזי בהגדרת כונן רשת משותף, ובהעברת Air Transfer בין המחשבים השונים, אבל הסיבה העיקרית נעוצה דווקא במייקרוסופט שלא טורחת לשפר את הממשק עבור משתמשים ביתיים שרוצים לעשות זאת באמצעות פרוטוקול SMB.

במכשיר קיים פיצ'ר בשם Target Wait Time שמתזמן את הדלקת רכיב ה-WiFi של המכשירים הניידים שלכם ובכך מסייע בחיסכון בסוללה – הדלקת הרכיב לסנכרון מול הרשת תעשה בצורה מתוזמנת ומינימלית.

פיצ'ר נוסף ואחרון ברשימת הפיצ'רים "הכלליים" יעניין את בעלי המשפחות שביניכם – AiProtection. מדובר ברכיב אבטחה תוכנתי המצוי על גבי הראוטר עצמו, ובכך טמון יתרונו המרכזי: לא ניתן להסיר או להתגבר עליו, לא משנה דרך איזה מכשיר יתחברו לרשת הביתית ללא הרשאות כניסה לממשק הראוטר.

Rapture GT AX11000 AI PROTECION

ה-AiProtection גם מאפשר בקרת הורים על האתרים השונים אליהם ניגשים דרך הרשת הביתית, מבקר את תעבורת התקשורת ומאפשר חסימת תכנים פוגעניים. בנוסף ניתן להגביל מכשירים בהתאם לשעות היום, ויש פריסטים מוגדרים מראש. תוכלו להתממשק לראוטר ולשלוט בצורה קלה באמצעות הטלפון החכם שלכם, או ממשק ה-WEB.

ייחודו של ה-Rapture

ה-Rapture GT-AX11000 הוא ראוטר Tri-Band, כלומר – משולש תדרים. בעוד שמרבית הראוטרים המתקדמים האחרים בשוק מאפשרים לכם להריץ בבית 2 רשתות אלחוטיות, האחת בתדר 2.4GHz והשנייה בתדר 5GHz, ה-Rapture GT-AX11000 מאפשר לכם ליצור רשת 5GHz נוספת.

את רשת זו תוכלו לייעד באופן ספציפי למכשירים מסוימים, גיימינג למשל. בנוסף, תוכלו לקבוע תעדוף לרשת זו, בהתאם.

יחד עם טכנולוגיית ה-Dynamic Frequency Selection, המעבד של הראוטר יבחר בעצמו את התדר הנקי ביותר עבור רשת זו, כדי לאפשר תקשורת ללא הפרעות. מדובר באחד מ-15 ערוצים שנמצאים בטווח הגבוה של תדר ה-5GHz, דבר שמבטיח סביבה נקייה מהפרעות.

Rapture GT AX11000 DFS
Dynamic Frequency Selection – טכנולוגיה שנותנת לראוטר לבחור בעצמו את הערוץ הנקי ביותר בסביבה שלכם.

בחלקו האחורי של המודם תוכלו למצוא פיצ'ר פיזי – חיבור אתרנט 2.5G. מדובר בחיבור דו-שימושי שיכול לשמש גם כשקע ה-WAN שלכם, וגם כאחת מהיציאות עבור אחד מצרכני הקצה שלכם, דוגמת עמדת המחשב המרכזי בבית. חיבור זה מאפשר קצב העברה של עד פי 2.5 מאשר חיבור אתרנט רגיל.

הראוטר מצויד בכלים מתקדמים המאפשרים לכם לקבל סטטיסטיקות מדויקות ומרשימות על הרשת הביתית שלכם, כולל אבחון התדרים השונים הפנויים במרחב הראוטר, ללא צורך בשימוש באפליקציות צד שלישי על טלפונים חכמים לדוגמה.

מה הופך את ה-Rapture GT-AX11000 לראוטר גיימיינג?

כמובן, מעבר לפיצ'ר הברור של תאורת RGB הניתנת לסנכרון עם שאר אמצעי התאורה שלכם, הראוטר Rapture GT-AX11000 מכיל שלל פיצ'רים שיבטיחו חווית מולטיפלייר מהירה המורכבת משרשרת בעלת שלושה חלקים.

החלק הראשון מורכב מהחומרה הכללית בבית שלכם: שימוש במוצרים מבית ASUS ROG כמו לפטופ או לוח-אם שתומכים בטכנולוגיית GameFirst V המתעדפת באופן אוטומטי פאקטים של מידע ברשת הביתית.

החלק השני בשרשרת הוא הראוטר עצמו: ראשית – לראוטר יש גם פרוטוקול QoS מוכנן המבצע תעדוף לתעבורת גיימינג ללא התעסקות מיותרת. שנית – הראוטר מצויד ברשימת פורטים מוכנה מראש, וגם לאופציית פתיחת פורטים בהתאם למשחקים השונים והשרתים שלהם.

מרבית מהפיצ'רים האלה מאותתים דווקא לשחקני הקונסולות שלרוב סובלים מבעיות פורטים שלא הוגדרו כראוי המתבטאות ב-NAT סגור, שבמקרה טוב פוגע בחיבורים ובמשחקי CO-OP, ובמקרה הגרוע – לפינג גבוה במיוחד.

הפתרון של ASUS לבעיה הוא ממשק פשוט מאוד המאפשר פתיחת פורטים במספר לחיצות כפתור. תוכלו לעשות זאת באופן חצי אוטומטי ע"י הפעלת האופציה ובחירת המשחק מתוך רשימה המשחקים. במידה ולא תמצאו את המשחק הנדרש, תוכלו להוסיף אותו בצורה ידנית בצורה קלה במיוחד.

החלק האחרון בשרשרת הוא שירות ה-WTFast. מדובר בשירות VPN המיועד לגיימינג, ומבטיח לכם ניתוב מהיר לשרתי המשחקים השונים במקום הניתוב הארוך בגלל ספק האינטרנט שלכם. בקצרה – השירות מקצר את מספר התחנות שהמידע שלכם עובר ביניכם לבין שרת המשחק.

Rapture GT-AX11000 WTFAST
שירות ה-WTFast הוא שירות VPN לגיימינג, המקצר את מסלול המידע שלכם אל שרתי המשחק. הראוטר מאפשר להגדיר אותו בלחיצות כפתור ספורות.

השימוש בראוטר מאפשר לכם גישה לשירות בחינם. המנוי לא מצדיק כלשעצמו את הרכישה, מכיוון שהעלות החודשית שלו באופן עצמאי לא גבוהה (כלומר תוכלו לרכוש ולהשתמש גם עם ראוטר אחר). אבל, זהו פיצ'ר נחמד שמתווסף לחבילה הכללית.

נציין לחיוב את ממשק ה-WEB הנוח של הראוטר. אנחנו מכירים כבר את הממשק של החברה מראוטרים אחרים, ואמנם הפעם הוא מעט צעקני יותר, אך מדובר באותו ממשק. קל לנווט בין התפריטים, ישנם הסברים ברורים כמעט בכל מסך, תפריטי Drop-Down שמקלים על הבחירה בין האופציות, ושימוש באייקונים שונים כדי להקל עליכם את ניהול המערכת והרשימה נמשכת.

בדיקות מהירות וקליטה

כדי לבצע בדיקות השוואה הקפדנו על מיקום מדויק ככל האפשר של המכשירים השונים. החיבור בו בוצעה הבדיקה הוא חיבור 500/10 של חברת הוט כשהספק הוא בזק בינלאומי, ובדיקות המהירות בוצעו באמצעות האתר ookla.com, מול השרת של חברת בזק בינ"ל בפתח-תקווה. בדיקת התדרים בוצעה באמצעות תוכנת Wi-Fi Analyzer.

לצורך השוואה לגלישה ברשת WiFi5 בוצע שימוש ב-HotBox4 של חברת הוט, אך תמיד באותו רכיב רשת תקשורתי: העמדה הנייחת – מחשב גיימינג מצויד בכרטיס רשת PCI-E של חברת אסוס: PCE-AX58BT, איתו נבדקה גם מהירות הגלישה בשני סוגי הרשתות וגם בחיבור קווי. העמדה הניידת – טלפון חכם Samsung Galaxy S8+ ללא רכיב WiFi 6.

העמדה הנייחת מוקמה במרחק של כמטר וחצי מהראוטר ומ-HotBox4, ללא הפרעות. העמדה הניידת מוקמה בפעם הראשונה באופן דומה, ובפעם השנייה במרחק של כ-10 מטרים עם שני קירות בלוקים חוצצים.

2.4GHz VS 5GHz – בדיקת מפת תדרים ועוצמת אות

שמות ה-SSID:

  • תדרי 2.4 Ghz – הרשתות GamersPack ו-HOTBOX.
  • תדרי 5 Ghz – הרשתות GamersPack5G-1/-2 ו-HOTBOX5G.

הערה: הרשת GamersPack5G-2 מנוהלת ע"י פונקציית ה-DTF של הראוטר. כל שאר הערוצים נבחרו במצב AUTO ע"י הראוטר.

תחנה מספר 1 – מרחק של כ-מטר וחצי

ניתן לראות בבירור את ההבדל בעוצמת הקליטה בין רשת 2.4Ghz לבין רשת ה-5Ghz. גם ההבדל המשמעותי בין עוצמת האות בין ה-Rapture GT-AX11000 לבין ה-HotBox4 ברור.

דבר נוסף שניתן ללמוד ממפת התדרים היא הצפיפות הקיימת בתדר ה-2.4Ghz וגם אט אט בזו של ה-5Ghz. כאמור – התדר הגבוה חודר "פחות טוב" קירות, דבר שמהווה יתרון במרחב עירוני צפוף כמו מספר בנייני דירות צמודים.

עוד ניתן לראות כי פונקציית ה-DTF בחרה ערוץ נקי וחף מבעיות עבור "רשת נטו גיימינג" הביתית שלנו.

תחנה מספר 2 – מרחק של כ-10 מטר

בתחנה 2, התוצאה המתקבלת כאן היא הגיונית – אנחנו מקבלים אות חזק יותר עבור הרשת בתדר ה-2.4Ghz. אצביע על שני דברים משמעותיים שניתן לשים לב אליהם: הראשון הוא שרשת ה-2.4 של ההוטבוקס כלל לא מצליחה להגיע לנקודת הבדיקה המרוחקת (הפוך להיגיון), והשני הוא כי גם כאן, ה-Rapture GT-AX11000 מציג עוצמה גבוהה יותר ביחס להוטבוקס.

WiFi5 VS WiFi6 – בדיקת מהירות

עמדה נייחת

המהירות ה-"נמוכה ביותר" התקבלה ברשת אלחוטית של WiFi 5, והגבוהה ביותר בחיבור קווי באמצעו כבל LAN – כצפוי. נציין שהפער שולי בין רשת ה-WiFi 6 לבין זו של החיבור הקווי.

2.4GHz VS 5GHz – בדיקת מהירות

עמדה ניידת מס' 1 – מרחק של כ-מטר וחצי

עמדה ניידת מס' 2 – מרחק של כ-10 מטר

מכיוון שלא היה ברשותי מכשיר נייד שתומך בתקן WiFi6, בחרתי להדגים באמצעות בדיקה זו את ההבדל המהותי בין תדרי ה-5GHz של Rapture GT-AX11000 אל מול רשת ה-2.4GHz שלו.

גם כאן, ניתן לראות שקצב העברת הנתונים שמתקבל בתדר הגבוה יותר מהיר יותר, למרות שהאות "חלש" יותר.

סיכום

ניתן לומר כי הראוטר ASUS ROG Rapture GT-AX11000, עומד בכל הציפיות. מדובר בראוטר עוצמתי במיוחד, שתומך ברשת בתקן WiFi 6. הוא גם עמוס ברשימת פיצ'רים שתאפשר לכם לנהל רשת ביתית חכמה בהתאם לצרכים, ומכסים כל תחום אפשרי הקשור לתעבורת תקשורת אלחוטית וקווית בבית או בעסק קטן.

גם אם כרגע מרבית המכשירים העתידים לשהות ברשת הם מכשירים בתקן WiFi 5, ההשקעה תצדיק את עצמה כבר עכשיו, בכך שתקבלו רשת חזקה ויציבה יותר. הדבר יקבל משנה תוקף ויאפשר לכם אף לנתק את מחשב הגיימינג שלכם מכבל הרשת המסורבל עם תקן ה-WiFi 6 החדש.

כמובן, שאם אתם ברי מזל והבית שלכם מחובר כבר לתשתיות הסיבים, אתם תזדקקו לראוטר עוצמתי שיוכל לשלוט בתעבורת המידע. לא נכנסו לביצוע בדיקת עומס למעבד של הראוטר, אבל זהו מרכיב חשוב לא פחות ביכולת של הרשת להיות יציבה לאורך זמן ותחת עומס גבוה בין היתר הודות למערכת הקירור שלו. כמובן ששקע ה-2.5G החדש משמעותי מאוד כחיבור WAN.

הראוטר עצמו מרשים, בנוי בצורה איכותית ומעוצב בצורה מעניינת, אם כי הוא בולט מעט לעין בהתאם לשפת העיצוב של סדרת מוצרי ASUS ROG, דבר שחלקכם יחשיבו כיתרון וחלקכם כחסרון.

המגרעות היחידות בעינינו הנוגעות ל-ASUS ROG Rapture GT-AX11000 הן בכמות שקעי ה-LAN המצומצמת, והמחיר הגבוה – במיוחד אם תרצו לרכוש אותו בארץ. בנוגע לכמות שקעי ה-LAN, במחיר כזה, ועיצוב מוקפד, היינו מצפים לקבל עוד 2 שקעים לפחות, כדי לייתר את הצורך ברכישת סוויצ'בורד. אפשר לומר שזו התקטננות, כי כל המהות מאחורי רשת בתקן WiFi 6 היא לייתר כליל חיבורים קוויים.

Rapture GT AX11000 BACK
בתג המחיר של ה-Rapture GT AX11000 היינו מצפים לקבל יותר שקעי LAN זמינים.

מבדיקה עם נציגות ASUS בישראל, נאמר כי הראוטר מהדגם הנ"ל המיובא לארץ ע"י היבואן הרשמי אינו עבר "סירוס תדרים" או הוטלה עליו מגבלה טכנית כלשהי, עקב שינוי בדרישות משרד התקשורת בדבר ייבוא מוצר זה.

בנוסף – היינו שמחים אם בעדכון הקושחה האחרון, ASUS הייתה דואגת לעדכן את רשימת המשחקים הפופולריים שיצאו מאז שהראוטר הושק ב-2018, גם במסכי ה-Port Forwarding וגם בשירות ה-WTFast. דרך אתר השירות ניתן למצוא משחקים עדכניים כמו Call of Duty: Modern Warfare, שאינם מופיעים בממשק הפנימי של הראוטר.

אם עניתם בחיוב על כלל השאלות בתחילת הביקורת, או אם אתם רוצים ליהנות ממוצר קצה סתם כי בא לכם, אתם מסתכלים על הראוטר הנכון ללא ספק. תוכלו לרכוש אותו בקישור הבא בעלות של 2,360 ש"ח.

הראוטר וכרטיס הרשת האלחוטי לצורך הבדיקה סופקו ע"י נציגות ASUS בישראל.