Tell Me Why הוא שילוב מבריק בין עולם של פשע אמיתי, כוחות על טבעיים, אהבת אחים וכמובן הקהילה הטרנסג'נדרית בייצוג ייחודי ושונה ממה שראינו עד כה. בין המשחקים הבודדים שהפכו לי את הבטן והשאירו אותי נחושה לגלות את הסיפור המלא.


למי מכם שלא שעקב באדיקות כמוני אחרי המשחק החדש Tell Me Why, מדובר במשחק מיוחד מכמה וכמה בחינות. המפתחת DontNod, שהביאה לנו את סדרת הדרמה-התבגרות Life is Strange, השקיעה את מירב המאמצים להביא לנו משחק מורכב, מרתק, שמרגש עד דמעות והופך את הבטן עם שאלות קשות ומעניינות.

תגידו לי מה במשחק

Tell Me Why הוא משחק מונע סיפור, מיועד לשחקן יחיד, בו נשחק שתי דמויות מרכזיות: טיילר רונן (Tyler Ronan) ואחותו התאומה אליסון רונן (Alyson Ronan). הסדר בו נשחק בשתי הדמויות מתבצע אוטומטית ולא לבחירתינו, ויכול לבוא לטובתינו או לרעתינו בהתאם לתחושות שלנו ולבחירות שנעשה בכל מצב נתון.

הסיפור שלנו מתרחש בעיירת דיג קטנה ושמרנית בשם דלוס קרוסינג (Delos Crossing), אי שם באלסקה. הלם ותדהמה מכים בקהילה הקטנה עם מותה של מרי אן רונן (Mary Ann Ronan), הן בגלל הנסיבות המחרידות והן בגלל שהרוב לא יכולו להעלות בדעתם שדבר מה שכזה יתרחש בעיירה השקטה שלהם.

Tell Me Why

את המשחק נתחיל כשמציגים לנו את התאומים אליסון וטיילר, שהולכים להתאחד לראשונה מזה עשר שנים. כבר בשלב הראשוני הזה, אנחנו מקבלים מושג על האופן שבו הדברים עובדים. המשחק יזמין אותנו לברר, לחפש ולהתבונן בחדר בו נמצא כל אחד מהאחים בתורו. אנו נחפש דבר מה על מנת להתקדם לעבר הפגישה המיוחלת בינהם. המשחק מונחה בעיקר מהבחירות שנבצע, אך למרות שזהו החלק העיקרי, הוא לא היחידי.

אנחנו גם נקרא ונצלול עמוק יותר לחומרים מרתקים שמגלים לנו עוד מידע על עברם של התאומים, על המוות של אימם, וכל מי שהיה קשור אליהם בדרך זו או אחרת. מאחר וזהו משחק מונע סיפור, יש הרבה מאד מידע שיש לקרוא על מנת להעמיק ולהבין את העלילה, הדמויות והמקום. יש חשיבות גדולה לעבר ולמידע הרב שנאסוף. באמצעותם, נוכל לפתור חידות ולגלות סודות אפלים במיוחד שהובילו אותנו לנקודה בה האחים נמצאים במשחק.

אחד הפריטים שילוו אותנו לאורכו של Tell Me Why הוא ספר הגובלינים – "The Book of Goblins" שאותו כתבו התאומים יחד עם אימם בילדותם. האם, כך נדמה, שזרה בו תשובות לחידות רבות בהן ניתקל כשנחקור את העבר.

מסע אל העבר

כמו בסדרת Life is Strange, גם כאן יש כוחות על טיבעיים. כשהיו ילדים, התאומים פיתחו יכולות לתקשר בטלפתיות. בבגרותם, הם מגלים שזה לא היה אחד מהסיפורים שדמיינו אלא כוח אמיתי שאיתו הגיע כוח חדש נוסף וחשוב לא פחות: האפשרות לראות שוב זיכרונות שחוו יחדיו. הכוח הזה נחשף אך ורק כשהם חווים רגש עוצמתי שקשור בזיכרון ובמקום בו הם נמצאים. זה לא פשוט לחוות את הזיכרונות הללו שוב כשאתם חוקרים רצח, במיוחד כי כשני אנשים שונים, הזכרונות שלכם מוצגים בצורה שונה. אנחנו כשחקנים נאלץ לבחור מידי פעם על איזה זכרונות אנו מוכנים לסמוך וזה משנה את העלילה ואת ההמשך.

ייצוג בעייריה קטנה ושמרנית

טיילר, אחד התאומים, הוא גבר טרנסג'נדר. החוויות שלו כשהוא חוזר לקהילה השמרנית בה גדל כ"הבת של," נותנות לנו הבנה מעמיקה יותר לחייהם של טרנסג'נדרים ואיתה גם מושגים חדשים שאולי לא הכרנו קודם לכן.

ניתקל רבות באנשים מהעבר של השניים שיתקשו למצוא מילים לברך את טיילר על שובו לעייריה מבלי להזכיר את המגדר ומין איתם הוא נולד. תחושת התיסכול של טיילר מהיחס הזה מוצגת כאן באופן כל כך אפקטיבי, שהיה לי קשה שלא להבין ולהזדהות עם הכאב שלו.

טיילור, אחד התאומים, הוא גבר טרנסג'נדר

כשאליסון וטיילר מסיירים בעייריה בניסיון למצוא את האנשים שהכירו את אימם, אנחנו "זוכים" לקבל מנה קטנה מהיחס בו בני הקהילה הטרנסית נתקלים כל הזמן. לא אשקר – זה גרם לי לנוע באי נוחות בכיסא לא מעט. מאידך, זכינו גם ליחס מכבד ואפילו מרגש מאנשים שונים ככל שהמשחק התקדם ובהתאם לבחירות מסויימות שעשינו במהלכו.

מאחר ומגוון הדמויות אינו רב, ולא נגלה במהרה, יהיו דמויות שנאלץ לשוב ולשוחח איתן אחרי שנחשוף אמת ומידע שהן לא טרחו לחלוק איתנו קודם לכן. כאן עניין הבחירה מאד חשוב. האם נלך בדרך התקיפה, עם הלב, או השכל הישר? כל בחירה כזאת תשנה ותעצב את המשך המשחק ואת מה שנוכל לגלות.

התברר לי אחרי הפרק הראשון, שיש דברים שאיבדתי במהלך הדרך בגלל בחירה כזו או אחרת. למרות זאת, המתח במשחק מעניין גם אם לא מגלים הכל בפעם הראשונה שמשחקים.

הנופים של אלסקה והקור החודר שלה

המפתחת שיחררה מספר סירטונים שמדברים על הבחירה באלסקה ועל כך שלמקום הזה יש אישיות ומנהגים משלו. אחרי ששיחקתי בשני הפרקים הראשונים של Tell Me Why, אני נוטה להסכים לחלוטין. נכון שאין יותר מידי נופים שייצא לכם לחקור, אחרי הכל זה לא עולם פתוח, אך מהמעט שיצא לי לראות זה ללא ספק מקום מלא קסם, מיסתורין, ויופי רב.

כבר בהתחלה, כששני האחים עושים את דרכם בחזרה לעייריה, אנו נתקלים בנופים מרהיבים של המקום, והקור שסביב. מצד אחד, העייריה והאיזור מצטיירים לנו כמקומות חמים עם אנשים טובים, אבל השלג והאווירה הקרה בה מתקיים המשחק ממחישים את הקור בו ניתקל במהלך המשחק בניסיון לגלות עוד על העבר של התאומים.

הגרפיקה עצמה נראית די פשוטה אך יפה ועדינה. חלק מרכזי במשחק מורכב מסצינות סינמטיות שבהן אנו מקבלים מידע רב אודות הסביבה שלנו, סיפורי הרקע של הדמויות שלנו ואט אט עוד פיסות מידע מעיינות על הסביבה. כמו כן, גם פיתרון חידות וחיפוש אחר תשובות משלב בתוכו סצינות סינמטיות. השילוב של הסצינות והמשחקיות, יחד עם הנופים והמקומות האמיתיים שבאלסקה, יוצרים אווירה קסומה שמקנה למשחק חן ייחודי אף יותר.

נושא בוער

Tell Me Why נוגע בנושא חשוב – דיספוריה מגדרית. דיספוריה מגדרית היא מצוקה נפשית שטרנסג'נדרים סובלים ממנה עקב יחס חברתי למין שלהם שאינו תואם את המגדר שלהם. מין ומגדר אינם זהים; דרך אחת לנסות להבין את זה היא שמין, כפי שהוא מוכרז בלידה, זה מה שיש לנו בין הרגליים, ומגדר קשור למה שיש לנו בין האוזניים. זו אמנם הפשטה גסה, אך זו דרך יעילה להמחיש איך התפיסה הרווחת שמין ומגדר הם זהים אינה נכונה ואף עלולה להיות מסוכנת.

נראה שלמשחק מאוד חשוב להעביר את הנקודה הזו. הדמות הראשית, טיילר, זוהה בלידתו במין שאינו תואם את המגדר שלו, ולכן בבגרותו החל בתהליך להתאמה מגדרית. זה חלק שמאד חשוב לסיפור והמפתחת עשתה את מירב המאמצים להביא ייצוג אותנטי, נכון ומדוייק ככל האפשר לדמות הזאת.

אני באמת מאמינה שהמשחק הזה יכול לתת לנו מושג על מה שטרנסג'נדרים עוברים ואיך אנחנו יכולים להיות אדיבים ומכילים יותר למצבם. הקהילה הטרנסג'נדרית סובלת מתדמית שגויה ופוגענית, עם ייצוג דל עד מאד במדיות השונות. אני שמחה שניתנה לי ההזדמנות לגעת בנושא הזה דרך משחק שכיבד אותו בצורה מיטיבה כל כך.

Tell Me Why עוסק בנושא חשוב ומייצג דמויות שלא זוכות לייצוג רב

Tell Me Why שבה אותי כבר בטריילר הראשון שלו שיצא אי אז בכנס X019. ככל שהתעמקתי בעלילה, בדמויות ובסביבה של הסיפור, נשאבתי עוד יותר פנימה. למרות שיש עוד פרק אחד שטרם יצא, אני ממליצה בחום לכל מי שמתעניין בפשע אמיתי, הקהילה הגאה ובכלל במשחקים מנועי סיפור, לצלול פנימה.

מפתחת: Dontnod Entertainment

מפיצה: Xbox Game Studios

תאריך יציאה: 27 באוגוסט, 2020

ז'אנר: הרפתקה

זמין על: PC, Xbox One

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Tell Me Why נכלל במנוי Xbox Game Pass של המבקרת